آیا تا به حال به هنگام نوشیدن مایعات یا بلعیدن خوراکی ها دچار درد شده اید؟ آیا این درد برایتان ناراحت کننده است؟ آیا به دنبال راه های درمانی این بیماری می باشید؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی در این باره در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

تعریفی کوتاه در باب بلع دردناک

بلع دردناک به بیماری گفته می شود که فرد به هنگام قورت دادن غذا و خوراکی ها دچار درد شدیدی می شود. در علم پزشکی به این بیماری ادینوفاژی می گویند. عوامل بسیار زیادی می توانند در مبتلا شدن فرد به این بیماری تأثیرگذار باشد. در واقع زمانی که فرد به این ناهنجاری مبتلا می شود احتمال صدمه دیدن لایه مخاطی بسیار بالا می رود؛ اما چگونه لایه مخاطی آسیب می بیند؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که در صورتی که فرد غذاهای بسیار سرد یا غذاهای بسیار گرم میل کند احتمالاً مخاط آن تحریک خواهد شد و به آن صدماتی وارد خواهد شد؛ بنابراین استفاده از برنامه غذایی اصولی و سالم می تواند در این امر تأثیر بسیار مثبتی بگذارد.

ادینوفاژی یا بلع دردناک

علت درگیر شدن با بیماری ادینوفاژی چیست؟

زمانی که به این بیماری مبتلا می شوید احتمالاً درد شما تنها در قسمت گلو نخواهد بود. این درد احتمالاً دهان و مری شما را نیز درگیر خواهد کرد. در برخی موارد این درد از بیماری های مربوط به مری نشاءت می گیرد و در راستای اعضای کمک کننده به بلع غذا درد حاکم خواهد شد.

نشانه های بیماری ادینوفاژی

در برخی موارد پزشک متخصص داخلی قادر به شناسایی این بیماری نیست و اشتباهاً تشخیص نادرستی می دهد و داروهایی به منظور درمان دیسفاژی تجویز می کند؛ اما باید بدانیم که این دو عارضه کاملاً جدا از هم هستند. در برخی مواقع نیز ممکن است هر دو عارضه در کنار یکدیگر قرار بگیرند و فرد را اذیت کنند. به هر حال اگر فردی از وجود این بیماری در بدنش رنج ببرد لازم است به پزشک متخصص داخلی مراجعه کند و علائم خود را برای وی بازگو کند. به طور کلی می توان گفت این علائم می توانند شامل تب و لرز، سرفه های بدون خلط و خشک، سر دردهای مزمن و لوزه های متورم و قرمز شده باشد. در برخی موارد نیز فرد چه در هنگام جویدن و قورت دادن غذا و چه در زمان هضم آن دچار دردهای ناگهانی می شوند. اگر به هنگام مصرف خوراکی های گرم و داغ دچار درد بلع می شوید احتمالاً ضایعه درون گلو وجود دارد، نه قسمت های دیگر بلع. در برخی موارد دیده شده است که بیماران مبتلا به بلع دردناک دچار تنگی تنفس شده اند و همچنین ممکن است این عارضه با تغییر صدا همراه باشد.

پریشانی هایی که به دنبال آن ها بیماری بلع دردناک رخ می دهد

دستگاه گوارش بیماران مبتلا به بلع دردناک به احتمال زیاد دچار عفونت شدید شده است و این اختلال می تواند سبب ایجاد بلع دردناک در فرد شود و عوارض جبران ناپذیری به همراه آورد. گاهی ممکن است در گلوی فرد شی مانند استخوان ماهی گیر کرده باشد و سبب ایجاد بلع دردناک شده باشد. در صورتی که در گلو، مری و نای یا دستگاه گوارش زخمی ایجاد شود احتمالاً فرد به عارضه بلع دردناک مبتلا خواهد شد. در این بین ناهنجاری های مربوط به مری می تواند بسیار تأثیرگذار باشد. علاوه بر موارد ذکر شده وجود غده یا تومور در برخی از قسمت های بدن نیز ممکن است سبب ابتلا به بلع دردناک شود. در ادامه هر یک از موارد گفته شده را برایتان شرح خواهیم داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری ها و مشکلات رکتوم و روده بزرگ

دستگاه گوارش عفونتی و عارضه بلع دردناک

اگر هر یک از اعضای دستگاه گوارش درگیر عفونت شوند می توانند به هنگام جویدن و قورت دادن غذا برای فرد درد ایجاد کنند. در بسیاری از موارد که عفونت تشدید می شود احتمالاً در بافت های دستگاه گوارش فرد زخم هایی ایجاد می شود.

ناهنجاری های مربوط به مری و رابطه آن با عارضه بلع دردناک

هر گونه عارضه و اختلال در قسمت مری می تواند به بلع دردناک منجر شود. به عنوان مثال ریفلاکس معده، زخم شدن مری، مبتلا شدن به بیماری آشالازی و پارگی در قسمتی از مری نیز می توانند در ابتلا به این بیماری تأثیرگذار باشد.

اجسام خارجی چگونه سبب ایجاد بلع دردناک می شود؟

در برخی موارد برای افراد پیش آمده است که در قسمت مری یا گلو مقداری غذا یا جسم دیگری گیر کند و مسیر آن را مسدود کند. در این صورت فرد دچار بلع دردناک خواهد شد. در برخی موارد در صورتی که جسم خارجی نوک تیز باشد مانند تیغه های ماهی احتمال پاره شدن گلو و لوزه ها وجود خواهد داشت.

آیا غدد سرطانی سبب بروز بلع دردناک خواهد شد؟

بله غدد سرطانی اگر در قسمت گلو، مری، حنجره و دهان فرد رشد کنند، می توانند سبب ایجاد بلع دردناک شود.

ادینوفاژی یا بلع دردناک

چگونه بفهمیم به عارضه بلع دردناک مبتلا شده ایم؟

در صورتی که به وجود این ناهنجاری در بدن شک دارید حتماً لازم است به پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید. وی از شما می خواهد جهت بررسی های بیشتر پرونده پزشکی تان را در اختیارش قرار دهید. علاوه بر این سابقه بیماری در خانواده بیمار نیز به طور حتم مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در برخی موارد پزشک متخصص احتمالاً به وجود تومور یا غده سرطانی شک خواهد کرد. در این صورت لازم است فرد آزمایش نمونه برداری را انجام دهد تا بیماری به طور قطعی تشخیص داده شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  6 مزیت سلامتی با نوشیدن آب تا مضرات کم آبی بدن

چگونه می توان بیماری ادینوفاژی را تشخیص داد؟

در صورتی که یکی از نشانه های بالا را در بدن خود یا اطرافیانتان مشاهده کردید حتماً نزد پزشک متخصص داخلی بروید. در وحله اول، پزشک معالج احتمالاً شما را از نظر جسمی معاینه خواهد کرد. در صورتی که در تشخیص خود دچار شک و تردید شد شما را ملزم به انجام آزمایش هایی می داند. به عنوان مثال بنا به تشخیص پزشک معالج، بیمار باید آزمایش خونی انجام دهد تا میزان سلول های خونی بدن و انواع آن شناسایی شوند. در برخی موارد انجام سی تی اسکن به منظور دریافت تصویر واضحی از گلو و سیستم گوارش ضروری می شود. نمونه گیری از مخاط یا خلط نیز می تواند در تشخیص این نوع بیماری به متخصصین کمک کند. با دریافت پاسخ دقیقی از این آزمایشات پزشک متخصص داخلی روش درمان را به طور قطعی انتخاب می کند و در صورت نیاز، داروهایی جهت تسریع روند درمان برای فرد تجویز خواهد کرد.

ادینوفاژی یا بلع دردناک

چگونه عارضه بلع دردناک را درمان کنیم؟

درمان این عارضه به راحتی انجام نمی گیرد. همان طوری که در بالاتر ذکر شد احتمالاً برخی از عوامل گوناگون سبب ابتلا به این بیماری شده اند؛ بنابراین پزشک معالج باید در ابتدا آن عامل را شناسایی کند و در صدد رفع آن برآید. در مواردی که علت ابتلا به بلع دردناک وجود تومورهای سرطانی گزارش می شود، لازم است پزشک متخصص داخلی جهت درمان بیماری بلع دردناک به همراه از بین بردن غدد سرطانی اقدام کند. در مواقع حادتر احتمالاً فرد تحت درمان پرتو درمانی یا شیمی درمانی قرار خواهد گرفت؛ اما در صورتی که علت بیماری بلع دردناک وجود زخم گزارش شده است باید عمل جراحی انجام شود تا بافت زخم شده ترمیم یا در صورت امکان برداشته شود. در صورتی که ریفلاکس معده علت بیماری بلع دردناک گزارش شده است باید از داروهای ضد اسید معده استفاده شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه بفهمیم سرطان معده داریم | از تشخیص تا درمان

در متون فوق گفته شد که در برخی موارد افراد با عفونت دستگاه گوارش نیز به بیماری بلع دردناک مبتلا خواهد شد. در این صورت لازم است به پزشک معالج مراجعه کنید تا او برای شما داروهای آنتی بیوتیک و چرک خشک کن تجویز کند. لازم است بدانید جهت تسریع درمان باید از خوردن برخی خوراکی ها به طور جد خودداری کنید. به عنوان مثال مصرف نوشابه، قهوه، چای و دیگر نوشیدنی های گازدار یا کافئین دار به طور کلی ممنوع می باشد. مصرف الکل و مشروبات را حتماً ترک کنید. نعنا نیز می تواند در تشدید بیماری و شدت یافتن ریفلاکس معده اثرگذار باشد. خوشبختانه با درمان هر یک از عوارض ذکر شده به طور اتوماتیک بیماری بلع دردناک نیز درمان خواهد شد و فرد دیگر درد عذاب آوری از این بیماری حس نخواهد کرد.