التهاب غده لنفاوی امروزه به یکی از بیماری های شایع در میان همه مردم جهان تبدیل شده است. عده ای از مردم التهاب این غدد را به خرافات مرتبط می کنند و آن را یک بیماری لاعلاج تلقی می کنند که در نهایت موجب فوت فرد خواهد شد، اما این یک باور نادرست است و التهاب غدد لنفاوی در صورت تشخیص به موقع به سادگی قابل درمان است. با ما همراه باشید تا در ابتدا با غدد لنفاوی آشنا شده، دلایل التهاب این غدد و روش های درمانی آن را بشناسید.

غده لنفاوی چیست؟

غدد لنفاوی در واقع قسمت های کوچکی در بدن هستند که با تولید گویچه های سفید رنگ، نقش یک مکانیسم دفاعی را در بدن ایفا می کنند. عوامل مختلفی موجب بزرگ شدن این غدد می شود که در ادامه هریک از علل بزرگ شدن غدد لنفاوی و نحوه برخورد با این بیماری برای شما توضیح داده خواهد شد.

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، غدد لنفاوی یکی از بخش های سیستم ایمنی بدن انسان است. این غده حاوی یک مایع بی رنگ به نام لنف است. نقش این غده در سیستم دفاعی بدن به عنوان فیلتر ذرات بیگانه شناسایی می شود. این قدرت می تواند برخی از سلول های سرطانی را به دام بیندازد. غدد لنفاوی در زیر بغل، کشاله های ران، معده، زیر فک و دو طرف گردن قرار دارد.

بزرگ شدن بیش از حد و غیر عادی هر غده ‌لنفاوی به هر علتی با عنوان تورم غدد لنفاوی شناخته می شود. چنانچه این تورم علائمی مانند درد، التهاب، گرم بودن و تغییر رنگ آن ناحیه به قرمز را نیز به همراه داشته باشد، از آن با عنوان التهاب غدد لنفاوی یاد می شود. مهم ترین نشانه التهاب غدد لنفاوی، وجود درد در غده های بزرگ شده است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سنگ کیسه صفرا

تورم غدد لنفاوی دلایل گوناگونی می تواند داشته باشد و شایع ترین دلایل این بیماری، ابتلا به انواع عفونت های باکتریایی و ویروسی، زدن واکسن، مصرف دارویی خاص و یا مشکلات خونی است.

عفونت سینوس ها، عفونت گوش ها و یا نواحی مختلف دندان نیز می تواند از جمله دلایل تورم غدد لنفاوی محسوب شود. بسته به شدت تورم غدد لنفاوی یک سری علائم جانبی نیز در کنار علائم اولیه مشاهده می شود که از آن جمله می توان به آبریزش بینی، تب، گلو درد، عفونت های دستگاه تنفس فوقانی، بیماری های عفونی مانند لوپوس و ورم دست و پا اشاره کرد.

افراد بالای ۶۰ سال و آقایان بیشتر از خانم ها به این بیماری مبتلا می شوند. همچنین کسانی که سابقه پیوند عضو داشته و یا با مواد شیمیایی مضر مانند سموم و حشره کش ها و مشتقات نفتی و بنزین سر و کار دارند و یا افرادی که دارای اضافه وزن زیادی هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

روش های تشخیص بزرگ شدن غدد لنفاوی

برای تشخیص دلایل بزرگ شدن غدد لنفاوی مسائل گوناگونی باید در نظر گرفته شوند؛ از جمله توجه به مدت زمان ایجاد التهاب، توجه به وجود هر گونه نشانه خصوصا التهاب ناحیه غدد، کاهش وزن بیمار به طور غیر عادی، احساس خارش در نواحی مختلف بدن و بی اشتهایی و خستگی مفرط و همچنین تعریق شبانه، سرفه و تنگی نفس.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید فورا به پزشک متخصص داخلی مراجعه کرده، سابقه بیمار به طور کامل مورد بررسی قرار بگیرد منظور از سابقه بیمار، سابقه وی از نظر مصرف دارویی خاص، تماس با مواد شیمیایی مختلف، مصرف ماده خوراکی خاص، سفر به نقطه ای غیر از محل زندگی، تزریق خون و مشکلات دهان و دندان است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری سیروز کبدی چیست؟ | عوارض تا درمان

برای تشخیص هریک از این علائم و سوابق بیمار، پزشک باید او را به صورت دقیق معاینه کند. به این منظور در ابتدا برای بیمار آزمایش خونی کامل نوشته شده و سپس از قفسه سینه وی عکس گرفته می شود. تصاویر رادیو گرافی و سونوگرافی به همراه نمونه برداری از غده ملتهب شده، از جمله روش‌ های مهم تشخیص بزرگی غیر عادی و التهاب غدد لنفاوی محسوب می شود.

پزشک متخصص پس از بررسی تمام آزمایش های خونی و نمونه برداری، نسبت به بزرگ شدن غیر عادی و بیمار گونه غدد لنفاوی می تواند نظر بدهد. توجه داشته باشید پزشک هنگام معاینه بدنی، غده‌ لنفاوی را از روی پوست لمس کرده، آن را از نظر اندازه، میزان گرما و نوع بافت بررسی می ‌کند.

بهترین زمان مراجعه به پزشک متخصص

زمان مراجعه به پزشک هنگام مشاهده علائم غیر عادی در بدن بسیار حائز اهمیت است. زیرا هر چه زودتر یک بیماری تشخیص داده شود، احتمال درمان آن بیشتر خواهد بود. در خصوص التهاب غدد لنفاوی نیز لازم است به محض مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

• چنانچه غدد لنفاوی شما بدون دلیل متورم شده و طی ۲۴ هفته روز به روز به بزرگ تر شدن ادامه می ‌دهد.
  • چنانچه هنگامی که غدد لنفاوی ملتهب را فشار می دهید به راحتی تکان نمی ‌خورند و سخت هستند.
  • در صورت داشتن تب مداوم، کاهش وزن شدید یا تعریق شبانه و احساس تنگی نفس

توجه داشته باشید در صورت داشتن هریک از علائم فوق باید به سرعت به پزشک مراجعه کنید و توسط وی معاینه شوید. چنانچه به موقع به پزشک برای درمان بیماری مراجعه نکنید، ممکن است غده لنفاوی بزرگ شده، دچار آبسه شود. آبسه در واقع مجموعه ‌ای از چرک و عفونت است. چرک ها حاوی گلبول های سفید خون، بافت مرده و باکتری ها هستند و برای درمان نیاز به آنتی بیوتیک دارند.

درمان خانگی برای غدد لنفاوی متورم

شاید ساده به نظر برسد اما در صورت استفاده از کمپرس گرم روی غده لنفاوی متورم، درد شما تسکین پیدا می کند. به این منظور می توانید یک پارچه را در آب داغ غوطه ور کرده و آب اضافی آن را بگیرید و آن را روی ناحیه آسیب ‌دیده قرار دهید. این کار را ۴ بار در روز و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه انجام دهید. همچنین می توانید از مسکن هایی که نیاز به تجویز پزشک ندارند استفاده کنید. آسپرین، ایبوپروفن یا استامینوفن از جمله این مسکن ها محسوب می‌ شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشالازی یا اختلال مری چیست و چه درمان هایی دارد؟

چنانچه تورم غدد لنفاوی شدید باشد، نیاز است تا از شیمی درمانی استفاده شود . بنابراین باید در ابتدا علت ابتلا به این تورم مشخص شده، چنانچه دلیل تورم غدد لنفاوی عفونت ‌های ویروسی باشد، باید از آنتی بیوتیک ها برای درمان عفونت استفاده کرد، اما اگر این تورم در اثر سرطان باشد ممکن است برای درمان نیاز به پرتو درمانی، شیمی درمانی یا انجام عمل جراحی باشد.