فرایند بالون معده یک درمان موقت برای چاقی است که با کاهش حجم معده بدون جراحی به کاهش وزن کمک می کند.

آنچه لازم است بدانید!

  • بالون تخلیه شده توسط پزشک با استفاده از آندوسکوپ درون معده قرار می گیرد تا بالون را از طریق دهان وارد کند.
  • بالون با آب نمک پر می شود و می تواند به مدت شش ماه داخل معده باقی بماند. سپس خارج می شود.
  • بالون معده با کاهش حجم معده، می تواند به افراد چاق کمک کند با غذای کمتر احساس سیری کنند و به تدریج وزن خود را کاهش دهند.

بالون معده چیست؟

بالون معده یک بالون نرم، صاف و با دوام است که از لاستیک سیلیکونی ساخته شده است. این وسیله به گونه ای طراحی شده است که داخل معده قرار داده شود تا ظرفیت آن کاهش دهد و به شما کمک کند با غذای کمتر احساس سیری کنید.

بالون تخلیه شده توسط پزشک با استفاده از اندوسکوپ (یک لوله نازک و انعطاف پذیر) از طریق دهان داخل معده جایگذاری می شود.

سپس بالون با محلول نمکی (آب نمک) پر می شود تا فضای داخل معده را اشغال کند، و فضای کمتری برای مقادیر زیاد غذا و نوشیدنی باقی بماند. بالون فضای معده شما را پر می کند. معمولا کمتر از نصف آن پر می شود. این باعث کندی عبور غذا و مایعات می شود. ایده این است که به افراد کمک کند بعد از خوردن وعده های غذایی کوچکتر سریع تر احساس سیری کنید و به شما و بدنتان آموزش می دهد که با وعده های غذایی کوچکتر سیر شوید و این احساس سیری را برای مدت طولانی تری حفظ کنید تا بین وعده های غذایی کمتر گرسنه شوید.

متخصصان تغذیه و سایر متخصصان در طول برنامه 12 ماهه از نزدیک با شما همکاری خواهند کرد تا به کاهش وزن پایدار کمک کنند. بالون معده می تواند شرایط مرتبط با چاقی را تا حد زیادی بهبود بخشد، مانند دیابت، فشار خون بالا، آپنه خواب، تحرک، اعتماد به نفس.

بالون معده برای کاهش وزن

بالون معده برای کاهش وزن

چه افرادی ممکن است گزینه مناسبی برای دریافت بالون معده باشند؟

فرایند بالون معده ممکن است یک گزینه کاهش وزن برای برخی از افراد بزرگسالی باشد که:

  • شاخص توده بدنی (BMI) 30 تا 40 داشته باشید- BMI نشان دهنده رابطه بین وزن و قد یک فرد است. BMI 30 یا بالاتر نشانه چاقی است. در برخی شرایط، این فرایند ممکن است برای افرادی با BMI بالاتر یا کمتر از 30 تا 40 توصیه شود.
  • نتوانسته اید با رژیم غذایی، اصلاح سبک زندگی و داروها وزن کم کنید.
  • یک جایگزین کم تهاجمی تر را به جراحی چاقی با تغییر آناتومی ترجیح دهید.
  • دلایل پزشکی مانند پیوند عضو، جراحی را خطرناک می کنند.
  • شما می خواهید وزن کم کنید اما نه با اثرات طولانی مدت جراحی.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه بفهمیم سرطان معده داریم | از تشخیص تا درمان

اگر پزشک قبل از یک عمل جراحی برنامه ریزی شده مانند تعویض مفصل یا کمک به باروری، کاهش وزن را توصیه می کند، بالون معده می تواند در رسیدن به وزن مورد نظر در مدت زمان نسبتاً کوتاه به شما کمک کند.

شما گزینه مناسبی برای بالون معده نیستید اگر:

شما باردار هستید، در حال شیردهی هستید یا قصد دارید ظرف شش ماه باردار شوید.

سوزش معده یا زخم معده دارید.

بالون معده برای کاهش وزن

بالون معده برای کاهش وزن

طی فرایند بالون معده چه اتفاقی رخ می دهد؟

روش کم تهاجم و سرپایی برای قرار دادن بالون معده با یک آندوسکوپ حدود 15 تا 20 دقیقه طول می کشد، و در مرکز اندوسکوپی انجام می شود.

برای قرار دادن بالون داخل معده، پزشک از یک دستگاه دوربین لوله مانند باریک و انعطاف پذیر، مجهز به نور استفاده می کند که اندوسکوپ نامیده می شود.

به شما آرامبخش داده شده است، بنابراین بسیار خواب آلود و راحت هستید. هنگامی که تحت آرامبخش قرار می گیرید، در حالی که پزشک این فرایند را انجام می دهد، به پهلو دراز می کشید.

  • پزشک آندوسکوپ را وارد دهان می کند و به دقت مری، معده و روده کوچک شما را معاینه می کند تا مطمئن شود که هیچ چیزی مانند فتق هیاتال بزرگ یا زخم معده وجود ندارد که بالون معده را نا امن کند.
  • اگر همه چیز طبیعی به نظر برسد، یک لوله باریک به نام کاتتر در کنار آندوسکوپ قرار داده می شود. بالون تخلیه شده به انتهای کاتتر متصل می شود.
  • آندوسکوپ کاتتر را از طریق مری و به داخل معده هدایت می کند.
  • هنگامی که بالون در جای خود قرار گرفت، از طریق کاتتر با نمک پر می شود تا زمانی که بالون به اندازه یک گریپ فروت درآید.
  • پزشک از آندوسکوپ برای جدا کردن کاتتر از بالون استفاده می کند که به صورت خود به خود دریچه خود را می بندد.
  • پزشک آندوسکوپ و کاتتر را بیرون می کشد و بالون پر شده را درون معده رها می کند.

بهبودی بعد از فرایند بالون معده

به محض از بین رفتن اثر داروی آرامبخش، می توانید به خانه باز گردید. مطمئن شوید که کسی می تواند شما را تا منزل همراهی کند. می توانید تمام فعالیت های عادی خود را بدون محدودیت از سر بگیرید، از جمله دوش گرفتن، شنا و سفر با هواپیما.

عوارض جانبی و مشکلات بالون معده

چند روز بعد از قرار دادن بالون داخل معده ممکن است حالت تهوع، استفراغ یا گرفتگی معده داشته باشید. پزشک برای کمک به این علائم داروهایی را برای شما تجویز خواهد کرد، که به نظر می رسد در عرض سه تا پنج روز از بین می روند. علائم رفلاکس یا بیماری ریفلاکس معده (GERD) بعد از قرار دادن بالون می تواند بدتر شود، اما با داروهای ضد اسید روزانه مانند مهارکننده پمپ پروتون (PPI) می تواند بهبود یابد. کاهش وزن کم، ناراحتی معده، تهوع و استفراغ، درد شکم یا کمر، مشکلات گوارشی، انسداد ورود غذا به معده، و عفونت نیز از جمله عوارض احتمالی هستند.

اکثر افرادی که بالون معده دارند بعد از حدود یک هفته متوجه بالون نمی شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز در مورد بیماری گریوز

عوارض بسیار نادر بالون معده عبارتند از:

  • تخلیه بالون بعد از قرار گرفتن آن درون معده، که می تواند باعث خارج شدن بالون از معده و مسدود شدن روده شود.
  • سوراخ شدن مری یا معده بعد از قرار دادن بالون
  • باد شدن خود به خودی بیش از حد بالون بعد از قرار دادن آن، به دلایل ناشناخته، که به برداشتن زود هنگام نیاز دارد.
  • استفاده طولانی تر، که غیر معمول است، می‌ تواند منجر به التهاب مخاط معده، تخلیه بادکنک و انسداد روده شود.

مزایای بالون معده

  • بالون معده جراحی نیست، بنابراین به برش نیاز ندارد.
  • دائمی نیست.
  • خطر عوارض بسیار کم است.
  • می تواند شرایط مرتبط با چاقی مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی و مشکلات مفصلی را بهبود بخشد.
بالون معده برای کاهش وزن

بالون معده برای کاهش وزن

بعد از جایگذاری بالون داخل معده چه انتظاری باید داشت؟

  • بازگشت به منزل: باید بتوانید چند ساعت بعد از این فرایند از بیمارستان خارج شوید و به منزل باز گردید.
  • ناراحتی: ممکن است برای مدت کوتاهی گلو درد داشته باشید. حدود یک سوم از بیماران در چند روز نخست درد، حالت تهوع یا ناراحتی دارند. داروهای مسکن بدون نسخه معمولا کمک می کنند.
بالون معده برای کاهش وزن

بالون معده برای کاهش وزن

کاهش وزن

بالون معده ممکن است یک بخش از یک رویکرد جامع کاهش وزن باشد. پزشک شما همچنین ممکن است برای حمایت طولانی مدت از رژیم غذایی سالم و عادات ورزشی و کمک به جلوگیری از بالا رفتن مجدد وزن بعد از بیرون آوردن بالون توصیه کند تحت نظر متخصص تغذیه، درمانگر رفتاری یا پزشکی اضافی قرار بگیرید.

ممکن است در دو هفته اول احساس گرسنگی نکنید که منجر به کاهش وزن سریع می شود. پس از آن کاهش وزن کاهش می یابد.

به احتمال زیاد به سرعت وزن کم خواهید کرد، بخصوص در سه تا چهار ماه اول زندگی با بالون معده. به طور معمول، اکثر افراد تا پایان برنامه شش ماهه که بالون در جای خود قرار دارد حدود 10 تا 15 درصد از وزن بدن خود را از دست می دهند.

حفظ وزن کمتر بدن بعد از آن به تعهد شما به رژیم غذایی و برنامه ورزشی خود بستگی دارد.

رژیم غذایی

یک متخصص تغذیه ماهی یک مرتبه با شما ملاقات می کند تا به شما کمک کند تا در مسیر خود بمانید. اما تیم مراقبت های سلامتی شما دستورالعمل هایی را در مورد محدودیت های غذایی ارائه خواهد کرد.

سه تا هفت روز نخست: رژیم غذایی مایع شامل آب، چای گیاهی، آب میوه، شیر بدون چربی و قهوه بدون کافئین را خواهید داشت. از نوشیدنی های گازدار، الکل و کافئین اجتناب کنید.

بعد از یک هفته: به تدریج می توانید شروع به خوردن سوپ مخلوط، ماست و سایر غذاهای نرم کنید. روزانه چهار تا پنج بار نصف فنجان غذا بخورید. حتی اگر هنوز احساس گرسنگی نمی کنید، به طور منظم غذا بخورید. اگر احساس ناراحتی کردید، سرعت خود را متوقف کنید یا کاهش دهید.

بعد از دو تا سه هفته: اگر آهسته غذا بخورید، خوب بجوید و چهار تا پنج وعده غذایی کوچک در روز داشته باشید، می توانید بیشتر غذاها را بخورید. برخی از غذاها مانند نان و ماکارونی ممکن است به بادکنک بچسبند که می تواند باعث آروغ زدن و سوزش سر دل شود. بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب بنوشید تا بادکنک تمیز شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آزمایش گلوکز ادرار (قند ادرار)  و کاربردهای آن

بعد از یک ماه: اشتهای شما همچنان افزایش می یابد. بعد از چند ماه، غذاهای بیشتری را تحمل خواهید کرد. در یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی بمانید.

بعد از حدود سه ماه: کاهش وزن شما تثبیت خواهد شد. بعد از برداشتن بالون، تمرکز خود را روی حفظ وزن خود بگذارید. از دفتر خاطرات غذایی خود برای ردیابی آنچه می خورید استفاده کنید و به رژیم غذایی خود پایبند باشید. به طور کلی نسبت به افرادی که جراحی چاقی انجام داده اند، می توانید غذاهای متنوع تری بخورید، هرچند به صورت وعده های غذایی کوچکتر از قبل.

ورزش

در اوایل: چند روز اول راحت باشید. به محض اینکه احساس خوبی پیدا کردید، فعالیت های سبک را شروع کنید. تهوع ممکن است ورزش را برای هفته اول دشوار کند. اگر ادامه داشت، ممکن است داروهای ضد تهوع در شروع کار به شما کمک کنند.

در عرض یک یا دو هفته: حداقل 30 دقیقه در روز ورزش های قلبی عروقی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا ایروبیک در آب انجام دهید.آن را با تمرین با وزنه ترکیب کنید. تیم مراقبت شما به شما کمک می کند تا یک برنامه ورزشی متناسب با نیازهای خود داشته باشید.

بعد از برداشتن بالون: ممکن است لازم باشد ورزش را کمی افزایش دهید. احساس گرسنگی بیشتر می تواند باعث شود کالری بیشتری مصرف کنید.

مکمل ها: در حالی که بالون داخل معده است، شما روزانه مولتی ویتامین ها و مکمل های کلسیم را مصرف می کنید. ممکن است بعد از برداشتن بالون به آنها نیازی نداشته باشید.

بالون معده برای کاهش وزن

بالون معده برای کاهش وزن

بالون معده چگونه خارج می شود؟

بالون کاهش وزن به گونه ای طراحی شده است که به مدت شش ماه درون معده شما باقی بماند. هنگامی که طرح درمان شما کامل شد یا زمانی که پزشک شما توصیه کرد، می توان بالون را خارج کرد. این یک فرایند ساده است که حدود 20 دقیقه طول می کشد و مراحلی مشابه قرار دادن بالون را دنبال می کند.

برای برداشتن بالون معده، پزشک موارد زیر را انجام خواهد داد:

  • آرامبخش برای شما تجویز می شود تا شما راحت باشید.
  • از طریق دهان آندوسکوپ را وارد معده شما می کند.
  • بالون را سوراخ می کند و از کاتتر برای بیرون کشیدن آب نمک استفاده می کند.
  • از آندوسکوپ برای بیرون کشیدن بالون تخلیه شده استفاده می کند.

آیا جایگزینی برای بالون معده وجود دارد؟

روش ساده کاهش وزن شامل کمتر خوردن، بهبود رژیم غذایی و انجام ورزش بیشتر است. گاهی اوقات داروهای تجویز شده توسط پزشک عمومی می توانند کمک کننده باشند.

همچنین گزینه های جراحی دیگری برای بالون معده وجود دارد، مانند کوتاه کردن دستگاه گوارش، که به آن گاسترکتومی اسلیو می گویند. دور زدن معده و بخشی از مجرای روده با بای پس معده یا باندینگ معده که یک کیسه کوچک در بالای معده ایجاد می شود که مقدار غذای قابل مصرف را محدود می کند.

همه اینها روش های جراحی عمده ای هستند که معمولاً شامل بستری شدن در بیمارستان می شوند. با این حال بالون عوارض کمتری در نصب دارد و خطر عوارض جدی کمتری وجود دارد. بهبودی در روش های تهاجمی تر نیز معمولاً کندتر است.

0/5 (0 نظر)