بیماری سیروز  نوعی عارضه برای کبد محسوب می شود‌، از این رو به آن سیروز کبدی گویند. حال اگر کبد سالم در بدن فردی دچار زخم و بیماری شود و این زخم ها به تمام قسمت های کبد منتقل شود، در نتیجه سبب آسیب های فراوان کبدی خواهد شد. درگیر شدن تمام قسمت های کبد با زخم ها را سیروز کبدی می نامند.

این نوع عارضه به طور ناگهانی بروز نمی کند و آرام آرام و طی مدت زمانی حدود یک الی دو سال در بدن فرد با علائمی خاص نشان داده می شود. در صورتی که روند درمان به موقع انجام شود و تشخیص پزشک متخصص داخلی به موقع انجام گیرد قطعاً در روند بهبودی تأثیری مثبت خواهد گذاشت‌. به هنگامی که فرد به سیروز کبدی مبتلا می شود دیگر از بافت سالم کبد خبری نیست و زخم های قدیمی و تازه جایگزین بافت های سالم کبد خواهند شد.

بیماری سیروز کبدی

بیماری سیروز کبدی

این بیماری با چه علامت هایی در بدن ظاهر می شود؟

همه ما می دانیم که هر بیماری دارای علائم و نشانه هایی خاص می باشد. بیماری سیروز کبدی نیز علائم مختص به خود را دارد که فرد با بروز چنین علائمی در بدن متوجه این بیماری خواهد شد؛ اما اگر به طور کلی بخواهیم بیان کنیم باید بگوییم که این بیماری نشانه های کمی دارد و فقط در مراحل پیشزفته تر احتمال بروز علائم قطعی وجود دارد. به عنوان مثال کاهش اشتها و به دنبال آن کاهش وزن دو نشانه از نشانه های ابتلا به این بیماری می باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه لازم است درباره کبد چرب و راه های درمانی آن بدانید

حالت تهوع و خستگی های ممتد و همچنین بی حوصلگی و گیجی نیز از جمله علائم این بیماری به شمار می روند. تورم و التهاب در پاها و شکم فرد نیز از دیگر علائم بیماری سیروز کبدی محسوب می شود. در پوست افراد مبتلا به سیروز کبدی نیز علائمی همچون خارش های مکرر، تغییر رنگ پوست به زردی به وجود می آید. لازم به ذکر است زرد شدن چشم ها نیز می توانند از علائم این بیماری باشند. در آقایان مبتلا به این بیماری می توان بزرگ شدن سایز سینه هایشان و همچنین کاهش میل جنسی را مشاهده کرد.

بیماری سیروز کبدی

بیماری سیروز کبدی

چرا به بیماری سیروز کبدی مبتلا می شویم؟

طبق تحقیقات انجام شده علل ابتلا به این بیماری بسیار زیاد می باشند. مهم ترین آن ها را برایتان جمع آوری کرده ایم و در این مقاله برایتان گردآوری کرده ایم. به عنوان مثال استفاده مکرر از مشروبات الکلی می تواند یکی از علل مهم در ابتلا به این بیماری باشد. عوامل دیگری همچون تجمع بیش از حد آهن در بدن، تضعیف سیستم ایمنی بدن و بیماری های مربوط به کیسه صفرا و مجاری صفراوی نیز می توانند در بروز این بیماری تأثیر بگذارند. بیماری کبد چرب و هپاتیت ویروسی و بیماری های عفونی همچون برسلوز نیز می توانند در بروز این بیماری مؤثر باشند.

بیماری سیروز کبدی

بیماری سیروز کبدی

بیماران مبتلا به سیروز کبدی با چه مشکلاتی روبه رو خواهند شد؟

بیماری سیروز کبدی عوارض بسیار زیادی را به همراه خواهند داشت. سیروز کبدی می تواند منجر به بروز عوارضی همچون یرقان، فشار خون، خونریزی، عفونت و بیماری های مربوط به استخوان و… شود. در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد که هر یک از این عارضه ها چگونه بر بدن تأثیر می گذارد.

بیماری سیروز کبدی

بیماری سیروز کبدی

بیماری سیروز کبدی چگونه سبب خونریزی در افراد می شود؟

در واقع ماجرا از آن جا آغاز می شود که بیماری سیروز کبدی سبب ابتلا به فشار خون می شود. در ادامه فشار خون باعث می شود رگ های خونی از حالت نرمال خود خارج شوند و کوتاه و باریک تر از آنچه هست درآیند. در نتیجه آن فشار زیادی به اعضای بدن وارد می شود که سبب ایجاد خونریزی در بدن خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پانکراتیت و انواع آن

بیماری سیروز کبدی و افزایش فشار خون

از آن جایی که بیماری سیروز کبدی بر جریان خون و روند حرکت آن مؤثر است، می تواند منجر به افزایش فشار خون شود.

بیماری سیروز کبدی

بیماری سیروز کبدی

بیماری سیروز کبدی چگونه سبب ایجاد یرقان در افراد می شود؟

حتماً می دانید در صورتی که بیلی روبین در خون افراد وجود داشته باشد، پوست وی دچار زردی خواهد شد. پاک سازی خون از بیلی روبین نیز توسط کبد انجام می گیرد. بدین منظور باید کبد سالم و بدون هیچ گونه بیماری باشد تا بتواند به خوبی از عهده این کار برآید. کبدی که دچار سیروز شده باشد قادر به دفع بیلی روبین خون نمی باشد، در نتیجه یرقان در پوست و چشم افراد رخ خواهد داد.

عفونت یکی از عوارض بیماری سیروز کبدی می باشد

در متون فوق گفته شد که کاهش سیستم ایمنی بدن می تواند منجر به بیماری سیروز کبدی شود. اگر سیستم ایمنی بدن کاهش یافته باشد بدن در برابر تکثیر باکتری ها نمی تواند از خود مقاومتی نشان دهد. در نتیجه تکثیر و رشد باکتری های مضر سبب بروز عفونت در بدن خواهد شد.

بیماری سیروز کبدی

بیماری سیروز کبدی

آیا افراد مبتلا به سیروز کبدی با بیماری های استخوانی درگیر خواهند شد؟

بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری پس از گذشت مدتی قدرت استخوان هایشان را از دست می دهند. از این رو با کوچک ترین حرکتی دچار شکستگی استخوان خواهند شد. علاوه بر این احتمالاً فرد دچار پوکی استخوان خواهد شد.

مهم ترین عارضه بیماری سیروز کبدی، سرطان کبد است

از آن جایی که کبد فرد مبتلا به سیروز کبدی زخم است و دچار بیماری است بنابراین می تواند شرایط مساعدی جهت مبتلا شدن به سرطان کبد ایجاد شود.

درمان بیماری سیروز کبدی چگونه انجام می گیرد؟

در برخی موارد که افراد بر اثر عواملی همچون بیماری های صفراوی یا هپاتیت و غیره به بیماری سیروز کبدی مبتلا می شوند حتماً دارویی جهت درمان عارضه اصلی برای بیمار تجویز خواهد شد. این نوع درمان را درمان اختصاصی بیکاری سیروز کبدی نامند. در ادامه لازم است افراد خود را در مقابل بیماری هایی همچون هپاتیت واکسینه کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  التهاب غدد لنفاوی

افرادی که به بیماری سیروز کبدی مبتلا هستند به هیچ عنوان نباید دارویی را بدون تجویز و نسخه پزشک مصرف نمایند. به منظور درمان و جلوگیری از تشدید بیماری سیروز کبدی لازم است افراد الکلی به طور کلی مصرف الکل و مشروبات را از برنامه روزانه خود حذف کنند. انجام آزمایشات ضروری و غربالگری جهت اطلاع یافتن از بیماری سرطان کبد و… بسیار اهمیت دارد.

برنامه غذایی جهت درمان بیماری سیروز کبدی

بسیاری از بیماران مبتلا به سیروز کبدی دچار کم اشتهایی می شوند. از این رو تمایلی به مصرف غذا و خوراکی ها ندارند. به همین دلیل خطر کمبود مواد معدنی و ویتامین ها در این گونه افراد بسیار بالا می رود. از این رو لازم است در رژیم غذایی خود از خوراکی های مملو از کالری و پروتئین بیشتر استفاده کنند. حتماً سعی شود مواد معدنی همچون کلسیم و منیزیوم را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

در این صورت از درگیر شدن با گرفتگی عضلات و ضعف و خستگی های ممتد جلوگیری خواهد شد. مصرف نمک برای افراد مبتلا به سیروز کبدی ممنوع می باشد زیرا مصرف بیش از حد آن سبب ابتلا به بیماری آسیت خواهد شد. در این راستا باید اقداماتی انجام شود تا سطح سدیم بدن به حداقل برسد. علاوه بر این لازم است از خوردن غذاهای چرب و شور و غذاهای فست فودی به طور جد اجتناب کنید. انواع ترشی ها، آجیل و مغزهای شور، مایعات گازدار، تنقلاتی همچون چیپس، بیسکوییت و پفک و… برای بیماران مبتلا به سیروز کبدی سم است.

همچنین لازم است بدانید در مصرف حبوبات باید حد تعادل رعایت شود تا بیمار درگیر هیچ گونه عوارضی نشود. مصرف سبزیجات و میوه ها را تا حد امکان بالا ببرید تا ویتامین های لازم از این طریق جذب بدن شود. در صورت امکان حتماً از حجم وعده های غذایی کم کنید و تعداد آن را بالا ببرید. صرف وعده عصرانه ای مملو از ویتامین و سبک نیز برای افراد مبتلا به بیماری سیروز کبدی اهمیت ویژه ای دارد و به شدت توصیه می شود.

3.7/5 (3 نظر)