کبد کبد شما دومین عضو بزرگ بدن شما (بعد از پوست) است، عضوی به اندازه یک توپ فوتبال که درست زیر قفسه سینه در سمت راست شکم شما قرار گرفته است. کبد مواد مغذی و مواد زائد را هنگام حرکت در سیستم گوارش شما جدا می کند. همچنین صفرا تولید می کند، ماده ای که سموم را از بدن شما خارج می کند و برای هضم ضروری است.

اصطلاح “بیماری کبد” به هر یک از چندین بیماری اشاره دارد که می تواند کبد شما را تحت تأثیر قرار دهد و به آن آسیب وارد کند. انواع مختلفی از بیماری های کبدی وجود دارند که می توانند ناشی از عفونت ها، بیماری های ارثی، چاقی و سوء مصرف الکل باشند. با گذشت زمان، بیماری کبد می تواند باعث عوارض جدی تر و سیروز (اسکار) شود. از آنجا که بافت اسکار بیشتری جایگزین بافت سالم کبد می شود، کبد دیگر نمی تواند به درستی کار کند. در صورت عدم درمان، بیماری کبد می تواند منجر به نارسایی کبد و سرطان کبد شود، وضعیتی که تهدید کننده زندگی است. درمان زود هنگام می تواند به بهبود آسیب و جلوگیری از نارسایی کبد کمک کند اما درمان زود هنگام ممکن است زمان کافی برای بهبود را به کبد بدهد.

بیماری کبد می تواند ارثی (ژنتیکی) باشد. مشکلات کبدی همچنین می تواند به دلیل عوامل مختلفی که به کبد آسیب می رسانند مانند ویروس ها، مصرف الکل و چاقی ایجاد شود.

بیماری کبد چقدر شایع است؟

به طور کلی، از هر 10 آمریکایی حدود 1 نفر (در کل 30 میلیون) به نوعی بیماری کبدی مبتلا هستند. حدود 5/5 میلیون نفر در ایالات متحده به بیماری مزمن کبدی یا سیروز مبتلا هستند.

برخی از انواع بیماری های کبدی در ایالات متحده شایع تر می شوند زیرا با افزایش نرخ چاقی مرتبط هستند. تخمین زده می شود 20 تا 30 درصد از افراد بزرگسال در کبد خود چربی اضافی دارند، وضعیتی به نام بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFD). این بیماری ممکن است به بیماری کبد چرب مرتبط با متابولیک (MAFLD) تغییر نام دهد تا ارتباط آن با سندرم متابولیک و شرایطی مانند دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا و چاقی را نشان دهد.

علائم و نشانه های بیماری کبد

بیماری کبد همیشه باعث بوجود آمدن علائم و نشانه های قابل توجهی نمی شود. اگر علائم و نشانه های بیماری کبدی اتفاق بیفتند، ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• پوست و چشم هایی که زرد به نظر می رسند (یرقان)
  • درد و تورم شکم
  • تورم در پاها و مچ پا
  • خارش پوست
  • ادرار تیره رنگ
  • مدفوع کم رنگ
  • خستگی مزمن
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • ایجاد کبودی به آسانی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن هر گونه علائم و نشانه های مداوم که باعث نگرانی شما می شوند، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید. در صورت داشتن هر گونه درد شکمی که آنقدر شدید است که نمی توانید بی حرکت بمانید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علل بیماری کبد

بیماری کبد دلایل زیادی دارد، از جمله:

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشالازی یا اختلال مری چیست و چه درمان هایی دارد؟

عفونت

انگل ها و ویروس ها می توانند باعث عفونی شدن و التهاب کبد شوند که عملکرد کبد را کاهش می دهد. ویروس هایی که باعث آسیب کبدی می شوند می توانند از طریق خون یا مایع منی، غذا یا آب آلوده، یا تماس نزدیک با فرد آلوده منتقل شوند. شایع ترین انواع عفونت کبد، ویروس های هپاتیت هستند، از جمله:

• هپاتیت A
  • هپاتیت B
  • هپاتیت C

ناهنجاری سیستم ایمنی

بیماری هایی که در آنها سیستم ایمنی بدن شما قسمت های خاصی از بدن شما را مورد حمله قرار می دهد (خود ایمنی) می توانند کبد شما را تحت تأثیر قرار دهند. نمونه هایی از بیماری های کبدی خود ایمنی عبارتند از:

• هپاتیت خود ایمنی
  • کلانژیت صفراوی اولیه
  • کلانژیت اسکلروزان اولیه

ژنتیک

یک ژن غیرطبیعی که از یکی از والدین شما یا هر دوی آنها به شما ارث رسیده است، می تواند باعث ایجاد مواد مختلفی در کبد شما شود و منجر به بروز آسیب کبدی شود. بیماری های ژنتیکی کبد عبارتند از:

• هموکروماتوز Hemochromatosis
  • بیماری ویلسون Wilson’s disease
  • کمبود آلفا- 1 آنتی تریپسین Alpha-1 antitrypsin

سرطان و سایر زائده ها

وقتی سلول های غیرطبیعی در کبد شما تکثیر می شوند، ممکن است تومور ایجاد شود. این تومورها ممکن است خوش خیم (غیر سرطانی) یا بدخیم (سرطان کبد) باشند. مثال ها عبارتند از:

• سرطان کبد
  • سرطان مجرای صفراوی
  • آدنوم کبد

موارد دیگر

سایر علل شایع بیماری کبد عبارتند از:

• سوء مصرف مزمن الکل
  • تجمع چربی در کبد (بیماری کبد چرب غیر الکلی)
  • داروهای خاص با نسخه یا بدون نسخه
  • برخی ترکیبات گیاهی

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به بیماری کبدی را افزایش دهند عبارتند از:

• مصرف زیاد الکل
  • دیابت نوع 2
  • خالکوبی یا پیرسینگ بدن
  • تزریق مواد مخدر با استفاده از سوزن مشترک
  • انتقال خون قبل از سال 1992
  • قرار گرفتن در معرض خون و مایعات بدن دیگران
  • رابطه جنسی محافظت نشده
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا سموم خاص
  • سابقه خانوادگی بیماری کبد

عوارض و مشکلات بیماری کبد

عوارض بیماری کبد، بسته به علت مشکلات کبدی شما متفاوت هستند. بیماری کبدی درمان نشده ممکن است پیشرفت کند و به نارسایی کبدی تبدیل شود که یک وضعیت تهدید کننده زندگی است.

پیشگیری از ابتلا به بیمار کبد

برای پیشگیری از بیماری کبد:

• الکل را در حد اعتدال بنوشید. برای افراد بزرگسال سالم، به معنای حداکثر یک نوشیدنی در روز برای زنان و حداکثر دو نوشیدنی در روز برای مردان است. نوشیدن مشروبات الکلی سنگین یا پرخطر به عنوان بیشتر از هشت نوشیدنی در هفته برای زنان و بیشتر از 15 نوشیدنی در هفته برای مردان تعریف می شود.
  • از رفتارهای پرخطر اجتناب کنید. هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید. اگر انتخاب می کنید که خالکوبی یا پیرسینگ داشته باشید، هنگام انتخاب مکانی که قرار است این کارها را برای شما انجام دهد، در مورد تمیزی و ایمنی دقت کنید. اگر از داروهای غیرقانونی داخل وریدی استفاده می کنید از کسی کمک بگیرید و برای تزریق مواد از سوزن مشترک استفاده نکنید.
  • واکسن بزنید. اگر در معرض خطر ابتلا به هپاتیت قرار دارید، یا اگر قبلاً به هر شکلی از ویروس هپاتیت آلوده شده اید، با پزشک خود در مورد دریافت واکسن هپاتیت A و هپاتیت B صحبت کنید.
  • از داروها به صورت عاقلانه استفاده کنید. داروهای تجویزی و بدون نسخه را فقط در صورت نیاز و صرفاً در دوزهای توصیه شده مصرف کنید. داروها و الکل را با هم مخلوط نکنید. قبل از مخلوط کردن مکمل های گیاهی یا داروهای تجویزی یا بدون نسخه با پزشک خود صحبت کنید.
  • از تماس با خون و مایعات بدن افراد دیگر خودداری کنید. ویروس های هپاتیت می توانند از طریق سوزنی که به صورت تصادفی به بدن شما فرو می رود، یا پاکسازی نادرست خون یا مایعات بدن منتقل شوند.
  • غذای خود را ایمن نگه دارید. قبل از خوردن یا تهیه غذا، دست های خود را کاملاً بشویید. اگر به کشورهای در حال توسعه سفر می کنید، از آب بطری برای نوشیدن استفاده کنید، دست های خود را بشویید و دندان های خود را مسواک بزنید.
  • مراقب اسپری های آئروسل باشید. اطمینان حاصل کنید که این محصولات را در مکانی با تهویه مناسب استفاده کنید و هنگام اسپری حشره کش ها، قارچ کش ها، رنگ و سایر مواد شیمیایی سمی از ماسک استفاده کنید. همیشه دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.
  • از پوست خود محافظت کنید. هنگام استفاده از حشره کش ها و دیگر مواد شیمیایی سمی، از دستکش ها، لباس های آستین بلند، کلاه و ماسک استفاده کنید تا مواد شیمیایی از طریق پوست شما جذب نشوند.
  • وزن سالم را حفظ کنید. چاقی می تواند باعث بیماری کبد چرب غیر الکلی شود.
بیماری کبد

بیماری کبد چگونه تشخیص داده می شود؟

یافتن علت و میزان آسیب کبدی برای هدایت درمان مهم است. پزشک شما احتمالاً با تهیه یک سابقه از سلامتی و معاینه فیزیکی کامل شما شروع می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هپاتیت و ناگفته های آن!

سپس پزشک ممکن است موارد زیر را توصیه کند:

• آزمایشات خون. برای تشخیص بیماری کبد می توان از گروهی از آزمایشات خون به نام تست عملکرد کبد استفاده کرد. سایر آزمایشات خون را می توان به منظور بررسی مشکلات خاص کبدی یا شرایط ژنتیکی انجام داد.
  • تست های تصویربرداری. سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی می توانند آسیب کبدی را نشان دهند.
  • بررسی نمونه بافت. برداشتن نمونه بافت (بیوپسی) از کبد ممکن است به تشخیص بیماری کبد و جستجوی علائم آسیب کبدی کمک کند. بیوپسی کبد اغلب با استفاده از یک سوزن بلند انجام می شود که از طریق پوست وارد می شود تا نمونه بافت گرفته شود و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال شود.

درمان

درمان بیماری کبد به تشخیص شما بستگی دارد. برخی از مشکلات کبدی را می توان با اصلاح سبک زندگی درمان کرد، مانند قطع مصرف الکل یا کاهش وزن، معمولاً به عنوان بخشی از یک برنامه پزشکی که شامل نظارت دقیق بر عملکرد کبد است. سایر مشکلات کبدی ممکن است با دارو درمان شوند یا ممکن است به جراحی نیاز داشته باشند.

درمان بیماری کبدی که باعث نارسایی کبد می شود یا منجر به نارسایی کبد شده است، ممکن است در نهایت به پیوند کبد نیاز داشته باشد.

سبک زندگی و درمان های خانگی

تغییر برخی عادات سبک زندگی اغلب می تواند به بهبود سلامت کبد شما کمک کند. اگر بیماری کبدی برای شما تشخیص داده شده است، پزشک ممکن است به شما توصیه کند:

• الکل را کم بنوشید، در صورتی که اصرار به نوشیدن داشته باشید.
  • از مصرف گوشت قرمز، چربی های ترانس، کربوهیدرات های فرآوری شده و غذاهای حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا اجتناب کنید.
  • حدود سه تا چهار مرتبه در هفته، به مدت 30 تا 60 دقیقه، با شدت متوسط ​​ورزش کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید، روزانه 500 تا 1000 کالری کم کنید.
  • مصرف داروهای تجویزی و بدون نسخه را با دقت مدیریت کنید تا از آسیب کبدی جلوگیری کنید، زیرا داروهایی مانند استامینوفن یکی از علل شایع آسیب کبدی هستند.

طب جایگزین

هیچ درمان دارویی جایگزینی برای درمان بیماری کبد ثابت نشده است. برخی از مطالعات مزایای احتمالی را نشان داده اند، اما تحقیقات بیشتری نیاز هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ریزش مو ناشی از بیماری تیروئید

از سوی دیگر، برخی از مکمل های غذایی و گیاهی می توانند به کبد شما آسیب وارد کنند. بیش از هزار دارو و فرآورده های گیاهی با آسیب کبدی ارتباط داشته اند، از جمله:

ویتامین A، ما هوانگ Ma-huang، جرماندر Germander، والرین Valerian، دارواش Mistletoe، عرقچین Skullcap، چاپارال Chaparral، کامفری Comfrey، کاوا Kava، روغن پنی رویال Pennyroyal oil

برای محافظت از کبد، مهم است که قبل از مصرف داروهای مکمل یا جایگزین، با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی صحبت کنید.

پیوند کبد

هنگامی که بیماری کبد پیشرفت می کند و به نارسایی کبدی تبدیل می شود، پیوند کبد ممکن است بهترین گزینه درمانی باشد. در پیوند کبد، کبد بیمار شما با یک کبد سالم جایگزین می شود.

چه زمانی باید با پزشک تماس گرفت؟

در صورت تجربه هر یک از موارد زیر، باید با پزشک خود تماس بگیرید:

• تغییر در رنگ ادرار یا مدفوع.
  • زردی پوست یا زردی چشم.
  • درد در سمت راست بالای شکم.
  • تورم در بازوها یا پاها.

آماده شدن برای قرار ملاقات با متخصص داخلی

ممکن است به پزشک متخصص ارجاع داده شوید.

آنچه شما می توانید انجام دهید

• مراقب هرگونه محدودیت قبل از قرار ملاقات باشید، مانند نخوردن غذای جامد در روز قبل از قرار ملاقات.
  • علائم خود را بنویسید، از جمله علائمی که ممکن است به دلیل تعیین وقت ملاقات، نامرتبط به نظر برسند.
  • فهرستی تهیه کنید از تمام داروها، ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید.
  • اطلاعات کلیدی پزشکی خود را یادداشت کنید.
  • اطلاعات شخصی کلیدی را یادداشت کنید، از جمله تغییرات اخیر یا عوامل استرس زا در زندگی خود.
  • از یکی از اقوام یا دوستان خود بخواهید که شما را همراهی کند تا به شما کمک کند آنچه دکتر می گوید را به خاطر بسپارید.
  • پرسش های خود را برای پرسیدن از دکتر بنویسید.
بیماری کبد

پرسش هایی که باید از پزشک خود بپرسید:

• محتمل ترین علت علائم من چیست؟
  • به چه نوع آزمایشاتی نیاز دارم؟ آیا این آزمایشات به آمادگی خاصی نیاز دارند؟
  • آیا مشکلات کبدی من احتمالاً موقتی هستند یا طولانی؟
  • چه درمان هایی در دسترس هستند؟
  • آیا باید مصرف برخی داروها یا مکمل ها را قطع کرد؟
  • آیا باید نوشیدن الکل را قطع کرد؟
  • من بیماری دیگری دارم. چگونه می توانم این شرایط را در کنار یکدیگر مدیریت کنم؟
  • آیا فرزندان من در معرض خطر بیماری کبدی قرار دارند؟

علاوه بر پرسش هایی که برای پرسیدن از پزشک خود آماده کرده اید، از مطرح کردن هر گونه پرسش دیگری که در حین ملاقات به ذهن شما خطور می کند تردید نکنید.

از پزشک خود چه انتظاری باید داشته باشید.

پزشک شما احتمالاً تعدادی سؤال از شما می پرسد. آماده بودن برای پاسخ دادن به آنها ممکن است فرصتی برای شما باقی بگذارد تا نکاتی که می خواهید زمان بیشتری را روی آنها صرف کنید را مرور کنید. ممکن است از شما سؤال شود:

• اولین بار چه زمانی علائم را تجربه کردید و آنها چقدر شدید هستند؟ آیا علائم شما مداوم بوده اند یا گاه به گاه؟
  • آیا به نظر می رسد چیزی باعث بهتر یا بدتر شدن علائم شما شود؟
  • آیا تا به حال پوست یا چشمان شما زرد شده اند؟
  • چه داروها و مکمل هایی مصرف می کنید؟
  • چند روز در هفته الکل مصرف می کنید؟
  • آیا خالکوبی دارید؟
  • آیا شغل شما شامل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، خون یا مایعات بدن است؟
  • آیا تا به حال تزریق خون انجام داده اید؟
  • آیا به شما گفته اند که قبلاً مشکلات کبدی داشته اید؟
  • آیا تا به حال کسی در خانواده شما با بیماری کبدی تشخیص داده شده است؟