تست اسپیرومتری چیست؟

اسپیرومتری یک آزمایش استاندارد است که پزشکان از آن برای اندازه گیری میزان عملکرد ریه های شما استفاده می کنند. این آزمایش با اندازه گیری جریان هوا به داخل و خارج ریه های شما کار می کند. اسپیرومتری مقدار هوایی که می توانید هنگام تنفس از ریه های خود خارج کنید، و اینکه چقدر سریع می توانید آن را خارج کنید را اندازه گیری می کند. از شما خواسته می شود که نفس خیلی عمیقی بکشید و با بیشترین سرعتی که می توانید درون ابزاری که داخل دهان شما قرار دارد بدمید، تا زمانی که دیگر هوایی خارج نشود.

آزمایش اسپیرومتری معمولاً 10 تا 20 دقیقه طول می کشد، اما اگر شامل تست پاسخگویی برونکودیلاتور باشد، ممکن است طولانی تر شود. اسپیرومتری بی خطر است، گرچه ممکن است در اثر تنفس های عمیق مکرر احساس سبکی سر یا سرگیجه داشته باشید. پزشک شما چند روز پس از آزمایش با شما تماس می گیرد و نتایج شما را ارائه می دهد.

انواع اسپیرومتر

ابزارهای اسپیرومتر مختلفی وجود دارند، اما همه آنها یک چیز را اندازه می گیرند. اکنون بسیاری از جراحی های عمومی دارای اسپیرومترهای کوچک و قابل حمل هستند. برخی از اسپیرومترها پیچیده تر هستند و می توانند نتایج دقیق تری ارائه دهند. از آنها در بیمارستان یا کلینیک استفاده می شود.

تست پاسخگویی برونکودیلاتور چیست؟

آزمایش پاسخگویی به برونکودیلاتور برای بررسی این انجام می شود آیا عملکرد ریه شما با دارو بهتر می شود، و در این صورت، تا چه حد. گاهی اوقات این تست، برگشت پذیری نامیده می شود. در تست پاسخگویی برونکودیلاتور، تست اسپیرومتری قبل و بعد از تنفس در برخی داروها انجام می شود.

اسپیرومتری برای چه مواردی استفاده می شود؟

اسپیرومتری می تواند به تشخیص اینکه آیا تنفس شما تحت تأثیر تنگی یا التهاب راه های هوایی قرار گرفته است، و اینکه آیا ریه های شما در سطح مورد انتظار خود کار می کنند، کمک کند. نتایج در تشخیص بیماری های ریوی و راه های هوایی کمک می کنند، از جمله:

  • آسم.
  • بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD).
  • فیبروز سیستیک.
  • فیبروز ریوی.

اسپیرومتری همچنین می تواند:

  • ظرفیت ریه را تعیین کند.
  • اندازه گیری تغییرات در طول زمان که در نتیجه بیماری های مزمن ریوی رخ می دهد.
  • شناسایی تغییرات اولیه در عملکرد ریه و در برخی موارد کمک به راهنمایی درمان.
  • تشخیص باریک شدن راه های هوایی.
  • تصمیم بگیرید که در مورد میزان احتمال کمک داروهای استنشاقی به علائم بیمار.
  • نشان دادن اینکه آیا قرار گرفتن در معرض مواد خاص عملکرد ریه را تغییر داده است یا خیر.
  • تخمین خطر عوارض تنفسی قبل از انجام عمل جراحی.

برای برخی از شرایط، می توان از آن برای ارزیابی شدت وضعیت بیمار استفاده کرد.

چه زمانی اسپیرومتری نیاز است؟

در صورت داشتن علائم بیماری ریه یا راه هوایی، پزشک شما ممکن است دستور اسپیرومتری را بدهد. برخی از علائمی که ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است اسپیرومتری را تجویز کند عبارتند از:

  • سفتی ، درد یا فشار در قفسه سینه.
  • سرفه، بخصوص سرفه همراه با خلط.
  • دشواری در تنفس عمیق.
  • تنگی نفس.
  • خس خس سینه.

چگونه باید برای آزمایش اسپیرومتری آماده شد؟

به شما گفته می شود که آیا نیاز است کارهای خاصی برای آماده سازی انجام دهید. ممکن است لازم باشد قبل از انجام آزمایش کارهای خاصی را انجام دهید. یا اینکه می توانید چندین کار را انجام دهید تا مطمئن شوید که می توانید راحت نفس بکشید و نتیجه دقیقی را از آزمایش اسپیرومتری خود دریافت کنید. این نکات را در نظر داشته باشید:

  • در روز تست اسپیرومتری لباس های گشاد و راحت بپوشید.
  • اگر سیگار می کشید، حداقل 1 ساعت قبل از آزمایش از سیگار کشیدن خودداری کنید.
  • اگر الکل مصرف می کنید، حداقل 4 ساعت قبل از آزمایش از مصرف آن خودداری کنید.
  • حداقل 2 ساعت قبل از آزمایش از خوردن و آشامیدن خودداری کنید.
  • حداقل 30 دقیقه قبل از انجام آزمایش از فعالیت یا ورزش سنگین خودداری کنید.
  • قبل از انجام آزمایش با پزشک خود در مورد اینکه آیا باید از مصرف داروهایی مانند داروهای استنشاقی گشاد کننده برونش اجتناب کنید یا خیر، مشورت کنید، زیرا ممکن است با دقت نتایج تداخل داشته باشند.

آیا من برای انجام آزمایش مناسب هستم؟

اسپیرومتری معمولاً بی خطر است، اما برخی شرایط وجود دارند که ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی شود. در صورتی که هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می کند، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • آنژین
  • مشکلات قلبی
  • ضربه مغزی اخیر
  • فشار خون بالا یا پایین کنترل نشده
  • فشار خون ریوی
  • آمبولی ریه
  • پنوموتوراکس
  • جراحی اخیر روی مغز، گوش میانی، سینوس ها، چشم ها، قفسه سینه یا شکم
  • بارداری دیر رس
  • آنوریسم ها

آنها اغلب چک لیستی دارند تا درباره این موارد از شما سؤال کنند. اگر شک دارید، با پزشک متخصص معالج خود صحبت کنید.

تست اسپیرومتری

تست اسپیرومتری

روند انجام تست به چه صورت است؟

انجام تست اسپیرومتری معمولاً حدود 15 دقیقه طول می کشد و معمولاً در مطب پزشک شما انجام می شود. در برخی موارد که آزمایش های عمیق تری لازم است، ممکن است این تست در آزمایشگاه تنفسی انجام شود.

قبل از شروع، از شما سؤالاتی پرسیده می شود تا بررسی شود که آیا از نظر پزشکی برای انجام آزمایش مناسب هستید. مهم است تا آنجا که می توانید برای این تست تلاش کنید تا نتایج دقیق باشند.

در اینجا آنچه طی فرایند اسپیرومتری اتفاق می افتد آمده است:

  • شما در اتاق معاینه مطب دکتر خود روی صندلی خواهید نشست. پزشک یا پرستار گیره ای را روی بینی شما قرار می دهد تا هر دو سوراخ بینی را بسته نگه دارد، تا مطمئن شوند که تمام هوا به داخل حفره دهانی می رود. آنها همچنین یک ماسک تنفسی شبیه فنجان را روی دهان شما قرار می دهند.
  • قبل از شروع، نحوه دمیدن در اسپیرومتر به شما نشان داده خواهد شد. ممکن است از شما خواسته شود که 3 بار یا بیشتر در اسپیرومتر بدمید تا بررسی کنند که قرائت ها هر بار مشابه هستند. به طور معمول، ابتدا از شما خواسته می شود که به آرامی و عمیق نفس بکشید. هنگامی که متخصص شما از نتایج راضی باشد، به بخش بعدی آزمایش خواهید رفت. باید دوباره عمیق نفس بکشید، این بار خیلی سریع، و سپس با حداکثر سرعت و تا جایی که می توانید نفس بکشید تا زمانی که ریه های شما خالی شوند. سپس پزشک یا پرستار به شما دستور می دهد که نفس عمیق بکشید، نفس خود را برای چند ثانیه حبس کنید و سپس تا جایی که می توانید نفس خود را خیلی سریع به داخل ماسک تنفسی بیرون دهید.
  • شما این تست را حداقل سه بار تکرار خواهید کرد تا مطمئن شوید که نتایج شما ثابت هستند، بخصوص اگر تفاوت زیادی بین نتایج تست شما وجود داشته باشد. آنها بالاترین رقم از سه قرائت تست پشت سر هم را یادداشت می کنند و از آن به عنوان نتیجه نهایی شما استفاده می کنند. کل قرار شما باید حدود 30 تا 90 دقیقه طول بکشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  6 مزیت سلامتی با نوشیدن آب تا مضرات کم آبی بدن

در صورت داشتن شواهدی از اختلال تنفسی، پزشک شما ممکن است پس از اولین دور آزمایش یک داروی استنشاقی به نام برونکودیلاتور برای باز کردن ریه ها به شما بدهد، 15 تا 20 دقیقه صبر کند و سپس آزمایش را تکرار کند. برای برخی از داروها ممکن است بین آزمایش ها 45 دقیقه صبر کنید. پس از آن، پزشک شما نتایج دو اندازه گیری را با هم مقایسه می کند تا ببیند آیا گشاد کننده برونش به افزایش جریان هوا کمک کرده است یا خیر. این تست پاسخگویی به برونکودیلاتور یا تست برگشت پذیری نامیده می شود و برای بررسی اینکه آیا دارو تنفس شما را بهبود می بخشد انجام می شود. اگر از اسپری های استنشاقی استفاده می کنید، باید آنها را در روز تست گرفتن با خود همراه داشته باشید.

آزمایش اسپیرومتری هنگامی که برای نظارت روی اختلالات تنفسی استفاده می شود، معمولاً برای نظارت بر تغییرات تنفسی در افراد مبتلا به COPD یا آسم به خوبی کنترل شده، هر 1 یا 2 سال یک بار انجام می شود.

به افرادی که نگرانی های تنفسی شدیدتری دارند یا مشکلات تنفسی دارند که به خوبی مدیریت نمی شوند، توصیه می شود آزمایش های اسپیرومتری مکرر بیشتری انجام دهند.

گاهی اوقات، افراد پس از آزمایش کمی احساس سبکی و سرگیجه می کنند. این معمولا فقط چند لحظه طول می کشد. به فردی که آزمایش را انجام می دهد اطلاع دهید تا مطمئن شوید که برای بهبودی زمان دارید.

عوارض اسپیرومتری

معمولاً در طول یا بعد از آزمایش اسپیرومتری عوارض کمی رخ می دهند. با این حال، ممکن است بخواهید از موارد زیر آگاه باشید.

بر اساس انجمن قفسه سینه آمریکا، بلافاصله پس از انجام آزمایش ممکن است کمی احساس سرگیجه یا تنگی نفس داشته باشید. در این صورت فوراً دست نگهدارید و به پزشک اطلاع دهید. در موارد بسیار نادر، آزمایش ممکن است باعث ایجاد مشکلات تنفسی شدید شود.

هنگامی که این تست را انجام می دهید، باعث افزایش فشار در سر، قفسه سینه، معده و چشم ها هنگام بازدم خواهد شد. بنابراین، اگر مشکلات قلبی یا فشار خون بالا دارید، یا اگر روی قفسه سینه، شکم، سر یا چشم های خود جراحی انجام داده اید، انجام آن خطرناک است.

آیا تست اسپیرومتری دردناک است؟

خیر، آزمایش اسپیرومتری دردناک نیست.

با این حال، در نتیجه نفس کشیدن و خارج کردن بسیار عمیق هوا ممکن است احساس سرگیجه، سبکی سر یا خستگی داشته باشید. دمیدن درون لوله نیز ممکن است باعث سرفه شود. این علائم باید مدت کوتاهی پس از تکمیل تست از بین بروند. اگر در طول تست نیاز به استراحت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.

اسپیرومتری همچنین می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد. اگر در گذشته دچار حمله قلبی شده اید یا هر شرایط دیگری دارید که بر قلب شما تأثیر می گذارد، به پزشک خود اطلاع دهید.

تست اسپیرومتری

تست اسپیرومتری

بعد از اسپیرومتری چه انتظاری باید داشته باشم؟

پس از انجام تست، می توانید مصرف داروهایی را که پزشک به شما گفته است مصرف نکنید، را دوباره شروع کنید. همچنین می توانید به فعالیت های معمول روزمره خود، از جمله ورزش بپردازید.

پزشک به شما خواهد گفت که چه زمانی می توانید برای تحویل گرفتن نتایج آزمایش خود مراجعه کنید.

در برخی موارد، پزشک شما پس از آزمایش اسپیرومتری ممکن است حجم ریه و ظرفیت انتشار را نیز آزمایش کند. این آزمایش ها ظرفیت حجم ریه و همچنین توانایی ریه های شما برای انتقال اکسیژن به خون را اندازه گیری می کنند. آنها تست های اسپیرومتری را با کمک به پزشکان شما در تشخیص برخی بیماری های ریوی یا تنفسی تکمیل می کنند. پزشک شما ممکن است این آزمایشات را به طور منظم انجام دهد تا ببیند تنفس شما چگونه پیشرفت می کند.

خطرات پس از آزمایش اسپیرومتری

خطرات کمی مربوط به خود تست اسپیرومتری وجود دارند. با این حال، این خطر جزئی وجود دارد که ممکن است به عفونت غیرمستقیم مبتلا شوید.

این می تواند از چند طریق اتفاق بیفتد:

  • اگرچه هیچ داده ای به طور گسترده در مورد ضدعفونی کردن اسپیرومتر در دسترس نیست، به طور بالقوه این نگرانی وجود دارد که اگر لوله اسپیرومتر پس از هر تست به درستی ضد عفونی نشود، ممکن است افراد در معرض خطر عفونت توسط انواع میکروارگانیسم های قارچی قرار بگیرند. اینها شامل بیماری های تنفسی مانند آنفولانزا، سرخک، آبله مرغان، ذات الریه و سل می شود. بر اساس یک بررسی تحقیقی در سال 2015، محققان حداقل در یک مطالعه رشد باکتری روی لوله اسپیرومتر را پیدا کردند.
  • سایر تجهیزات مانند لوله تنفسی و ابزارهای دهانی نیز ممکن است عفونت را منتقل کنند. این قطعات باید بین بیماران ضدعفونی و تعویض شوند. علاوه بر این، ممکن است بخواهید مراقب زیرساخت های آزمایشگاهی باشید- صندلی که روی آن نشسته اید، میزهای نزدیک و سطوح سطحی و هر چیز دیگری که ممکن است با آن در تماس باشید. با بلند نظری از محلول ضد عفونی کننده دست استفاده کنید و پس از انجام آزمایش دست های خود را بشویید. این ممکن است به محافظت از شما در برابر ویروس کرونا که باعث COVID-19 و سایر ویروس ها می شود نیز کمک کند.
  • از آنجا که اسپیرومتری شامل تنفس ذرات آئروسل شده است، خطر شیوع بیماری های ویروسی قابل انتقال از راه هوا نیز وجود دارد. این خطر هم برای پرسنل پزشکی و هم برای بیمارانی که ممکن است در هوایی تنفس کنند که در آن بیمار قبلی حضور داشته است، صدق می کند. در حالی که انواع بیماری ها می توانند از طریق هوا منتظر شوند، در حال حاضر بزرگترین نگرانی ویروس کرونا است که باعث COVID-19 می شود. اگر فکر می کنید ممکن است علائم COVID-19 را داشته باشید، قبل از آزمایش با پزشک خود صحبت کنید.
  • افراد مبتلا به فیبروز کیستیک، به آزمایش های مکرر عملکرد ریه نیاز دارند. با این حال، آنها همچنین در معرض خطر بالاتر عفونت ها در دستگاه تنفسی فوقانی، ناشی از تماس با تجهیزات مربوط به تست و پرسنل انجام آزمایش قرار دارند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش های عالی برای کاهش فشار خون

این خطر ممکن است در کشورهای مختلف بیشتر باشد، جایی که استانداردها و پروتکل های دیگری برای جلوگیری از گسترش عفونت وجود دارد.

انجمن قفسه سینه آمریکا و انجمن تنفس اروپا دارای استانداردهای فنی رسمی برای انجام اسپیرومتری هستند. این موارد شامل دستورالعمل های ضدعفونی می شوند و برای اجتناب از عفونت، ابزارهای دهانی یکبار مصرف با فیلتر را توصیه می کنند.

آیا اسپیرومتر برای ریه های من خوب است؟

اسپیرومتر یک دستگاه پزشکی است که جریان هوای ریه های شما را اندازه گیری می کند. انجام این کار هیچ کمکی به ریه های شما نمی کند.

اسپیرومتر تشویقی، نوع دیگری از ابزارهای پزشکی که برای ریه های شما مفید است، یک وسیله پلاستیکی ساده است که می توانید در خانه از آن استفاده کنید. این ابزار به ریه های شما کمک می کند تا منبسط شده و قوی تر شوند. همچنین می تواند به پاکسازی ریه های شما از مخاط و سایر مایعات کمک کند.

تست اسپیرومتری

تست اسپیرومتری

نتایج چگونه خواهند بود؟

اسپیرومتری معمولاً اینها را اندازه گیری می کند:

  • مقدار هوایی که می توانید در حالت استراحت بیرون دهید، مثل یک آه آرام، تا زمانی که ریه های شما کاملاً خالی شوند. این، ظرفیت حیاتی کند، یا VC نامیده می شود.
  • یکی از اندازه گیری های اولیه اسپیرومتری FVC است، که بیشترین مقدار هوایی است که می توانید پس از تنفس عمیق تا حد امکان به شدت از ریه های خود خارج کنید. از شما خواسته می شود تا زمانی که ریه های شما کاملاً خالی شوند، تا جایی که می توانید سخت و سریع هوا را خارج کنید. این، ظرفیت حیاتی اجباری، یا FVC نامیده می شود. اگر FVC شما کمتر از حد انتظار باشد، چیزی تنفس شما را محدود می کند.

نتایج FVC “عادی” یا “غیر طبیعی” بین افراد بزرگسال و کودکان متفاوت ارزیابی می شوند.

برای کودکان 5 تا 18 ساله:

درصد مقدار FVC پیش بینی شده نتیجه
80% یا بالاتر عادی
کمتر از 80% غیر عادی

برای افراد بزرگسال:

FVC نتیجه
بزرگتر یا برابر با محدوده کمتر از عادی عادی
کمتر از محدوده عادی غیر عادی

FVC غیر طبیعی می تواند به دلیل بیماری محدود کننده یا انسدادی ریه باشد، و برای تعیین نوع بیماری ریوی، انواع دیگری از اندازه گیری های اسپیرومتری نیاز هستند.

یک بیماری انسدادی یا محدود کننده ریه ممکن است به خودی خود وجود داشته باشد، اما ترکیبی از این دو نوع به طور همزمان نیز امکان پذیر است.

  • دومین اندازه گیری کلیدی اسپیرومتری FEV1 است. این مقدار هوایی است که می توانید در عرض 1 ثانیه از ریه های خود خارج کنید. . با داشتن ریه ها و راه های هوایی سالم، به طور معمول می توانید بیشتر هوا را در یک ثانیه از ریه های خود خارج کنید. این، حجم بازدم اجباری در یک ثانیه، یا FEV1 نامیده می شود.

این می تواند به پزشک شما کمک کند تا شدت مشکلات تنفسی شما را ارزیابی کند. یک قرائت FEV1 که کمتر از حد انتظار است نشان می دهد که ممکن است انسداد تنفسی قابل توجهی داشته باشید.

پزشک شما از اندازه گیری FEV1 برای ارزیابی شدت نگرانی های تنفسی استفاده می کند. نمودار زیر نشان می دهد که طبق دستورالعمل های انجمن قفسه سینه آمریکا، در مورد نتایج تست اسپیرومتری FEV1، چه چیزی “طبیعی” و “غیر طبیعی” در نظر گرفته می شود.

درصد نتیجه مقدار FEV1 پیش بینی شده نتیجه
80% یا بالاتر عادی
70% تا 79% اندکی غیر عادی
60% تا 69% نسبتاً غیر عادی
50% تا 59% نسبتاً تا خیلی غیر عادی
35% تا 49% به شدت غیر عادی
کمتر از 35% بسیار شدید غیر عادی

نسبت FEV1 به FVC

پزشکان اغلب FVC و FEV1 را به صورت جداگانه تجزیه و تحلیل می کنند، سپس نسبت FEV1/FVC شما را محاسبه می کنند. نسبت FEV1/FVC عددی نشان دهنده درصد ظرفیت ریه شما است که می توانید در 1 ثانیه بازدم کنید. به عبارت دیگر، پزشک متخصص شما به میزان هوایی که شما در ثانیه اول بیرون می دهید (FEV1) نگاه می کند و آن را با مقدار کل (FVC) مقایسه می کند. با این کار درصد هوایی که می توانید در ثانیه اول بیرون دهید بدست می آید.

در صورت عدم وجود بیماری محدود کننده ریه که باعث نسبت FEV1/FVC طبیعی یا بالا می شود، هر چه درصد بیشتری از نسبت FEV1/FVC شما به دست آید، به این معنی است که ریه های شما سالم تر هستند.

نسبت پایین نشان می دهد که چیزی راه های هوایی شما را مسدود می کند. در اینجا مواردی که نسبت کم در نظر گرفته می شوند آورده شده اند:

سن نسبت FEV1/ FVC پایین
5 تا 18 سال کمتر از 85%
بزرگسال کمتر از 70%

نتایج شما بسته به نوع اسپیرومتری که استفاده می شود، متفاوت به نظر می رسد. به طور معمول، متخصص معالج شما اندازه گیری های شما را با محدوده طبیعی مقادیر مقایسه می کند. منحنی های ترسیم شده توسط اسپیرومتر که الگوی جریان هوا را نشان می دهند، برای کمک به درک نتایج شما نیز مهم هستند.

آشنایی با اسپیرومتری و راه های هوایی باریک

یک بزرگراه با 5 لاین را در نظر بگیرید که به دلیل عملیات جاده ای به 3 لاین کاهش یافته است. رفت و آمد از طریق آن بزرگراه بیشتر طول خواهد کشید.

به همین ترتیب، اگر راه هوایی شما باریکتر از حد طبیعی باشد، تخلیه هوا از ریه ها زمان بیشتری می برد.

یک اسپیرومتر میزان هوا در یک ثانیه را ثبت می کند. اگر مجاری تنفسی شما باریکتر از فردی همجنس، همسن، هم قد و از قومیت شما با مجاری تنفسی سالم باشد، این میزان کمتر خواهد بود. همچنین می توان این نتیجه را با مقدار هوایی که بازدم کرده اید مقایسه کرد تا میزان مسدود شدن راه های هوایی را اندازه گیری کرد. در فردی که راه های هوایی سالمی دارد، حداقل 70 درصد از کل هوایی که خارج می شود، در یک ثانیه خارج می شود.

اسپیرومتر نموداری تولید می کند که جریان هوای شما را در طول زمان نشان می دهد. امتیازات FVC و FEV1 روی نموداری ترسیم می شوند. نمونه ای از نتایج اسپیرومتری (طبیعی) برای اسپیرومتر بیمارستانی در زیر آورده شده اند.

تست اسپیرومتری

تست اسپیرومتری

این دو نمودار نشان می دهند:

  • اوج حجم جریان بازدمی هنگام دم و بازدم
  • حجم / زمان

جدول زیر نمودارها محدوده نرمال مقادیر را نشان می دهد.

  • حجم بازدم پر فشار (FEV1). این حجم هوایی است که در یک ثانیه بازدم می شود، که در لیتر اندازه گیری می شود.
  • ظرفیت حیاتی پر فشار (FVC). این حجم کل هوای استنشاق شده در یک نفس است، که در لیتر اندازه گیری می شود.
  • ظرفیت حیاتی (VC). این حجم کل هوایی است که می توانید در حالت استراحت بیرون بدهید، را در لیتر اندازه گیری کند.
  • درصد هوای خارج شده در ثانیه اول. این عدد با تقسیم FEV1 بر VC شما، و ضرب آن در 100 محاسبه می شود. در ریه های طبیعی و سالم، این مقدار 70% یا بالاتر خواهد بود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه درباره پری بیوتیک و پرو بیوتیک باید بدانید

اگر بهترین تلاش شما کمتر از حداقل مقدار (Min) باشد، نتیجه شما کمتر از چیزی است که انتظار می رود باشد. این اطلاعات و شکل حلقه به متخصص شما کمک خواهد کرد تا نتایج شما را درک کند.

الگوهای قرائت اسپیرومتری

قرائت اسپیرومتری معمولاً یکی از سه الگوی اصلی را نشان می دهد. اینها به مقدار هوایی بستگی دارد که می توانید بیرون بدهید، و چه نسبتی می توانید در ثانیه اول بیرون بدهید.

  • الگوی معمولی
  • الگوی انسدادی
  • الگوی محدود کننده

الگوی معمولی

اندازه گیری FEV1

تست اسپیرومتری

تست اسپیرومتری

اندازه گیری جریان- حجم

تست اسپیرومتری

تست اسپیرومتری

قرائت “معمولی” اسپیرومتر به چند عامل بستگی دارد، از جمله:

  • سن
  • قد
  • نژاد
  • جنسیت
  • استفاده از محصولات تنباکو
  • وزن

پزشک معالج شما از این ویژگی ها برای تعیین یک قرائت معمولی برای جمعیت شناسی شما استفاده می کند.

اگر ریه ها و مجاری تنفسی شما سالم هستند، می توانید بیشتر نفس خود را در همان ثانیه اول بیرون بدهید. این الگو به پزشک شما می گوید که تست اسپیرومتری شما در مقایسه با نتایج مورد انتظار برای شما طبیعی است.

الگوی انسدادی

اندازه گیری FEV1 و FVC

تست اسپیرومتری

تست اسپیرومتری

اندازه گیری جریان- حجم

تست اسپیرومتری

تست اسپیرومتری

اگر یک بیماری ریوی داشته باشید، که باعث باریک شدن راه های هوایی شما شده باشد، مانند COPD یا آسم، انسدادی بودن الگوی تست عادی است. به این معنا که هوا آهسته تر از آنچه که باید از ریه های شما خارج شود (FEV1 پایین) جریان دارد، با کمتر از 70 درصد از کل مقدار در ثانیه اول.

اسپیرومتری می تواند به ارزیابی اینکه آیا داروی استنشاقی یا اینهالرها می توانند راه های هوایی شما را با آزمایش پاسخ دهی به برونکودیلاتور باز کنند (که گاهی تحت عنوان تست برگشت پذیری شناخته می شود) کمک کند. معمولاً در صورت ابتلا به آسم، دارو نسبت به COPD تغییر بیشتری در نمرات ایجاد می کند.

افراد مبتلا به COPD نسبت FEV1/FVC کمتر از 70% دارند. برای تعیین میزان خفیف یا شدید بودن انسداد جریان هوا، از معیارهای زیر استفاده می شود. مهم است که به خاطر داشته باشید افرادی که دارای همان میزان انسداد جریان هوا هستند ممکن است کمتر یا بیشتر از یکدیگر دچار تنگی نفس شوند.

این یک راهنما است:

درجه انسداد جریان هوا

 

 
خفیف FEV1، 80% یا بیشتر از مقدار پیش بینی شده است. اگر COPD خفیف دارید، پس از مصرف دارو، نتایج تست اسپیرومتری شما می توانند طبیعی باشند.
متوسط EFV1، 50 تا 79% مقدار پیش بینی شده پس از مصرف دارو است.
شدید FEV1، 30 تا 49% مقدار پیش بینی شده پس از مصرف دارو است.
بسیار شدید FEV1، کمتر از 30% مقدار پیش بینی شده پس از مصرف دارو است.

الگوی محدود کننده

اندازه گیری FEV1 و FVC

تست اسپیرومتری

تست اسپیرومتری

اندازه گیری جریان- حجم:

تست اسپیرومتری

تست اسپیرومتری

با یک الگوی محدود کننده، مقدار کل هوایی که می توانید با تنفس وارد ریه های خود کنید کاهش می یابد اما سرعت تنفس شما حفظ می شود. در این شرایط، هر دو FEV1 و FVC کمتر از مقدار پیش بینی شده خواهند بود، اما نسبت بین این دو کاهش نخواهد یافت.

یک الگوی محدود کننده می تواند ناشی از شرایط مختلفی باشد که موارد زیر را تحت تأثیر قرار می دهند:

  • بافت ریه شما، یا
  • ظرفیت ریه های شما برای انبساط و نگهداری مقدار طبیعی هوا، مانند فیبروز ریوی.

اگر نتایج شما الگوی محدود کننده ای را نشان می دهند، ممکن است لازم باشد یک تست حجم ریه انجام دهید تا بررسی شود که آیا حجم ریه شما کم است یا خیر.

این الگو می تواند در افراد دارای شرایط زیر نیز مشاهده شود:

  • به طور قابل توجهی اضافه وزن دارند
  • دارای انحنای غیر طبیعی ستون فقرات هستند، یا
  • عضلات تنفسی ضعیفی دارند.

الگوهای ترکیبی

برخی از بیماران ممکن است ترکیبی از الگوهای انسدادی و محدود کننده داشته باشند. این زمانی اتفاق می افتد که هم مقدار کل هوا و هم سرعتی که می توانید هوا را بیرون بدهید کاهش می یابد. این شرایط در آمفیزم شدید یا فیبروز کیستیک اتفاق می افتد، و همچنین در صورت چاق بودن فرد می تواند رخ دهد.

قدم بعدی

اگر پزشک متوجه شود که نتایج شما در گروه “غیر طبیعی” قرار می گیرند، احتمالاً آزمایشات دیگری را انجام می دهد تا مشخص کند که آیا مشکلات تنفسی شما ناشی از اختلال تنفسی است یا خیر. اینها می توانند شامل تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از قفسه سینه، تصاویر رادیوگرافی با اشعه ایکس از سینوس ها، و آزمایش خون باشند.

شرایط اولیه ریوی که منجر به نتایج غیر منتظره اسپیرومتری می شوند عبارتند از بیماری های انسدادی مانند آسم و COPD و بیماری های محدود کننده مانند فیبروز بینابینی ریه.

پزشک شما همچنین ممکن است شرایطی را که معمولاً همراه با اختلالات تنفسی اتفاق می افتند و می توانند علائم شما را بدتر کنند، غربالگری کند. اینها عبارتند از سوزش سر دل، تب یونجه و سینوزیت.

بیمار چه زمانی از نتایج اسپیرومتری مطلع می شود؟

شما بلافاصله پس از اتمام تست اسپیرومتری خود از نتایج آن مطلع نخواهید شد. یک متخصص ابتدا باید نتایج آزمایش شما را بررسی کند و نتایج شما را با پزشک معالج شما که آزمایش را سفارش داده است، در میان بگذارد. باید انتظار داشته باشید که نتایج آزمایش خود را ظرف چند روز دریافت کنید.

نتایج تست اسپیرومتری چگونه به پزشک کمک می کنند؟

نتایج آزمایش اسپیرومتری به پزشک شما کمک می کنند تا تعیین کند:

  • که آیا علائم شما نتیجه آسم یا بیماری دیگری هستند.
  • که آیا انسداد یا باریک شدن راه های هوایی وجود داشته باشد.
  • که آیا درمان مؤثر است.
  • که آیا حجم ریه ها کمتر از حد طبیعی است، و ممکن است به آزمایش بیشتری نیاز باشد.
  • که آیا بیماری ریوی پایدار است یا ممکن است بدتر شود.
  • شدت بیماری.

چه زمانی باید با پزشک تماس بگیرید؟

پزشک معالج شما چند روز پس از انجام تست اسپیرومتری با شما تماس می گیرد تا در مورد نتایج شما صحبت کند. اگر بعد از چند روز از نتایج خود مطلع نشدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

در صورت ابتلا به بیماری مزمن ریوی (طولانی مدت) ممکن است مجبور شوید هر سال آزمایشات عملکرد ریه را تکرار کنید.

4.5/5 (2 نظر)