شاید تا کنون به این مسئله توجه نکرده باشید که علم پزشکی، شاخه های گوناگونی دارد. اما به احتمال زیاد تا به حال با این مسئله روبرو شده اید که هنگام مواجهه با یک بیماری، برای تشخیص اینکه به چه پزشکی و با چه تخصصی مراجعه کنید، سردرگم شوید. در بیشتر مواقع در کلینیک ها و درمانگاه ها پزشکان عمومی بیماران را معاینه می کنند و در صورت نیاز برای درمان، بیماران را به پزشکان متخصص در سایر شاخه های پزشکی ارجاع می دهند. هدف از مقاله پیش رو آشنایی با تخصص بیماری های داخلی و تشخیص تفاوت آن با سایر تخصص ها است.

علم پزشکی یکی از گسترده ترین و متنوع ترین رشته های تحصیلی است. در شاخه علم پزشکی ۱۲۰ تخصص و فوق تخصص پزشکی گوناگون وجود دارد. بنابراین کاملاً طبیعی است که گاهی اوقات تعیین و تشخیص اینکه کدام تخصص مطابق با نیاز شما است، کمی دشوار باشد. همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، غالبا بیشتر افراد در رابطه با خدماتی که پزشک داخلی می‌ تواند به آن ها ارائه کند، آگاهی کاملی ندارند. تخصص داخلی و سایر تخصص ها با یکدیگر شباهت ها و تفاوت هایی دارند. در ابتدا برای شناسایی تخصص داخلی لازم است برخی موارد مورد بررسی قرار بگیرد. در ادامه به طور کامل با متخصص داخلی و تخصص آن آشنا خواهید شد.

تفاوت متخصص داخلی با پزشکان دیگر

تفاوت متخصص داخلی با پزشکان دیگر

 تخصص داخلی چیست؟

مطابق با گفته های انجمن پزشکان آمریکا، تخصص داخلی شاخه‌ای از علم پزشکی است که می تواند بیشتر بیماری های بدن را تشخیص دهد. در این تخصص، از بررسی های تحلیلی علوم آزمایشگاهی در کنار معاینه های دقیق شخص بیمار در تشخیص بیماری های بزرگسالان کمک گرفته می شود. پزشکان متخصص داخلی می توانند کلیه بیماری های شایع و پیچیده پزشکی را درمان کنند. علاوه بر این این متخصصان توانایی درمان بیماری های مزمن و طولانی مدت مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی را نیز دارند. اما دلیل این امر چیست؟

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بارداری با وجود بیماری تیروئید خطرناک است؟

به پزشکانی که در شاخه تخصصی بیماری های داخلی تخصص دارند، متخصص داخلی گفته می شود. متخصصین شاخه پزشکی داخلی،  در دوران تحصیل خود کارکرد همه سیستم‌ های داخلی بدن انسان را به صورت کلی مورد مطالعه و بررسی قرار می دهند. دلیل این امر آن است که بدن انسان یک سیستم به هم پیچیده است و بروز مشکل در یک اندام می تواند موجب بروز عوارض جانبی در سایر اندام ها شود. پس یک پزشک متخصص داخلی باید نسبت به عملکرد کلیه سیستم های بدن به تنهایی و در تعامل با سایر اندام ها آگاهی کامل داشته باشد تا بتواند هنگام معاینه یک بیمار، علت بیماری و روش مناسب درمان را تشخیص و تجویز کند.

چرا به این رشته، متخصص داخلی گفته می شود؟

تخصص داخلی از کلمه آلمانی اینر مدیزین(innere medizin) گرفته شده است. در دهه ۱۸۰۰ پزشکان آلمانی در دروس دوران تحصیل خود، علوم مربوط به باکتری شناسی ( یعنی مطالعه باکتری ‌ها)، فیزیولوژی ( یعنی مطالعه نحوه عملکرد سیستم های مختلف بدن) و آسیب شناسی( یعنی بررسی بیماری های مختلف) را در برنامه‌ های مطالعاتی خود داشتند.  پزشکان رده های بالاتر فهمیده بودند هرچه یک پزشک داخلی بتواند علم بیشتری در خصوص اندام های داخلی، تعامل آن ها با یکدیگر، بیماری ها و نحوه اثرگذاری آن ها روی سیستم های داخلی بدن، داشته باشند، در شغل خود موفق تر بوده و بیماران آن ها می توانند نتایج بهتری در درمان خود کسب کنند علاوه بر این نکته دیگری که موجب نام گذاری پزشکان داخلی یا متخصصین داخلی به این نام شده است،  این است که این پزشکان برای درمان بیماری ها به دنبال علل داخلی ابتلا به آن ها هستند و بیشتر از عوامل محیطی روی سیستم های داخلی بدن تمرکز می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خدمات مطب دکتر مقدسی

تفاوت بین یک متخصص داخلی و یک انترن یا کارآموز چیست؟

متخصص داخلی فردی است که به طور خاص در علم پزشکی داخلی تخصص دارد یک متخصص داخلی علاوه بر مدرک تحصیلی خود، مجوز برای اداره مطب و همچنین تجویز دارو نیز دارد.  اما کارآموز پزشکی فردی است که دانشکده پزشکی را به پایان رسانده است اما هنوز در حال آموزش تخصص‌های لازم و گذراندن دوره های آموزشی تحت نظر یک پزشک متخصص داخلی است.

تفاوت متخصص داخلی با پزشکان دیگر

تفاوت متخصص داخلی با پزشکان دیگر

برای یک پزشک متخصص داخلی شدن، چه نوع آموزش هایی مورد نیاز است؟

برای آنکه بتوانید به یک متخصص داخلی تبدیل شوید، باید در ابتدا در دانشکده پزشکی وارد شوید. پس از  فارغ التحصیل شدن از دانشکده پزشکی باید یک دوره دستیاری پزشکی داخلی تحت نظر یک متخصص داخلی سپری کنید. این دوره به مدت سه/چهار سال به طول می‌انجامد. پس از گذراندن این دوره پزشک می‌ تواند در یک گرایش فوق تخصص مانند بیماری های عفونی یا غدد تخصص بگیرد.

آیا متخصصین داخلی فعالیت های فیزیوتراپی نیز برای بیماران خود انجام می دهند؟

پاسخ مثبت است! در واقع گروه پزشکی متشکل از متخصصان داخلی وظیفه غربالگری های منظم زنان و مردان را به صورت سالیانه بر عهده دارند. بیشتر پزشکان تمایل به برقراری روابط طولانی‌مدت با بیماران خود دارند تا بتوانند سلامت آنها را در یک دوره طولانی مدت مورد بررسی قرار داده و از  سلامت آن ها مراقبت کنند.

تفاوت متخصص داخلی با پزشکان دیگر

تفاوت متخصص داخلی با پزشکان دیگر

در ادامه به برخی از بیماری هایی که پزشکان داخلی می توانند آن ها را درمان کنند، اشاره خواهد شد:

  • دیابت
  • کلسترول بالا
  • فشار خون بالا
  • عفونت های سینوسی
  • آلرژی
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نفخ یا تجمع گاز در دستگاه گوارش؛ مشکلات و درمان

علاوه بر مواردی که در بالا به آن ها اشاره شد، پزشکان متخصص داخلی خدماتی که در ادامه به آن ها اشاره می‌ شود را نیز به بیماران خود ارائه می کنند:

  • غربالگری تراکم استخوان
  • اکوکاردیوگرام
  • نظارت بر ریتم قلب
  • سنجش استرس
  • سونوگرافی
  • معاینه سلامت سالیانه زنان و مردان

چرا برخی افراد در تشخیص تفاوت پزشکان خانواده و پزشکان متخصص داخلی دچار مشکل می شوند؟

دلیل این امر شاید این است که بیشتر بیمارانی که به پزشک خانواده مراجعه می ‌کنند، بزرگسالان هستند. عموما زمانی که کودکی بیمار می شود، والدین به جای آنکه کودک را برای معاینه نزد پزشک عمومی مانند پزشک خانواده ببرند، نزد یک پزشک متخصص اطفال برای معاینه می روند. پزشک متخصص اطفال، پزشکی است که در معالجه کودکان و بیماری های آن ها تخصص دارد.

با این حال برخی اوقات پزشکان خانواده نیز می توانند بیماری‌ های کودکان را درمان کنند. در واقع بنا به گزارش انجمن پزشکان آمریکا ۱۰ تا ۱۵ درصد مراجعین به پزشکی خانواده کودکان هستند. پزشکان خانواده علاوه بر این ممکن است نوجوانان یا جوانان را نیز معاینه کنند، اما پزشکان داخلی فقط بزرگسالان را درمان می کنند با این حال برخی مواقع و در برخی از درمانگاه‌ ها متخصصین داخلی در گروه پزشکی خانواده  به درمان بیماران مشغول می شوند. اما باید توجه داشت به طور کلی متخصصین داخلی در عمل باید فقط بزرگسالان را درمان کنند و درمان کودکان بر عهده متخصصین اطفال است.

تفاوت متخصص داخلی با پزشکان دیگر

تفاوت متخصص داخلی با پزشکان دیگر

تمامی درمان هایی که یک متخصص داخلی ارائه می ‌کند، می ‌تواند به صورت سرپایی و یا به‌صورت بستری انجام شود. علاوه بر این متخصصین داخلی علم بررسی و درمان بیماری های مربوط به غدد درون ریز، روماتولوژی، نورولوژی و بیماری های اعصاب و بیماری های عفونی را نیز دارند.

 امیدواریم با مطالعه این مقاله به درک بهتر تفاوت های بین متخصصین داخلی و سایر پزشکان کمک کرده از این پس بدانید که برای هر بیماری بهتر است به چه پزشکی مراجعه کنید.

0/5 (0 نظر)