پزشکان متخصص داخلی که در درمانگاه های پزشکی یا مطب های خصوصی مشغول به کار هستند، پزشکانی هستند که در زمینه انجام مراقبت ‌های اولیه تبحر داشته و در پیشگیری، تشخیص و درمان کلیه بیماری های داخلی مربوط به بزرگسالان تخصص دارند. متخصصان داخلی می توانند کلیه نکات لازم برای حفظ سلامت بیماران را به آنها ارائه کنند.

در ادامه قصد داریم برخی از بیماری های داخلی که پزشکان داخلی در درمان آنها توانا هستند را  به شما معرفی کنیم.

عفونت های شدید تنفسی

یکی از شایع ترین بیماری های داخلی،عفونت های شدید تنفسی مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی یعنی گوش، بینی، گلو و سینوس ها و یا دستگاه تنفسی تحتانی یعنی نای، لوله های برونش و ریه ها است. این عفونت ها عموماً در اثر ویروس ایجاد می ‌شود. علائم بیماری های تنفسی بسته به اینکه کدام سیستم تنفسی تحت تاثیر قرار می گیرد، متفاوت است. لازم به ذکر است درمان توسط آنتی بیوتیک ها تنها در صورت وجود عفونت های باکتریایی ثانویه می تواند مفید باشد.

آسم

آسم یک بیماری شدید تنفسی است که مجاری تنفسی را درگیر می کند. افرادی که مبتلا به این بیماری داخلی می شوند دچار التهاب مجاری تنفسی شده نسبت به مواد حساسیت زا یا تحریک کننده، حساسیت شدیدی پیدا می کنند. در طی حملات آسم، مجاری تنفسی باریک شده، جریان هوایی که به ریه ها می رسد کاهش می یابد. در نتیجه موجب بروز علائمی مانند خس خس سینه، سرفه و گرفتگی قفسه سینه و دشواری تنفس خواهد شد. در بیماران مبتلا به آسم توصیه می‌شود از استفاده از موادی که موجب بروز علائم آسم و حساسیت می شود پرهیز کرده، از دارو برای کنترل علائم و جلوگیری از بروز حملات استفاده کنند.

برونشیت

نوعی التهاب مجاری تنفسی است که ممکن است به صورت کوتاه مدت یا بلند مدت باشد. برونشیت یکی دیگر از بیماری های داخلی است که دو نوع کوتاه مدت (خفیف) و بلند مدت (شدید) دارد. برونشیت کوتاه مدت معمولاً در اثر عفونت های تنفسی ویروسی ایجاد می ‌شود اما برونشیت های طولانی مدت ممکن است در اثر یک سری عادات نادرست مانند سیگار کشیدن ایجاد شود.

درمان این بیماری به نوع و مدت برونشیت بستگی دارد. برای برونشیت های کوتاه مدت استراحت، نوشیدن مایعات، مصرف آسپرین یا تایلنول جهت کاهش تب و استفاده از بخور برای افزایش رطوبت هوا، اقدامات ساده ای است که توصیه می شود و موجب درمان خواهد شد، اما در صورتی که فرد مبتلا به برونشیت مزمن و طولانی مدت باشد، استفاده از داروهای استنشاقی جهت باز کردن مجاری تنفسی و پاکسازی مخاط امری ضروری است. ممکن است از یک سری داروهای جانبی جهت درمان عفونت و یا کاهش التهاب نیز استفاده شود. گاهی اوقات ممکن است استفاده از دستگاه اکسیژن خانگی برای کنترل سطح اکسیژن خون نیز توصیه شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هیلوباکتر پیلوری چیست؟ | از علت ابتلا تا درمان آن را بیشتر بدانیم

احساس درد در قفسه سینه

در صورتی که قفسه سینه به صورت ناگهانی درد شدیدی بگیرد، به ویژه در صورتی که همراه با احساس درد در بازوان، تعریق، حالت تهوع و تنگی نفس شدید باشد، امری اورژانسی است و نیاز به مراقبت های فوری پزشکی دارد، زیرا این نشانه ها ممکن است نشان ‌دهنده بروز یک حمله قلبی باشد. عوامل دیگری نیز موجب احساس درد شدید در قفسه سینه می شود که از آن جمله می توان به برونشیت، ورم‌معده، ذات الریه، ازوفاژیت و آسم اشاره کرد. علاوه بر این درد شدید قفسه سینه می تواند در اثر آنژین فتق هیاتال، بیماری های مربوط به کیسه صفرا، زخم و برونشیت مزمن نیز اتفاق بیفتد. یک متخصص بیماری های داخلی می ‌تواند منبع درد مزمن قفسه سینه را تشخیص داده و روش درمانی مناسب جهت درمان آن و یا تسکین علائم را در پیش بگیرد.

دیابت

دیابت یکی دیگر از شایع ترین بیماری های داخلی در جهان امروز است. دیابت بیماری است که نشان دهنده سطح بالای قند خون فرد است.  قند خون بدن انسان از طریق هورمونی به نام انسولین تنظیم می ‌شود. بیماری دیابت زمانی اتفاق می ‌افتد که انسولین به میزان کمی در خون وجود داشته باشد و یا بدن انسان در برابر انسولین مقاومت نشان دهد. در مواردی هم هر دوی این اتفاقات به صورت همزمان موجب بروز بیماری دیابت خواهد شد.

بسته به نوع و شدت دیابت، درمان ممکن است شامل تزریق روزانه انسولین یا استفاده از داروهایی جهت افزایش میزان تولید انسولین و موثرتر شدن آن و یا جذب کند گلوکز از بدن باشد. پزشکان به بیماران دیابتی توصیه می کنند سبک زندگی خود را تغییر داده و وزن خود را کاهش دهند و ورزش و رژیم غذایی مناسب را در برنامه روزانه خود قرار دهند.

احساس خستگی مداوم

در جامعه بشری امروزی، یک اختلال شایع احساس خستگی مفرط است. احساس خستگی دائم و کمبود انرژی یک علامت رایج و نشان دهنده ی کم خونی، اختلالات خواب، کم کاری غده تیروئید و یا افسردگی است. علاوه بر این خستگی ممکن است در اثر بیماری هایی از جمله دیابت، نارسایی های قلبی و مونونوکلئوز نیز اتفاق بیفتد. اما گاهی اوقات احساس خستگی یکی از نشانه های سندروم خستگی مزمن است. این بیماری شبیه به آنفولانزا شروع می شود، اما حدود شش ماه یا بیشتر دوام خواهد داشت. پزشکان برای تشخیص علت اصلی احساس خستگی مداوم، بدن فرد بیمار را معاینه کرده و سوابق پزشکی او را بررسی می‌کنند و برای او آزمایش خون تجویز می کنند تا بتوانند کلیه موارد مورد نیاز برای تشخیص بیماری های داخلی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.

کلسترول خون و تری گلیسیرید بالا

هر دوی این بیماری های داخلی، اختلالات مربوط به چربی خون هستند. در این بیماری ها خون مواد چربی اضافی را حمل می کند. این اختلال خطر حملات قلبی و سکته را افزایش می ‌دهد. برای درمان این بیماری ها به رژیم غذایی کم چرب و ورزش و کاهش وزن توصیه می شود. در برخی مواقع برای کاهش کلسترول بد یا ال دی ال و همچنین تری گلیسیرید تا رسیدن به سطح ایمن، ممکن است استفاده از دارو توصیه شود. گاهی اوقات نیز داروهایی برای بالا بردن سطح کلسترول خوب بدن یا اچ دی ال تجویز می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  یبوست؛ علل و درمان های آن

فشار خون بالا

فشار خون بالا زمانی است که عدد فشار خون سیستولیک بیش از ۱۴۰ میلی متر جیوه و عدد فشار خون دیاستولیک بیش از ۹۰ میلی متر جیوه باشد. متاسفانه فشار خون بالا هیچ علامتی ندارد، اما با پیشگیری و درمان آن می ‌توان خطر حمله قلبی و سکته های مغزی، بیماری های کلیوی و سایر بیماری های داخلی بدن را کاهش داد. برای درمان فشار خون بالا ورزش کردن، کاهش وزن، ترک سیگار و استفاده از برخی داروها و رژیم غذایی مناسب توصیه می شود.

کم کاری تیروئید

غده تیروئید تنظیم کننده انرژی بدن از طریق آزادسازی هورمون های تیروئید به نام‌های تی 3 و تی ۴ است. وقتی غده تیروئید نتواند به اندازه کافی این هورمون ها را تولید و آزاد کند، متابولیسم بدن انسان کند می ‌شود. از جمله علائم کم کاری تیروئید، افزایش وزن، خستگی زیاد، فراموشی، خشکی پوست، خشکی مو و سرد شدن بدن است. یک متخصص بیماری های داخلی با یک آزمایش خون ساده می ‌تواند کم کاری تیروئید را در فرد بیمار تشخیص دهد، سپس با تجویز داروها سطح کافی و مورد نیاز هورمون ها برای تامین انرژی بدن آزاد خواهد شد.

بیماری آنفولانزا

این یک بیماری داخلی تنفسی مسری است که در اثر ویروس آنفولانزا اتفاق می ‌افتد. از جمله علائم این بیماری می‌ توان به سردرد، تب، سرفه های خشک، گلو درد، آبریزش بینی، گرفتگی بینی، دردهای عضلانی، خستگی و مشکلات معده اشاره کرد. متاسفانه فردی که دچار بیماری آنفولانزا بشود ممکن است در بسیاری از موارد عوارض جانبی بسیار جدی نیز داشته باشد. از جمله این عوارض جانبی می توان به ذات الریه، کمبود آب بدن و سایر شرایط پزشکی اشاره کرد. بهترین روش برای پیشگیری از این بیماری انجام واکسیناسیون در فصل پاییز است.

یائسگی

عموما در سنین ۴۵ تا ۵۰ سالگی و یا بیشتر، تخمدان های زنان تولید تخمک را متوقف می‌ کند. در این هنگام سطح هورمون ‌های زنانه یعنی استروژن و پروژسترون به شدت کاهش یافته و کم کم قاعدگی متوقف می شود. یائسگی علائمی نظیر گرگرفتگی و تعریق شبانه، بی‌ خوابی، تغییرات خلق و خو، خشکی واژن، کاهش میل جنسی و عفونت های شدید ادراری را به همراه دارد. با استفاده از برخی هورمون های جایگزین می توان یائسگی را به تعویق انداخت و یا عوارض آن را کاهش داد، اما این هورمون ها خطراتی را نیز به همراه دارد. به همین دلیل توصیه می‌ شود قبل از استفاده از این هورمون‌ ها حتماً در خصوص مزایا و معایب آن با پزشک خود مشورت نمایید. ممکن است در برخی موارد برای درمان تغییرات خلق و خو، گرگرفتگی و سایر علائم یائسگی، برخی داروهای ضد افسردگی نیز تجویز شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چه اتفاقی می افتد اگر آدامس قورت دهیم؟

میگرن

به سردرد شدیدی که فرد را از انجام هرگونه فعالیتی ناتوان می ‌کند، میگرن می گویند. برخی مواقع میگرن همراه با علائمی ظاهر می شود. این علائم پیش از بروز سردرد اصلی نمایش داده شده و در واقع نوعی هشدار هستند. از جمله این علایم می ‌توان به چشمک زدن نور، حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا اشاره کرد. متاسفانه متخصص بیماری های داخلی هیچ درمانی برای میگرن نمی تواند ارائه کند، اما می ‌توان شدت آن را با مصرف دارو کاهش داد.

آرتروز

آرتروز یکی دیگر از بیماری های داخلی مسری است که در ابتدا غضروف ها را تحت تاثیر قرار می دهد. غضروف بافتی است که انتهای استخوان ها را به یکدیگر متصل می کند. غضروف سالم به راحتی موجب حرکت راحت مفاصل استخوان ها خواهد شد. در افراد مبتلا به آرتروز غضروف فرسوده شده و یا از بین می ‌رود و در نتیجه استخوان ها هنگام حرکت مفاصل به هم ساییده می شوند. در نتیجه این عمل درد شدید، تورم و یا ناتوانی حرکت اتفاق می ‌افتد. روش هایی برای کاهش ناراحتی و درد در این مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل استراحت، ورزش کردن، کاهش وزن و استفاده از برخی داروها برای کاهش درد و التهاب می شوند.

پوکی استخوان

فردی که دچار پوکی استخوان می ‌شود، تراکم استخوان کمی داشته، بافت های استخوانی اش نازک می شود. در نتیجه استخوان هایش کننده خواهد داشت و بنابراین خطر شکستگی حتی با یک ضربه کوچک زیاد می ‌شود. احتمال  ابتلا به پوکی استخوان با افزایش سن افزایش می یابد و این مسئله در زنان، شایع تر از مردان است. بعد از یائسگی خطر پوکی استخوان برای زنان به حداکثر می رسد. زیرا سطح استروژن بدن کاهش یافته و این امر در پوکی استخوان ‌ها نقش دارد. پوکی استخوان معمولاً علائمی ندارد اما با انجام آزمایش تراکم مواد معدنی استخوان به نام جاذبه سنجی اشعه ایکس با انرژی دوگانه، می توان به راحتی آن را تشخیص داد. برای درمان این نوع از بیماری داخلی، از داروهایی استفاده می‌ شود که روند کاهش تراکم استخوان را کند کرده و خطر شکستگی را کاهش می ‌دهد.

ذات الریه

یکی دیگر از بیماری های داخلی، التهاب ریه ها که در اثر عفونت های باکتریایی، ویروس ها یا سایر عوامل رخ می دهد، که به آن ذات‌الریه می گویند. این امر به احتمال زیاد هنگامی که سیستم ایمنی بدن در اثر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و یا آنفولانزا ضعیف باشد، اتفاق می افتد. علائم این بیماری داخلی شامل سرفه، تب و لرز و احساس درد در قفسه سینه و تنفس بریده بریده و تنگی نفس است. برای جلوگیری از ذات الریه در کودکی به بچه ها واکسن تزریق می شود. علاوه بر این برای بزرگسالان با سن بیش از ۶۵ سال، افراد مبتلا به بیماری های قلبی، بیماری های کلیوی، بیماری های ریوی و سایر مواردی که آسیب پذیری در برابر ذات الریه را افزایش می دهند، استفاده از واکسن ذات الریه توصیه می شود.