متاسفانه فرایند ابتلا به بیماری دیابت در کشور روز به روز در حال افزایش است و با این روند می توانیم شاهد کاهش میانگین سنی ابتلا به دیابت در کشور باشیم! یکی از نگرانی هایی که افراد مبتلا به دیابت با آن رو به رو هستند، صدمات و آسیب هایی است که این بیماری می تواند به یکی از حیاتی ترین عضو های بدن، یعنی کلیه ها برساند. از این رو در این مقاله می خواهیم به معرفی و بررسی کامل و جامع ” ارتباط دیابت با بیماری کلیه ” بپردازیم و در این خصوص اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

بررسی ارتباط دیابت با بیماری کلیه

امروزه بر اساس آزمایشات متنوع ای که بر روی افراد دیابتی و کلیوی انجام شده است، پزشکان به این نتیجه رسیده اند که اکثر نارسایی هایی که در بخش کلیه وجود دارد، ارتباط کاملی با بیماری دیابت دارد. این موضوع به این معنا است که بیماری دیابت به تنهایی می تواند نارسایی های کلیوی را ایجاد کند و حتی آن را به سوی دیالیزی شدن کلیه ها پیش ببرد.

دیابت چگونه باعث ایجاد نارسایی در کلیه ها می شود؟

یکی از مهم ترین سوالاتی که در این خصوص وجود دارد این است که چطور بیماری دیابت می تواند باعث ایجاد آسیب در کیله ها شود؟

  1. در کلیه ها واحدی به نام نفرون وجود دارد.
  2. البته به بخشی از نفرون ها، کپسول بومن گفته می شود.
  3. در تمامی کپسول های بومن، کلافه های عروقی ای به نام گلومرول وجود دارد.
  4. گلومرول ها در واقع بخشی از خون انسان را برای تصفیه به سوی نفرون ها می فرستد تا در آن جا فرایند تصفیه شدن خون انجام شود.
  5. در طی این مسیر (مسیر انتقال خون به نفرون ها) نوعی صافی وجود دارد که این صافی اجازه نمی دهد تا مواد مورد نیاز و مفید در خون به درون کلیه ها وارد شوند! چراکه با وارد شدن به کلیه ها عملا فرایند ادرار باعث دفع آن ها خواهد شد.
  6. اما نکته مهم اینجاست! افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند، این صافی در آن ها دچار اختلال می شود و در نهایت موادی همچون پروتئین ، گلوکز و … وارد کلیه ها شده و از این راه دفع می شوند.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه می توان از مشکلات بدن خلاص شد

معرفی این 6 مورد به خوبی می تواند ارتباط دیابت با بیماری کلیه را برای افراد مشخص کند.

دیابت و بیماری کلیه

دیابت و بیماری کلیه

نفروپاتی دیابتی چیست و چگونه می توان آن را تشخیص داد؟

نفروپاتی دیابتی در واقع عوارضی است که کلیه ها در صورت ابتلا به دیابت می تواند به نفرون ها وارد کند! همان طور که اشاره نمودیم درگیری کلیه ها با بیماری دیابت می تواند خطر دفع پروتئین را افزایش دهد. از این رو در صورتی که این میزان افزایش یابد به آن پیشرونده ی پروتئینوری گفته می شود.

از اولین نشانه هایی که می توانیم متوجه وجود نفروپاتی دیابتی در فرد شویم، ترشح ماده ای تحت عنوان آلبومین در ادرار فرد است. البته عوامل بسیار زیاد دیگری در بروز این عامل دخیل هستند اما یکی از شایع ترین و ابتدایی ترین عوامل شناخت نفروپاتی دیابتی در افراد، ترشح این ماده است. بنابراین فرد دیابتی باید آزمایشات سالانه را در این خصوص پیگیری کند.

پس از چه زمانی از شروع بیماری دیابت می توانیم شاهد عوارض آن باشیم؟

بیماری دیابت به نوع 1 و 2 تقسیم بندی می شود! افرادی که به نوع 1 آن مبتلا می شوند می توانند عوارض و نارسایی های کلیه یا را پس از 10 تا 15 سال پس از شروع بیماری دیابت مشاهده کنند. یعنی اگر امروز به بیماری دیابت نوع 1 مبتلا شدید، حدودا 10 تا 15 سال آینده شاهد عوارض آن خواهید بود.

در سوی دیگر، افرادی که به نوع 2 این بیماری مبتلا می شوند عموما در همان مراحل ابتدایی دارای نشانه های بسیار زیادی هستند که ممکن است این نشانه ها نشان دهنده عوارض کلیوی باشد! در این صورت باید با پزشک متخصص داخلی مشورت هایی صورت گیرد و این عوامل بررسی شود.

دیابت و بیماری کلیه

دیابت و بیماری کلیه

چطور می توانیم در صورت ابتلا به دیابت، دچار مشکل کلیه نشویم؟

اگر دچار دیابت شدید و نمی خواهید به واسطه این بیماری به مشکلات کلیوی دچار شوید، بهترین و ساده ترین راه کنترل قند خون و نگه داشتن آن در بازه ی طبیعی است. البته علاوه بر کنترل قند خون، بیمار باید بتواند کنترل کاملی بر فشار خون خود داشته باشد و تمامی روش ها را برای کاهش آن اتخاذ کند.

  • فشار خون سیستولیک در یک فرد دیابتی باید کمتر از 130 و
  • فشار خون دیاستولیک در یک فرد دیابتی باید کمتر از 80 باشد.
  1. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، این است که همواره وزن خود را در وضعیت نرمال نگه دارید چراکه در صورت استفاده از انسولین در طی طولانی مدت، دچار اضافه وزن خواهید بود. در صورتی که دچار اضافه وزن هستید، سعی کنید با استفاده از روش های مرسوم، وزن ایده آل و مناسب خود را به دست آورید.
  2. بدون شک می دانید که مصرف غذاهای پر شور و پر نمک برای این دسته از افراد مطلقا ممنوع است!
  3. افرادی که به دیابت مبتلا هستند نسبت به سایر افراد دیگر باید حتما مقدار چربی ، قند و پروتئین کمتری مصرف کنند.
  4. مهم ترین ویژگی ای که در این بین وجود دارد این است که افراد دیابتی به هیچ عنوان نباید به عفونت های ادراری دچار شوند! چراکه این گونه از عفونت ها می تواند تاثیر مخربی بر روی سلامت کلیه ها داشته باشد.
  5. ترک سیگار! استعمال دخانیات می تواند خطر ابتلا به بیماری های کلیوی را در افراد افزایش دهد.
  6. کاهش مصرف پروتئین از جمله گوشت قرمز، ماهی، پنیر و دیگر غذاهای پروتئینی
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  داروهایی که به کبد آسیب می رسانند!

چطور می توانیم متوجه عفونت های ادراری در فرد مبتلا به دیابت شویم؟

یکی از مهم ترین نشانه های وجود عفونت ادراری در افراد، سوزش ادرار ، کمردرد ، تکرر ادرار ، عدم توانایی دفع ادرار، خون و ادرار کدر است. در صورتی که این عوامل در ادرار شما وجود داشته باشد به طور یقین دچار عفونت های ادراری شده اید که این موضوع می تواند تاثیر بسیار بدی بر روی سلامت کلیه ها بگذارد. از این رو توصیه می کنیم حتما در صورت مبتلا به این عوارض، به پزشک مربوطه خود مراجعه کنید.

چه عواملی می تواند نشان دهنده عوارض کلیوی در بیمار دیابتی شود؟

اما اگر به دیابت مبتلا هستید، وجود چه عواملی می تواند نشان دهنده عوارض و نارسایی کلیه ها باشد؟ به صورت خلاصه عوامل زیر از مهم ترین عواملی هستند که در صورت مشاهده آن ها می توان شاهد نارسایی در کلیه ها بود. این عوامل به شرح زیر است:

  • تورم قوزک پا
  • به صورت غیر طبیعی وزن شما دچار کاهش و افزایش شدیدی می شود.
  • به صورت طولانی مدت دچار حالت تهوع و استفراغ هستید.
  • خارش بدن
  • بالا رفتن فشار خون
  • سکسکه مکرر
  • در طول شب نیاز به دفع ادرار می تواند خسته کننده باشد.
  • تشنگی بیش از حد
  • و..

جمع بندی

همان طور که در این مقاله اشاره شد، دیابت علاوه بر تاثیرات مخربی که همگان راجع به آشنایی دارند میتواند بر روی کلیه ها اثرات نامطلوب زیادی گذاشته و بیماری های کلیه و نارسایی کلیه ها را رقم بزند. بنابراین کنترل قند خون در یک محدوده مناسب از جمله مواردی است که فرد مبتلا به دیابت برای بهره مندی از یک زندگی سالم و سلامت عمومی بدن خود باید به آن توجهی ویژه داشته باشد.