مشکلات تیروئید در زمان عدم تولید کافی هورمون یا عدم تولید و ترشح هورمون خاص توسط غده تیروئید رخ می دهد. کم کاری تیروئید یا تیروئید کم تحرک باعث بروز علائم بسیاری مانند افزایش وزن و خستگی می شود. از آنجا که کم کاری تیروئید به آرامی پیشرفت می کند، بسیاری از افراد تا زمانی که ماه ها یا سال ها از ابتلا به آن نگذرد، علائم کم کاری تیروئید را نشان نمی دهند پرکاری تیروئید یا تیروئید بیش فعال، ممکن است سبب بروز علائمی مانند کاهش وزن تا عصبی بودن شود.

هر دو شرایط می توانند موجب ایجاد موهای خشک، شکننده یا نازک شدن مو در پوست سر و بدن شما شوند.

چه ارتباطی بین تیروئید و موهای شما وجود دارد؟

اگر مشکلات تیروئید شدید باشند و درمان نشوند می توانند سبب ریزش مو شوند. دانستن اینکه چگونه این شرایط باعث ریزش مو می شود، مستلزم درک نحوه رشد مو است.

1. رشد مو در ریشه انتهایی فولیکول مو روی پوست سر شما شروع می شود.
  2. رگ های خونی پوست سر شما، ریشه مو را تغذیه می کنند، و با ایجاد سلول های بیشتر باعث رشد موهای شما می شوند.
  3. موها از میان پوست شما بالا و بیرون می آیند. آنها از غدد روغنی عبور می کند که به حفظ نرمی و براقی آنها کمک می کند.
  4. مو برای مدتی رشد می کند اما با شروع هر چرخه رشد مجدد، موها می ریزند.

زمانی که تولید هورمون به خصوص هورمون های T3 و T4 مختل شود، روی سایر فرآیندهای بدن تأثیر می گذارد. این شامل رشد مو در ریشه نیز می شود. موها پس از ریختن ممکن است با رشد مجدد جایگزین نشوند، در نتیجه باعث کم پشت شدن مو در پوست سر و سایر نواحی مانند ابروهای شما می شود.

آلوپسی یک بیماری خودایمنی است که معمولا با مشکلات تیروئید همراه می شود. این بیماری باعث ایجاد نقطه های ریزش مو در نواحی مجزا می شود. ممکن است این وضعیت به مرور زمان ایجاد طاسی نیز کند. بیماری های خودایمنی دیگر مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک و لوپوس اریتماتوز نیز با مشکلات تیروئیدی معمولا در ارتباط هستند و می توانند منجر به ریزش مو شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتباط بین دیابت و بیماری کلیه

همچنین استفاده از برخی داروها برای درمان شرایط تیروئید نیز می تواند در ریزش مو مؤثر باشد. دو داروی ضد تیروئیدی Carbimazole و propylthiouracil ممکن است در موارد نادر باعث ریزش مو شوند. با توجه به چرخه طولانی عمر موها، دشوار است که مقصر نازک شدن تار مو را داروهای مصرفی یا وضعیت تیروئید بدانیم.

علائم ریزش مو ناشی از شرایط تیروئید

ریزش مو همراه با کم کاری و پرکاری تیروئید به آرامی توسعه می یابد. شما لزوماً با ریزش ناگهانی موها یا طاسی بخشی از سر مواجه نمی شوید. در عوض، ممکن است موهای شما از همیشه نازک تر به نظر برسند.

روزانه شما بین 50 تا 100 تار مو را از دست می دهید. در صورت قطع رشد طبیعی مو، این موها دوباره رشد و جبران نمی شوند.

خبر خوب این است که اغلب ریزش مو ناشی از شرایط تیروئید، موقتی است. ممکن است حتی پس از شروع دارو برای درمان این شرایط، همچنان ریزش مو را تجربه کنید که این موجب نگرانی برخی افراد در مورد تاثیر معکوس این داروها می شود، اما این امکان وجود دارد که این امر بیشتر ناشی از چرخه عمر مو باشد.

ریزش مو ناشی از شرایط تیروئید

درمان علت ریزش مو ناشی از شرایط تیروئید

به طور کلی مشکلات خفیف تیروئید منجر به نازک شدن مو نمی شود. در نتیجه، همکاری با متخصص داخلی به منظور کنترل شرایط خود با دارو می تواند سبب ضخیم شدن موها یا رشد مجدد آنها شود. به دلیل طولانی بودن چرخه رشد موها، به احتمال زیاد شما با شروع درمان فورا نتیجه نخواهید گرفت.

داروهای احتمالی شامل موارد زیر است:

• لووتیروکسین (کم کاری تیروئید)
  • propylthiouracil و methimazole (پرکاری تیروئید)
  • مسدود کننده های بتا (پرکاری تیروئید)

پزشک هنگام استفاده از دارو، سطح تیروئید را زیر نظر می گیرد. در برخی موارد ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد.

در صورت درمان، رشد مو در طی چند ماه می تواند قابل توجه باشد. البته ممکن است موهای جدید رشد کرده از نظر رنگ یا بافت با موهای اصلی شما تفاوت داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیورتیکولیت و آنچه باید در مورد آن بدانید!

درمان های طبیعی و داروهای خانگی برای ریزش مو

در کنار مصرف داروهای تجویزی، داروهای خانگی مختلفی نیز وجود دارد که می تواند ریزش مو را کند نماید یا موجب احیاء رشد مو شود.

تقویت مو با آهن

سطح فریتین با ذخیره های آهن شما مرتبط است. میزان کم فریتین می تواند منجر به ریزش مو شود. مشکلات تیروئید می تواند بر سطح فریتین بدن تأثیر بگذارد. بنابراین با مشورت پزشک از مکمل های آهن و فریتین استفاده کنید.

جبران کمبودهای غذایی

کمبودهای غذایی حتی بدون وجود مشکل تیروئید می توانند منجر به ریزش مو شوند. میزان سطح مواد زیر می تواند در حفظ یا ریزش مو نقش مهمی را بازی کند:

• ویتامین های B-7 (بیوتین) و کمپلکس B
  • فلز روی
  • فلز مس
  • آهن
  • ویتامین های C ، E و A
  • کوآنزیم Q10

مصرف مولتی ویتامین ها می تواند به تقویت ذخیره های ویتامین شما در بدن کمک کند. البته مصرف بیش از حد مکمل ها می تواند منجر به ریزش مو شود.

تغذیه صحیح

مصرف یک رژیم غذایی حاوی غذاهای کامل کلیدی برای سلامتی شما است.

در صورتی که در کنار درمان کم کاری تیروئید، غذاهای سرشار از کلسیم نیز مصرف می کنید، سعی کنید برای جذب بهتر کلسیم، حداقل چهار ساعت بعد از لووتیروکسین این غذاها را مصرف کنید.

غذاهای فرآوری شده مانند شکر، گوشت قرمز و غذاهای سرخ شده می توانند سبب یک واکنش التهابی شوند. کافئین و الکل نیز ممکن است در ایجاد التهاب مشارکت کنند. التهاب می تواند علائم تیروئید شما از جمله ریزش مو را بدتر نماید.

مصرف غذاهای ضد التهابی

زنجبیل و زردچوبه غذاهای ضد التهابی هستند که می توانند عملکرد غدد درون ریز را بهبود ببخشند. تیروئید شما بخشی از سیستم غدد درون ریز است، بنابراین حمایت از آن منجر به بهبود علائم اختلالات تیروئید می شود.

سعی کنید در غذاهای خود از زنجبیل یا زردچوبه استفاده کنید. آنها طعم فوق العاده ای به غذاها و نوشیدنی ها می بخشند. درباره مصرف مکمل ها با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف گیاهان دارویی

طب سنتی برای درمان ریزش مو ناشی از شرایطی مانند آلوپسی، از گیاهان دارویی خاص استفاده می کنند. مصرف این گیاهان دارویی به صورت خوراکی است و شامل موارد زیر می شوند:

• پالم
  • کوهوش سیاه
  • تمشک
  • شبدر قرمز
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیابت و پوکی استخوان

پیش از استفاده از روش های درمانی گیاهی با پزشک خود صحبت کنید.

استفاده از روغن های اصلی

استفاده از روغن اکالیپتوس و سایر عصاره های گیاهی می تواند به کاهش ریزش مو و تراکم مو کمک کند.

سایر روغن های مناسب عبارتند از:

• آرنیکا مونتانا
  • سرو آتلانتیکا
  • لاواندولا آنگوستیفولیامعروف به اسطوخدوس در ایران
  • پیلوکارپوس جباروندی
  • Rosmarinus officinalis
  • آویشن ولگاریس

پیش از شروع مصرف این روغن ها با پزشک خود صحبت کنید و هنگام خرید از یک برند با کیفیت انتخاب کنید. همچنین همیشه پیش از استفاده آنها را تست کنید و روغن را در آب کمی رقیق کنید.

مصرف میزان مناسب ید

افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی تیروئید باید مراقب میزان مصرف ید باشند. بدن برای ساخت هورمون تیروئید از ید استفاده می کند، بنابراین مصرف بیش از حد آن می تواند سبب عدم تعادل شود.

کلپ(یک گیاه دریایی و سرشار از مواد معدنی)، سایر انواع جلبک های دریایی، برخی مولتی ویتامین ها و شربت های سرفه حاوی میزان زیادی ید هستند و می توانند موجب تشدید علائم تیروئید از جمله ریزش مو شوند.

ریزش مو ناشی از شرایط تیروئید

رفتار ملایم با موها

شما می توانید با مراقبت های زیر، ریزش موهای خود را کند نمایید:

• از بستن سفت مو با کش، کلیپس یا به صورت دم اسبی خودداری کنید.
  • از پیچاندن یا کشیدن موها اجتناب کنید.
  • هنگام شانه کردن از یک شانه دندانه دار و پهن در مقابل برس های زبر و سخت استفاده کنید.

ایجاد تغییرات اندک در کارهای روزمره می تواند در بهبود رشد و شرایط موهای شما موثر باشد.

پیش از اقدام به درمان ریزش مو در خانه، با پزشک خود صحبت کنید. به طور کلی شرایط تیروئید مگر در شرایط شدید، منجر به ریزش مو نمی شود.

به علاوه ریزش مو ممکن است نشانه یک بیماری اساسی پزشکی باشد. ممکن است برای رشد مجدد و درمان سایر علائمی که تجربه کردید، به همراه روش های درمانی خانگی به دارو نیز نیاز داشته باشید.

با درمان مناسب، شما باید در طی چند ماه سلامت کامل موهای خود را به دست آورید.