کیسه صفرا بافتی به اندازه سه بند انگشت است، که در زیر کبد قرار دارد. یکی از کاربردهایش در بدن نگهداری از مایع صفرا است که به رنگ زرد وجود دارد. هنگامی که شما خوراکی را میل می کنید و این خوراکی ها راهی معده می شوند، مایعی از کبد ترشح می شود و به داخل کیسه صفرا فرو می ریزد. مایع در واقع به عنوان امولسیونی مقاوم بر روی چربی های غذایی قرار می گیرد. در برخی موارد در بین اطرافیان دیده اید که فردی دچار سنگ کیسه صفرا شده است. هنگامی که موادی که مایع صفرا را می سازند دچار اختلال شوند و از حالت استاندارد و متعادل خود خارج شوند، ممکن است سنگ کیسه صفرا به وجود آید. این سنگ های تولید شده ممکن است کوچک یا بزرگ باشد. در صورت کوچک بودن ممکن است شما هیچ گونه دردی احساس نکنید و اصلا متوجه نشوید که دچار سنگ کیسه  صفرا شده اید؛ اما در صورتی که سنگ بزرگ باشد دردهایی مزمن برای شما ایجاد می شود. وجود سنگ و حرکت آن در کیسه صفرا ممکن است موجب عفونت نیز بشود.

سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا در بدن چه افرادی تشکیل می شود؟

خیلی ها سؤال می کنند که آیا روشی وجود دارد که بتوان از تشکیل سنگ کیسه صفرا جلوگیری کرد؟ باید بگوییم که جواب مثبت است. بلی شما می توانید با رعایت نکاتی بسیار ساده و کاربردی از تشکیل سنگ درون کیسه صفرا جلوگیری کنید. باید مصرف سبزی ها و میوه ها را به حداکثر ممکن برسانید. از مصرف غذاهای بسیار چرب و پر خوری بپرهیزید و در عوض ورزش کنید و به اندازه ی کافی تحرک داشته باشید، زیرا اضافه وزن و چاقی عامل تشکیل کیسه صفرا است. مصرف دخانیات و مصرف الکل یکی از خطرات مبتلا به سنگ کیسه صفرا محسوب می شود. خانم ها بهتر است بیش از دوبار باردار نشوند، زیرا حاملگی های مکرر نیز سبب ایجاد سنگ کیسه صفرا می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ادینوفاژی یا درد هنگام قورت دادن

خوردن قرص های جلوگیری از بارداری نیز در تشکیل سنگ کیسه صفرا بی تأثیر نمی باشد، بهتر است با مشورت پزشک از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. در هنگام تهیه لبنیات سعی کنید نوع کم چرب آن ها را انتخاب کنید. اگر در بین فامیل درجه یک خود کسی مبتلا به کیسه صفرا شده است، بهتر است شما نیز نکات مورد نظر را رعایت کنید. چون برخی افراد این بیماری را به طور ارثی از پدر، مادر یا دیگر فامیل درجه یک خود می گیرند. افرادی که به بیماری های کبدی و یا بیماری قند دچار هستند بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا قرار دارند. حتماً مراقب تغذیه خود و دیگران مخصوصا افراد مسن و میان سال باشید، با تغذیه مناسب می توانید از تشکیل سنگ کیسه  صفرا در امان بمانید.

علائم و نشانه های تشکیل سنگ کیسه صفرا

در برخی موارد فرد مبتلا به سنگ کیسه صفرا هیچ گونه علامتی در بدنش بروز نمی دهد، پس بهتر است اگر سابقه چنین بیماری در بین فامیل خود دارید هر شش ماهی یا سالی یک بار به پزشک مراجعه کنید تا چکاپ شوید و سونوگرافی بروید. در این صورت از بروز مشکلات و دردسر های آتی جلوگیری می کنید. در برخی موارد نیز فرد با علائمی مانند علامت های زیر رو به رو می شود:

• حالت تهوع و استفراغ
  • بالا رفتن دمای بدن و تب و لرز های ناگهانی
  • زرد شدن پوست که آن را یرقان می نامند و به اصطلاح فرد دچار یرقان می شود
  • دردهای جزئی در ناحیه فوقانی شکم
  • دردهای شدید شکم و در قسمت سمت راست زیر دنده ها که به درد در ناحیه
  • پشت و پهلوهای فرد نیز منجر می شود
  • خروج گاز معده
  • تغییر رنگ مدفوع و ادرار به رنگ های تیره
  • علاوه بر پوست در برخی مواقع سفیدی چشم ها نیز به زردی نزدیک می شوند

تشخیص و درمان سنگ کیسه صفرا

ممکن است بیمار برای امری دیگر به سونوگرافی مراجعه کرده باشد و به طور اتفاقی پزشک متوجه وجود سنگ در کیسه صفرا شود. در برخی مواقع بیمار در ناحیه شکم و در اطراف کبد دردهای شدید و گاهی خفیف را تجربه می کند. زمانی که با چنین دردهایی مواجه شدید به پزشک مراجعه کنید. شاید درد حاصل شده نتیجه حرکت سنگ در داخل کیسه صفرا باشد. در این زمان پزشک برای اطمینان یافتن از وجود سنگ برای شما آزمایش خون می نویسد تا از وجود عفونت یا زردی به درون خون مطلع شود. هم چنین احتمالاً شما را به سونوگرافی و سی تی اسکن معرفی می کند. در آن جا توسط دستگاهی که بر روی شکم قرار می گیرد تعداد و اندازه سنگ های موجود در کیسه صفرا قابل تشخیص می باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دفع قند در ادرار، نشانه و درمان

در صورتی که سنگ ها کوچک باشد پزشک دارو تجویز می کند و نیازی به عمل جراحی نباشد؛ اما متاسفانه در برخی موارد پس از گذراندن دوره درمان، مجددا درون کیسه صفرا سنگ تولید می شود. در زمانی که بیمار شرایط عمل جراحی را داشته باشد پزشک دستور می دهد اتاق عمل برای بیمار آماده شود، در این جا پزشک با ایجاد برش بر روی شکم سنگ ها یا کیسه صفرا را از بدن خارج می کند و دوباره محل بریده شده را بخیه می زند. در صورتی که فرد دوست نداشته باشد برشی بر روی شکمش ایجاد شود، می تواند از پزشک خود بخواهد در صورت امکان از طریق ایجاد سوراخ هایی کوچک برای برداشتن کیسه صفرا اقدام کنند؛ اما متاسفانه در این روش پزشک قادر به برداشتن سنگ های مجاری صفراوی نیست. خب می توان گفت مزیت این نوع عمل نسبت به عمل باز، درد کمتر و مدت زمان کمتری است که بیمار باید بستری شود، می باشد.

رعایت نکاتی ضروری و حیاتی

سنگ کیسه صفرا به مرور زمان و به تدریج تشکیل می شود؛ اما شما به طور ناگهانی متوجه آن می شوید. ممکن است یک روز در حال غذا خوردن یا در حال استراحت باشید و ناگهان دردی شدید در قسمت راست شکم و در زیر دنده ها شما را مشغول کند. یا ممکن است بدون هیچ دردی به طور اتفاقی پوست بدن و صورتتان زرد شود و به اصطلاح دچار یرقان شوید. در این زمان احتمالاً سنگ های کیسه صفرا مجرای صفرا را مسدود کرده اند. در نتیجه این عملیات برگشتن مایع صفرا به داخل کبد و نفوذ به جریان خون می باشد، پس بهتر است تا دیر نشده با بروز این علائم سریعاً به پزشک مراجعه کنید و علت را جویا شوید. در برخی موارد ممکن است شما دچار قولنج صفراوی شوید، در این مواقع کیسه صفرا دچار انقباض می شود و مجرای صفراوی توسط سنگ صفرا مسدود می شود و بیمار دچار درد می شود. خوب است بدانید بیماری قولنج صفراوی با سنگ کیسه صفرا متفاوت است.