خطراتی که سیگار کشیدن برای سلامتی انسان ها به همراه دارد برای هیچکس پوشیده نیست، اما سیگار کشیدن برای افراد دیابتی یک خطر جدی و عامل بروز بسیاری از ناراحتی ها و مشکلات محسوب می ‌شود. سیگار کشیدن می تواند عوارض بیماری دیابت را به شدت افزایش دهد و یا حتی موجب ابتلا به دیابت نوع ۲ بشود.

سیگار کشیدن به تنهایی می تواند طیف گسترده ‌ای از عوارض و بیماری ها را با خود به همراه بیاورد که بسیاری از این عوارض با عوارض بیماری دیابت مشابه هستند. علاوه بر این سیگار کشیدن مهم‌ ترین عامل مرگ در ایالات متحده محسوب می ‌شود که قابل پیش گیری است. در ایالات متحده آمریکا بیش از ۱۶ میلیون نفر سیگار می کشند.

متاسفانه سیگار کشیدن نه تنها کسی را که سیگار می کشد در معرض خطر قرار می دهد، بلکه افرادی که در کنار او هستند را نیز به خطر می ‌اندازد. مرکز کنترل و پیش گیری از بیماری ها بیان می کند که سالانه سی و چهار هزار نفر در ایالات متحده بر اثر سیگار کشیدن از بین می روند.

در این مقاله قصد داریم ارتباط بین سیگار کشیدن و بیماری دیابت و همچنین چگونگی به حداقل رساندن تاثیرات منفی آن را بررسی کنیم.

 مصرف سیگار در افراد دیابتی

مصرف سیگار در افراد دیابتی

خطر سیگار کشیدن در ابتلا به دیابت

سبک زندگی تاثیر زیادی روی ابتلا به دیابت دارد به قدری که هر انتخاب غلط می تواند عامل خطر اصلی ابتلا به دیابت نوع ۲ و عوارض جبران ناپذیر آن محسوب شود و سیگار کشیدن یکی از این انتخاب های نادرست در طول زندگی است.

بنا بر بیانیه سازمان کنترل و پیش گیری از بیماری ها افرادی که سیگار می کشند ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند. علاوه بر این سیگار کشیدن می ‌تواند مدیریت و روند درمان بیماری را در افراد دیابتی به تعویق بیاندازد و آن ها را با مشکل روبرو کند. در ادامه به برخی از مشکلات سیگار کشیدن و خطرات آن اشاره خواهد شد.

  • آسیب جبران ناپذیر به سلول ها و بافت ها و در نتیجه افزایش خطر التهابات
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن که مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت.
  • تغییر در نوع چربی های ذخیره شده در بدن و تبدیل آن ها به چربی های مضر
  • افزایش خطر ابتلا به بیماری ‌های تنفسی و سایر انواع عفونت ‌ها
  • افزایش خطر قرار گرفتن در معرض بیماری های قلبی – عروقی، حملات قلبی و سکته های مغزی

همه این خطرات می‌ توانند علائم و عوارض بیماری دیابت را تشدید کنند. افرادی که مبتلا به دیابت هستند بیشتر در معرض ابتلا به انواع عفونت ها قرار می گیرند و در صورت ابتلا به عفونت ها به شدت تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. علاوه بر موارد اشاره شده در بالا،  سیگار کشیدن و دیابت به طور همزمان می توانند گردش خون در بدن افراد را تضعیف کنند.

یکی دیگر از مشکلاتی که افراد دیابتی با آن روبه‌رو هستند خطر زخم شدن اندام های بدن است. سیگار کشیدن در افراد دیابتی می تواند خطر ایجاد زخم در پاها، مشکلات بهداشتی دهان و دندان، عفونت های تنفسی و سایر انواع عفونت ‌ها را افزایش دهد. این امر می ‌تواند عواقب شدیدی برای فرد مبتلا به دیابت به همراه داشته باشد و زندگی و عمر او را به شدت به خطر بیندازد.

تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۰۸ نشان می دهد که استعمال دخانیات ممکن است خطر عدم تحمل گلوکز و تجمع چربی ها در ناحیه شکم را که هر دو از عوامل خطر بیماری دیابت هستند، افزایش دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید درباره ویروس کرونا و دیابت بدانید

مطالعات انجام گرفته در سال ۲۰۱۶ نشان داده است که ممکن است ارتباط مستقیمی بین استعمال دخانیات و مقاومت افراد دیابتی و انسولین وجود نداشته باشد. با این حال محققان اظهار داشتند که ممکن است این عامل در کنار عوامل دیگر در این امر موثر باشد و بنابراین به تحقیقات خود در این زمینه همچنان ادامه می دهند.

با این وجود چیزی که کاملا واضح است این است که سیگار کشیدن و دیابت هر دو می توانند سلامتی فرد را به خطر بیاندازند. بنابراین ترک سیگار برای همه افراد جامعه بهترین کار است و این امر فارغ از ابتلای آن ها به دیابت خواهد بود.

 خطرات جانبی سیگار کشیدن

بیماری دیابت و سیگار کشیدن هر دو می توانند به سلول ها و اندام های بدن آسیب جبران‌ ناپذیر وارد کنند. متاسفانه سیگار کشیدن عوارض بیماری دیابت روی سلامتی فرد را شدت می‌ بخشد.

هم دیابت و هم استعمال سیگار می تواند خطر ابتلا به انواع بیماری‌ های قلبی عروقی در فرد را افزایش دهند. افراد دیابتی که سیگار هم می کشند به احتمال زیاد شرایط زیر را تجربه می‌ کنند:

 مصرف سیگار در افراد دیابتی

مصرف سیگار در افراد دیابتی

 ابتلا به بیماری های کلیوی و قلبی

دلیل این امر آن است که این افراد گردش خون ضعیفی دارند. گردش خون ضعیف موجب ابتلا به انواع عفونت ها، زخم، لخته شدن خون و در نهایت قطع عضو فرد خواهد شد. علاوه بر این، این افراد در معرض ابتلا به بیماری‌ های چشمی مانند رتینوپاتی قرار دارند. این بیماری می‌ تواند منجر به کاهش بینایی فرد و در نهایت نابینا شدن خوب شود.

این افراد انواع بیماری های عصبی را تجربه می کنند که منجر به احساس درد و گزگز در اندام ها و در نهایت اختلالات حرکتی در افراد می شود.

متاسفانه بسیاری از اثرات ترکیبی سیگار کشیدن و دیابت روی سلامت فرد انتخاب شیوه زندگی سالم برای او را دشوارتر می کند. به عنوان مثال در صورتی که فرد دارای مشکلات قلبی- عروقی و آسیب ‌های عصبی و کاهش ظرفیت ریه باشد، نمی‌ تواند به راحتی ورزش کند و همین امر موجب می‌ شود این افراد زندگی کم تحرکی داشته باشند و بنابراین زندگی سالم آن ها با مشکلاتی روبرو خواهد شد. این مشکلات به خودی خود می‌ توانند عوارض سیگار کشیدن و دیابت را بدتر از قبل کنند.

 راه های کاهش خطرات ناشی از استعمال دخانیات

متاسفانه هیچ راهکار ایمن و موثری برای افراد سیگاری وجود ندارد. به خصوص افراد سیگاری مبتلا به دیابت بهترین راه برای کاهش خطرات و عوارض جانبی ترک سیگار یا کاهش چشمگیر دفعات استفاده از آن است.

راهکارهایی که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد ممکن است بتوانند خطرات مرتبط با سیگار کشیدن و دیابت را به طور چشمگیری کاهش دهند:

داشتن سبک زندگی سالم

ورزش کردن می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری را کاهش دهد علاوه بر این ورزش از متابولیسم گلوکز پشتیبانی کرده احتمال ابتلا به چاقی که یکی از عوامل خطرزا و عوارض جانبی دیابت محسوب می‌شود را کاهش دهد

خوردن غذای سالم

داشتن یک رژیم غذایی سالم و غنی از میوه‌ های تازه، سبزیجات، غلات سبوس‌دار، غذاهای کم چرب، کم نمک و کم شکر و کاهش مصرف انواع کربوهیدرات های فرآوری شده یا ساده می توانند به قدر زیادی خطرات ابتلا به بیماری ‌های قلبی- عروقی را کاهش دهد. توجه داشته باشید فیبر برای افراد دیابتی بسیار با اهمیت است زیرا مصرف فیبر به کاهش قند خون کمک شایانی می‌ کند.

علاوه بر این توصیه می شود افراد دیابتی حتماً برنامه های درمانی را به دقت دنبال کنند. افراد مبتلا به دیابت که بیماری آن ها به سختی کنترل می ‌شود بیشتر دچار عوارض می ‌شوند. سیگار کشیدن این خطرات را افزایش می ‌دهد. مصرف داروهای مناسب و پیروی از تجویز پزشک می ‌تواند این خطرات را کاهش دهد.

مصرف سیگار در افراد دیابتی

مصرف سیگار در افراد دیابتی

ترک سیگار یا کاهش مصرف آن

توجه داشته باشید تعداد کمتر سیگاری که افراد در طول شبانه روز می کشند ریسک مشکلات و عوارض آن را از بین نمی برد. افرادی که روزانه تعداد زیادی سیگار استعمال می ‌کنند بیشتر دچار مشکلات بهداشتی خواهند شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه بفهمیم سرطان معده داریم | از تشخیص تا درمان

پزشکان می توانند به افراد سیگاری کمک کنند تا برنامه‌ ای برای ترک سیگار خود داشته باشند. لطفاً توجه داشته باشید افراد دیابتی که سیگاری نیز هستند باید قبل از هرگونه تغییر در سبک و سیاق زندگی خود با پزشک متخصص مشورت نمایند.

سیگار کشیدن یک رفتار اعتیاد آور است

عموماً پزشکان به افراد دیابتی که به سیگار نیز اعتیاد دارند توصیه می کنند فوراً مصرف سیگار را ترک کنند و یا در صورت عدم این امکان مصرف آن را به حد زیادی کاهش دهند.

سیگار کشیدن یک رفتار اعتیاد آور است که ترک آن کار بسیار دشواری است اما مصرف سیگار می ‌تواند به طرز قابل توجهی خطرات و عوارض کوتاه مدت و بلند مدتی به همراه داشته باشد که ترک آن خصوصاً برای افراد دیابتی بسیار حائز اهمیت است و می ‌تواند این عوارض را تا حد زیادی کاهش دهد.

توجه داشته باشید که فرد سیگاری مبتلا به دیابت باید قبل از هر اقدامی برای ترک اعتیاد خود با یک پزشک متخصص درباره بهترین اقدام مشورت کند. ممکن است یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای غلبه بر اعتیاد به سیگار و چالش ‌های مرتبط با آن راهکارهای متنوعی ارائه کند.

خطر پرخوری

ممکن است افراد سیگاری مبتلا به دیابت مجبور باشند برای ترک سیگار یک رژیم غذایی مناسب اتخاذ کنند زیرا سیگار کشیدن تا حد زیادی اشتها را سرکوب می‌ کند و ترک آن موجب تمایل به پرخوری می شود. همین امر می تواند موجب افزایش وزن این افراد بشود که یکی دیگر از عوامل خطرناک برای افراد دیابتی به شمار می رود و عوارض شدیدی با خود به همراه خواهد داشت.

 سطح قند خون

 مطالعات انجام گرفته در سال ۲۰۱۵ نشان داد افراد دیابتی که مصرف سیگار را ترک می کنند ممکن است در سه سال اول پس از ترک استعمال سیگار برای کنترل سطح قند خون خود با مشکلاتی روبرو باشند.

مصرف سیگار در افراد دیابتی

مصرف سیگار در افراد دیابتی

نه راهکار برای ترک سیگار

در ادامه برخی از راهکارهایی که می ‌تواند به افراد سیگاری در ترک آن کمک کند ارائه خواهد شد:

  • تلاش برای ترک سیگار به صورت ناگهانی و یک باره

برخی از افراد تصمیم می گیرند به تدریج مصرف سیگار را ترک کنند اما این امر می ‌تواند استرس‌ های ناشی از ترک سیگار را افزایش دهد زیرا هربار کاهش مصرف سیگار می ‌تواند علائم ترک آن را مجدداً تکرار کند. بنابر تحقیقات انجام گرفته در سال ۲۰۱۶ کسانی که به سرعت سیگار را ترک کردند نسبت به افرادی که به تدریج تصمیم به انجام این کار گرفتند موفق تر بودند.

  • تسلیم نشو

بسیاری از افرادی که تصمیم به ترک سیگار می گیرند قبلا چندین بار اقدام به ترک آن کرده و مجدداً به مصرف سیگار روی آورده اند. اما این افراد اصلاً نباید ناراحت باشند. تلاش ناموفق یک شکست نیست و فقط یک قدم در راه ترک موفقیت آمیز سیگار است. در واقع هر تلاش برای ترک استعمال سیگار به افراد کمک می‌ کند تا نکات مفید برای ادامه مسیر را دریابند.

  • درباره اعتیاد به سیگار اطلاعات کسب کنید.

افرادی که تجربه مصرف مواد اعتیادآور دارند ممکن است نگران این موضوع باشند که هوس استعمال مواد و ناراحتی ناشی از عدم مصرف آن هرگز از بین نرود. بعضی از افراد هنگام ترک سیگار ممکن است احساس کنند که تنها منبع لذت خود را از دست داده اند. با این حال این احساسات منفی ناشی از اعتیاد و ترک آن می ‌تواند طرز تفکر فرد را تحت تاثیر قرار دهد. پس لازم است فردی که قصد ترک سیگار را دارد حتماً در این خصوص اطلاعاتی کسب کند.

  • یافتن عادات جایگزین سالم تر
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سرطان پانکراس یا لوزالمعده

سیگار کشیدن یک رفتار ناسالم و یک اعتیاد شیمیایی است. قطع ارتباط بین سیگار کشیدن و برخی از فعالیت های خاص می تواند در ترک سیگار مفید باشد. به عنوان مثال اگر شخصی همیشه روز خود را با کشیدن یک سیگار آغاز می کند، می تواند روز خود را با یک پیاده روی کوتاه در اطراف محل زندگی یا کار خود آغاز نماید.

  • درباره روش های درمانی جایگزین نیکوتین موسوم به ( ان آر تی) تحقیق کنید.

ان آر تی برای همه افراد سیگاری موثر نیست. توصیه می‌ شود افراد سیگاری مبتلا به دیابت حتماً قبل از امتحان این روش با پزشک متخصص مشورت نمایند.

  • مشاوره

اقدام برای رفتن نزد یک مشاور و شروع روان درمانی می تواند به افراد سیگاری کمک کند تا بفهمند دلیل سیگار کشیدن آن ها چیست و چرا فکر می کنند سیگار کشیدن به آن ها در حل مشکلاتشان کمک می کند. مشاوران همچنین می توانند چالش های احساسی که در ترک سیگار برای فرد بیمار اتفاق می ‌افتد را پشتیبانی نمایند.

مصرف سیگار در افراد دیابتی

مصرف سیگار در افراد دیابتی

  • دارو درمانی

ترک سیگار با استفاده از مصرف برخی از داروهای کمکی می ‌تواند به عده‌ ای از افراد کمک شایانی کند. این داروها می توانند هوس استعمال سیگار را کاهش دهند. برخی از آن ها نیز به کاهش عوارض جانبی احساسی ترک سیگار کمک می کنند. توجه داشته باشید افراد دیابتی که قصد ترک سیگار دارند باید حتماً در خصوص اینکه آیا استفاده از این داروها برای آن ها خطر آفرین است یا خیر با پزشک متخصص خود صحبت نمایند.

  • استفاده از سیگار الکترونیکی

مصرف طولانی مدت سیگارهای الکترونیکی نیز روی سلامت افراد ممکن است تاثیراتی داشته باشند. بنابراین پزشکان توصیه می‌ کنند افرادی که سیگار نمی کشند، هرگز به استفاده از این نوع سیگار روی نیاورند. با این حال شواهد نشان می دهد تاثیرات سیگار الکترونیکی نسبت به استعمال سیگار های معمولی بسیار کمتر است و برخی از پزشکان استفاده از این روش را به عنوان راهکاری جهت ترک راحت تر سیگار و کاهش خطرات آن برای کسانی که ترک سیگار برای آن ها دشوار است توصیه می کنند.

  • متقاعد کردن سایرین به پیوستن به شما در ترک سیگار

اگر فرد دیگری از اعضای خانواده شما نیز سیگار می کشد توصیه می شود در باره ترک سیگار با او صحبت کنید. به این ترتیب می توانید سایر افراد را نیز تشویق به ترک سیگار کنید. در صورتی که فرد دیگری معتاد به سیگار در اطراف شما وجود داشته باشد حتی در صورت ترک سیگار همچنان در معرض دود آن قرار خواهید داشت. دود سیگار می تواند فرد سیگاری را مجدداً به استعمال دخانیات تحریک کند و علاوه بر این خطراتی نیز برای سلامتی وی به همراه خواهد داشت. تحقیقات نشان می دهند افرادی که سیگار نمی کشند اما با افراد سیگاری در یک خانه مشترک زندگی می ‌کنند همگی در معرض خطرات ناشی از استعمال سیگار قرار دارند.

مصرف سیگار در افراد دیابتی

مصرف سیگار در افراد دیابتی

 نتیجه گیری

در نهایت لازم است به این نکته اشاره کرد که سیگار کشیدن از بسیاری از جهات می ‌تواند سلامت فرد را به خطر بیندازد و همچنین عوارض بیماری دیابت را نیز تشدید کند. افراد سیگاری مبتلا به دیابت باید حتماً با پزشک خود درباره یافتن بهترین روش کاهش مصرف سیگار و یا ترک آن صحبت کنند.

هنگام ترک سیگار در ابتدا بسیاری از افراد هوس مجدد استعمال آن را تجربه می کنند اما با گذشت زمان روی این احساسات کنترل بیشتری پیدا می ‌کنند و در نهایت این احساس به کلی در آن ها از بین می رود. ترک سیگار می تواند امید به زندگی در همه افراد و به ویژه افراد دیابتی را افزایش دهد.

0/5 (0 نظر)