اکثر افراد دچار بیماری اسهال شده اند، کمتر کسی وجود دارد که از مدفوع آبکی و شل و دل پیچه های ناشی از اسهال در امان بوده باشد. حتی کودکان و نوزادان نیز اسهال را تجربه کرده اند و شما را از تکرر تخلیه ی روده شان بیزار کرده اند.

اسهال ممکن است حاد باشد یا مزمن. در اکثر مواقع که دچار بیماری اسهال می شوید نیاز به هیچگونه درمان خاصی ندارید و خود به خود خودش پس از گذشت چند روز درمان می شود.

دلایل اسهال می تواند شامل مسمومیت غذایی، ورود ویروس به بدن شما و یا باکتری باشد. اسهال بودن در حالت حاد دو الی سه روز طول می کشد. اما طول درمان اسهال مزمن سه الی چهار هفته زمان می برد و باید به پزشک مراجعه کنید، زیرا ممکن است  این اسهال طولانی مدت نتیجه ی بیماری روده ای مانند کرون و یا سلیاک باشد.

علل و عوامل اسهال

چه چیزی سبب اسهال می شود؟

درست است اسهال حاد نیاز به درمانی خاص ندارد و پس از گذشت چند روز درمان می شود اما همین زمان هم ناخوشایند می باشد. اسهال ممکن است به دلایل گوگونی اعم از موارد ذیل رخ دهد:

• زمانی که به غذایی خاص آلرژی دارید ممکن است دچار اسهال شوید.
  • اگر معده تان نتواند غذایی را تحمل کند سیستم گوارشی به هم می ریزد و ممکن است منجر به اسهال شود. مثلا گاهی معده نمی تواند لاکتوز موجود در غذا را تحمل کند.
  • اگر سیستم گوارشی به ورود یک دارو واکنش نشان دهد ممکن است منجر به اسهال شود.
  • عفونت ویروسی یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن اسهال می باشد.
  • عفونت باکتریایی نیز می تواند سبب اسهال در افراد شود.
  • عفونت انگلی نوعی رایج در بین دلایل اسهال می باشد.
  • بیماری های مربوط به روده در سیستم گوارشی.
  • زمانی که عمل جراحی انجام می دهید امکان دارد بعد از آن مدتی اسهال شوید. عمل های جراحی مانند عمل کیسه صفرا یا آپاندیس.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا همیشه احساس خستگی و ضعف دارم؟

اما اصلی ترین دلیل در اسهال کودکان می توان به ویروسی شدن کودک توسط ویروسی به نام روتاویروس می باشد. همان طوری که پیش تر گفتیم اسهال مزمن را جدی بگیرید، چه برای خودتان چه برای کودکانتان.

اسهال مزمن ممکن است به دلیل بیماری های روده ای از جمله سندروم روده تحریک پذیر و یا بیماری های التهابی روده رخ دهد. بنابراین به محض طولانی تر شدن دوره ی اسهال حتما به پزشک مراجعه کنید و دلیل آن را جویا شوید.

نشانه های اسهال

اسهال از علائم زیادی برخوردار است. می توان در یک دوره از اسهال فرد، ترکیبی از علائم را مشاهده کرد. علائم این بیماری در افراد مختلف، تفاوت دارد زیرا علت دچار شدن به این بیماری در افراد متفاوت می باشد، اما در اکثر افرادی که دچار اسهال شده اند نشانه های زیر مشاهده شده است:

• درد در ناحیه ی شکم
  • گرفتگی
  • کمبود آب و تشنه شدن های مکرر
  • احساس نیاز به تخلیه ی روده ها به صورت مکرر
  • اسهال و مدفوع خونی

کم آبی و اسهال

یکی از اثرات خطرناکی که بیماری اسهال پدید می آورد کم آبی بدن می باشد. اسهال و تکرر آن در روز باعث می شود اب بدن کم شود. کم آبی در بدن سبب به وجود امدن مشکلات جدی می شود. اثرات مخرب کم آبی در بدن حتی منجربه مرگ می شود. پس تداوم یافتن اسهال در بدن را جدی بگیرید و به دنبال درمان آن بروید.

اگر علائم ذیل را به هنگام اسهال در بدن احساس کردید باید بدانید دچار کمبود آب شده اید. علائمی چون: خستگی و بی حالی، خشک شدن غشای دهان، سردردهای مکرر، افزایش یافتن ضربان قلب، سبکی سر، تشنگی بیش از حد، خشک شدن دهان، کاهش دفعات ادرار. در این صورت سریعا به پزشک مراجعه کنید و برای رفع کم آبی بدنتان اقدامی مهم انجام دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل خونریزی از رکتوم و راه های درمان آن

اسهال در خردسالان و جوانان

اسهال در نوزادان و خردسالان در طی روز باعث می شود کودکان به شدت دچار کمبود آب در بدن شوند. اگر فرد جوانی دچار اسهال شد سریعا در پی درمان آن بروید چراکه اسهال در جوانان موقعیتی جدی و خطیر می باشد. اگر هریک از علائم زیر را در فرزندتان مشاهده کردید به سرعت به سراغ پزشک معالج بروید:

• کاهش ادرار
  • احساس خشکی دهان
  • خشک شدن سطح پوست
  • کم شدن اشک های جاری به هنگام گریه کردن
  • گود شدن زیر جشم ها
  • خواب آلودگی
  • تحریک پذیری

اگر از زمان شروع اسهال فرزندتان 24 ساعت یا بیشتر گذشته است بهتر است به پزشک مراجعه کنید. تب بیشتر از 102 درجه فارنهایت ( 39 درجه ی سانتیگراد) یا بالاتر خطرناک است و بهتر از پزشک را در جریان قرار دهید. اگر در مدفوع خون یا چرک مشاهده کردید باید پیش پزشک بروید و علت را جویا شوید.

مدفوع سیاه رنگ و قیری یکی دیگر از نشانه های خطرناک در اسهالی می باشد، برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. اگر در هنگام اسهالی نزد پزشک بروید و علت را جویا شوید. در ابتدا پزشک پس از معاینات پزشکی شما سابقه بیماری و سابقه ی پزشکی شما را بررسی می کند. اگر لازم باشد امکان دارد از شما آزمایش خون، ادرار و یا مدفوع گرفته شود تا تشخیص راحت تر شود.

درمان اسهال

درست است که در بیشتر مواقع و بدون درمانی خاص بیماری اسهال رفع می شود. اما در بعضی موارد اگر به دنبال درمان آن نروید ممکن است عوارض مخربی برایتان داشته باشد. برای جبران آبی که بیمار اسهال شده از دست داده است باید جایگزینی صورت گیرد. بهتر است با نوشیدن مایعاتی مانند آب، نوشیدنی های الکترولیت و نوشیدنی های ورزشی آب از دست رفته بدن را جبران کنید. در مواردی نیاز است پزشک داروی آنتی بیوتیک به بیمار بدهد. در بیشتر مواقع و بدون درمانی خاص بیماری اسهال رفع می شود، اما در بعضی موارد اگر به دنبال درمان آن نروید ممکن است عوارض مخربی برایتان داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سلیاک یا حساسیت به گلوتن

برای جبران آبی که بیمار اسهال شده از دست داده است باید جایگزینی صورت گیرد. بهتر است با نوشیدن مایعاتی مانند آب، نوشیدنی های الکترولیت و نوشیدنی های ورزشی آب از دست رفته بدن را جبران کنید. در مواردی نیاز است پزشک داروی آنتی بیوتیک به بیمار بدهد.   پزشک بر اساس موارد ذیل برای درمان بیمار تصمیم گیری می کند:

• شدت اسهال و شرایط مرتبط با اسهال
  • میزان کم آبی بدن بیمار
  • سابقه پزشکی
  • سن بیمار
  • توانایی بیمار برای تحمل دارو
  • انتظاری که نسبت به پیشرفت وضعیت بیمار دارد

اسهال مسافرتی

وقتی به شهر یا کشوری دیگر سفر می کنید، ممکن است بدن شما به ویروس و انگل آلوده شود. در این حالت اسهال برای شما رخ می دهد که به آن اسهال مسافرتی گویند. اگر سابقه ی اسهال مسافرتی داشته اید، قبل از سفر بعدی از پزشک خود بخواهید تا آنتی بیوتیک برایتان تجویز کند. در مدت سفر خود از آب تمیز و شرب برای نوشیدن استفاده کنید.

از خوردن مواد غذایی یا تکه یخ هایی که احتمال داده می شود با آب لوله کشی آب کشیده شده باشد، استفاده نکنید. در حین سفر از غذاهای بهداشتی و کاملا پخته شده میل کنید.

اسهال به تنهایی قابل انتقال به دیگران نمی باشد. اما اگر به دلیل ویروس یا باکتری در بدن به اسهال دچار شده باشید امکان دارد به دیگران نیز منتقل شود. اگر مدت دوره اسهال شما بیشتر از سه الی چهار روز شد حتما به پزشک مراجعه کنید.