فشار خون بالا مسئله ای است که در کودکان مبتلا به بیماری های مزمن کلیوی اتفاق می ‌افتد. تشخیص زودهنگام و اقدام برای درمان فشار خون بالا در کودکان نقش چشمگیری در کاهش عوارض این بیماری به دنبال دارد و به همین خاطر بررسی دلیل ابتلا به فشار خون بالا در کودکان بسیار حائز اهمیت است.

فشار خون

نیرویی که خون هنگام پمپاژ از طریق قلب به دیواره رگ‌ های خونی وارد می ‌کند، فشار خون نامیده می شود. در صورتی که فشار خون فردی از مقدار استاندارد آن بیشتر باشد، گفته می شود که فرد مبتلا به فشار خون بالا است. توجه داشته باشید، فشار خون نرمال در بزرگسالان بیشتر از کودکان است. در واقع هر چه سن و وزن فرد بیشتر شود، فشار خون او نیز افزایش خواهد یافت. همچنین فشار خون نرمال بسته به سن، جنس و قد کودک متفاوت است.

دلایل ابتلا به فشار خون بالا در کودکان

اضافه وزن، ژنتیک و ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی از جمله دلایلی است که می تواند موجب بروز فشار خون بالا در کودکان شود. به همین دلیل در صورتی که فشار خون کودکی بیشتر از اندازه نرمال باشد، باید فوراً از نظر بیماری های کلیوی مورد معاینه قرار بگیرد.

فشار خون بالا در کودکان

فشار خون بالا در کودکان

بیماری مزمن کلیوی

در صورتی که کلیه ها به دلیل وجود بیماری های جانبی آسیب دیده باشند، در عملکرد خود دچار مشکل می شوند. با توجه به اینکه کلیه ها وظیفه دفع مواد زائد از بدن را بر عهده دارند، بیماری مزمن کلیوی می تواند در دفع مواد زائد مشکلاتی ایجاد کند. کلیه ها هم چنین هورمون هایی تولید می کنند که موجب رشد نرمال کودکان شده، از ابتلای آن ها به کم‌ خونی جلوگیری می نماید. این هورمون ها همچنین به استحکام استخوان های کودکان نیز کمک می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بالون معده برای کاهش وزن

علاوه بر این کلیه ها نقش کنترل تعادل مواد شیمیایی مانند سدیم، پتاسیم، فسفر و کلسیم موجود در خون و اسید های بدن را بر عهده دارند. بنابراین در صورتی که کلیه ها در عملکرد خود دچار مشکل شوند، مواد زائد از بدن به خوبی دفع نمی شوند. در نتیجه این مواد زائد در خون تجمع یافته و موجب تورم دست و پا، احساس خستگی، حالت تهوع و استفراغ و کم اشتهایی می شود. پوکی استخوان، کم خونی یا فشار خون بالا و بیماری های قلبی از جمله مشکلاتی است که در اثر اختلال عملکرد کلیه ها به تدریج در بدن افراد اتفاق می افتد. چنانچه این مشکل سریع تشخیص داده نشده و درمان آن آغاز نشود، می تواند منجر به آسیب رسیدن و نارسایی کلیه ها شده و در نهایت بیمار مجبور به دیالیز یا پیوند کلیه شود.

دلایل ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی

دلایل بروز بیماری های مزمن کلیوی در کودکان و بزرگسالان قدری با یکدیگر تفاوت دارد. دلیل اصلی بروز بیماری های مزمن کلیوی در بزرگسالان، داشتن فشار خون بالا و دیابت است. با وجودی که دیابت و فشارخون بالا در کودکان نیز اتفاق می افتد، اما بیشتر کودکانی که اضافه وزن دارند در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی قرار می گیرند. اضافه وزن در کودکان عامل اصلی ابتلای آن ها به دیابت، فشارخون بالا، کلسترول بالا و سایر ناراحتی های قلبی و عروقی می ‌شود و در نتیجه شانس ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی را به شدن افزایش می دهد.

فشار خون بالا در کودکان

فشار خون بالا در کودکان

مشکلاتی که در اثر ابتلا به بیماری کلیوی برای بیماران اتفاق می افتد:

مسدود شدن جریان طبیعی ادرار و مشکل در مجاری ادراری، شایع ترین مسئله ای است که برای بیماران مبتلا به بیماری های کلیوی اتفاق می افتد. علاوه بر این در بیماران مبتلا به ناراحتی های کلیه، ممکن است کیسه های پر از مایع در کلیه ها تشکیل شود که به مرور زمان بزرگتر می شوند. متخصصین این بیماری را بیماری کلیوی پلی کیستیک نام گذاری کرده اند. لازم به ذکر است که پلی کیستیک یک بیماری ارثی است. یکی دیگر از مشکلاتی که بیماران کلیوی با آن رو به رو هستند، آسیب رسیدن به واحدهای تسویه کلیه یا گلومرول ها است که مستقیماً می تواند روی رگ ها و خون بیمار تاثیر بگذارد. علاوه بر این می تواند به اندام های دیگر مانند قلب و مغز نیز آسیب وارد کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آندوسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟

ارتباط بین فشار خون بالا و بیماری‌ های مزمن کلیوی

همانطور که پیش از این نیز به این مسئله اشاره شد، فشار خون بالا یکی از شایع‌ ترین دلایل ابتلا به بیماری ‌های مزمن کلیوی در کودکان و بزرگسالان به شمار می ‌رود. در صورتی که کلیه ها آسیب ببینند، توانایی خود را در تنظیم فشار خون از دست می دهند. در نتیجه فشار خون فرد از مقدار طبیعی خود بالاتر می رود. به همین دلیل در صورت ابتلا به فشار خون بالا، بیمار باید به یک متخصص نیز مراجعه کند و تحت نظر وی فشار خون خود را نیز در کنترل داشته باشد تا از ابتلا به بیماری های مزمن کلیوی پیشگیری شود. لازم است توجه داشته باشید درمان فشار خون بالا در کودکان از این نظر حائز اهمیت است که از وخیم تر شدن بیماری های کلیوی کودکان جلوگیری کرده، از ابتلای آن ها به بیماری ‌های قلبی و عروقی پیشگیری می ‌کند.

فشار خون بالا در کودکان

فشار خون بالا در کودکان

روش های درمان فشار خون بالا در کودکان

از جمله اصلی ترین روش ها برای کاهش فشار خون کودکان، می توان به تغییر سبک زندگی و داروهای مصرفی آن ها اشاره کرد. پزشکان توصیه می کنند در ابتدا وزن کودک کاهش پیدا کند. زیرا داشتن اضافه وزن عامل اصلی بروز بیماری‌ های قلبی و دیابت نیز خواهد شد. به منظور کاهش وزن، کودک باید از خوردن تنقلات پرنمک مانند چیپس و پفک خودداری کند و رژیم غذایی سالم و مملو از مواد معدنی، ویتامین و پروتئین داشته باشد. همچنین توصیه می شود کودک را به طور منظم به انجام فعالیت های ورزشی ترغیب کنید. در کنار این موارد لازم است اجازه ندهید کودک از مواد کافئینی استفاده کند. اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی کودک می تواند علاوه بر کاهش وزن او، از بروز بیماری های مزمن کلیوی و قلبی در آینده جلوگیری نماید.

فشار خون بالا در کودکان

فشار خون بالا در کودکان

علاوه بر اصلاح رژیم غذایی، ممکن است پزشک داروهایی را برای کاهش فشار خون کودک تجویز کند. داروهایی که برای درمان فشارخون بالای کودکان مورد استفاده قرار می‌ گیرد، بسته به سن و وزن کودک و میزان شدت بیماری کلیوی او متفاوت است. اکثر کودکان مبتلا به فشار خون بالا به دلیل ابتلا به مشکلات جانبی، در دفع نمک و آب ناتوان می شوند و بنابراین مجبور خواهند شد به طور همزمان از چند نوع دارو به صورت ترکیبی استفاده کنند. از جمله مهم ترین داروهایی که ممکن است برای درمان فشار خون بالا و ناراحتی های کلیوی کودکان مورد استفاده قرار بگیرد، می توان به قرص های دیورتیک و کلونیدین اشاره کرد. لازم به ذکر است دوز داروی دریافتی کودک نیز بر اساس سن و وزن او متفاوت خواهد بود و توسط پزشک تعیین می شود.