در صورتی که معده قادر به تخلیه به موقع و هضم غذا نباشد احتمالاً اختلالی به نام فلج معده رخ داده است. این اختلال از تخریب و آسیب به عضلات داخلی و عصب ها مربوط می شود. این نوع اختلال بیشتر در بین بیماران دیابتی مشاهده شده است. جذب غذا از طریق معده فلج شده با سرعت بسیار ناچیزی انجام می شود. در صورت ابتلا به دیابت حتماً میزان قند خون را در بدن خود به حداقل برسانید. با این کار به تسریع روند جذب غذا در عارضه فلج معده کمک خواهید کرد.

فلج معده و درمان آن

فلج معده و درمان آن

تعریفی مختصر از بیماری فلج معده

همه ما می دانیم که تک تک اعضای بدن ما به سلول های عصبی متصل هستند. در صورت بروز هرگونه مشکل در عصب بافت ها احتمالاً عملکرد آن بافت با مشکل روبه رو خواهد شد. به عنوان مثال در صورتی که عصب واگ که به دستگاه گوارش متصل شده است دچار اختلال شود احتمالاً عارضه ای به نام فلج معده را به همراه خواهد آورد. در نتیجه این عارضه، معده قادر به تخلیه طبیعی غذا نخواهد بود. در این بین حتماً عملکرد روده نیز به هم خواهد ریخت.

فلج معده و درمان آن

فلج معده و درمان آن

چرا به بیماری فلج معده مبتلا می شویم؟

بیماران فلج معده به دو دسته تقسیم می شوند. بیمارانی که علت بیماری آن ها مشخص است و بیمارانی که علت بیماری شان نامشخص گزارش شده است. به دسته دوم بیماران گفته می شود به فلج معده ایدیوپاتیک مبتلا شده اند؛ اما در مورد بیمارانی که علل بیماری شان شناخته می شود باید بگوییم از بارزترین این علل می توان به ابتلا به بیماری دیابت نوع ۱ و ۲ اشاره کرد. بسیاری از بیمارانی که تحت عمل جراحی معده قرار گرفته اند به بیماری فلج معده مبتلا خواهند شد. علاوه بر این مصرف داروهای ضد افسردگی و مسکن هایی نظیر مورفین می تواند منجر به فلج معده شود. علاوه بر این بیماری های نادری نظیر آمیلوئیدوز و پارکینسون نیز می توانند منجر به فلج معده شوند. بیماری آمیلوئیدوز یک بیماری نادر و بسیار خطرآفرین است. در این نوع بیماری رسوب غیر طبیعی از پروتئین در بین بافت های بدن صورت می گیرد. بیماری کمیاب دیگری نیز وجود دارد که می تواند منجر به فلج معده شود. نام این بیماری اسکلرودرمی می باشد. بیماری اسکلرودرمی به صورت ضخیم شدن برخی از نواحی پوستی در بدن افراد ظاهر می شود و با گسترش آن قادر خواهد بود در رگ های خونی و دیگر بافت های داخلی بدن اختلال ایجاد کند.

فلج معده و درمان آن

فلج معده و درمان آن

شاخصه های بیماری فلج معده چیست؟

اگر بخواهیم در مورد شاخصه ها و نشانه های این بیماری سخن بگوییم در ابتدا باید به اصلی ترین آن ها یعنی درد شکم و معده اشاره کنیم. نفخ شکم و یا سوزش سر دل نیز از دیگر علائم این بیماری به شمار می روند. در ادامه لازم است بگوییم این سوزش گاهی به قلب نیز منتهی می شود و فرد احساس سوزش عجیبی در قلب خود احساس خواهد کرد. کاهش اشتها و در نتیجه آن کاهش وزن و لاغری از جمله نشانه های دیگر بیماری فلج معده به شمار می رود. در برخی موارد نیز فرد مبتلا به بیماری فلج معده تهوع و استفراغ دارد. خوب است بدانید تمام این نشانه ها ممکن است به صورت جزئی یا به صورت شدید ظاهر شوند.

فلج معده و درمان آن

فلج معده و درمان آن

تشخیص بیماری فلج معده

تشخیص این بیماری توسط شما انجام نمی گیرد‌. در صورتی که به هر یک از علائم بالا مبتلا شدید حتماً نزد پزشک متخصص داخلی بروید و او را در جریان حالتان قرار دهید. در ابتدا پزشک معالج از شما سؤالاتی درباره علائم ظاهر شده خواهد پرسید. او می خواهد بداند به تازگی دچار کاهش اشتها یا کاهش وزن شده اید یا خیر؟ آیا با خوردن هر وعده غذایی به سرعت سیر می شوید یا نه؟ علاوه بر این لازم است سابقه پزشکی خود را در اختیار پزشک معالج قرار دهید. در این صورت تشخیص و تمییز بیماری با سرعت بیشتری انجام خواهد شد. علاوه بر این احتمالاً به منظور تشخیص دقیق تر پزشک متخصص داخلی انجام آزمایش خون را برای شما ملزم بداند. در صورتی که پاسخ آزمایش خون به حد کافی اطلاعات در اختیار پزشک معالج نگذارد احتمالاً نزد متخصص اورولوژی ارجاع داده خواهید شد. در این جا لازم است از روده شما تصویر رنگی گرفته شود. انجام فرآیند آندوسکوپی به کمک لوله باریکی به نام آندوسکوپ و آزمایش کپسول بی سیم نیز باید انجام شود. در برخی موارد پزشک معالج نیاز دارد برای فرد بیمار اسکن تخلیه معده نیز انجام گیرد. این فرآیند توسط سینتیگرافی انجام خواهد شد.

فلج معده و درمان آن

فلج معده و درمان آن

چگونه می توان بیماری فلج معده را درمان کرد؟

متأسفانه باید بگوییم درمان این اختلال تاکنون به طور قطعی انجام نشده است. تیم پزشکی با بهره گیری از داروها و تغییر سبک زندگی بیماران توانسته اند تا حدودی از تشدید عوارض بیماری ممانعت کنند. در ادامه برایتان توضیح خواهیم داد که چگونه با تغییر سبک زندگی و مصرف چه داروهایی می توان به درمان بیماری فلجی معده کمک کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هیپوگلیسمی یا قند خون پایین و روش تشخیص آن

تغییر سبک زندگی بیمار

در اکثر بیماران دستگاه گوارش خصوصاً بیماری های مربوط به معده به افراد توصیه می شود از مقدار غذای کمتر و تعداد وعده های بیشتر تبعیت کنند. این اصل برای بیماران فلج معده نیز کارساز خواهد بود. به این بیماران توصیه می شود غذا را به خوبی بجوند و قورت دادن سریع آن جلوگیری کنند. حدالامکان از خوردن غذاهای سفت و سخت اجتناب کنید و مصرف غذاهای آبکی را جایگزین کنید. بهتر است از نوشیدن مایعات کافئین دار همچون چای و قهوه اجتناب شود‌. علاوه بر این از نوشیدن مایعات گازدار و نوشابه های انرژی زا نیز ممانعت شود. حتماً مصرف سیب با پوست را از دایره غذایی خود حذف کنید؛ زیرا سیب در حالت طبیعی به سختی هضم می شود، حال آنکه با اختلال فلج معده و کاهش روند هضم غذا نیز روبه رو هستیم. مصرف غذاهای پر چرب و انواع فست فودها نیز برای بیماران فلج معده ممنوع می باشد. به هیچ عنوان خوراکی ها و میوه های پر از فیبر را مصرف نکنید زیرا هضم آن ها به سهولت انجام نمی گیرد و ممکن است سبب ایجاد درد در معده شود.

فلج معده و درمان آن

فلج معده و درمان آن

چه داروهایی به درمان بیماری فلج معده کمک خواهد کرد؟

پزشک متخصص داخلی در صورت نیاز داروهای شیمیایی را برای بیماران فلج معده تجویز خواهند کرد. این داروها شامل آنتی امتیک، دومپریدون و اریترومایسین می باشد. از داروهای آنتی امتیک جهت کنترل و کاهش حالت تهوع استفاده می شود. دارویی به نام ایترومایسین و دومپریدون سبب انقباض معده می شوند. در نتیجه آن غذا درون معده به حرکت در می آید و روند تخلیه و هضم با سرعت بیشتری انجام خواهد گرفت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سندروم روده تحریک پذیر یا IBS

روش درمانی به نام تحریک الکتریکی

تکنولوژی جدیدی به نام تحریک الکتریکی در روش های درمانی فلج معده پدیدار گشته است. این دستگاه که شامل دو الکترود است به کمک جراحی در قسمت زیرین پوست شکم قرار خواهد گرفت. دو الکترود موجود به معده فرد متصل می شود. به کمک این دو الکترود می توان عضلات کنترل کننده حرکت را تحریک کرد تا به حرکت غذا کمک کنند. جالب است بدانید کنترل دستگاه از طریق کنترل خارجی در دست بیمار انجام می گیرد. در برخی موارد این دستگاه سازگاری خوبی با بدن بیمار نخواهد داشت و عوارضی همچون عفونت یا عدم اتصال به معده و حرکت در بین بافت ها را به همراه می آورد. در این صورت خارج کردن آن ضروری می شود.

فلج معده و درمان آن

فلج معده و درمان آن

 بهره گیری از لوله تغذیه جهت درمان فلج معده

همان طوری که از نام فرآیند مشخص است در برخی مواقع نیاز است لوله ای را از راه بینی به روده کوچک وارد کنند تا غذا به طور مستقیم از این طریق منتقل شود. با بهره گیری از این روش می توان عمل جذب مواد معدنی مورد نیاز بدن را تسریع بخشید.

عمل جراحی به منظور درمان فلج معده

در صورتی که هیچ یک از این موارد جهت درمان این عارضه پاسخگو نباشد به ناچار باید عمل جراحی انجام شود. در انجام این فرآیند لازم است لوله ای را از طریق شکم به روده متصل کنند. در این بین به منظور خارج نمودن گاز روده می توان این لوله را طبق برنامه خاصی خارج کرد تا هیچ گونه نفخی صورت نگیرد. به کمک این روش می توان عوارض ناشی از بیماری فلج معده را به حداقل رساند.