جالب است بدانید حدود شصت درصد بدن انسان ها را آب تشکیل می دهد. آب از طریق ادرار و تعریق، مواد زائد و سموم را از بدن انسان دفع می کند. همچنین دمای بدن را تنظیم نموده، از اندام حیاتی انسان نیز محافظت می کند. معمولاً پزشکان توصیه می کنند که افراد روزانه هشت لیوان آب بنوشند. این مسئله به دلیل آن است که بدن همواره هیدراته بماند و آب خود را از دست ندهد ( اصطلاحا دهیدراته نشود). در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با هفت مزیت سلامتی ناشی از نوشیدن آب و مضرات کم آبی بدن آشنا شوید.

فواید نوشیدن آب برای بدن

فواید نوشیدن آب برای بدن

بهبود عملکرد فیزیکی بدن

از دست دادن آب و کم آبی بدن می تواند روی عملکرد فیزیکی آن تاثیر بگذارد. این مسئله به خصوص هنگام انجام فعالیت های شدید ورزشی یا زمانی که افراد در هوای گرم قرار دارند بسیار اهمیت پیدا می ‌کند. بد نیست بدانید از دست دادن حدود تنها دو درصد از محتوای آب بدن می تواند موجب کم آبی بدن شده و تاثیرات قابل توجهی روی سلامت بدن افراد داشته باشد. ورزشکاران حدود شش الی ده درصد از محتوای آب بدن خود را از طریق تعریق حین انجام فعالیت های ورزشی از دست می دهند. از دست دادن آب بدن می تواند روی دمای آن تاثیر گذاشته و باعث افزایش احساس خستگی در افراد بشود.

در حالتی که بدن دچار کم آبی باشد، انجام فعالیت های ذهنی و جسمی کار دشواری خواهد شد. تحقیقات نشان می ‌دهد مصرف  آب کافی در طول روز می ‌تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند و مشکلاتی مانند احساس اضطراب و استرس و ناتوانی در انجام فعالیت های جسمی و ذهنی را کاهش دهد. بنابراین چنانچه فرد ورزشکاری هستید و یا مدام در حال انجام فعالیت ‌های ذهنی هستید، مصرف آب کافی می تواند به شما در بهبود عملکردتان کمک کند.

فواید نوشیدن آب برای بدن

فواید نوشیدن آب برای بدن

تاثیر کم آبی بدن روی عملکرد مغز و سطح انرژی بدن

 لازم است توجه داشته باشید مغز انسان به شدت وابسته به میزان آب موجود در بدن است. جالب است بدانید از دست دادن یک الی سه درصد از محتوای آب بدن می‌ تواند روی بسیاری از جنبه های عملکرد مغز تاثیرات منفی داشته باشد. مطالعات انجام گرفته روی زنان جوان نشان می ‌دهد از دست دادن 4/1 درصد مایعات بدن پس از انجام فعالیت های ورزشی می تواند موجب سردرد و بدخلقی و عدم تمرکز افراد شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری رفلاکس یا بازگشت اسید معده به مری

تحقیقات مشابه روی مردان جوان نیز نشان داد، از دست دادن حدود 6/1 مایعات بدن برای حافظه فعال افراد مضر بوده و موجب افزایش احساس اضطراب و خستگی در آن ها می شود.

 بد نیست بدانید فعالیت های روزانه می تواند یک الی سه درصد از وزن آب موجود در بدن یعنی حدود 5/0 الی دو کیلوگرم از وزن فردی با وزن ۶۸ کیلوگرم را از دست بدهد. این تنها تاثیر فعالیت های عادی روزمره است و این مقدار در هنگام انجام فعالیت های شدید ورزشی یا قرار گرفتن در گرمای زیاد شدت می یابد.

نوشیدن آب به مقدار مناسب به قلب انسان کمک می کند که خون را بهتر در بدن به جریان بیندازد و بنابراین سطح انرژی بدن را بالا ببرد. علاوه براین نوشیدن آب کافی به خون در امر رساندن مواد مغذی به سلول ها نیز کمک می کند.

کمک به پیشگیری و درمان سردرد

گزارش ها حاکی از آن است که کم آبی بدن می‌ تواند موجب احساس سردرد و میگرن در افراد شود. بنابراین می توان گفت سردرد یکی از شایع ترین علائم کم آبی بدن به شمار می رود. مطالعات انجام گرفته در این زمینه نیز نشان می ‌دهند که نوشیدن آب می ‌تواند موجب تسکین احساس سردرد در افراد بشود.

تحقیقات انجام گرفته روی مردان نشان میدهد که نوشیدن یک و نیم لیتر آب اضافی در طول روز می تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به میگرن را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد. علاوه بر این چهل و هفت درصد از مردانی که آب بیشتری در طول روز می نوشیدند، بهبود احساس سردرد را گزارش کردند. با این حال همچنان محققان بر این باورند که تحقیقات بیشتری برای تایید تاثیر کم آبی روی علائم سردرد و بروز میگرن مورد نیاز است.

فواید نوشیدن آب برای بدن

فواید نوشیدن آب برای بدن

کمک به رفع یبوست

یبوست یکی از مشکلات رایج گوارشی است که بیشتر افراد با آن روبرو هستند. یبوست در اثر حرکات نادر روده و مشکلات دفع مدفوع رخ می دهد. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن آب کافی می تواند یکی از روش های درمان یبوست در افراد جوان و حتی مسن به شمار برود. مطالعات نشان می دهند آب معدنی غنی از منیزیم و سدیم، نوشیدنی مفیدی برای افراد مبتلا به یبوست است که می‌ تواند حرکات روده را بهبود بخشیده ، مشکلات دفع را درمان کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بالون معده برای کاهش وزن

کمک به درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه توده های تشکیل شده از کریستال های معدنی است که می ‌تواند در دستگاه ادرار تشکیل شود. شایع ترین نوع سنگ های کلیه سنگ هایی هستند که در خود کلیه ها ایجاد می شوند. تحقیقات نشان می دهند مصرف آب کافی می تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه در افرادی که قبلاً سنگ‌کلیه داشته اند، کمک کند. در واقع دلیل این امر آن است که با افزایش نوشیدن آب، حجم ادرار عبوری از کلیه ها افزایش یافته و غلظت مواد معدنی کم می‌ شود و بنابراین احتمال تشکیل توده و سنگ نیز کاهش می یابد.

فواید نوشیدن آب برای بدن

فواید نوشیدن آب برای بدن

کمک به کاهش وزن

نوشیدن آب باعث  ایجاد احساس سیری در افراد می ‌شود و سرعت متابولیسم بدن را نیز افزایش می دهد. بنابراین نوشیدن آب کافی می ‌تواند تعداد کالری هایی را که روزانه می‌سوزانید، افزایش داده در نهایت منجر به کاهش وزن شود. مطالعات انجام گرفته روی پنجاه زن جوان که اضافه وزن داشتند نشان داد نوشیدن پانصد میلی لیتر آب اضافی برای سه بار در روز و قبل از غذا خوردن به مدت هشت هفته، منجر به از دست دادن میزان قابل توجهی از وزن بدن و چربی می شود. تحقیقات نشان می دهد به منظور کاهش وزن، نوشیدن آب نیم ساعت قبل از خوردن غذا موثر ترین روش است، زیرا می تواند باعث ایجاد احساس سیری شده، مانع مصرف بیش از اندازه خوراکی ها و پرخوری بشود. عللاوه بر این نوشیدن آب سرد تاثیر بیشتری روی کاهش وزن دارد، زیرا بدن انسان برای گرم شدن باید کالری بسوزاند. پس توصیه می شود به جای مصرف انواع نوشیدنی ها به خصوص نوشیدنی های پرکالری، آب بنوشید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل و درمان های مدفوع یا اسهال چرب

سخن نهایی

همانطور که در این مطلب به آن اشاره شد، کم آبی خفیف بدن می تواند نتایج منفی روی عملکرد فیزیکی و ذهنی بدن داشته باشد و احتمال ابتلا به بیماری‌ هایی نظیر میگرن، اضافه وزن و سنگ کلیه را افزایش دهد. بنابراین توصیه می شود به منظور بهبود عملکرد بدن و داشتن یک زندگی سالم، همواره در طول روز هشت لیوان آب بنوشید و در صورت انجام فعالیت های شدید ورزشی یا قرار گرفتن در هوای گرم، اطمینان حاصل کنید که مقداری آب اضافی مصرف نموده اید.

0/5 (0 نظر)