اگر قند خون فردی از حد نرمال پایین تر باشد یعنی فرد به هیپوگلیسمی مبتلا شده است. این بیماری ممکن است برای فرد خطرآفرین باشد. این بیماری اکثر مواقع در بیماران دیابتی که در حال مصرف برخی داروها هستند، دیده شده است. علل بسیار زیادی جهت ابتلا به هیپوگلیسمی وجود دارد. یکی از آن علل افزایش میزان انسولین در بدن فرد می باشد. به هر دلیلی که انسولین بدن افراد بیش از حد بالا برود قطعاً به بیماری هیپوگلیسمی مبتلا خواهد شد. افرادی که وعده های غذایی خود را خودسرانه حذف می کنند یا بیش از حد تحرک دارند و ورزش می کنند در معرض خطر افزایش انسولین در بدن خود هستند. به هر حال درمان سریع بیماری قند خون پایین در تمام موارد در ارجعیت قرار دارد.

هیپوگلیسمی یا قند خون پایین

هیپوگلیسمی یا قند خون پایین

نشانه های بیماری هیپوگلیسمی چیست؟

در بسیاری از موارد نشانه ها و علائم این بیماری به طور ناگهانی بروز می کنند. عدم دید درست و تار شدن دید، سرگیجه و تپش قلب از جمله نشانه های بارز بیماری هیپوگلیسمی محسوب می شود. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند معمولاً پوستی رنگ پریده دارند. خستگی و بی حوصلگی مداوم، تغییرات خلق و خو و کم طاقت شدن از جمله علائم این بیماری به شمار می رود. این گونه افراد معمولاً به هنگام خواب دچار مشکل می شوند و خوابی ناآرام دارند. به دنبال آن ممکن است گاهی اوقات تمرکز و هوشیاری خود را به طور کامل از دست بدهند و حتی به کما بروند. سوزن سوزن شدن پوست و گز گز آن از دیگر نشانه های ابتلا به هیپوگلیسمی می باشد.

دلایل ابتلا به بیماری هیپوگلیسمی چیست؟

دلایل متفاوتی جهت ابتلا به بیماری هیپوگلیسمی وجود دارد. مهم ترین دلیل آن ابتلا به بیماری دیابت است‌. بالا رفتن میزان انسولین در خون افراد حال اینکه به هر دلیلی باشد و بی توجهی به مصرف وعده های غذایی می تواند یکی دیگر از دلایل ابتلا به بیماری قند خون پایین به شمار رود. جالب است بدانید حتی در صورتی که وعده های غذایی خود را دیرتر از حد معمول میل کنید می تواند منجر به افزایش انسولین و در نتیجه کاهش قند خون بدن شود. در صورتی که ورزش می کنید حتما سعی کنید به مقدار کافی به بدنتان تغذیه برسانید. در غیر این صورت ممکن است با کمبود انرژی و در نتیجه با کاهش قند خون بدنتان روبه رو شوید. نوشیدن مشروبات الکلی در زمانی که از داروهای قند خون استفاده می کنید به طور قطعی ممنوع می باشد. در واقع هر چه میزان مصرف الکل بیشتر باشد، مدیریت سطح قند خون افراد نیز بدتر خواهد شد. مصرف برخی داروها مانند کینین و بیماری هایی مانند اختلالات کلیوی نیز می توانند در ابتلا به هیپوگلیسمی مؤثر واقع شوند. علاوه بر این ممکن است در بدن شما تومور یا غده ای وجود داشته باشد که قادر به تولید انسولین باشد. در این صورت می توان حدس زد که با این روند میران انسولین بدن افزایش می یابد و خطر ابتلا به بیماری هیپوگلیسمی افزایش خواهد یافت.

هیپوگلیسمی یا قند خون پایین

هیپوگلیسمی یا قند خون پایین

روش تشخیص بیماری هیپوگلیسمی

در صورتی که به بیماری دیابت مبتلا هستید و از داروهای دیابتی استفاده می کنید احتمال افزایش انسولین در بدن شما بالا خواهد رفت؛ بنابراین لازم است همیشه یک دستگاه اندازه گیری قند خون همراه خود داشته باشید تا میزان قند خون خود را به طور مکرر چک کنید. در صورتی که با استفاده از دستگاه اندازه گیری قند خون همواره شاهد کاهش قند خون خود بودید لازم است به پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید. در این زمان پزشک معالج سؤالاتی درباره علائم پیش آمده و سابقه پزشکی تان از شما خواهد پرسید. برخی از افراد ممکن است بیماری دیابت نداشته باشند اما به هیپوگلیسمی مبتلا باشند. در این صورت پزشک معالج به کمک معاینات فیزیکی به این مسئله پی خواهد برد. در این زمان پزشک متخصص داخلی از شما می خواهد چند روزی را روزه بگیرید تا در صورت ابتلا به مشکلات قند خون، علائم آن ظاهر شود. پس از آن احتمالاً پزشک معالج شما از شما می خواهد آزمایش خونی جهت بررسی میزان قند خون در بدنتان انجام دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیابت و بهداشت دهان و دندان

عوارض بیماری هیپوگلیسمی

اگر بیماری هیپوگلیسمی یا قند خون پایین درمان نشود قطعاً عوارض جدی برای افراد به وجود خواهد آورد. یکی از عوارض خطرناک این بیماری در صورت عدم درمان می تواند آسیب به سیستم عصبی و یا بروز تشنج باشد؛ بنابراین شناسایی علائم و درمان آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لازم است بدانید افرادی که از بیماری هیپوگلیسمی رنج می برند به هیچ عنوان رانندگی نکنند. علت این امر این است که کاهش میزان قند خون در بدن ممکن است فرد را به سمت بیهوشی یا کاهش تمرکز سوق دهد و ممکن است این عامل منجر به تصادف یا حادثه ای جبران ناپذیر شود.

هیپوگلیسمی یا قند خون پایین

هیپوگلیسمی یا قند خون پایین

در صورت ابتلا به قند خون پایین و مشاهده علائم چه کنیم؟

در واقع این علائم می توانند شدید یا خفیف باشند. همان طوری که گفتیم اکثر بیماران دیابتی به این نوع عارضه مبتلا می شوند. در صورتی که متوجه علائم بالا شدید باید سریعاً به پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید و علائم خود را برای او بازگو کنید. در این بین لازم است بیمار جهت کاهش علائم حدود ۱۵ گرم کربوهیدراتی که به راحتی هضم می شود را میل کند. این می تواند شامل نصف فنجان آبمیوه طبیعی یا حتی نوشابه معمولی باشد. با خوردن یک قاشق غذاخوری عسل یا شکر نیز به ۱۵ گرم کربوهیدرات موردنیاز دست خواهید یافت. چندین تکه از آب نبات های سفت یا قرص گلوکز نیز می توان استفاده کرد. موارد مذکور در صورتی است که علائم به حد شدید نرسیده باشند. در صورتی که نشانه ها در بدن فرد بسیار شدیدتر بروز کرد و به بیهوشی فرد رسید احتمالاً پزشک معالج داروی گلوکاگون را برای بیمار تجویز خواهد کرد. لازم است بدانید به هیچ عنوان به فردی که بیهوش شده است از طریق دهان هیچ دارو یا خوراکی ندهید. این عمل ممکن است منجر به خفه شدن فرد بیانجامد.

هیپوگلیسمی یا قند خون پایین

هیپوگلیسمی یا قند خون پایین

درمان بیماری هیپوگلیسمی

به منظور درمان این عارضه لازم است مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مصرف کنید. در این صورت مقدار قند خون در بدن شما افزایش خواهد یافت. مصرف یک میان وعده مملو از کربوهیدرات می تواند گزینه مناسبی باشد. میان وعده هایی که می توانید از آن ها به عنوان مواد کربوهیدرات دار استفاده کنید شامل قرص های گلوکز، آب نبات های سفت، عسل و شکر می باشد. به هنگام مصرف قرص های گلوکز حتما نوشته های روی بسته بندی را به دقت بخوانید و مقدار گرم آن را بررسی کنید. علاوه بر این می توانید از آبمیوه های طبیعی و غیر رژیمی نیز استفاده کنید. ژله نیز یکی دیگر از مواردی است که می توان جهت دریافت کربوهیدرات از آن ها استفاده کرد. لازم است بدانید مصرف تمام موارد فوق باید به اندازه ۱۵ الی ۲۰ گرم کربوهیدرات باشد و مصرف بیش از حد آن توصیه نمی شود. پس از آن که هر یک از موارد مذکور را مصرف کردید به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس آزمایشی مبنی بر میزان قند خون را انجام دهید. در صورتی که همچنان میزان قند خون شما پایین بود لازم است دوباره مقداری کربوهیدرات مصرف کنید. لازم است تا زمانی که مقدار قند خون شما افزایش نیافته است از مواد کربوهیدراته استفاده کنید.