پری بیوتیک ها و پرو بیوتیک ها نوعی فیبر برای تغذیه باکتری های مفید دستگاه گوارش بدن محسوب می شوند، از این رو می توانند باعث محافظت بیشتر از باکتری های مفید بدن و میکروارگانیسم ها شوند. وجود پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها در بدن سبب تقویت دستگاه گوارش می شود. هضم پری بیوتیک ها برای بدن کمی سخت است. پری بیوتیک ها را می توان در بین سبزیجات مختلف، میوه ها و غلات به عنوان فیبر مفید یافت. پروبیوتیک ها را نیز می توان با خوردن خوراکی هایی مانند کلم ترش، ماست، نوشیدنی کفیر و… به دست آورد.

 پری بیوتیک و پرو بیوتیک

پری بیوتیک و پرو بیوتیک

معرفی پری بیوتیک ها

پری بیوتیک ها را می توان به عنوان فیبری مفید معرفی کرد، که دستگاه گوارش قادر به هضم راحت آن نمی باشد. باکتری ها و ارگانیسم های مفید بدن از پری بیوتیک ها تغذیه می کنند و تقویت می شوند. این فیبرها فواید و ضررهایی برای بدن دارند. در ادامه مقاله به بررسی این فواید و مضرات می پردازیم:

– فواید پری بیوتیک ها: وجود فیبرهای پری بیوتیک در بدن سبب راحتی هضم غذا، بهبود آسیب هایی که با مصرف آنتی بیوتیک ها به بدن وارد شده است، می شوند. این که کدام یک از پری بیوتیک ها برای بدن مفیدتر است و تاثیر بیشتری بر بدن می گذارد، هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. برخی از دانشمندان معتقدند که وجود پری بیوتیک ها سبب تقویت خاصیت پروبیوتیک ها می شوند. این موضوع هنوز به طور قطعی مشخص نشده است اما گزارش هایی از این نوع اخبار به گوش رسیده است. از فواید دیگر پری بیوتیک ها می توان افزایش جذب کلسیم در بدن را نام برد. این فیبرهای مفید همچنین باعث می شوند سرعت رشد کربوهیدرات ها در بدن کنترل شود. خوشبختانه فیبرهای مفید و موثری مانند پری بیوتیک ها در برخی مواد غذایی به طور طبیعی موجود می باشند از این رو نیازی به مصرف قرص و مکمل های حاوی پری بیوتیک نیست.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مسمومیت غذایی

– عوارض فیبر پری بیوتیک: خوشبختانه تا به امروز گزارشی مبنی بر عوارض و آسیبی از مصرف پری بیوتیک بر بدن گزارش نشده است؛ اما افرادی که دارای بیماری های خاص هستند بهتر است قبل از مصرف حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنند.

 پری بیوتیک و پرو بیوتیک

پری بیوتیک و پرو بیوتیک

پروبیوتیک ها

فواید زیادی نسبت به مصرف پروبیوتیک ها به دست آمده است، اما این گزارش ها و تحقیقات به طور صد در صد تائید نشده است. با این حال می توان فواید پروبیوتیک ها را در موارد زیر دسته بندی کرد:

– بهبود عملکرد دستگاه گوارش: گزارش های زیادی مبنی بر تاثیر پروبیوتیک ها بر عملکرد دستگاه گوارش منتشر شده است. تحقیقاتی در سال ۲۰۱۷ انجام شد که نشان می دهد به هنگام مصرف آنتی بیوتیک اگر همزمان مصرف پروبیوتیک ها را آغاز کنید می توانید شاهد کاهش ۶۰ درصدی اسهال در بدن خود باشید. در سال ۲۰۱۴ نیز پژوهشی انجام شد که بر اساس آن مصرف پروبیوتیک ها در نوزادان می تواند از بروز بیماری خطرناکی همچون انتروکولیت نکروزان جلوگیری کند.

 پری بیوتیک و پرو بیوتیک

پری بیوتیک و پرو بیوتیک

– رفع مشکلات روحی و روانی: طبق تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، افراد می توانند با مصرف پروبیوتیک ها علائم و نشانه های افسردگی را به طور چشمگیری در وجود خود کاهش دهند.

– رفع مشکلات گوارشی: افرادی که از ناراحتی معده و مشکلاتی مانند سندروم روده تحریک پذیر رنج می برند می توانند از پروبیوتیک ها برای کاهش درد و تسریع روند بهبود بیماری شان استفاده کنند.

– سلامت عمومی افراد: اگر به مشکلات و ناراحتی هایی از قبیل اگزما، دیابت بارداری، سینه پهلو کردن شدید، سرما خوردگی، عفونت های گوناگون واژینال و… مبتلا شدید، می توانید با مصرف پروبیوتیک ها به سلامت خود و رفع چنین مشکلاتی در بدن کمک کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چرا همیشه احساس خستگی و ضعف دارم؟

عوارض پروبیوتیک ها

در تحقیقاتی که تا به امروز انجام شد مصرف بیش از حد پروبیوتیک ها در افراد مبتلا به کرون می تواند سبب تشدید این بیماری شود‌. اگر دستگاه ایمنی فردی ضعیف باشد ممکن است عوارض جانبی پروبیوتیک ها شامل حالش شود.

 پری بیوتیک و پرو بیوتیک

پری بیوتیک و پرو بیوتیک

چه منابع غذایی دارای فیبر پری بیوتیک و پروبیوتیک هستند؟

تا جایی که می توانید سعی کنید از رژیم غذایی سالم و گوناگونی بهره گیرید. با ایجاد تنوع در مصرف خوراکی ها می توانید به بدن کمک کنید تا فیبرهای موردنیازش را همچون پری بیوتیک ها و پرو بیوتیک ها به دست آورد.

چه غذاهایی حاوی پری بیوتیک هستند؟

اکثر غذاها و خوراکی ها مانند سبزیجات، غلات و میوه ها حاوی پری بیوتیک هستند. جالب است بدانید نوزادان پری بیوتیک مورد نیاز بدن خود را از طریق قند موجود در شیر مادر و برخی شیر خشک ها تأمین می کنند.

 پری بیوتیک و پرو بیوتیک

پری بیوتیک و پرو بیوتیک

غذاهایی که از پروبیوتیک برخوردارند شامل موارد زیر می باشند:

  • ماست
  •  چای کامبوچا
  •  نوشیدنی کفیر
  •  پنیرهای تخمیری مثل پنیر گودا
  •  کلم ترش
  •  کمیچی
  • موز
  •  سیر
  •  توت
  • پیازها
 پری بیوتیک و پرو بیوتیک

پری بیوتیک و پرو بیوتیک

تاثیرگذاری باکتری های مفید بر روده ها چگونه است؟

همان طوری که می دانید تعادل سازی باکتری های مفید و مضر بدن به عهده مواد غذایی مصرفی می باشد‌. از این رو کسانی که رژیم های غذایی با قند و چربی بالا می گیرند تاثیر بدی بر روی باکتری های روده می گذارند. با استفاده های مکرر از غذاهای نامناسب و بیرونی موقعیت بسیار خوبی برای رشد باکتری های مضر فراهم می شود. وجود اینگونه باکتری ها سبب جذب بیشتر کالری و افزایش چربی در بدن افراد خواهد شد. خوب است بدانید میوه ها و سبزیجاتی که در معرض آفت کش های roundup قرار گرفته اند، بر روی باکتری های روده اثری سوء دارند.