فشار خون یکی از علائم حیاتی ست و باید آن را در حالت تعادل نگه داشت. بالا رفتن فشار خون، عوارض بسیار زیادی برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا به دنبال خواهد داشت. قلب فردی که به بیماری فشار خون مبتلاست باید بسیار با سرعت تر از حالت طبیعی کار کند تا گردش خون در رگ های خونی به راحتی و بدون هیچ مانعی انجام گیرد. به همین منظور پزشکان متخصص، داروهایی را برای بیمار تجویز می کنند که در اکثر موارد بیمار مجبور است مادام العمر این داروها را مصرف کند. مصرف همیشگی این داروها سبب شکایت و ناراحتی بیماران مبتلا به فشار خون بالا شده است، به همین جهت ما در این مقاله پیشنهاداتی غیر دارویی را برای افراد جمع آوری کرده ایم تا با استفاده از آن ها مصرف دارو را با مشورت پزشک متخصص محدود یا حتی قطع کنید. با ما همراه باشید تا شانزده روش متنوع را برای رهایی از مصرف داروهای فشار خون به شما معرفی کنیم.

 کاهش فشار خون

کاهش فشار خون

محدودیت در مصرف نمک

حتماً شنیده اید که می گویند با مصرف نمک بیش از اندازه، سم را وارد بدن خود کرده اید. در واقع سدیم سبب افزایش فشار خون می شود و این برای افراد مبتلا به این بیماری بسیار خطرناک است. تا می توانید از مصرف نمک و خوراکی هایی که سرشار از سدیم هستند اجتناب کنید. خوراکی هایی مانند سوسیس، کالباس، کنسرو ماهی تن، ماهی کنسرو شده یا ماهی دودی شده، انواع برگرها، غذاهای فست فودی و آماده، خوراکی های کنسرو شده، زیتون شور، تنقلاتی مانند چیپس و پفک و… از میزان سدیم بالایی برخوردارند، به همین جهت باید در خوردن آن ها احتیاط کنید. جالب است بدانید طبق تحقیقات انجام شده افرادی که گیاه خوار هستند نسبت به افراد گوشت خوار کمتر به بیماری فشار خون مبتلا می شوند. یکی از دلایل این امر وجود سدیم کمتر در سبزیجات و میوه ها نسبت به گوشت ها و محصولات حیوانی می باشد. مصرف سدیم در روز نباید به بیش از ۲۳۰۰ میلی گرم تجاوز کند، این نکته حیاتی را هرگز فراموش نکنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کم آبی بدن و علائم آن

کاهش استرس

تا می توانید استرس و نگرانی ها را از خود دور کنید. استرس نه تنها سبب بیماری های عصبی و قلبی می شود، بلکه فرد را به سمت بیماری فشار خون نیز سوق می دهد. می توانید با انجام فعالیت های ورزشی، همچون یوگا و مدیتیشن و همچنین گوش دادن به موسیقی های آرام بخش و شل کردن عضلات حس آرامش بگیرید و خود را از هرگونه استرس و شک عصبی دور کنید. اگر فعالیت های مذکور را روزانه حدود ۳۰ دقیقه انجام دهید، می توانید از خود در برابر بیماری فشار خون محافظت کنید.

 کاهش فشار خون

کاهش فشار خون

بهره بردن از پتاسیم موجود در انواع میوه ها و سبزیجات

شما می توانید با مصرف سبزیجات و خوراکی های سرشار از پتاسیم مانند موز، زردآلو، مرکبات، انجیر، هلو، آلو، انگور، سیب زمینی، کلم بروکلی، کدو سبز، قارچ، گوجه فرنگی و سیر و…فشار خون خود را کنترل کنید و در حالت تعادل نگهدارید. گفته شده که بدن بزرگسالان روزانه حدود ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم نیاز دارد تا جذب کند.

مصرف مواد حاوی منیزیوم را فراموش نکنید

با مصرف خوراکی هایی که سرشار از منیزیوم هستند، می توانید به کاهش فشار خون کمک کنید. خوراکی هایی مانند برنج قهوه ای، آجیل، اسفناج، شیر و غلات سبوس دار نقش موثری در کاهش فشار خون و پره اکلامپسی ( فشار خون بارداری) و سکته خواهند داشت.

نوشیدن جرعه ای شیر برابر است با تعادل سازی فشار خون بالا

روزانه حدود ۲ الی ۳ لیوان شیر بنوشید تا مقدار کلسیم مورد نیاز بدنتان که حدود ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم است تامین شود‌؛ اما تنها شیر نیست که نجات دهنده شما از این بیماری محسوب می شود. مصرف سایر محصولات لبنی مانند ماست، پنیر، توفو و خانواده کلم ها نیز نقش موثری در کاهش فشار خون شما دارند. کلسیم موجود در این نوع خوراکی ها به شدت به دفع فشار خون بالای شما کمک می کند‌.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سرطان کبد و علائم آن

سیب زمینی را دوست خود بدانید

سیب زمینی در خانواده صیفی جات قرار دارد و تاثیر مثبتی در کاهش فشار خون دارد. پتاسیم موجود در این خوراکی اعجاب انگیز موجب کنترل فشار خون بالا در افراد می شود، البته این انتهای داستان نیست. ترکیبی شگفت انگیز به نام کوکو آمین که در طب سنتی گذشتگان برای کاهش فشار خون بالا قرار داشته است، امروزه در سیب زمینی یافت شده است.

گیاه استویا را به خاطر بسپارید

گیاهی به نام استویا که در آسیای شرقی به صورت جوشانده مورد استفاده عموم قرار می گیرد. این گیاه در کشور آمریکا به عنوان مکمل غذایی مصرف می شود. برخی کشورها نیز از گیاه استویا به عنوان شیرین کننده مصنوعی برای محصولات دیابتی شان بهره می برند‌.

از مصرف کرفس در میان وعده غافل نشوید

وجود ترکیبی به نام فتالید در گیاه کرفس سبب کاهش فشار خون در افراد مبتلا شده است. فتالید باعث می شود عضلات دیواره عروق از هم باز شوند و گشاد شوند، با این کار فشار خون به سمت کاهندگی پیش می رود.

 کاهش فشار خون

کاهش فشار خون

به هنگام مصرف ماهی تعارف را کنار بگذارید

ماهی های آب های سرد مانند ماهی قزل آلا، ماهی سالمون و ماهی تون سرشار از امگا ۳ هستند. امگا ۳ برای کاهش فشار خون بسیار حائزاهمیت می باشد. اگر با خوردن ماهی مشکل دارید، می توانید از طریق تخم مرغ های سرشار از امگا ۳ یا داروها و کپسول های امگا ۳، این ویتامین را برای بدنتان تامین کنید، البته تهیه داروهای امگا ۳ باید با مشورت پزشک صورت گیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ادینوفاژی یا درد هنگام قورت دادن

از خوردن گردو غافل نشوید

گردو یکی از مغزهای پرطرفدار و خوشمزه است. گردو با وجود امگا ۳ فراوانش سبب کاهندگی فشار خون در افراد مبتلا می شود. توفو، بذر کتان، سویا و روغن کانولا می توانند جایگزین مناسبی برای گردو محسوب شوند.

از ادویه ها به صورت مکرر بهره گیرید

بسیاری از آشپزهای دلسوز به جای استفاده از نمک فراوان برای طعم دهی غذا، از انواع ادویه های خوش عطر استفاده می کنند. این کار سبب کاهش میزان سدیم خواهد شد. ادویه هایی مانند زعفران، پونه، فلفل سیاه، ترخون و ریحان از بهترین نوع ادویه برای کاهش فشار خون بالا محسوب می شوند.

 کاهش فشار خون

کاهش فشار خون

سیر، دارویی طبیعی

حتماً شنیده اید که سیر رفع کننده انواع مرض هاست. اگر روزانه حدود ۴۰۰ تا ۹۰۰ میلی گرم سیر را در انواع مختلف میل کنید، شاهد کاهش فشار خون بالایتان خواهید بود. می توانید به جای سیر، از پودر سیر نیز استفاده کنید.

 کاهش فشار خون

کاهش فشار خون

خوردن اسفناج را فراموش نکنید

اسفناج و دیگر سبزی های سبز رنگ دوست بسیار خوبی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا می باشند. انواع حبوبات و مارچوبه نیز به دلیل داشتن منابع فولات می توانند برای کاهش فشار خون مفید باشند.

روابط اجتماعی خود را بیشتر کنید

با ایجاد رابطه ای صمیمانه و دوستانه با اطرافیانتان می توانید خود را از گوشه گیری و افسردگی نجات دهید. همین کار باعث می شود شما قدمی در کاهش فشار خون بالایتان برداشته باشید.

 کاهش فشار خون

کاهش فشار خون

با اضافه وزن خود خداحافظی کنید

پرخوری کردن در کنار بی تحرکی یکی از سموم افزایش فشار خون محسوب می شود‌. تا می توانید از وزن خود کم کنید و از پر خوری اجتناب کنید.

 کاهش فشار خون

کاهش فشار خون

تنبلی را کنار بگذارید و ورزش کنید

نیازی نیست ورزش های سنگین و پرتحرک را انجام دهید. حتی یک پیاده روی ساده هم می تواند به کاهش اضافه وزن شما و کاهش فشار خون کمک کند. با ورزش کردن می توانید به راحتی چربی ها و انرژی اضافه بدنتان را بسوزانید و اشتهای خود را کنترل کنید.

0/5 (0 نظر)