بیماری التهابی روده (IBD) شامل بیماری کرون و کولیت اولسراتیو است. IBD باعث ایجاد علائمی مانند درد و گرفتگی شکم، اسهال و خون در مدفوع شما می شود. بیماری التهابی روده مزمن است و قابل درمان نیست. درمان هایی وجود دارند که می توانند بیماری را بهبود بخشند، اما IBD اغلب عود می کند.

بیماری التهابی روده (IBD) بر دستگاه گوارش شما تأثیر می گذارد. بیماری کرون و کولیت اولسراتیو انواع اصلی IBD هستند.

بیماری التهابی روده (IBD) چیست؟

بیماری التهابی روده (IBD) به بیماری هایی اطلاق می شود که باعث التهاب مزمن در دستگاه گوارش (GI) شما می شود. علائم آن ممکن است به طور ناگهانی ظاهر شوند (عود کنند) و باعث گرفتگی شدید معده و اسهال، از جمله مسائل دیگر شود. اما IBD می تواند بخش هایی از بدن بیشتر از روده شما را تحت تأثیر قرار دهد – می تواند بر سلامت جسمی کلی، سلامت عاطفی و حتی سلامت روان شما تأثیر بگذارد.

بیماری التهابی روده یک بیماری مادام العمر است که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. این ممکن است تلخ به نظر برسد. اما درمان هایی وجود دارند که علائم IBD را مدیریت می کنند، و می توانید اقداماتی را انجام دهید تا IBD زندگی شما را مختل نکند.

انواع IBD

بیماری کرون و کولیت اولسراتیو انواع اصلی IBD هستند:

• بیماری کرون: این بیماری باعث ایجاد زخم در دستگاه گوارش شما می شود. این می تواند هر بخشی از دستگاه گوارش شما را تحت تأثیر قرار دهد، از دهان گرفته تا مقعد، اما معمولاً در روده کوچک و قسمت بالایی روده بزرگ ایجاد می شود.
  • کولیت اولسراتیو UC : UC باعث تورم و زخم در روده بزرگ شما می شود. معمولاً از رکتوم شما شروع می شود و می تواند به قسمتی یا تمام کولون گسترش یابد.
بیماری التهابی روده (IBD) چیست؟

IBD چقدر شایع است؟

کارشناسان تخمین می زنند که 6/1 میلیون نفر در ایالات متحده به IBD مبتلا هستند. این بیماری می تواند هر فردی را مبتلا کند، از کودکان خردسال گرفته تا افراد بزرگسال 65 ساله و بالاتر. اما بیشتر افراد 15 تا 35 ساله را مبتلا می کند.

علائم بیماری التهابی روده چیست؟

علائم IBD ممکن است خفیف یا شدید باشند. آنها می آیند و می روند و همیشه نمی توانید پیش بینی کنید که چه زمانی اتفاق می افتد. هنگامی که آنها این کار را انجام می دهند، یک پزشک ممکن است بگوید که شما دچار عود IBD (بیماری فعال) شده اید. هنگامی که علائم شما پس از درمان از بین رفتند، ممکن است پزشک بگوید که بیماری در حال بهبودی است. علائم شایع IBD عبارتند از:

• درد زیر شکم که ممکن است شبیه گرفتگی معده باشد.
  • خون در مدفوع.
  • اسهال مزمن.
  • خستگی.
  • کاهش وزن ناخواسته.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خطر بیماری در کودکان با فشار خون بالا

چه چیزی باعث بیماری التهابی روده می شود؟

IBD زمانی اتفاق می افتد که سلول های سیستم ایمنی در دستگاه گوارش شما به اشتباه به بافت سالم حمله می کنند و باعث التهاب می شوند که منجر به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو می شود. محققان دلیل دقیق این اتفاق را نمی دانند. اما آنها در حال مطالعه جهش در ژن های خاصی هستند که به طور معمول:

• سیستم ایمنی خود را روی یک کیل یکنواخت نگه دارید تا در هنگام شناسایی مزاحمان، بیش از حد واکنش نشان ندهد.
  • سد مخاطی، که اولین خط دفاعی در روده است، را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • رشد باکتری ها را درون روده کنترل می کند.

هنگامی که این ژن ها جهش می یابند (تغییر می کنند)، خطر ابتلا به IBD را افزایش می دهد. محققان ممکن است این ژن ها را ژن های حساسیت بنامند. بیش از 160 ژن مختلف حساسیت وجود دارند. اگر تعدادی از آنها را به ارث برده اید، چندین فعالیت روزمره می توانند علائم IBD را تحریک کنند. این فعالیت ها باعث بیماری نمی شوند. محرک های شایع IBD عبارتند از:

• آنتی بیوتیک ها
  • NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی).
  • سیگار کشیدن.
  • استرس.

محققان همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که آیا مشکلات مربوط به میکروبیوم روده شما ممکن است نقشی در التهاب مزمن ایجاد کننده IBD داشته باشد یا خیر.

آیا غذا می تواند علائم IBD را ایجاد کند؟

خیر، اما ممکن است متوجه شوید که علائم شما پس از مصرف برخی خوراکی ها یا مایعات بدتر می شوند. همه افراد متفاوت هستند، اما خوراکی ها و نوشیدنی هایی که ممکن است شما را بدتر کنند ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• نوشیدنی های حاوی الکل.
  • نوشیدنی های کافئین دار.
  • نوشابه های گازدار.
  • غذایی که با شیر درست می شوند.
  • غذاهای حاوی فیبر زیاد.
  • غذاهای چرب.

عوامل خطر IBD چیست؟

مهم ترین خطر، داشتن سابقه خانوادگی IBD است. مطالعات نشان می دهند که 5% تا 20% از افراد مبتلا به IBD یک عضو نزدیک خانواده – والدین، خواهر و برادر یا فرزند – دارند که به IBD مبتلا هستند.

عوامل خطر IBD چیست؟

عوارض بیماری التهابی روده چیست؟

IBD ممکن است باعث بروز سایر بیماری ها در دستگاه گوارش شما و فراتر از آن شود. برخی ممکن است موارد اورژانسی پزشکی یا بیماری های جدی باشند، از جمله:

• سرطان روده بزرگ: داشتن IBD شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.
  • سوراخ شدن روده: علائم شامل درد و گرفتگی شدید شکم، نفخ شکم و درد هنگام لمس شکم هستند.
  • مگاکولون سمی: علائم شامل اسهال خونی، درد شدید شکم و درد هنگام لمس شکم هستند.

سایر عوارض IBD که بر دستگاه گوارش شما تأثیر می گذارند فیستول مقعد و تنگی مقعد هستند. تنگی مقعد زمانی است که مجرای مقعد شما باریک می شود و خروج مدفوع از بدن شما سخت می شود.

IBD ممکن است خطر عوارضی مانند موارد زیر را افزایش دهد:

• کم خونی (سطح پایین گلبول های قرمز).
  • لخته شدن خون.
  • درد و سوزش چشم.
  • سنگ کلیه.
  • زخم های دهان.
  • بیماری های کبدی مانند سیروز و کلانژیت اسکلروزان اولیه.
  • سوء جذب و سوء تغذیه.
  • مفاصل متودم.
  • زخم و بثورات پوستی.
  • استخوان های ضعیف (پوکی استخوان).
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  یبوست؛ علل و درمان های آن

پزشکان چگونه بیماری التهابی روده را تشخیص می دهند؟

پزشک معاینه فیزیکی انجام می دهد. آنها در مورد علائم شما سؤال می پرسند، از جمله مدت زمانی که آنها را داشته اید، آیا علائم شما خفیف هستند یا شدید، و آیا آنها می آیند و می روند. آنها ممکن است آزمایش های زیر را سفارش دهند:

• شمارش کامل خون (CBC).
  • آندوسکوپی کپسولی.
  • کولونوسکوپی.
  • توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن.
  • EUS (سونوگرافی آندوسکوپی).
  • سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر.
  • اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI).
  • آندوسکوپی فوقانی.

التهاب روده چگونه درمان می شود؟

بسته به نوع IBD که دارید، درمان ها متفاوت هستند، اما همه درمان ها بر بهبود IBD و حفظ آن تمرکز دارند. یک پزشک ممکن است برای کاهش علائم دارو تجویز کند. در برخی موارد، اگر داروها مؤثر نباشند، ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید.

دارو

به طور کلی، داروهای IBD بر مدیریت التهاب و کنترل پاسخ سیستم ایمنی بدن تمرکز دارند. پزشکان ممکن است از همان انواع داروهای تجویزی برای درمان بیماری کرون و کولیت اولسراتیو استفاده کنند. داروها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• آنتی بیوتیک ها: در صورت ابتلا به عفونت فیستول مقعدی ممکن است آنتی بیوتیک دریافت کنید.
  • داروهای ضد اسهال: اگر به بیماری کرون مبتلا هستید، پزشک ممکن است داروهایی مانند لوپرامید (Imodium A-D) را تجویز کند.
  • بیولوژیک ها: این داروها سیستم ایمنی شما را آرام می کنند، بنابراین آنتی بادی هایی که باعث بیماری التهابی روده می شوند را آزاد نمی کند.
  • کورتیکواستروئیدها: ممکن است این دارو را برای التهاب دریافت کنید.
  • تعدیل کننده های ایمنی و سرکوب کننده های ایمنی: این داروها همچنین به آرام کردن سیستم ایمنی شما کمک می کنند.

عمل جراحی

داروهای IBD ممکن است علائم شما را برای چندین سال مدیریت کنند. اما اگر داروها دیگر عمل نکنند، پزشک معالج شما ممکن است جراحی هایی مانند کولکتومی را توصیه کند.

التهاب روده چگونه درمان می شود؟

در صورت ابتلا به بیماری التهابی روده چه انتظاری می توان داشت؟

IBD یک بیماری مزمن است که باید تا آخر عمر آن را مدیریت کنید. ابتلا به این بیماری خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند سرطان روده بزرگ را نیز افزایش می دهد.

به این دلایل، حتی زمانی که علائمی ندارید، باید به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک معالج شما ممکن است به شما توصیه کند که هر شش ماه یک مرتبه، در زمانی که IBD رو به بهبودی است، و بیشتر اوقات زمانی که عود IBD دارید، قرار ملاقات بگذارید. اگر در دهه های 30 یا 40 زندگی خود هستید، پزشک معالج شما ممکن است به شما توصیه کند زودتر از اکثر افراد دریافت کولونوسکوپی روتین را شروع کنید.

چگونه از خودم مراقبت کنم؟

زندگی با IBD همیشه آسان نیست. ممکن است علائم عود کنند و سپس برای هفته ها و ماه ها از بین بروند. ممکن است متوجه شوید که عود بعدی چه زمانی خواهد رسید. ممکن است در مورد علائمی مانند حملات ناگهانی اسهال که باعث می شوند برای دستشویی مسابقه دهید، احساس خجالت یا حساس شدن کنید. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارند که ممکن است در مدیریت IBD به شما کمک کنند:

• غذای خوب بخورید: برای ردیابی و شناسایی غذاها و نوشیدنی هایی که باعث تحریک IBD شما می شوند، وقت بگذارید. با یک متخصص تغذیه در مورد برنامه های غذایی صحبت کنید که حاوی غذاها و نوشیدنی های تحریک کننده نیستند اما مواد مغذی کافی را ارائه می دهند.
  • علائم خود را در حین عود کردن ردیابی کنید: اگر بتوانید مشخص کنید چه زمانی احتمال بروز علائم بیشتر است، می توانید روز خود را برنامه ریزی کنید. این شامل شناسایی سرویس های بهداشتی می شود تا بدانید در زمانی که واقعاً نیاز دارید به کجا بروید.
  • بسته بندی کیت اضطراری: حوادث ممکن هستند و اتفاق خواهند افتاد. به همراه داشتن یک کیت اضطراری همراه با لباس زیر، آستر شورت، دستمال توالت و دستمال مرطوب کودک فکر کنید. ممکن است هرگز به کیت خود نیاز نداشته باشید، اما با همراه داشتن آن، ممکن است در صورت نیاز کمتر احساس اضطراب کنید.
  • وضعیت خود را به اشتراک بگذارید: ممکن است بخواهید جزئیات مربوط به مشکل IBD خود را برای خود نگه دارید. این کاملاً قابل درک است اما در نظر داشته باشید که به یک دوست نزدیک یا دوست کاری خود در مورد مشکلات IBD خود بگویید. داشتن فردی که در صورت نیاز به کمک بتوانید با او تماس بگیرید، ممکن است کمک کننده باشد.
  • استرس خود را مدیریت کنید: استرس می تواند علائم IBD را تحریک کند. برنامه های مدیریت استرس ممکن است علائم شما را کاهش داده یا به تأخیر بیندازند.
  • به دنبال پشتیبانی باشید: میلیون ها نفر در دنیا به IBD مبتلا هستند. گروه های پشتیبانی وجود دارند که می توانید با افرادی که می دانند در چه شرایطی هستید وقت بگذرانید.
  • حمایت از سلامت روان را در نظر بگیرید: IBD ممکن است منجر به افسردگی شود. صحبت با یک روانشناس ممکن است کمک کننده باشد.
  • ترک سیگار: تحقیقات نشان می دهند که سیگار کشیدن می تواند باعث تحریک علائم بیماری التهابی روده شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تفاوت متخصص داخلی با دیگر پزشکان چیست؟

چه زمانی باید به پزشک خود مراجعه کنم؟

دارو و مراقبت از خود اغلب به بهبود IBD کمک می کند. اما اگر علائمی از IBD دارید که از بین نمی روند، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

چه زمانی باید به اورژانس مراجعه کنم؟

اگر مبتلا به IBD هستید، خطر ابتلا به بیماری هایی مانند مگاکولون سمی یا سوراخ شدن روده که فوریت های پزشکی هستند، افزایش می یابد. اگر علائم زیر را دارید با شماره خدمات اورژانس محلی خود تماس بگیرید یا به اورژانس بروید:

• تب بالای 3/100 درجه فارنهایت (9/37 درجه سانتیگراد) و لرز که می توانند نشانه عفونت باشند.
  • گرفتگی یا درد شدید شکم که از بین نمی رود.
  • حالت تهوع و استفراغ شدید.
  • خونریزی مقعدی با لخته شدن خون در مدفوعو
  • شکم متورم.
چه زمانی باید به اورژانس مراجعه کنم؟

تفاوت بین IBD و IBS چیست؟

هر دو IBD و IBS بر روده شما تأثیر می گذارند. تفاوت این است که IBD شامل التهاب است، اما IBS اینطور نیست.

سخن پایانی

اگر تشخیص شما بیماری التهابی روده باشد، ممکن است با دانستن علت گرفتگی شکم و اسهال برای روزها راحت شوید. و احتمالاً دانستن اینکه چگونه درمان می تواند علائم شما را از بین ببرد کمک می کند. اما ممکن است در مورد معنای داشتن یک بیماری مزمن با علائم ناراحت کننده و گاهی شرم آور که ممکن است بدون هشدار رخ دهند، نگران باشید. پزشکان شما می دانند که IBD می تواند روتین روزانه شما را مختل کند. آنها پیشنهاداتی برای مدیریت علائم شما و زندگی خوب با IBD خواهند داشت.