تشخیص دیابت

هر فرد دارای علائم دیابت یا در معرض خطر این بیماری باید آزمایش قند خون را انجام دهد. زنان حامله نیز باید به طور مرتب در سه ماهه دوم یا سوم بارداری آزمایش دیابت حاملگی را انجام دهند.

پزشکان از آزمایش های خون زیر برای تشخیص پیش دیابت و دیابت استفاده می نمایند:

  • آزمایش قند خون ناشتا (FPG)، قند خون شما را بعد از 8 ساعت ناشتایی اندازه گیری می کند.
  • آزمایش A1C تصویر فوری از میزان سطح قند خون شما در طی 3 ماه گذشته نشان می دهد.

به منظور تشخیص دیابت حاملگی، میزان قند خون شما بین هفته های 24 و 28 بارداری آزمایش می شود.

  • در حین آزمایش غربالگری گلوکز، قند خون شما یک ساعت بعد از نوشیدن یک مایع قندی بررسی می شود.
  • برای آزمایش 3 ساعته تحمل گلوکز دهانی، قند خون شما پس از نخوردن چیزی در طول شب و سپس پس نوشیدن یک مایع قندی اندازه گیری می شود.

هرچه زودتر دیابت تشخیص داده شود، زودتر می توانید درمان آن را شروع کنید.

درمان دیابت

درمان و کنترل بیماری دیابت با چند داروی متفاوت امکان پذیر است. مصرف برخی از این داروها به صورت دهانی و برخی دیگر تزریقی هستند.

درمان دیابت نوع 1

درمان اصلی دیابت نوع 1، تزریق انسولین می باشد. انسولین جایگزین برای هورمونی که بدن شما قادر به تولید آن نیست، می شود.

چهار نوع انسولین وجود دارد که بیشتر استفاده می شوند. آنها در سرعت شروع به کار و مدت زمان ادامه یافتن تاثیراتشان متفاوت اند:

  • انسولین با عملکرد سریع، طی 15 دقیقه شروع به کار می کند و دوام اثرات آن 3 تا 4 ساعت می باشد.
  • انسولین با عملکرد کوتاه تر طی 30 دقیقه شروع به کار می کند و تاثیرات آن برای 6 تا 8 ساعت تداوم می یابد.
  • انسولین با عملکرد متوسط ​​طی 1 تا 2 ساعت شروع به کار می کند و 12 تا 18 ساعت تاثیر خواهد داشت.
  • انسولین طولانی مدت چند ساعت پس از تزریق شروع به کار می کند و تاثیرات 24 ساعته یا بیشتر دارد.
تشخیص و درمان و پیشگیری از دیابت

تشخیص و درمان و پیشگیری از دیابت

درمان دیابت نوع 2

رژیم غذایی و ورزش برای برخی از مبتلایان در مدیریت دیابت نوع 2 موثر است. در صورتی که تغییرات سبک زندگی موجب کاهش قند خون به حد کافی نشود، شما نیاز به مصرف دارو خواهید داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  6 مزیت سلامتی با نوشیدن آب تا مضرات کم آبی بدن

این داروها می توانند قند خون شما را به روش های مختلفی پایین آورند:

انواع دارو نحوه عملکرد نمونه/نمونه ها
مهار کننده های آلفا گلوکزیداز تجزیه قندها و غذاهای نشاسته ای بدن را آهسته می کند آکاربوز (Precose) و میگللیتول (Glyset)
بیگوانیدها میزان گلوکز کبد شما را کاهش می دهد متفورمین (گلوکوفاژ)
مهارکننده های DPP-4 بهبود میزان قند خون شما بدون آنکه خیلی کم شود لیناگلیپتین (Tradjenta) ، ساکساگلیپتین (آنگلیزا) ، و sitagliptin (Januvia)
پپتیدهای گلوکاگون مانند نحوه تولید انسولین بدن را تغییر می دهد Dulaglutide (Trulicity) ، Exenatide (Byetta) و liraglutide (Victoza)
مگلیتینیدها لوزالمعده شما را تحریک می کند تا انسولین بیشتری آزاد شود ناتگلینید (استارلیکس) و رپاگلینید (پراندین)
مهار کننده های SGLT2 موجب رهایی گلوکز بیشتر در ادرار می شود کاناگلیفلوزین (آنوکانا) و داپاگلیفلوزین (Farxiga)
سولفونیل اوره لوزالمعده شما را تحریک می کند تا انسولین بیشتری آزاد شود گلیبورید (DiaBeta ، Glynase) ، glipizide (Glucotrol) و glimepiride (Amaryl)
تیازولیدین دیون به کارکرد بهتر انسولین کمک می کند پیوگلیتازون (Actos) و روزیگلیتازون (Avandia)

ممکن است شما نیاز داشته باشید تا ترکیبی از این داروها را مصرف کنید. برخی افراد مبتلا به دیابت نوع 2 نیز ممکن است به تزریق انسولین نیاز داشته باشند.

درمان دیابت بارداری

شما در طول بارداری خود باید در روز چندین بار سطح قند خون خود را ارزیابی کنید. در صورتی که سطح قند خون شما بالا باشد، ممکن است تغییر رژیم غذایی و ورزش برای کاهش آن کافی باشد. اما گاهی به چیزی فراتر از آنها نیاز دارید!

درصدی از زنان مبتلا به دیابت بارداری برای کاهش قند خون به تزریق انسولین نیاز دارند. مصرف انسولین برای کودک در حال رشد نیز بی خطر است. پزشک شما با توجه به نوع و علت دیابت شما، دارو یا ترکیبی از آنها را تجویز می کند. به طور منظم داروها را مصرف نمایید و جلسات خود با پزشک را دنبال کنید.

دیابت و رژیم غذایی

تغذیه سالم را می توان به عنوان قسمت اصلی مدیریت دیابت دانست. در برخی موارد، تنها ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی ممکن است برای کنترل بیماری کافی باشد.

تشخیص و درمان و پیشگیری از دیابت

تشخیص و درمان و پیشگیری از دیابت

رژیم غذایی در دیابت نوع 1

میزان سطح قند خون شما، بر اساس نوع غذاهایی که می خورید، افزایش یا کاهش می یابد. غذاهای حاوی نشاسته یا قند سبب افزایش سریع سطح قند خون می شود. پروتئین و چربی موجب افزایش تدریجی آن می گردد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فشارخون بالا در دوران بارداری

ممکن است توصیه پزشک شما، کاهش میزان دریافتی روزانه کربوهیدرات ها باشد. به علاوه باید میزان مصرف کربوهیدرات ها را با دوزهای دریافتی انسولین خود متعادل کنید.

با کمک یک متخصص تغذیه یک برنامه غذایی مناسب برای دیابت طراحی نمایید. ایجاد تعادل مناسب در پروتئین، چربی و کربوهیدرات ها به شما در کنترل قند خون کمک خواهد کرد.

رژیم غذایی در دیابت نوع 2

تغذیه مناسب هم در کنترل قند خون و هم در کاهش وزن اضافی به شما کمک می کند.

محاسبه میزان کربوهیدرات دریافتی بخش مهمی از رعایت رژیم غذایی در دیابت نوع 2 است. یک متخصص تغذیه می تواند در تشخیص این مسئله که در هر وعده غذایی چند گرم کربوهیدرات می خورید، کمک کند.

برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون خود، سعی کنید در طول روز وعده های غذایی کوچکی را بخورید. همچنین بر مصرف غذاهای سالم مانند زیر تاکید بیشتری داشته باشید:

  • میوه ها
  • سبزیجات
  • غلات کامل
  • پروتئین بدون چربی مانند مرغ و ماهی
  • چربی های سالم مانند روغن زیتون و آجیل

رژیم غذایی در دیابت بارداری

خوردن یک رژیم غذایی متعادل برای هر دوی شما و نوزادتان در طی این نه ماه بسیار حائز اهمیت است. انتخاب رژیم غذایی مناسب نیز در جلوگیری از نیاز به مصرف داروهای دیابت به شما کمک می کند.

اگرچه برای تغذیه کودک در حال رشد به مقداری قند نیاز دارید، اما باید از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید. بنابراین مصرف غذاهای شیرین و همچنین شور را محدود نمایید.

شما می توانید با مراجعه به یک متخصص تغذیه، برنامه غذایی مناسب که متشکل از ترکیب مناسبی از مواد مغذی است را دریافت نمایید.

دیابت در دوران بارداری

ممکن است بانوان در حین دوران بادراری به طور ناگهانی به دیابت مبتلا شوند در حالی که پیش از آن هرگز به دیابت مبتلا نبوده اند. هورمون هایی که توسط جفت تولید می شود می توانند بدن شما را در برابر اثرات انسولین مقاوم تر نماید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید درباره ویروس کرونا و دیابت بدانید

برخی از زنان نیز پیش از شروع بارداری مبتلا به دیابت بوده اند و تصور می کنند که ممکن است آن به دوران بارداری منتقل شود. به آن دیابت قبل از حاملگی گفته می شود.

دیابت بارداری باید پس از زایمان از بین برود، اما این امر موجب افزایش قابل توجه احتمال ابتلا به دیابت می شود. در حدود نیمی از زنان مبتلا به دیابت بارداری، طی 5 تا 10 سال پس از گذشت زایمان به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند.

ابتلا به دیابت در دوران بارداری می تواند برای نوزاد شما عوارضی مانند زردی یا مشکلات تنفسی را به دنبال داشته باشد.

در صورت ابتلا به دیابت قبل از حاملگی یا حاملگی، برای جلوگیری از عوارض ناشی از آن به نظارت ویژه احتیاج خواهید داشت.

پیشگیری از دیابت

از آنجا که دیابت نوع 1 ناشی از وجود مشکلی در سیستم ایمنی بدن است، پیشگیری از آن امکان پذیر نیست. همچنین برخی از عوامل افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، مانند ژن یا سن نیز تحت کنترل شما نیستند.

با این حال امکان کنترل بسیاری از عوامل افزایش خطر ابتلا به دیابت وجود دارد. بیشتر استراتژی های پیشگیری از دیابت مستلزم برنامه غذایی سالم و ورزش روتین می باشد.

اگر پزشک تشخیص داده که شما به پیش دیابت مبتلا هستید، مواردی برای به تأخیر انداختن یا جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد:

  • حداقل 150 دقیقه ورزش هوازی، مانند پیاده روی یا دوچرخه سواری در هفته انجام دهید.
  • چربی های اشباع و ترانس و کربوهیدرات های تصفیه شده را از برنامه غذایی خود حذف کنید.
  • میوه، سبزیجات و غلات کامل بیشتری بخورید.
  • وعده های غذایی کوچک تری بخورید.
  • در صورتی که دارای اضافه وزن هستید، سعی کنید 7٪ از وزن بدن خود را کم کنید.

البته راه های بیشتری برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نیز وجود دارد. در مورد راهکارهای بیشتر در جلوگیری از این بیماری مزمن با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از انواع دیابت مانند نوع 1 از عواملی خارج از کنترل شما سبب می شوند. انواع دیگر دیابت مانند نوع 2 آن با رعایت رژیم غذایی صحیح، افزایش فعالیت و کاهش وزن قابل پیشگیری هستند.

0/5 (0 نظر)