در این نوشته می خوانید:

سرطان روده بزرگ از پولیپ (زائده) در پوشش داخلی روده بزرگ شما ایجاد می شود. پزشکان متخصص آزمایش های غربالگری و درمان هایی دارند که پولیپ های پیش سرطانی را شناسایی و حذف می کنند. سرطان روده بزرگ در صورت عدم درمان، ممکن است به نواحی دیگر بدن شما سرایت کند. به لطف این آزمایشات، درمان زود هنگام و انواع جدید درمان، افراد کمتری بر اثر سرطان روده بزرگ جان خود را از دست می دهند.

سرطان روده بزرگ چیست؟

سرطان کولون یا روده بزرگ (کولورکتال colorectal) به صورت پولیپ در کولون (روده بزرگ) شروع می شود، لوله بلندی که به حمل غذای هضم شده به راست روده و خارج از بدن کمک می کند.

سرطان روده بزرگ در نتیجه پولیپ ها یا زائده های خاص در پوشش داخلی روده بزرگ شما ایجاد می شود. پزشکان متخصص آزمایش های غربالگری دارند که پولیپ های پیش سرطانی را قبل از تبدیل شدن به تومورهای سرطانی تشخیص می دهد. سرطان روده بزرگ که تشخیص داده نشود یا درمان نشود ممکن است به سایر نواحی بدن شما سرایت کند. به لطف آزمایشات غربالگری، درمان زود هنگام و انواع جدید درمان، افراد کمتری بر اثر سرطان روده بزرگ جان خود را از دست می دهند.

سرطان روده بزرگ چیست؟

سرطان روده بزرگ چیست؟

این وضعیت چگونه روی افراد تأثیر می گذارد؟

دیواره روده بزرگ شما از لایه هایی از غشاء مخاطی، بافت و ماهیچه تشکیل شده است. سرطان روده بزرگ در مخاط شما، داخلی ترین پوشش روده بزرگ، شروع می شود. این توده از سلول هایی تشکیل شده است که مخاط و سایر مایعات را می سازند و آزاد می کنند. اگر این سلول ها جهش یا تغییر کنند، ممکن است پولیپ روده بزرگ ایجاد کنند.

با گذشت زمان، پولیپ های روده بزرگ ممکن است سرطانی شوند. (معمولاً حدود 10 سال طول می کشد تا سرطان در پولیپ روده بزرگ شکل بگیرد.) سرطان در صورت عدم شناسایی و یا درمان نشدن، راه خود را از طریق لایه های بافت، ماهیچه و لایه بیرونی روده بزرگ ادامه می دهد. سرطان روده بزرگ همچنین ممکن است از طریق غدد لنفاوی یا عروق خونی به سایر قسمت های بدن شما سرایت کند.

چه کسانی به سرطان روده بزرگ مبتلا می شوند؟

سرطان روده بزرگ سومین سرطان شایع در مردم ایالات متحده است که طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) مردان و افرادی که در بدو تولد مرد هستند (AMAB) اندکی بیشتر از زنان و افرادی که در بدو تولد زن هستند (AFAB) در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند. سرطان روده بزرگ افرادی که سیاه پوست هستند را بیشتر از افرادی که از دیگر گروه ها یا نژادها هستند تحت تأثیر قرار می دهد.

سرطان روده بزرگ معمولاً افراد 50 ساله و بالاتر را تحت تأثیر قرار می دهد. با این حال، طی 15 سال گذشته، تعداد افراد 20 تا 49 ساله مبتلا به سرطان روده بزرگ هر سال تا حدود 5/1 درصد افزایش یافته است. محققان پزشکی مطمئن نیستند که چرا این اتفاق رخ می دهد.

سرطان روده بزرگ چه علائمی دارد؟

با شش علامت شایع سرطان روده بزرگ آشنا شوید.

شما می توانید بدون داشتن علائم، سرطان روده بزرگ داشته باشید. اگر علائمی دارید، ممکن است مطمئن نباشید که تغییرات در بدن شما نشانه سرطان روده بزرگ است یا خیر. به این دلیل که برخی از علائم سرطان روده بزرگ شبیه علائم بیماری های کمتر جدی هستند. علائم شایع سرطان روده بزرگ عبارتند از:

  • خون روی یا داخل مدفوع: اگر بعد از مدفوع کردن یا بعد از پاک کردن خود، متوجه خون در توالت شدید، یا اگر مدفوع شما قرمز تیره یا روشن به نظر می رسد، با پزشک مشورت کنید. مهم است که به خاطر داشته باشید که خون در مدفوع به این معنا نیست که شما سرطان روده بزرگ دارید. چیزهای دیگر – از هموروئید گرفته تا شقاق مقعدی تا خوردن چغندر – ممکن است ظاهر مدفوع شما را تغییر دهند. اما همیشه بهتر است هر زمان که متوجه خون در مدفوع یا روی مدفوع خود شدید با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
  • تغییرات مداوم در عادات مدفوع کردن (نحوه دفع مدفوع): اگر یبوست و یا اسهال مداوم دارید، یا اگر احساس می کنید هنوز بعد از رفتن به دستشویی به مدفوع کردن نیاز دارید، با یک پزشک مشورت کنید.
  • درد شکم: اگر بدون علت شناخته شده درد شکمی دارید که از بین نمی رود یا درد زیادی دارد، با یک پزشک متخصص صحبت کنید. بسیاری از چیزها ممکن است باعث درد شکم شوند، اما همیشه بهتر است در صورت داشتن شکم درد غیر عادی یا مکرر با یک پزشک متخصص مشورت کنید.
  • نفخ معده: مانند درد شکم، چیزهای زیادی وجود دارند که ممکن است در شما احساس نفخ ایجاد کنند. اگر نفخ شکم شما بیشتر از یک هفته طول کشید، بدتر شد یا علائم دیگری مانند استفراغ یا خون در مدفوع خود دارید، با پزشک مشورت کنید.
  • کاهش وزن غیر قابل توضیح: این زمانی است که قصد کاهش وزن ندارید، اما کاهش قابل توجه وزن بدن شما اتفاق می افتد.
  • استفراغ: اگر به صورت دوره ای بدون دلیل مشخص استفراغ می کنید یا اگر در عرض 24 ساعت زیاد استفراغ کرده اید، با یک پزشک متخصص صحبت کنید.
  • خستگی و احساس تنگی نفس: اینها علائم کم خونی هستند. کم خونی ممکن است نشانه سرطان روده بزرگ باشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  همه چیز در مورد بیماری گریوز

چه چیزی باعث سرطان روده بزرگ می شود؟

مانند همه انواع سرطان، سرطان روده بزرگ زمانی اتفاق می افتد که سلول ها به صورت غیر قابل کنترلی رشد می کنند و تقسیم می شوند. همه سلول های بدن شما دائما در حال رشد، تقسیم شدن و مرگ هستند. به این ترتیب بدن شما سالم باقی می ماند و آنطور که باید کار می کند. در سرطان روده بزرگ، سلول های پوشاننده روده بزرگ و راست روده حتی زمانی که قرار است بمیرند، به رشد و تقسیم شدن ادامه می دهند. این سلول های سرطانی ممکن است از پولیپ های روده بزرگ شما ایجاد شوند.

محققان پزشکی مطمئن نیستند که چرا برخی افراد به پولیپ های پیش سرطانی روده بزرگ دچار می شوند که به سرطان روده بزرگ تبدیل می شوند. آنها می دانند که برخی از عوامل خطر احتمال ابتلا به پولیپ های پیش سرطانی و سرطان روده بزرگ را در افراد افزایش می دهند.

این عوامل خطر شامل شرایط پزشکی خاص، از جمله شرایط ارثی، و انتخاب سبک زندگی هستند. داشتن یک یا چند عامل خطر برای سرطان روده بزرگ به این معنا نیست که شما به این بیماری مبتلا خواهید شد. این فقط به این معنا است که شما خطر بیشتری دارید. درک عوامل خطر ممکن است به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا باید در مورد خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ (کولورکتال) با یک پزشک متخصص صحبت کنید یا خیر.

چه چیزی باعث سرطان روده بزرگ می شود؟

چه چیزی باعث سرطان روده بزرگ می شود؟

انتخاب های سبک زندگی که عوامل خطر سرطان روده بزرگ هستند:

  • سیگار کشیدن: استفاده از محصولات تنباکو، از جمله جویدن تنباکو و سیگارهای الکترونیکی، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد.
  • مصرف بیش از حد الکل: به طور کلی، مردان و افراد AMAB باید نوشیدنی های حاوی الکل را به دو مرتبه در روز محدود کنند. زنان و افراد AFAB باید نوشیدنی های حاوی الکل را به یک مرتبه در روز محدود کنند. حتی مصرف سبک الکل می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.
  • چاقی: خوردن غذاهای پرچرب و پر کالری ممکن است روی وزن شما تأثیر بگذارد و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهد.
  • داشتن رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده: گوشت فرآوری شده شامل سوسیس بیکن و کالباس است. پزشکان متخصص توصیه می کنند که مصرف گوشت قرمز و گوشت فرآوری شده را به دو مرتبه در هفته محدود کنید.
  • ورزش نکردن: هر نوع فعالیت بدنی ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.

شرایط پزشکی که خطر سرطان روده بزرگ را افزایش می دهند:

  • بیماری التهابی روده: افرادی که دارای شرایطی مانند کولیت اولسراتیو مزمن و کولیت کرون هستند که باعث التهاب در پوشش روده آنها می شوند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند. اگر بیماری التهابی روده داشته باشید که بیش از هفت سال طول بکشد و قسمت های بزرگی از روده بزرگ شما را تحت تأثیر قرار دهد، خطر افزایش می یابد.
  • شرایط ارثی: برخی شرایط مانند سندرم لینچ و پولیپوز آدنوماتوز خانوادگی ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش دهند. اگر ژنی را که باعث سرطان می شود به ارث ببرید، ممکن است سرطان روده بزرگ اتفاق بیفتد.
  • سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ و سایر انواع سرطان: اگر یکی از اعضای نزدیک خانواده سرطان روده بزرگ داشته باشد، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهید. اعضای نزدیک خانواده شامل والدین بیولوژیکی، خواهر و برادر و فرزندان شما هستند. اگر یکی از اعضای بیولوژیکی خانواده قبل از 45 سالگی به سرطان روده بزرگ مبتلا شود، خطر شما ممکن است بیشتر باشد.
  • سابقه خانوادگی پولیپ: اگر والدین، خواهر و برادر یا فرزند شما پولیپ پیشرفته داشته باشند، ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در شما افزایش یابد. یک پولیپ پیشرفته ممکن است یک پولیپ بزرگ باشد. پاتولوژیست های پزشکی در صورت مشاهده تغییرات خاص در پولیپ در زیر میکروسکوپ که نشانه هایی از وجود سلول های سرطانی هستند، ممکن است پولیپ را پیشرفته توصیف کنند.
  • پولیپ های متعدد: افرادی که دارای پولیپ های متعدد روده بزرگ هستند – از جمله آدنوم ها، پولیپ های دندانه دار یا انواع دیگر پولیپ ها – اغلب در معرض خطر ابتلا به پولیپ و سرطان روده بزرگ هستند. افراد ممکن است تمایل به داشتن پولیپ های روده بزرگ را به ارث ببرند.

پزشکان متخصص چگونه سرطان روده بزرگ را تشخیص می دهند؟

پزشکان متخصص از چندین آزمایش برای تشخیص سرطان روده بزرگ استفاده می کنند. آن تست ها عبارتند از:

  • شمارش کامل خون (CBC).
  • پانل متابولیک جامع (CMP).
  • سنجش آنتی ژن کارسینومبریونیک (CEA): سلول های سرطانی و سلول های طبیعی CEA را در جریان خون شما آزاد می کنند. سطوح بالای CEA ممکن است نشانه سرطان روده بزرگ باشند.
  • عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT).
  • اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI).
  • اسکن توموگرافی گسیل پوزیترون (PET).
  • سونوگرافی.
  • بیوپسی.

تفاوت بین تست غربالگری و آزمایش هایی که سرطان روده بزرگ را تشخیص می دهند چیست؟

آزمایش غربالگری سرطان زمانی که هیچ علامت یا نشانه ای از سرطان ندارید، سرطان را بررسی می کند. در صورتی که آزمایش غربالگری شما ناهنجاری ها را نشان دهد، یک پزشک متخصص ممکن است آزمایش های اضافی را توصیه کند.

تست های متداول غربالگری سرطان روده بزرگ کدامند؟

کولونوسکوپی متداول ترین آزمایش غربالگری سرطان روده بزرگ است. سایر آزمایشات عبارتند از:

  • آزمایش ایمونوشیمیایی مدفوع (FIT): این آزمایش خون پنهان در مدفوع شما را تشخیص می دهد. آسیب شناسان پزشکی نمونه هایی از مدفوع شما را برای خونی آزمایش می کنند که ممکن است فقط با نگاه کردن آن را نبینید.
  • آزمایش خون مخفی مدفوع بر پایه Guaiac (gFOBT): مانند FIT، این آزمایش خون داخل مدفوع را جستجو می کند که ممکن است قابل مشاهده نباشد.
  • آزمایش DNA مدفوع: این آزمایش نشانه های جهش ژنتیکی و محصولات خونی داخل مدفوع شما را بررسی می کند.
  • سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر: پزشکان متخصص از یک محدوده انعطاف پذیر به نام سیگموئیدوسکوپ برای مشاهده قسمت پایینی روده بزرگ و راست روده استفاده می کنند.
  • کولونوسکوپی مجازی: کولونوسکوپی مجازی یک تصویر رادیوگرافی با اشعه ایکس است که پولیپ ها، تومورها و زخم ها را در روده بزرگ و راست روده شما بررسی می کند.
پزشکان متخصص چگونه سرطان روده بزرگ را تشخیص می دهند؟

پزشکان متخصص چگونه سرطان روده بزرگ را تشخیص می دهند؟

پزشکان متخصص چگونه سرطان روده بزرگ را مرحله بندی می کنند؟

پزشکان متخصص از سیستم مرحله بندی سرطان TNM که توسط کمیته مشترک سرطان آمریکا توسعه یافته است برای مرحله بندی سرطان روده بزرگ استفاده می کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل و درمان های مدفوع یا اسهال چرب

پنج مرحله سرطان روده بزرگ وجود دارند. سه مرحله از چهار مرحله دارای سه مرحله فرعی هستند. سیستم مرحله بندی سرطان روده بزرگ شامل موارد زیر است:

  • مرحله : پزشکان متخصص ممکن است به این کارسینوم درجا اشاره کنند. وقتی این کار را انجام می دهند، در مورد سلول های غیر طبیعی یا پیش سرطانی در مخاط شما، داخلی ترین لایه دیواره روده بزرگ صحبت می کنند.
  • مرحله I: مرحله اول سرطان کولورکتال به دیواره روده شما رشد کرده است اما فراتر از پوشش عضلانی یا به غدد لنفاوی نزدیک گسترش نیافته است.
  • مرحله II: سرطان بیشتر به دیواره روده شما گسترش یافته است اما به غدد لنفاوی مجاور سرایت نکرده است. سه نوع مرحله دوم سرطان روده بزرگ وجود دارد:
  • مرحله IIA: سرطان در بیشتر دیواره روده بزرگ گسترش یافته است اما به لایه بیرونی دیواره رشد نکرده است.
  • مرحله IIB: سرطان به لایه بیرونی دیواره روده بزرگ یا به داخل دیواره گسترش یافته است.
  • مرحله IIC: سرطان به اندام مجاور گسترش یافته است.
  • مرحله III: در این مرحله، سرطان روده بزرگ به غدد لنفاوی شما گسترش یافته است. مانند مرحله دوم سرطان روده بزرگ، مرحله سوم سرطان روده بزرگ سه مرحله فرعی دارد:
  • مرحله IIIA: سرطان در لایه های اول یا دوم دیواره روده بزرگ وجود دارد و به یک تا چهار غدد لنفاوی گسترش می یابد.
  • مرحله IIIB: سرطان لایه های بیشتری از دیواره روده بزرگ را تحت تأثیر قرار می دهد، اما فقط یک تا سه غدد لنفاوی را تحت تأثیر قرار می دهد. سرطانی که لایه های دیواره کولون کمتری را تحت تأثیر قرار می دهد اما به چهار غدد لنفاوی یا بیشتر گسترش یافته است نیز مرحله IIIB سرطان روده بزرگ است.
  • مرحله IIIC: سرطان در لایه خارجی یا خارجی ترین لایه بعدی روده بزرگ و در چهار غدد لنفاوی یا بیشتر وجود دارد. سرطانی که به اندام مجاور و یک یا چند غدد لنفاوی گسترش یافته است نیز مرحله IIIC سرطان روده بزرگ است.
  • مرحله IV: سرطان به نواحی دیگر بدن شما مانند کبد، ریه ها یا تخمدان ها گسترش یافته است (متاستاز داده است):
  • مرحله IVA: در این مرحله، سرطان به یک اندام یا به غدد لنفاوی که دورتر از کولون شما هستند گسترش یافته است.
  • مرحله IVB: سرطان به بیش از یک اندام دور و گره های لنفاوی بیشتری منتقل شده است.
  • مرحله IVC: سرطان اندام های دور، غدد لنفاوی و بافت شکمی را تحت تأثیر قرار می دهد.

پزشکان متخصص چگونه سرطان روده بزرگ را درمان می کنند؟

جراحی متداول ترین درمان سرطان روده بزرگ است. جراحی ها و روش های مختلف سرطان روده بزرگ وجود دارند:

  • پولیپکتومی: این جراحی پولیپ های سرطانی را بر می دارد.
  • کولکتومی جزئی: به این عمل جراحی برداشتن کولون نیز گفته می شود. جراحان بخشی از روده بزرگ شما را که حاوی تومور و مقداری بافت سالم اطراف است برمی دارند. آنها بخش های سالم روده بزرگ را در روشی به نام آناستوموز دوباره به هم وصل می کنند.
  • برداشتن جراحی با کولوستومی: جراحان مانند کولکتومی، بخشی از کولون شما را که حاوی تومور است برمی دارند. با این حال، در این جراحی، آنها نمی توانند بخش های سالم روده بزرگ را به هم وصل کنند. در عوض کولوستومی انجام می دهند. در کولوستومی، روده شما به سوراخی در دیواره شکم منتقل می شود تا مدفوع شما در کیسه ای جمع شود.
  • فرسایش با فرکانس رادیویی: در این روش از گرما برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

پزشکان متخصص ممکن است جراحی را با درمان کمکی ترکیب کنند. این درمان سرطان قبل یا بعد از جراحی است. آنها همچنین ممکن است از این درمان ها برای سرطان روده بزرگ که گسترش یافته یا عود کرده است استفاده کنند. درمان ها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • شیمی درمانی: پزشکان متخصص ممکن است از داروهای شیمی درمانی برای کوچک کردن تومورها و کاهش علائم سرطان روده بزرگ استفاده کنند.
  • درمان هدفمند: این درمان ژن ها، پروتئین ها و بافت هایی را هدف قرار می دهد که به رشد و تکثیر سلول های سرطانی کولون کمک می کنند. پزشکان متخصص اغلب از نوعی درمان هدفمند به نام درمان آنتی بادی مونوکلونال monoclonal antibody استفاده می کنند. این درمان از آنتی بادی های آزمایشگاهی استفاده می کند که به اهداف خاصی روی سلول های سرطانی یا سلول هایی که به رشد سلول های سرطانی کمک می کنند متصل می شوند. آنتی بادی ها سلول های سرطانی را از بین می برند.
پزشکان متخصص چگونه سرطان روده بزرگ را درمان می کنند؟

پزشکان متخصص چگونه سرطان روده بزرگ را درمان می کنند؟

آیا سرطان روده بزرگ قابل پیشگیری است؟

ممکن است نتوانید از سرطان روده بزرگ پیشگیری کنید، اما با مدیریت عوامل خطر، می توانید خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید:

  • از تنباکو پرهیز کنید. اگر سیگار می کشید و می خواهید برای ترک سیگار اقدام کنید، با یک پزشک متخصص درباره برنامه های ترک سیگار صحبت کنید. هنگام مصرف نوشیدنی های حاوی الکل به اعتدال مصرف کنید.
  • وزن سالم را حفظ کنید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید. میوه و سبزیجات را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و مصرف غذاهای فرآوری شده با گوشت قرمز و غذاهای پرچرب و پر کالری را کاهش دهید. نوشیدن قهوه ممکن است خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهد.
  • سابقه پزشکی خانوادگی خود را پیگیری کنید. سرطان روده بزرگ می تواند در خانواده ها ایجاد شود. اگر والدین بیولوژیکی، خواهر و برادر یا فرزندان شما به سرطان روده بزرگ یا پولیپ پیشرفته مبتلا هستند یا در صورتی که یکی از اعضای خانواده شما قبل از 45 سالگی سرطان داشته است، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • دستورالعمل های غربالگری سرطان روده بزرگ را دنبال کنید. از پزشک متخصص خود بپرسید که چه زمانی باید غربالگری سرطان روده بزرگ را انجام دهید. اگر بیماری مزمن روده تحریک پذیر یا سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ دارید، ممکن است پزشک متخصص به شما توصیه کند که غربالگری را زودتر از 45 سالگی شروع کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هپاتیت خود ایمنی چیست؟

آیا پزشکان متخصص می توانند سرطان روده بزرگ را درمان کنند؟

بر اساس داده های مؤسسه ملی سرطان ایالات متحده (NCI)، بیش از 90 درصد از افرادی که برای مراحل اولیه سرطان کولورکتال تحت درمان قرار گرفتند، پنج سال پس از تشخیص زنده بودند. داده های NCI نرخ بقای جداگانه ای را برای سرطان کولون و رکتوم مشخص نمی کند.

نرخ بقای سرطان روده بزرگ چقدر است؟

داده های NCI نشان می دهد که به طور کلی، 65 درصد از افراد مبتلا به سرطان کولورکتال پنج سال پس از تشخیص زنده بودند. (نرخ بقای تخمینی بر اساس تجربیات افراد مبتلا به انواع خاصی از سرطان است.)

نرخ بقای سرطان کولورکتال بر اساس مرحله سرطان در هنگام تشخیص متفاوت است. به عنوان مثال، 73 درصد از افراد مبتلا به سرطان کولورکتال که به بافت ها، اندام ها یا غدد لنفاوی مجاور سرایت کرده است، پنج سال پس از تشخیص زنده بودند. اگر سرطان به اندام یا غدد لنفاوی دور گسترش یابد، این میزان بقای پنج ساله به 17 درصد کاهش می یابد.

نرخ بقا، تخمینی است بر اساس نتایج – مدت زمانی که افراد پس از درمان برای نوع خاصی از سرطان زندگی کردند. در این مورد، نرخ بقا بر اساس تجربیات گروه های بزرگی از افراد مبتلا به سرطان کولورکتال و نه فقط سرطان روده بزرگ است. علاوه بر این، موارد زیادی بر نرخ بقای سرطان روده بزرگ تأثیر می گذارند. اگر این وضعیت را دارید، پزشک متخصص بهترین منبع شما برای اطلاعات در مورد آنچه می توانید انتظار داشته باشید است.

من سرطان روده بزرگ دارم چگونه از خودم مراقبت کنم؟

مراقبت از خود بخش مهمی از زندگی با سرطان روده بزرگ است، اما وضعیت هر کسی متفاوت است. افرادی که برای سرطان کولون در مراحل اولیه تحت درمان قرار می گیرند ممکن است عاری از سرطان شوند. آنها از سرطان نجات یافته اند، اما ممکن است نگران باشند که سرطان روده بزرگ آنها عود کند.

افرادی که سرطان پیشرفته کولون دارند نگرانی های متفاوتی دارند. آنها همچنین نجات یافتگان سرطان هستند. اما برای آنها، زندگی با سرطان روده بزرگ ممکن است به معنای درمانی باشد که علائم را کاهش می دهد اما سرطان روده بزرگ را درمان نمی کند. آنها ممکن است از داشتن مراقبت تسکینی بهره مند شوند. مراقبت تسکینی به افراد کمک می کند تا علائم سرطان و عوارض جانبی درمان را مدیریت کنند.

من سرطان روده بزرگ دارم چگونه از خودم مراقبت کنم؟

من سرطان روده بزرگ دارم چگونه از خودم مراقبت کنم؟

چه زمانی باید به پزشک متخصص خود مراجعه کنم؟

پیگیری مراقبت از سرطان روده بزرگ بسته به مرحله سرطان متفاوت است. به عنوان مثال، افرادی که برای مرحله صفر یا مرحله اول سرطان کولون جراحی می کنند، ممکن است یک سال پس از جراحی کولونوسکوپی، سه سال بعد از عمل جراحی کولونوسکوپی دیگر و پنج سال بعد از جراحی، کولونوسکوپی دیگری انجام دهند.

اگر کولونوسکوپی های بعدی علائم سرطان را پیدا نکنند، فردی که سرطان روده بزرگ در مرحله 0 یا مرحله 1 دارد ممکن است بتواند چندین سال دیگر قبل از انجام کولونوسکوپی دیگر صبر کند.

افرادی که مرحله دوم یا مرحله سوم سرطان روده بزرگ را با موفقیت درمان می کنند، باید هر سه تا شش ماه یک مرتبه در دو سال اول پس از درمان به پزشک خود مراجعه کنند و معمولاً به مدت پنج سال پس از جراحی تحت نظر قرار می گیرند. آنها ممکن است آزمایشاتی از جمله کولونوسکوپی، آزمایش خون CEA و آزمایش های تصویربرداری داشته باشند.

هر فردی که پس از درمان سرطان روده بزرگ بهبود می یابد، در صورت مشاهده تغییراتی که ممکن است نشان دهنده بازگشت یا گسترش سرطان باشد، باید با پزشک متخصص خود تماس بگیرد.

چه زمانی باید به اورژانس مراجعه کنم؟

اگر تحت درمان سرطان روده بزرگ هستید، از پزشک متخصص خود در مورد علائمی که ممکن است نشانه هایی باشند که باید به اورژانس مراجعه کنید، بپرسید. در صورت داشتن موارد زیر ممکن است لازم باشد به اورژانس مراجعه کنید:

  • عوارض جانبی که شدیدتر از حد انتظار شما هستند.
  • تب بالاتر از 4/100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد).
  • لرزهایی که از بین نمی روند.
  • درد شدید شکم.
  • اسهال مداوم که باعث کم آبی بدن می شود.

چه سؤالاتی باید از پزشک بپرسم؟

اکثر افراد چیزهایی در مورد سرطان روده بزرگ شنیده اند، که سومین سرطان شایع در ایالات متحده است. درصورت ابتلا به سرطان روده بزرگ، احتمالاً می خواهید در مورد وضعیت خاص خود بیشتر بدانید. در اینجا چند پرسش وجود دارند که ممکن است بخواهید از پزشک متخصص خود بپرسید:

  • چه نوع سرطان روده بزرگی دارم؟
  • آیا می توانید این نوع سرطان روده بزرگ را درمان کنید؟
  • سرطان در چه مرحله ای قرار دارد؟
  • درمان های مؤثر سرطان روده بزرگ کدامند؟
  • در صورت نیاز به جراحی چه نوع جراحی را پیشنهاد می کنید؟
  • آیا به کولوستومی نیاز دارم؟
  • آیا به انواع دیگر درمان های سرطان نیاز دارم؟
  • عوارض جانبی درمان کدامند؟
  • آیا آزمایش بالینی برای من یک گزینه است؟
  • احتمال عود سرطان روده بزرگ چقدر است؟
  • اگر نمی توانید سرطان را درمان کنید، آیا می توانید از گسترش آن جلوگیری کنید؟
  • اگر نمی توانید سرطان را متوقف کنید، آیا باید مراقبت تسکینی داشته باشم؟

سخن پایانی

به لطف افراد بیشتری که برای غربالگری سرطان روده بزرگ وقت می گذارند، پزشکان متخصص می توانند سرطان روده بزرگ را قبل از اینکه علائم ایجاد کند، تشخیص داده و درمان کنند، به همین دلیل بسیار کمتر گسترش می یابد. داده های نرخ بقای اخیر نشان می دهند که بیشتر از 90 درصد از افرادی که برای سرطان کولون در مراحل اولیه درمان شده اند، پنج سال پس از تشخیص زنده بوده اند. افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ نیز از داشتن درمان های جدیدتری که سرطان را هدف قرار می دهند، بهره مند می شوند. اگر سرطان روده بزرگ دارید، از پزشک متخصص خود در مورد درمان های جدیدتری سؤال کنید که ممکن است برای وضعیت شما مناسب باشند.

0/5 (0 نظر)