یکی از روش های تشخیص میزان گلوکز در ادرار انجام آزمایش گلوکز ادرار است. گلوکز نوعی قند است که بدن آن را مصرف کرده و تبدیل به انرژی می نماید. کربوهیدرات هایی که می خوریم در بدن تبدیل به گلوکز می شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با گلوکز ادرار و روش های تشخیص و کاربرد آن آشنا شوید.

آزمایش گلوکز ادرار

آزمایش گلوکز ادرار

معرفی

هنگامی که افراد کربوهیدرات مصرف می کنند، این کربوهیدرات در بدن تبدیل به گلوکز می شود. گلوکز در بدن نقش تولید انرژی را بر عهده دارد، با این وجود چنانچه میزان گلوکز در بدن فرد بیش از حد نرمال باشد، نشان دهنده وجود بیماری است و در صورت عدم درمان به موقع ممکن است موجب آسیب های جبران ناپذیری به بدن افراد شود. به منظور تشخیص میزان گلوکز در بدن از آزمایش گلوکز ادرار استفاده می شود. به این منظور بیمار باید یک نمونه ادرار تهیه کرده آن را به آزمایشگاه تحویل دهد. سپس با استفاده از یک دستگاه تک لایه کوچک که به آن نوار عمیق نیز گفته می‌ شود، میزان گلوکز خون اندازه گیری می شود. روش کار این دستگاه به این صورت است که رنگ نوار عمیق بر اساس میزان گلوکز موجود در ادرار متفاوت خواهد بود و به این ترتیب پزشک در صورت مشاهده بالا بودن میزان گلوکز در ادرار آزمایش های جانبی دیگری را برای تشخیص قطعی این مسئله تجویز می نماید.

آزمایش گلوکز ادرار

آزمایش گلوکز ادرار

ارتباط بین گلوکز ادرار و بیماری دیابت

بیماری دیابت که یکی از شایع ترین بیماری ها در دوران اخیر برشمرده می ‌شود ناشی از بالا بودن قند خون در بدن است. این بیماری نقش زیادی در بالا رفتن میزان گلوکز ادرار نیز دارد. دیابت روی مدیریت سطح گلوکز و تبدیل آن به انرژی تاثیر منفی دارد و به همین دلیل همواره توصیه می شود افراد مبتلا به دیابت به طور منظم با انجام آزمایش گلوکز ادرار میزان گلوکز موجود در بدن خود را بررسی نمایند تا از به وجود آمدن عوارض جبران‌ ناپذیر جلوگیری کنند. لازم به ذکر است در افرادی که مبتلا به دیابت نیستند هورمونی به نام انسولین در بدن ترشح می ‌شود که می‌ تواند میزان گلوکز موجود در آن را کنترل کند. در افراد مبتلا به دیابت این هورمون به میزان کافی ترشح نمی شود و بنابراین میزان گلوکز موجود در خون از میزان عادی بالاتر می رود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایلئوس یا عدم تحرک روده چیست؟

نشانه های بیماری دیابت

بیماری دیابت به عنوان بیماری مادر معرفی می شود، زیرا موجب ابتلای بیمار به سایر انواع بیماری‌ ها نیز خواهد شد. از جمله علائم ابتلا به این بیماری می توان به تکرر ادرار، خشک شدن دهان، احساس گرسنگی یا تشنگی بیش از حد، تار شدن دید، خستگی و کند شدن روند بهبود زخم ها اشاره کرد.

بیماری دیابت انواع مختلفی دارد و به دو نوع اصلی تقسیم می شود. در ادامه هر یک از این دو نوع به طور کامل معرفی خواهند شد:

  • دیابت نوع یک که به آن دیابت نوجوانان نیز گفته می ‌شود و به نوعی بیماری نقص ایمنی است. در اثر این بیماری سیستم ایمنی بدن سلول‌ های تولیدکننده انسولین که در پانکراس فعالیت می‌ کنند را به عنوان عامل خارجی شناسایی کرده و به آن حمله می کند و بنابراین بدن نمی تواند انسولین کافی مورد نیاز خود را تهیه و تولید نماید. در اثر این عوامل میزان گلوکز موجود در خون افزایش می یابد و در نتیجه در آزمایش گلوکز ادرار نیز میزان گلوکز موجود بالاتر از سطح نرمال نشان داده می ‌شود. این افراد برای کنترل بیماری خود باید روزانه انسولین مصرف کنند.
  • دیابت نوع دو که به آن دیابت بزرگسالان نیز گفته می شود، بیماری دیابت گسترده است که حتی می‌ تواند کودکان را نیز دچار خود کند. در این نوع از دیابت نیز بدن نمی ‌تواند انسولین مورد نیاز خود را تولید کند و بنابراین سلول ها نمی توانند گلوکز را دریافت کرده آن را برای تولید انرژی مصرف نمایند و همین امر موجب می ‌شود سطح گلوکز خون بالا رفته و در آزمایش گلوکز ادرار این میزان بیشتر از حد نرمال نشان داده شود. بیشتر افراد مبتلا به اضافه وزن دچار این بیماری می شوند.
آزمایش گلوکز ادرار

آزمایش گلوکز ادرار

روش های درمان دیابت

دیابت متاسفانه درمان قطعی ندارد، اما می ‌توان آن را کنترل کرد. به این منظور پزشکان داروهایی را برای بیمار تجویز می کنند که بیمار باید آن ها را حتماً به موقع مصرف نماید. همچنین به بیمار توصیه می‌ کنند سبک زندگی خود را تغییر دهد، رژیم غذایی سالم اتخاذ کند و انجام فعالیت ‌های ورزشی خود را افزایش دهد. به این ترتیب پزشکان می توانند سطح گلوکز موجود در خون بیمار را کنترل کنند. بنابراین می ‌توان گفت انجام آزمایش گلوکز ادرار در افراد دیابتی بسیار حائز اهمیت است. در ادامه مطلب انجام آزمایش گلوکز ادرار و نحوه انجام آن به طور کامل معرفی خواهد شد.

آزمایش گلوکز ادرار

آزمایش گلوکز ادرار

نحوه انجام آزمایش گلوکز ادرار

نکته حائز اهمیت هنگام انجام آزمایش گلوکز ادرار باید همه داروهایی که در حال مصرف آن هستید را به پزشک اطلاع دهید، زیرا برخی از داروها روی نتایج آزمایش تاثیر می گذارند. به طور کلی نباید مصرف این داروها را به طور خودسرانه متوقف کرد، بلکه باید تنها با دستور پزشک این کار انجام شود. سپس پزشک یا تکنسین آزمایشگاه ظرف مخصوص نمونه ‌برداری ادرار را به بیمار می دهد. توصیه می شود پس از ورود به سرویس بهداشتی ابتدا دست ها را شسته و سپس با استفاده از دستمال توالت مرطوب اطراف ناحیه خروج ادرار کاملاً تمیز شود. همچنین همواره توصیه می ‌شود ابتدای ادرار را در ظرف نمونه برداری نریزید و کمی از آن برای تمیز کردن مسیر ادراری وارد دستشویی شود، سپس آن را در ظرف نمونه برداری بریزید. توجه داشته باشید معمولاً پر شدن نصف ظرف نمونه برداری برای انجام آزمایش ها کافی است. سپس درپوش ظرف را محکم ببندید و نمونه را به مسئول آزمایشگاه تحویل دهید. در آزمایشگاه همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، با استفاده از یک دستگاه تک لایه با عنوان نوار عمیق و مشاهده تغییر رنگ آن میزان گلوکز ادرار تعیین می ‌شود. با توجه به ساده بودن مکانیزم این دستگاه نتیجه آن تنها پس از چند دقیقه مشخص خواهد شد.

آزمایش گلوکز ادرار

آزمایش گلوکز ادرار

نتایج آزمایش گلوکز ادرار

نتایج آزمایش گلوکز ادرار میزان گلوکز موجود در بدن را مشخص می ‌کند. میزان عادی گلوکز موجود در بدن بین صفر تا 8/0 میلی مول در لیتر پگزارش می شود. چنانچه غلظت گلوکز موجود در ادرار بیش از این مقدار باشد، حاکی از وجود یک بیماری است که دیابت شایع ترین آن به شمار می ‌رود. برخی اوقات نیز در اثر بارداری، گلوکز ادرار بیش از مقدار عادی آن گزارش می‌ شود. به طور کلی میزان گلوکز ادرار در زنان باردار بیشتر از زنان غیر باردار است و این افراد باید حتماً از نظر ابتلا به دیابت بارداری مورد بررسی قرار بگیرند. یکی دیگر از بیماری‌ هایی که می‌ تواند موجب بالا رفتن گلوکز ادرار شود، گلیکوزوریای کلیوی است. بر اثر ابتلا به این بیماری کلیه ها گلوکز را وارد خون کرده و موجب بالا رفتن مقدار گلوکز ادرار می‌ شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت روده و راه های درمان آن

بنابراین با توجه به اینکه میزان غیر عادی گلوکز ادرار می ‌تواند نشانه ‌ای از وجود یک بیماری جدی باشد، توصیه می شود چنانچه نتایج تست گلوکز ادرار غیر عادی بود، فوراً سایر دستورات متخصص داخلی را مو به مو انجام دهید. به این ترتیب باید تمامی داروهای تجویز شده را مصرف نمایید. نکته حائز اهمیت دیگر این است که استرس می ‌تواند میزان گلوکز موجود در خون و ادرار را افزایش دهد. بنابراین در صورتی که شما زیاد نگران هستید و مدام احساس اضطراب و دلهره دارید، حتما این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

سایر نکات در ارتباط با گلوکز ادرار

بیشتر افرادی که گلوکز ادرار بالا دارند، دچار تشنگی خیلی شدید شده، بینایی آن ها ضعیف می ‌شود. همچنین این افراد زیاد احساس خستگی می کنند. بنابراین توصیه می شود در صورتی که هر یک از علائم اشاره شده در بالا را دارید فوراً به یک پزشک متخصص داخلی مراجعه نمایید تا از نظر ابتلا به سایر انواع بیماری ها مورد معاینه قرار بگیرید.

0/5 (0 نظر)