آپاندیسیت نوعی التهاب آپاندیس است که مانند یک کیسه انگشتی شکل از روده بزرگ، باعث ایجاد درد در شکم قسمت پایین سمت راست بدن می شود. با این حال در اکثر افراد درد از ناف شروع می شود و سپس حرکت می کند.

آپاندیسیت چیست؟

آپاندیسیت نوعی بیماری است که در آن عضو کوچکی از بدن فرد به نام آپاندیس داخل آن پر از عفونت و چرک می شود و به دنبال آن متورم خواهد شد. این عضو کوچک در پایین ترین قسمت راست شکم و در ادامه روده بزرگ وجود دارد. فواید وجود این عضو در بدن هنوز به طور کامل شناخته نشده است اما در صورت عود کردن تورم آن می تواند مشکلات جدی را برای فرد به دنبال داشته باشد. یکی از این مشکلات دردهایی است که در صورت تورم آن به فرد منتقل می شود. در ادامه انجام عمل آپاندیسیت نیز یکی دیگر از مشکلات مربوط آن می باشد. انجام عمل آپاندیسیت بسیار سخت و ناگوار خواهد بود. در برخی افراد ممکن است بدون هیچ گونه علائمی خاصی یک باره آپاندیس عود کند و یا حتی بترکد. ترکیدن آپاندیس نیز یکی از عوارض جدی این بیماری به شمار می رود. در ادامه با ما همراه باشید و مطالب مقاله را به دقت بخوانید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

آپاندیسیت

عارضه آپاندیسیت چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟

حتماً در اطراف خود یا حتی خودتان دچار عارضه آپاندیست شده اید و به انجام عمل جراحی مجبور شده اید. همان طوری که گفته شد آپاندیس عضو کوچکی از بدن می باشد که به اندازه یک انگشت است و در سمت راست قسمت پایین شکم قرار گرفته است. تا به حال کارایی آپاندیس برای هیچ کسی مشخص نشده است. در برخی موارد امکان دارد آپاندیس توسط جسم خارجی یا مدفوع و یا عفونت انسداد پیدا کند. در این صورت فرد ممکن است احساس گیجی یا حالت تهوع پیدا کند. در برخی موارد نیز این عارضه تنها با درد در ناحیه زیرین شکم مشخص می شود. این درد از قسمت اطراف ناف شروع می شود و به سمت راست و قسمت پایین شکم هدایت می شود. عارضه آپاندیسیت سن و سال نمی شناسد اما اکثر افراد مبتلا به آن در بین سنین ۱۰ الی ۳۰ سالگی بوده اند. با تکثیر باکتری های داخل آپاندیس رفته رفته سایز آن بزرگ می شود و پس از گذشت مدت زمان کمتر از ۲۴ ساعت احتمال پارگی آن زیاد می شود. در صورتی که آپاندیس بترکد عفونت و چرک در تمام بدن پخش می شود و انجام عمل و درمان آن بسیار دشوار خواهد شد.

آپاندیسیت

نشانه های بیماری آپاندیسیت چیست؟

در متون فوق اشاره کلی به برخی از نشانه های آپاندیسیت انجام شد؛ اما می توان گفت حالت تهوع و درد تنها نشانه های این بیماری نیستند. فرد در صورت تورم آپاندیسش احتمالاً دچار کاهش اشتها و حالت تهوع و در برخی موارد دچار استفراغ نیز خواهد شد. تب کردن نیز یکی دیگر از علائم بروز این بیماری می باشد. عدم توانایی در خارج کردن باد معده و مبتلا شدن به یبوست یا اسهال شدید نیز می تواند از علائم این بیماری باشد. ورم و ملتهب شدن شکم به خصوص قسمت تحتانی سمت راست شکم نیز از نشانه های این بیماری به شمار می رود. لازم است بدانید در صورتی که این علائم همراه با هیچ گونه درد شکمی نباشد نمی تواند به طور قطعی از بروز آپاندیس در بدن مطلع شد. در اکثر مواقع فرد با درگیر شدن به درد آپاندیسیت قادر به راه رفتن طبیعی نیست و خود را خم می کند و راه می رود‌. لازم است بدانید عطسه و سرفه نیز درد را در قسمت شکم افزایش خواهد داد.

آپاندیسیت

بازشناسی بیماری آپاندیسیت چگونه انجام می شود؟

به طور کلی اگر بخواهیم تشخیص و بازشناسی این بیماری را بررسی کنیم باید بگوییم که انجام این فرایند بسیار مبهم و دشوار می باشد. در واقع در برخی مواقع علائم آپاندیسیت به طور کامل در بدن فرد ظاهر می شود اما وی دچار بیماری دیگری همچون سنگ کلیه یا عفونت روده یا کیست تخمدان و… می باشد. به همین منظور لازم است آزمایشانی در این زمینه انجام شود. در برخی موارد نسبت به تشخیص پزشک متخصص داخلی آزمایشی مبنی بر تشخیص عفونت روده و عفونت ادراری انجام می گیرد. در برخی موارد نیز آزمایشی به منظور وضعیت ملتهبی شکم انجام می شود. در صورتی که وضعیت بیمار مشخص نشود نیاز است بیمار سنوگرافی و سی تی اسکن انجام دهد تا ببیند تورم آپاندیس در شکم فرد دیده می شود یا خیر.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا پوکی استخوان درمان دارد؟

البته باید بگوییم که در برخی موارد نیز آپاندیس در قسمت پشت روده حرکت می کند و در سونوگرافی نیز دیده نمی شود. در این مواقع به یک پزشک متخصص داخلی متبحر نیاز است تا بتواند به راحتی علت را جویا شود. اگر تجربه پزشک متخصص زیاد باشد می تواند با لمس شکم فرد ناحیه آپاندیس و تورم آن را تشخیص دهد. در غیر این صورت امکان دارد تشخیص نادرست انجام گیرد و عوارض جبران ناپذیری برای بیمار پدید آید. خوشبختانه عدم تشخیص این نوع بیماری بسیار نادر است و در موارد بسیاری بیماری به درستی و به موقع تشخیص داده می شود و درمان می شود.

آپاندیسیت

درمان آپاندیسیت چگونه صورت می گیرد؟

به منظور درمان این بیماری هیچ داروی خاصی وجود ندارد و تنها راه درمان آن عمل جراحی و خارج نمودن آن از بدن است. عمل جراحی آپاندیسیت به طور علمی به عمل جراحی آپاندکتومی شهرت یافته است. جالب است بدانید در صورتی که پزشک احتمال بدهد که آپاندیس شما عود کرده است و از این قضیه مطمئن نباشد لازم است جهت جلوگیری از عوارض ترکیدن و پاره شدن آپاندیس به انجام عمل جراحی بپردازد. متأسفانه در برخی موارد آپاندیس فرد دچار آبسه می شود. از این رو نیاز است آبسه از بدن خارج شود و یا خشک شود و پس از آن اقدام به درمان آپاندیس کرد. به منظور انجام جراحی باید بگوییم که پزشک معالج تشخیص می دهد جراحی باز انجام دهد یا لاپاروسکوپ انجام شود. جراحی باز را که همه ما می دانیم به منظور برش طولی پوست و خارج نمودن آپاندیس می باشد. معمولاً در مواقعی که آپاندیس فرد پاره شده است از این روش درمانی کمک می گیرند؛ اما درباره عمل جراحی لاپاروسکوپ باید بگوییم که در این نوع عمل تنها حفره کوچکی در قسمت تحتانی راست شکم ایجاد می شود و آپاندیس را از آن محل خارج می کنند. مزیت استفاده از روش درمانی جراحی لاپاروسکوپ تسریع درمان و عدم جایگذاری آثار بخیه می باشد.

آپاندیسیت

عمل جراحی آپاندکتومی چگونه انجام می شود؟

به منظور انجام عمل جراحی ابتدا فرد را بیهوش می کنند. در برخی موارد که مواد بیهوشی برای فرد ضرر دارد از فرآیند بی حسی استفاده می شود. پس از آن قسمت تحتانی سمت راست شکم باز می شود و آپاندیس را از آن جا خارج می کنند و سپس اقدام به بخیه می کنند. پس از آن که عمل جراحی به اتمام رسید فرد به اتاق انتظار منتقل خواهد شد. در این بین کادر درمان و همراهان بیمار منتظر می مانند تا بیمارشان به هوش آیند. پس از آن که بیمار به هوش آمد آن را به بخش منتقل می کنند و احتمالاً به صورت ساعتی و منظم داروی مسکن به وی تزریق خواهند کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ادینوفاژی یا درد هنگام قورت دادن

بهتر است بیمار برای مدت زمانی حدود ۱۲ الی ۲۴ ساعت از روی تخت بلند نشود. پس از آن می تواند برخیزد و به صورت آرام آرام راه برود و حرکت کند. لازم به ذکر است که فرد تا مدت ۱۴ الی ۲۰ روز باید استراحت کنند. به هنگام برخاستن و نشستن حتماً به آرامی حرکت کنید تا صدمه ای به بخیه ها و زخم ها وارد نشود. عموما پس از گذشت ۲۰ روز قادر خواهید بود به زندگی عادی برگردید اما باز هم تشخیص مدت زمان استراحت به نظر پزشکتان بستگی خواهد داشت. در طول مدت استراحت فرد نباید هیچ گونه عارضه خاصی داشته باشد. سرگیجه، حالت تهوع و سر درد به صورت کم و در روزهای ابتدایی طبیعی است؛ اما اگر این عوارض طولانی مدت شد یا تشدید شد حتماً لازم است به پزشک معالج خود مراجعه کنید.