تنگی مری به باریک شدن مری شما (لوله بلع) گفته می شود. می تواند به طور فزاینده ای باعث دشوار شدن بلع شود. بیشتر تنگی ها به دلیل یک بیماری مزمن به کندی ایجاد می شوند. پزشکان متخصص، تنگی ها را با گشاد کردن آنها برای باز کردن مجدد مجرا درمان می کنند. زودتر به دنبال درمان رفتن نسبت به دیرتر اقدام کردن، بهبودی شما را آسان تر می کند.

تنگی مری چیست؟

تنگی مری یک باریک شدن غیر طبیعی مری است. مری لوله بلع است که از درون قفسه سینه، از دهان رو به پایین تا معده عبور می کند. تنگی زمانی است که هر گونه کانال یا مجرایی درون بدن شما باریک یا منقبض می شود. تنگی می تواند باعث شود عبور همه چیز از آن کانال دشوار شود. در مری، تنگی می تواند باعث مشکل در بلع شود.

بسیاری از فرآیندهای بیماری مختلف می توانند باعث تنگی مری شوند. این فرآیندها می توانند از داخل یا خارج مری شما رخ دهند. فرآیندهای داخلی باعث تورم و یا سفت شدن پوشش داخلی (مخاط) می شوند به گونه ای که هنگام بلع دیگر کشیده نمی شود. باریک شدن از خارج مری می تواند به دلیل فشار از اندام ها یا زائده های مجاور رخ دهد. این فرآیندها معمولاً به کندی اتفاق می افتند.

تنگی مری چیست؟

تنگی مری چقدر جدی است؟

پزشکان متخصص داخلی تنگی های مری را جدی می گیرند زیرا می توانند بر بلع شما تأثیر بگذارند و احتمالاً با گذشت زمان بدتر می شوند. گرچه آنها معمولاً به کندی رشد می کنند، پزشکان متخصص داخلی ترجیح می دهند در اسرع وقت آنها را درمان کنند تا از بدتر شدن آنها جلوگیری کنند. بیشتر تنگی ها با مداخلات جزئی قابل درمان هستند. با این حال، درصد کمی از آنها به دلیل سرطان است که جدی تر هستند.

تنگی مری چه علل و علائمی دارد؟ این حس شبیه چیست؟

اولین و شایع ترین علامتی که متوجه می شوید این است که بلعیدن سخت تر می شود. ممکن است بتوانید مدتی با لقمه های کوچک تر و جویدن کامل تر آن را مدیریت کنید. همچنین ممکن است بدون اینکه متوجه شوید شروع به اجتناب از غذاهای سخت تر کنید. اما با بدتر شدن تنگی، این تغییرات کمک کمتری می کنند. ممکن است احساس کنید که توده ای در گلوی شما وجود دارد یا عضلات گلوی شما کار نمی کنند.

همچنین ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

• درد قفسه سینه غیر قلبی که به مری شما مربوط می شود.
  • سرفه یا خفگی هنگام تلاش برای قورت دادن.
  • بازگشت مجدد غذا.
  • کاهش وزن ناخواسته ناشی از کاهش مصرف غذا.

شایع ترین علت تنگی مری چیست؟

بیشتر تنگی های مری (75%) ناشی از رفلاکس مزمن اسید هستند. این زمانی است که اسید معده به طور معمول به مری شما باز می گردد و پوشش مخاطی را تحریک می کند. رفلاکس مزمن اسید باعث ایجاد التهاب مزمن در داخل مری شما می شود. به مرور زمان، این می تواند منجر به ایجاد اسکار (فیبروز) شود. بافت اسکار باعث باریک شدن مری شما می شود. این ممکن است در بخشی از آن یا در تمام آن اتفاق بیفتد، بسته به اینکه اسید چه مسافتی را طی می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری رفلاکس یا بازگشت اسید معده به مری

انواع علل

علل تنگی مری به چند نوع اصلی تقسیم می شوند:

ازوفاژیت مزمن

بیشتر علل شایع تنگی مری انواع ازوفاژیت مزمن است – التهاب طولانی مدت پوشش مری. التهاب مزمن باعث تورم و زخم می شود. رفلاکس مزمن اسید شایع ترین علت ازوفاژیت مزمن است، اما چندین مورد دیگر نیز وجود دارند، از جمله:

• ازوفاژیت قرصی. ازوفاژیت ناشی از دارو، فرسایش پوشش مری شما در اثر قورت دادن مکرر برخی داروهای خاص، بویژه NSAID ها (داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی) و استامینوفن اتفاق می افتد. پتاسیم نیز می تواند باعث آن شود.
  • ازوفاژیت عفونی. عفونت های ویروسی مزمن، از جمله HPV، HSV-1، CMV، و و عفونت های قارچی مانند کاندیدا آلبیکنس، می توانند باعث ازوفاژیت در افراد با سیستم ایمنی ضعیف تر شوند.
  • ازوفاژیت ائوزینوفیلیک. این بیماری خود ایمنی نادر باعث می شود که سیستم ایمنی بدن شما نسبت به آلرژن های احتمالی واکنش بیش از حد نشان دهد و باعث بروز التهاب مزمن شود. این وضعیت می تواند از دوران کودکی شروع شود.

جراحت یا تروما

آسیب ترومایی به پوشش مری شما نیز می تواند باعث ایجاد اسکار و تنگی شود. این شامل صدمات تصادفی، عمدی و ناخوشایند (مربوط به درمان پزشکی) است. جراحات می توانند باعث تورم و ایجاد جای زخم در داخل یا خارج مری شوند. وقتی این اسکار بیرون است، ممکن است مری شما را فشرده کند. برخی از علل عبارتند از:

• آسیب خورنده. بلعیدن اتفاقی یا عمدی چیزی تند یا خورنده.
  • آسیب حرارتی. بلعیدن اتفاقی چیزی بسیار داغ و سوزاندن مری.
  • درمان های سرطان. پرتو درمانی برای درمان سرطان در ناحیه می تواند باعث ایجاد التهاب در مری (موکوزیت) شود. تنگی مری ناشی از تشعشع (RIES) یک عارضه جانبی احتمالی است. جراحی برای برداشتن سرطان از مری شما نیز می تواند باعث ایجاد اسکار و تنگی شود.

سرطان

سرطان مری یک علت غیر شایع اما احتمالی تنگی مری است. وقتی این اتفاق رخ می دهد، این التهاب و جای زخم نیست که مری شما را باریک می کند، بلکه رشد بیش از حد سلول های سرطانی است. این رشد بیش از حد در مقایسه با روند التهاب و زخم به سرعت رخ می دهد. اگر علائمی مانند مشکل در بلع سریع و غیرمنتظره پیدا کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر موارد سرطان مری به مری ازوفاژیت مربوط هستند که اغلب ناشی از رفلاکس مزمن اسید هستند. در برخی موارد، ازوفاژیت مزمن می تواند باعث تغییرات سلولی در پوشش مری شما شود. این تغییرات که تحت عنوان متاپلازی روده یا مری بارت شناخته می شوند، می توانند منجر به تغییرات سرطانی شوند. هنگامی که تومورها در خارج از مری شما ایجاد می شوند، می توانند باعث فشرده شدن آن شوند. سرطان های مری عبارتند از:

• آدنوکارسینوم.
  • سرطان سلول سنگ فرشی.
  • سرطان متاستاتیک (از جای دیگری پخش می شود، مانند ریه ها).
شایع ترین علت تنگی مری چیست؟

عوامل خطر برای تنگی مری کدامند؟

در صورت داشتن سابقه موارد زیر ممکن است احتمال تنگی مری بیشتر باشد:

• بیماری بازگشت اسید به مری.
  • ازوفاژیت ائوزینوفیلیک.
  • استفاده مکرر از مسکن های بدون نسخه (OTC).
  • درمان سرطان در ناحیه گردن یا قفسه سینه.

تنگی مری چگونه تشخیص داده می شود؟

اختلالات مری اغلب توسط متخصص گوارش تشخیص داده می شوند. آنها علائم و سابقه سلامتی شما را بررسی خواهند کرد و سپس با استفاده از یکی از این دو تست متداول، به دنبال شواهدی از تنگی می گردند: اولین مورد، نوعی عکس رادیوگرافی با اشعه ایکس به نام ازوفاگرام است که به آن تست بلع باریم نیز می گویند. برای این آزمایش، شما یک ماده گچی به نام باریم را می بلعید و دستگاه رادیوگرافی با اشعه ایکس به صورت زنده از بلعیدن شما فیلم می گیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دفع قند در ادرار، نشانه و درمان

یک آزمایش دیگر، آندوسکوپی فوقانی یا تست EGD نامیده می شود. برای این مورد، برای شما آرامبخش تزریق خواهد شد و متخصص گوارش شما یک آندوسکوپ را از طریق مری از گلوی شما عبور خواهد داد. آندوسکوپ یک دوربین کوچک است که در انتهای یک لوله بلند و نازک قرار دارد. این دوربین پوشش داخلی مری شما را با جزئیات نشان خواهد داد. پزشک معالج شما همچنین برای کمک به تشخیص بیماری در صورت لزوم می تواند از طریق آندوسکوپ بیوپسی را انجام دهد.

درمان تنگی مری چیست؟

هدف از درمان تنگی مری باز کردن مجدد دهانه است تا بتوانید عمل قورت دادن را به اندازه کافی و راحت انجام دهید. برای اکثر تنگی ها، اتساع مری این کار را انجام می دهد. اتساع به معنای کشش دهانه با یک بادکنک یا استوانه است که در هر زمان کمی گشاد می شود. اتساع معمولاً در درمان تنگی های ساده موفقیت آمیز است. تنگی های پیچیده ممکن است به درمان پیچیده تر نیاز داشته باشند.

در صورتی که ناحیه نسبتاً کوچکی وجود داشته باشد، دارای مرزهای مستقیم باشد و همچنین به اندازه کافی عریض باشد که بتوان مواد جامد را از طریق آن بلعید، پزشکان متخصص داخلی آن را تنگی ساده می دانند. تنگی های ناشی از ازوفاژیت مزمن معمولاً ساده هستند. از سوی دیگر، تنگی پیچیده ممکن است طولانی یا نامنظم یا آنقدر باریک باشد که فقط بتوانید مایعات را ببلعید. سرطان، آسیب یا تروما ممکن است باعث تنگی های پیچیده تر مری شوند.

اتساع

اتساع یک روش سرپایی است که شما باید یک بار در هفته یا بیشتر برای چندین هفته انجام دهید، تا زمانی که مری شما به قطر مورد نظر خود برسد. در طول هر جلسه، پزشک معالج شما گشاد کننده را به صورت تدریجی گشاد خواهد کرد. بیشتر تنگی ها با چند جلسه بهبود می یابند، اما برخی از تنگی های پیچیده در برابر اتساع مقاوم هستند یا دیرتر عود می کنند. این تنگی ها ممکن است به درمان های دیگر نیاز داشته باشند.

سایر درمان ها

تنگی های مقاوم یا عود کننده مری که به تنهایی به اتساع پاسخ نمی دهند ممکن است به ترکیبی از درمان ها نیاز داشته باشند. تنگی های سرطانی (بدخیم) ممکن است به رویکرد متفاوتی نیاز داشته باشند. از آنجا که درمان سرطان به خودی خود اولویت اصلی است، پزشکان معالج در این موارد اغلب اتساع را به تعویق می اندازند. ممکن است نیاز باشد آنها ابتدا جراحی یا سایر درمان ها را انجام دهند و تنگی شما را با روش های موقتی تر برطرف کنند.

درمان های اضافی عبارتند از:

• دارو. گاهی اوقات پزشکان معالج تنگی برای کاهش التهاب و جلوگیری یا به تأخیر انداختن عود تنگی پس از اتساع، از تزریق استروئید در محل استفاده می کنند. محققان در حال آزمایش تزریق یک داروی جایگزین به نام میتومایسین C برای پیشگیری از فیبروز هستند.
  • تنگی آندوسکوپی. جراحی stricturoplasty که جراحی برشی نیز نامیده می شود، روشی برای تجزیه بافت اسکار در ناحیه تنگی شما با یک چاقوی سوزنی الکتریکی است. پزشک معالج شما در هر جلسه تا هشت برش ایجاد می کند و از طریق آندوسکوپ عمل می کند. ممکن است چند جلسه طول بکشد.
  • استنت گذاری. استنت یک لوله کوچک است که برای باز کردن راه های باز در بدن شما که خیلی باریک شده اند استفاده می شود. گاهی اوقات پزشک برای کمک به باز کردن تنگی مری پس از درمان اتساع ، استنت قرار می دهند. آنها همچنین ممکن است از استنت برای تنگی های بدخیم که گشاد نشده اند استفاده کنند.
  • عمل جراحی. برای تنگی های بدخیم و آنهایی که به درمان های دیگر پاسخ نمی دهند ممکن است ازوفاژکتومی – جراحی برای برداشتن بخشی یا تمام مری – ضروری باشد. اگر رفلاکس اسید مزمن دارید، ممکن است پزشک معالج شما یک عمل جراحی جزئی برای رفع آن پیشنهاد کند تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  افزایش یا کاهش سطح تستوسترون در زنان

آیا می توان از تنگی مری پیشگیری کرد؟

همه علل قابل پیشگیری نیستند، اما برخی از شایع ترین آنها قابل پیشگیری هستند. اگر علائم ازوفاژیت یا رفلاکس مزمن اسید معده دارید – مانند سوزش سر دل یا درد قفسه سینه – به پزشک خود مراجعه کنید. درک این نکته مهم است که این علائم فقط یک مزاحمت نیستند، بلکه نشانه ای از وقوع آسیب واقعی هستند. آنها همچنین زمانی که پزشک معالج شما علت را مشخص کرد، معمولاً قابل درمان هستند.

آیا تنگی مری قابل درمان است؟

تنگی های مری قابل درمان هستند و اکثر آنها به درمان های محافظه کارانه مانند اتساع که به سرعت برای تسکین علائم شما عمل می کنند، پاسخ می دهند. درمان برخی تنگی های پیچیده کمی پیچیده تر است. آنها ممکن است به درمان طولانی مدت، درمان های متعدد یا درمان های فشرده تر مانند جراحی نیاز داشته باشند. همچنین مهم است که به علت اصلی تنگی مری خود رسیدگی کنید تا از تکرار مجدد آن جلوگیری کنید.

آیا تنگی مری قابل درمان است؟

چقدر زود احساس بهتری خواهم داشت؟

اتساع به تدریج عمل می کند و مری شما را در هر زمان کمی باز می کند. بعد از هر جلسه، قورت دادن کمی راحت تر می شود، اما ممکن است کمی درد نیز احساس کنید. تنگی های ساده معمولاً در عرض چند هفته می توانند با موفقیت گشاد شوند. با توجه به مدت زمانی که طول می کشد تا اکثر تنگی های مری ایجاد شوند، این یک بهبودی بسیار سریع است. اگر به درمان پیچیده تری نیاز دارید، پزشک معالج شما می تواند به شما ایده دهد که چه انتظاری داشته باشید.

آیا هنگام زندگی با تنگی مری باید رژیم غذایی خود را تغییر داد؟

هنگام تنگی مری، ممکن است لازم باشد رژیم غذایی خود را تغییر دهید تا بلع راحت تر شود. همچنین قبل و بعد از درمان برای تنگی خود، ممکن است لازم باشد رژیم غذایی خود را تغییر دهید. پزشک معالج دستورالعمل های خاصی را به شما ارائه خواهد داد. پزشکان برای تنگی مری معمولاً رژیم غذایی نرم برای دستگاه گوارش را توصیه می کنند. یک رژیم غذایی نرم فیبر کمی دارد، به راحتی هضم می شود و به آرامی در لوله غذا پایین می رود.

چه زمانی باید با پزشک معالج خود تماس گرفت؟

در صورت داشتن علائم ازوفاژیت یا مشکل در بلع، با یک پزشک تماس بگیرید. در صورت مواجه شدن با موارد زیر به دنبال مراقبت فوری باشید:

• غذا در گلو گیر می کند.
  • نمی توانید مواد جامد را ببلعید.
  • به طور تصادفی یک تکه غذا را استنشاق کنید.
  • ایجاد درد شدید قفسه سینه.

سخن پایانی

تنگی مری معمولاً به تدریج در طول زمان ایجاد می شود، اما احتمالاً علائمی را در طول مسیر مشاهده خواهید کرد. اگر ازوفاژیت مزمن، التهاب داخل مری خود دارید، احتمالاً هر از گاهی احساس درد می کنید. ممکن است بعد از غذا خوردن احساس سوزش یا درد کلی در قفسه سینه خود داشته باشید. جستجوی درمان زودتر برای این علائم می تواند به جلوگیری از ایجاد تنگی کمک کند.