بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) شایع ترین بیماری کبدی در بین کودکان در ایالات متحده است. اکنون پزشکان کودکان را در صورت ابتلا به چاقی از نظر NAFLD غربالگری می کنند. کودک مبتلا به NAFLD در معرض خطر بیشتری برای سایر بیماری ها مانند دیابت است.

کبد چرب زمانی اتفاق می افتد که تجمع بیش از حد چربی در کبد وجود داشته باشد. با گذشت زمان، رسوبات چربی می توانند کبد را تحریک کرده و باعث ایجاد اسکار شوند و منجر به بروز مشکلات جدی تری برای سلامتی شوند.

این مقاله به بررسی کبد چرب در کودکان، از جمله علائم، علل، عوامل خطر و درمان آن می پردازد. همچنین در صورت عدم درمان، خطرات و مشکلات سلامتی کبد چرب را بررسی می کند.

مروری بر انواع کبد چرب

NAFLD حدود 10% از کودکان را در ایالات متحده تحت تأثیر قرار می دهد، از جمله:

• 1% از کودکان 2-4 ساله
  • 17% از کودکان 15 تا 17 ساله
  • 38% از کودکان چاق

دو نوع کبد چرب وجود دارند که ممکن است منجر به بروز عوارض بیشتر شوند:

بیماری کبد چرب ساده یا کبد چرب غیر الکلی

این نوع کبد چرب زمانی اتفاق می افتد که کودک چربی اضافی در کبد داشته باشد، اما التهاب یا آسیب کبدی کم باشد یا اصلا وجود نداشته باشد. معمولاً باعث آسیب یا عوارض کبدی بیشتر نمی شود.

انواع کبد چرب

استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH)

این نوع زمانی اتفاق می افتد که رسوب چربی در کبد باعث ایجاد التهاب و آسیب کبدی شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نفخ یا تجمع گاز در دستگاه گوارش؛ مشکلات و درمان

حدود 20 تا 50 درصد از کودکان مبتلا به NAFLD دارای فرم NASH هستند. با این حال، محققان نمی دانند چرا برخی از کودکان به بیماری کبد چرب ساده مبتلا هستند در حالی که برخی دیگر به NASH مبتلا هستند.

علائم

پزشکان متخصص کودکان یا متخصصان اطفال، گاهی اوقات به NAFLD به عنوان یک بیماری خاموش کبدی اشاره می کنند، زیرا کودکان معمولاً علائمی ندارند.

کودکانی که علائم دارند ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

• احساس خستگی می کنند
  • به راحتی خسته می شوند
  • ناراحتی در کبد، در سمت راست بالای شکم

پزشکان به دلیل نتایج غیر طبیعی آزمایش خون، سونوگرافی شکم یا سی تی اسکن که برای هدف دیگری سفارش داده شده است، ممکن است به NAFLD مشکوک شوند.

متخصصان اطفال ممکن است کودکان را به پزشکان متخصص دیگر مانند متخصص گوارش کودکان ارجاع دهند. این پزشکان در مسائل مربوط به سلامتی سیستم گوارش، کبد یا تغذیه تخصص دارند.

علل کبد چرب

پزشکان به طور کامل درک نمی کنند که چرا برخی از کودکان به NAFLD مبتلا می شوند. بنیاد بیماری های کبدی کودکان پیشنهاد می کند که عوامل ژنتیکی دخیل هستند.

محرک های محیطی که امکان مقاومت به انسولین و تجمع چربی در کبد را فراهم می کنند نیز ممکن است به پیشرفت NAFLD کمک کنند.

اکثر کودکان مبتلا به NAFLD در سنین نوجوانی خود هستند. با این حال، این وضعیت به طور فزاینده ای در کودکان خردسال در حال شایع شدن است.

علل کبد چرب

عوامل خطر

انجمن گوارش، کبد و تغذیه کودکان آمریکای شمالی غربالگری را برای گروه های زیر توصیه می کند:

• کودکان مبتلا به چاقی در سنین 9 تا 11 سال
  • کودکانی که اضافه وزن دارند با عوامل خطر اضافی، مانند:
  • تجمع چربی در پایین تنه اطراف شکم که به آن چاقی مرکزی می گویند
  • پیش دیابت
  • دیس لیپیدمی
  • آپنه خواب
  • کودکان کوچکتر مبتلا به چاقی شدید یا هیپوفیز، که در آن غده هیپوفیز قادر به تولید هورمون نیست.
  • خواهر و برادر و والدین کودکان مبتلا به NAFLD
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سندروم روده کوتاه به چه معناست؟

پزشکان با استفاده از تست آلانین آمینوترانسفراز (ALT) کودکان را از نظر بیماری کبد چرب غربال می کنند.

در حالی که آزمایش های ALT و تصویربرداری ممکن است به غربالگری کبد چرب کمک کنند، بیوپسی کبد تنها راه برای تشخیص NAFLD، تعیین شدت آن و رد سایر شرایطی است که ممکن است باعث افزایش آنزیم های کبدی شوند. اگر والدین یا مراقب کودک در مورد خطر ابتلای او به NAFLD نگرانی دارند، می توانند با پزشک متخصص اطفال مشورت کنند.

خطرات در صورت عدم درمان

پزشکان برای تشخیص کبد چرب قبل از پیشرفت آن به سیروز، غربالگری زود هنگام را توصیه می کنند. NAFLD به طور خاص NASH، علت اصلی بیماری مزمن کبد و پیوند کبد در کودکان بزرگتر است.

سیروز یک بیماری دیررس و غیر قابل برگشت است که در آن بافت اسکار جایگزین بافت کبد می شود و اندام برای همیشه آسیب می بیند. اگر سیروز منجر به نارسایی کبدی شود، ممکن است کودک به پیوند کبد نیاز داشته باشد.

سیروز مرتبط با NASH نیز می تواند منجر به سرطان کبد شود.

یک والد یا مراقب باید با پزشک مشورت کند تا تشخیص سریع را دریافت کنند و اطمینان حاصل کنند که فرزندشان درمان مناسب را دریافت می کند.

آیا کبد چرب برگشت پذیر است؟

اگر فردی زودتر درمان مناسب را دریافت کند، آسیب کبدی ممکن است هنوز قابل برگشت باشد. در برخی موارد، کبد می تواند خود آسیب را متوقف یا معکوس کند.

کاهش وزن اضافی باعث کاهش چربی و التهاب در کبد می شود.

این کاهش وزن می تواند به معکوس کردن یا حداقل کنترل پیشرفت بیماری کمک کند.

آیا کبد چرب برگشت پذیر است؟

درمان و تغییر سبک زندگی برای کبد چرب

در حال حاضر داروهای تأیید شده برای درمان کبد چرب در کودکان وجود دارند. ایجاد تغییرات خاص در سبک زندگی می تواند به معکوس کردن یا کنترل تجمع چربی در کبد کودک کمک کند. از جمله:

• ورزش منظم و شرکت در فعالیت های ورزشی
  • حفظ وزن متوسط
  • داشتن یک رژیم غذایی متعادل
  • محدود کردن اندازه بخش
  • کاهش کلسترول و تری گلیسیرید
  • کنترل دیابت
  • مشاوره با متخصص تغذیه
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مکمل های خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

والدین یا مراقبان برای حمایت و راهنمایی در هنگام اعمال تغییرات سبک زندگی فوق می توانند با یک متخصص اطفال مشورت کنند.

تحقیقات اخیر نشان می دهند که مکمل های ویتامین E ممکن است التهاب و آسیب سلولی را کاهش دهند. با این حال، نقش ویتامین E در مدیریت طولانی مدت NAFLD مشخص نیست، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم هستند.

مطالعه دیگری در سال 2021 نشان داد که ویتامین E در عادی سازی سطح ALT در 38 درصد از کودکان مبتلا به NASH مؤثر است.

علاوه بر این، یک آزمایش در سال 2017 نشان داد که مخلوطی از دوکوزاهگزانوئیک اسید، کولین و ویتامین E در کاهش NASH شدید در کودکان مؤثر است.

قبل از امتحان مکمل ها به عنوان یک درمان، والدین یا مراقبان باید در مورد استفاده از مکمل ها با یک متخصص اطفال صحبت کنند.

خلاصه

بیماری کبد چرب زمانی است که کبد چربی اضافی را ذخیره می کند. این بیماری ممکن است علائمی در کودکان ایجاد نکند. با این حال، غربالگری زود هنگام برای تشخیص این بیماری و جلوگیری از عوارض جدی مانند سیروز حیاتی است.

درمان های فعلی از طریق داشتن یک رژیم غذایی متعادل و انجام فعالیت های بدنی بر کاهش وزن تمرکز دارند. این تغییرات سبک زندگی می توانند تجمع چربی، التهاب و زخم در کبد را کاهش دهند.