کبد یکی از عضوهای مهم بدن می باشد. وظیفه آن کمک به هضم راحت تر غذا و دفع سموم و زائدات بدن می باشد. کبد هر فرد در بدن وی نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. به همین دلیل در صورت بروز مشکل باید سریعاً درمان شود تا خللی در عملکرد سایر اعضا به وجود نیاید. کبد بیمار معمولاً درگیر چربی بیش از حد می شود و اصطلاحاً به آن کبد چرب می گویند. در این راستا سعی می کنیم نکات مهمی در زمینه درمان کبد چرب، علائم بیماری کبد چرب و روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری کبد چرب و… را برایتان شرح دهیم.

کبد چرب و درمان آن

چرا به کبد چرب مبتلا می شویم؟

بزرگ ترین و مهم ترین علت درگیر شدن با این بیماری چاقی مفرط می باشد. در برخی موارد نیز کبد چرب در اثر بیماری دیابت و یا چربی خون بالا رخ می دهد؛ اما هر یک از این بیماری ها چگونه بر شروع بیماری کبد چرب یا تشدید این بیماری تأثیر می گذارند؟ به عنوان مثال چاقی بیش از حد سبب تجمع بیش از حد چربی در اطراف عضوهای داخلی بدن خواهد شد. در نتیجه آن ممکن است کبد فرد نیز دچار این چربی شود و با مشکل روبه رو شود. اکثر افرادی که از بیماری دیابت نوع دو رنج می برند نیز با بیماری کبد چرب درگیر خواهند شد.

در واقع در برخی مواقع با تزریق انسولین به بدن، اعضای بدن هیچ واکنشی از خود نشان نمی دهند و این امر سبب مشکلات بیشتر و تشدید بیماری خواهد شد. در برخی مواقع نیز انسولین به اندازه نرمال در بدن وجود ندارد. در نتیجه این دو امر بدن فرد موقعیت برای تشدید بیماری کبد چرب را پیدا می کند و واکنش هایی را از خود نشان می دهد. عوارضی همچون چاقی بیش از حد اطراف کمر فرد، فشار خون و قند خون بالا، بالا بودن تری گلیسیرید و کاهش کلسترول ایده آل و… سبب مبتلا شدن به بیماری کبد چرب خواهد شد. بهتر است بدانید آقایان بیشتر از خانم ها در معرض بیماری کبد چرب قرار دارند. علاوه بر این تعداد افراد سن بالا و سالمندانی که درگیر این بیماری می شوند نیز بیشتر از سایرین می باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  از عارضه آپاندیسیت چه می دانید؟ | از ابتلا تا درمان

نشانه های بیماری کبد چرب چیست؟

در مراحل ابتدایی بدن افراد بیمار هیچ گونه واکنش و علائمی از خود نشان نمی دهد؛ اما در صورتی که این بیماری شدیدتر شود و کبد شخص بیش از حد چرب شود حتماً نشانه هایی در بدن فرد شروع به ظاهر شدن می کنند. این نشانه ها شامل کاهش اشتها و کم شدن وزن فرد می باشد. در برخی موارد نیز ممکن است فرد به طور مکرر احساس خستگی کند و دائم بی حال باشد و احساس بی حوصلگی کند. جالب است بدانید افراد مبتلا به کبد چرب در برخی مواقع درگیر دردهایی در قسمت بالای شکم می شوند و این دردها می توانند بسیار دردناک و عذاب آور باشند؛ اما اگر این بیماری به مراحل بالاتری راه پیدا کند و به شدت تشدید شود حتماً فرد درگیر از کار افتادگی کبدی و ایجاد زخم های ناخوشایندی بر روی کبد خواهد شد.

در بسیاری از مواقع نیز زرد شدن چشم ها و پوست فرد نیز نشانه ای از ابتلا به بیماری کبد چرب به شمار می رود. خونریزی بخش های داخلی مانند مری، معده و رکتوم نیز می توانند به دلیل ابتلا به بیماری کبد چرب رخ دهد. خوب است بدانید در برخی موارد افراد به علت تشدید بیش از حد این بیماری دچار مشکلات تنفسی می شوند و یا اینکه به کما می روند و بیهوش می شوند.

کبد چرب و درمان آن

چگونه می توان از درگیر شدن با بیماری کبد چرب جلوگیری کرد؟

عوامل بسیار زیادی فرد را به سمت ابتلا به این بیماری سوق می دهد. افراد با کنترل کردن این عوامل می توانند از ابتلا به این بیماری خود را مصون نگه دارند. به عنوان مثال جلوگیری از چاقی مفرط و حفظ تعادل وزن بدن می تواند در ابتلا به بیماری کبد چرب جلوگیری کند. بهره گیری از یک رژیم غذایی اصولی و صحیح می تواند فرد را از درگیر شدن با بیماری کبد چرب حفظ کند. در برخی مواقع امکان دارد پزشک متخصص شما برایتان دارویی خاص تجویز کند. بهتر است آن داروها را طبق گفته پزشک و به موقع و منظم مصرف کنید. علاوه بر این نیز ورزش کردن می تواند تأثیر بسیار مثبتی در این زمینه داشته باشد.

بازشناسی بیماری کبد چرب

در صورتی که هر یک از علائم ذکر شده در بدن بیمار ظهور کرد یا اینکه پزشک معالج به وجود بیماری کبد چرب در بدن فرد شک کرد لازم است از فرد سابقه پزشکی را بخواهد. سابقه پزشکی به پزشک در زمینه شناسایی این بیماری کمک خواهد کرد، زیرا ممکن است برخی از بیماری هایی که قبلاً فرد به آن دچار بوده است سرچشمه بیماری کبد چرب بوده باشد. همچنین نیاز است پزشک معالج سابقه بیماری در بین افراد خانواده را نیز باید مورد بررسی قرار دهد. پزشک معالج احتمالاً از بیمار بخواهد آزمایش خون انجام دهد تا تشخیص بیماری به خوبی انجام گیرد. در برخی مواقع نیاز است آزمایش های متعددی را بیمار انجام دهد تا پزشک بتواند به طور قطعی تصمیمی بر درمان آن بگیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  خطر بیماری در کودکان با فشار خون بالا

پس از آن نیاز است پزشک پوست فرد را از نظر ایجاد لکه و تغییر رنگ پوست بررسی کند تا نشانه ای از بیماری کبد چرب در آن بیابد. اگر پزشک تا این مرحله باز هم در تشخیص بیماری شک داشت لازم است از دستگاه فیبرو اسکن جهت تشخیص راحت تر بهره گرفت. به کمک این دستگاه پزشک متخصص داخلی متوجه خواهد شد چه میزان چربی در اطراف کبد انباشته شده است و در کدام ناحیه وجود دارند. خوشبختانه بهره گیری از چنین دستگاهی می تواند در تشخیص بیماری کبد چرب بسیار تأثیرگذار باشد و نتایج دقیقی را در اختیار پزشک متخصص داخلی قرار دهد. علاوه بر این استفاده از این دستگاه هیچ گونه عارضه خاصی را برای بیمار به وجود نمی آورد. هزینه استفاده از این دستگاه به منظور تشخیص بیماری کبد چرب اصلاً زیاد نیست و بسیار به صرفه است.

کبد چرب و درمان آن

درمان بیماری کبد چرب چگونه انجام می شود؟

در صورتی که فردی با درگیر شدن با بیماری هایی همچون کلسترول پایین، دیابت و قند خون و… به بیماری کبد چرب مبتلا شده باشد می توان به راحتی با درمان آن ها (دیابت، قند خون و…) به درمان بیماری کبد چرب نیز کمک کرد. به منظور این کار فقط کافی است تغییرات مفیدی را در سبک زندگی تان انجام دهید تا از این بیماری نجات پیدا کنید. کاهش وزن، بهره گیری از رژیم غذایی اصولی و همچنین ورزش کردن می تواند نقش بسزایی پر کاهش و درمان بیماری کبد چرب ایفا کند؛ اما در صورتی که بیماری کبد چرب در بدن فرد بسیار شدید شده باشد و توسط این روش های درمانی، درمان نشود حتماً باید از عمل جراحی به منظور درمان این بیماری استفاده کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هیلوباکتر پیلوری چیست؟ | از علت ابتلا تا درمان آن را بیشتر بدانیم

در صورتی که کبد فرد تا حدودی از کار افتاده باشد و چربی بسیار زیادی اطراف آن را احاطه کرده باشد احتمالاً نیاز است عمل پیوند کبد برای فرد انجام شود. به منظور انجام این نوع روش درمانی نیاز است فرد بیمار یک الی دو ماه منتظر بماند تا آزمایشات لازم جهت ارزیابی وضعیت کبدها انجام شود. لازم است بدانید جهت جراحی کبد بیمار حتماً نیازی نیست یک کبد سالم را به طور کامل جایگزین کبد چرب شده کنند. به منظور درمان بیماری و این جایگزینی تنها بخشی از یک کبد سالم نیز کفایت می کند. دلیل این امر این است، در صورتی که کبد فرد از هرگونه بیماری مصون باشد قادر است بافت خود را ترمیم کند و به یک کبد کامل تبدیل شود. پس از انجام عمل جراحی فرد در بخش مراقبت های ویژه بستری خواهد شد. با بهبود وضعیت به بخش عمومی منتقل خواهد شد و در صورتی که علائم حیاتی فرد به طور حتم در حالت ایده آل باشد پس از گذشت مدت زمان کوتاهی بیمار مرخص خواهد شد.