یبوست یکی از عوارض جانبی بسیار شایع جراحی اسلیو معده است. طی یک فرایند اسلیو معده، جراحان حدود 80% از معده شما را برمی دارند. این تغییر شدید در آناتومی معده شما باعث ایجاد تعدادی تغییرات مانند کاهش گرسنگی و افزایش سیری می شود. همچنین می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای مانند یبوست، اسهال و حالت تهوع ایجاد کند.

یبوست بویژه در هفته ها و ماه های نخست بعد از عمل جراحی کاهش وزن شایع است. در طول این مدت، ممکن است به سختی آب بنوشید یا به همان اندازه فیبر بخورید. رژیم غذایی شما نیز ممکن است به طور قابل توجهی تغییر کند و ممکن است داروهایی مصرف کنید که خطر یبوست را افزایش می دهند.

در این مقاله، علت یبوست بعد از جراحی اسلیو معده را خواهید آموخت، چگونه می توانید از آن پیشگیری کنید و چه کاری می توانید انجام دهید تا همه چیز دوباره حرکت کند.

چگونه بفهمم یبوست دارم؟

در مورد عادات روده شما طیف گسترده ای از “عادی” وجود دارند. اما اگر کمتر از سه مرتبه در هفته اجابت مزاج داشته باشید ممکن است دچار یبوست شوید.

به علائم یبوست زیر توجه کنید:

  • داشتن حرکات نادر روده
  • دفع مدفوع سفت، توده ای یا خشک
  • زور زدن
  • احساس می کنید باید دفع داشته باشید اما نمی توانید
  • احساس می کنید که نمی توانید به طور کامل مدفوع کنید
  • نیاز به استفاده از انگشت برای خارج کردن مدفوع
  • احساس گرفتگی، درد شکم یا نفخ
چگونه بفهمم یبوست دارم؟

چگونه بفهمم یبوست دارم؟

آیا یبوست بعد از جراحی اسلیو معده طبیعی است؟

یبوست بعد از جراحی چاقی طبیعی و شایع است، اما اغلب موقتی است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هموکروماتوز یا افزایش حجم آهن در بدن

یک مطالعه کوچک در سال 2020 نشان داد که در 6 ماه گذشته، بسیاری از افراد نسبت به قبل از عمل جراحی خود یبوست کمتری داشته اند.

این مطالعه 124 فرد مبتلا به چاقی مرضی (با میانگین BMI حدود 44) را که تحت عمل جراحی اسلیو معده قرار گرفته بودند را مورد بررسی قرار داد. در میان افرادی که به طور منظم قبل از جراحی یبوست را تجربه می کردند، حدود 45 درصد شاهد بهبود علائم خود بودند.

در میان افرادی که قبل از جراحی یبوست نداشتند، حدود 21 درصد گزارش کردند که در پیگیری 6 ماهه خود دچار یبوست شده بودند.

این یافته ها نشان می دهند که جراحی کاهش وزن به طور بالقوه می تواند اثرات مفیدی برای افراد مبتلا به یبوست مزمن داشته باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای حمایت از این ادعاها نیاز است.

آیا یبوست بعد از اسلیو معده بیشتر از سایر انواع جراحی کاهش وزن است؟

محققان نمی دانند که آیا جراحی اسلیو معده نسبت به سایر انواع جراحی درمان چاقی بیشتر یا کمتر منجر به بروز یبوست می شود. اما یبوست یک عارضه جانبی طبیعی فرایندهای درمان چاقی است.

چرا بعد از جراحی چاقی اینقدر یبوست دارم؟

چند دلیل وجود دارد که چرا جراحی چاقی می تواند شما را بیشتر از حد معمول دچار یبوست کند.

شما غذا را متفاوت هضم می کنید.

جراحی چاقی، آناتومی معده شما را تغییر می دهد. از آنجا که هورمون های گوارشی خاصی در معده تولید می شوند، جراحی روی نحوه هضم غذا توسط بدن شما تأثیر می گذارد. همچنین می تواند سرعت حرکت غذای هضم شده در بدن را تغییر دهد و روی میکروبیوم روده شما تأثیر بگذارد. این تغییرات می توانند روی حرکات روده شما تأثیر بگذارند.

شما به اندازه کافی فیبر نمی خورید.

فیبر نقش مهمی در تشکیل مدفوع ایفا می کند. این به مدفوع شما کمک می کند تا آب را جذب کند، که آن را نرم می کند. همچنین به مدفوع شما حجم می دهد که به شما کمک می کند راحت تر آن را دفع کنید. اگر با نوشیدنی های پروتئینی و سایر غذاهای نرم زندگی می کنید، ممکن است فیبر کافی برای منظم نگه داشتن بدنتان دریافت نکنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  متخصص داخلی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

کمتر آب می نوشید.

مدفوع به رطوبت نیاز دارد تا به حرکت روان کمک کند. در هفته های بعد از جراحی چاقی، ممکن است گاهی احساس تهوع داشته باشید یا واقعاً احساس سیری کنید. ممکن است آنقدر احساس سیری کنید که خوردن و نوشیدن همزمان برایتان دشوار باشد. همچنین ممکن است نوشیدنی های گازدار یا سایر نوشیدنی هایی که برای هیدراته نگه داشتن شما استفاده می کردند را حذف کرده باشید.

رژیم غذایی شما تغییر می کند.

بعد از جراحی اسلیو معده، معده شما حدود 80 درصد کوچک تر است. به این معنا که شما سریع تر سیر می شوید، اما همچنین به این معنا است که هر لقمه مهم است. شما باید غذاهایی با ارزش غذایی بالا بخورید. رژیم غذایی شما ممکن است به طور قابل توجهی با قبل از جراحی متفاوت باشد، که می تواند روی عادات روده شما تأثیر بگذارد.

رژیم غذایی شما تغییر می کند.

رژیم غذایی شما تغییر می کند.

داروهای ضد درد مصرف می کنید.

بلافاصله پس از جراحی، ممکن است به شما مسکن های اپیوئیدی داده شود. مواد افیونی به دلیل ایجاد یبوست بدنام هستند.

شما به اندازه کافی حرکت نمی کنید.

بعد از جراحی، باید بتوانید بلافاصله به سطح طبیعی فعالیت بدنی خود بازگردید. با این حال، اگر به دلیل تغییر در رژیم غذایی خود احساس تهوع یا ضعف می کنید، ممکن است آنقدر که باید حرکت نکنید. این می تواند تأثیر منفی روی عادات روده شما داشته باشد.

چه چیزی به درمان یبوست بعد از جراحی چاقی کمک می کند؟

اگر از آخرین اجابت مزاج شما بیشتر از 3 روز گذشته است، می توانید ملین های بدون نسخه (OTC) زیر را امتحان کنید:

  • اسموتیک های خوراکی مانند میرالاکس MiraLAX یا شیر منیزیم فیلیپس Phillips’ Milk of Magnesia
  • نرم کننده های مدفوع مانند کولاس Colace
  • ملین های محرک مانند دالکولاکس Dulcolax
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سندروم روده تحریک پذیر یا IBS

دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید و بیشتر از 3 هفته از ملین ها استفاده نکنید. اگر در عرض 24 ساعت به نتیجه نرسیدید، حتماً با تیم مراقبت های درمان چاقی خود تماس بگیرید.

چگونه از یبوست بعد از جراحی بای پس معده یا اسلیو معده جلوگیری کنیم؟

این نکات را برای جلوگیری از یبوست بعد از بای پس معده، اسلیو معده یا سایر انواع جراحی چاقی رعایت کنید:

  • بدن خود را هیدراته نگهدارید: مطمئن شوید که حداقل 48 اونس (6 لیوان) آب در روز می نوشید. سعی کنید در طول روز فنجان های کوچک آب بنوشید.
  • فیبر زیاد بخورید: غذاهای پرفیبر مانند میوه ها و سبزیجات مصرف کنید. سعی کنید در صورت نیاز از مکمل های فیبر استفاده کنید تا به شما کمک کند حداقل 15 گرم فیبر در روز دریافت کنید.
  • ورزش: بعد از جراحی سعی کنید تا جایی که بدن شما اجازه می دهد پیاده روی کوتاه انجام دهید. سپس یک روتین ورزشی را اتخاذ کنید که شامل تمرینات قلبی و قدرتی باشد.
یبوست بعد از جراحی بای پس معده یا اسلیو معده

یبوست بعد از جراحی بای پس معده یا اسلیو معده

یبوست بعد از جراحی چاقی چقدر طول می کشد؟

یبوست معمولاً در روزهای نخست بعد از جراحی درمان چاقی به اوج خود می رسد در حالی که بدن شما هنوز در حال تطبیق با اندازه کوچک تر معده و تغییر رژیم غذایی است. به این حالت یبوست در مراحل اولیه می گویند.

برخی از افراد دچار یبوست طولانی مدت می شوند که می تواند ماه ها تا سال ها پس از عمل جراحی ادامه یابد. اگر یک ماه پس از جراحی همچنان یبوست دارید، حتماً این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

سخن پایانی

یبوست بعد از اسلیو معده و سایر انواع جراحی کاهش وزن طبیعی و شایع است. این به دلایل زیادی رخ می دهد، از جمله تغییرات فیزیکی در دستگاه گوارش، مقدار ناکافی مایعات و فیبر، و کمبود ورزش.

با این حال، راه های زیادی برای درمان و پیشگیری از بروز کوتاه مدت یبوست وجود دارد. یبوستی که حداقل یک ماه پس از جراحی طول می کشد باید توسط پزشک متخصص ارزیابی شود.

0/5 (0 نظر)