عفونت های دستگاه گوارش می توانند باعث ایجاد علائمی مانند اسهال و استفراغ شوند. آنها می توانند باکتریایی، ویروسی یا انگلی باشند. درمان ممکن است شامل استراحت، هیدراته کردن و دارو باشد. درمان توصیه شده توسط پزشک می تواند به نوع عفونت دستگاه گوارش بستگی داشته باشد. این مقاله علائم، انواع و درمان های انواع عفونت های شایع دستگاه گوارش را شرح می دهد.

انواع عفونت روده و دستگاه گوارش

سه نوع اصلی عفونت های گوارشی وجود دارد:

• باکتریایی
  • ویروسی
  • انگلی

باکتریایی

عفونت های باکتریایی دستگاه گوارش شامل عفونت های ناشی از مواد غذایی و مسمومیت های غذایی هستند.

منابع شایع عفونت های باکتریایی دستگاه گوارش عبارتند از:

• سالمونلا Salmonella
  • اشریشیا کلی Escherichia coli یا coli
  • کلستریدیوم پرفرینجنس Clostridium perfringens
  • لیستریا Listeria
  • استافیلوکوک Staphylococcus یا عفونت استاف staph

در حالی که تقریباً هر گونه غذای آلوده می تواند باعث ایجاد عفونت شود، برخی از مواد غذایی نسبت به سایرین خطرات بیشتری دارند. از جمله:

• گوشت، تخم مرغ یا مرغ نیم پز یا خام
  • لبنیات و آبمیوه های غیر پاستوریزه
  • آب آلوده
  • مواد غذایی، بویژه گوشت و محصولات تخم مرغ، که به خوبی در یخچال نگهداری نمی شوند
  • گوشت های اغذیه فروشی
  • میوه ها و سبزیجات شسته نشده یا خام

علاوه بر این، افرادی که دارای عفونت های باکتریایی دستگاه گوارش هستند ممکن است باکتری ها را به مواد غذایی که با آنها در تماس هستند منتقل کنند. این مواد غذایی در صورت مصرف توسط فرد دیگر می توانند او را نیز آلوده کنند.

انواع عفونت روده و دستگاه گوارش

ویروسی

عفونت های ویروسی دستگاه گوارش بسیار شایع هستند و اغلب افراد از آنها تحت عنوان آنفولانزای معده یاد می کنند.

نوروویروس Norovirus نوعی گاستروانتریت ویروسی viral gastroenteritis است. بر اساس گزارش مؤسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی (NIDDL)، نوروویروس هر سال باعث 19 تا 21 میلیون مورد آنفولانزای معده در ایالات متحده می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  حالت تهوع و استفراغ چیست و علل بروز آن کدامند؟

سایر ویروس هایی که می توانند باعث ایجاد عفونت های ویروسی دستگاه گوارش شوند در ایالات متحده کمتر شایع هستند.

واکسن ها می توانند از برخی از انواع عفونت های ویروسی از جمله روتاویروس rotavirus جلوگیری کنند.

انگلی

کرم های روده ای یا کرم ها و انگل های تک یاخته ای باعث ایجاد عفونت های انگلی دستگاه گوارش می شوند. دو مورد از شایع ترین عفونت های انگلی، ژیاردیازیسgiardiasis  و کریپتوسپوریدیوزیس cryptosporidiosis هستند.

تماس با مدفوع انسان در خاک می تواند باعث انتشار این انگل ها شود. افراد همچنین می توانند با نوشیدن یا شنا در آب آلوده به این عفونت ها مبتلا شوند.

برخی از عفونت های انگلی می توانند از حیوانات به انسان ها سرایت کنند. اینها شامل توکسوپلاسموز هستند که افراد می توانند در مدفوع گربه با آنها تماس پیدا کنند.

علائم و نشانه های عفونت های روده

اکثر عفونت های گوارشی علائم مشابهی دارند، گرچه ممکن است شدت آنها متفاوت باشد. علائم عفونت های گوارشی عبارتند از:

• گرفتگی معده
  • از دست دادن اشتها
  • دردهای عضلانی
  • عدم تعادل الکترولیت
  • گاز و نفخ
  • کاهش وزن ناخواسته

اکثر بیماری های دستگاه گوارش ویروسی به طور ناگهانی شروع می شوند و کمتر از یک هفته طول می کشند، گرچه ممکن است بیشتر ادامه پیدا کنند. عفونت های باکتریایی ممکن است مانند عفونت های ویروسی ظاهر شوند، اما برخی ممکن است بیشتر باعث تب بالا یا اسهال خونی شوند. عفونت های انگلی دستگاه گوارش اغلب باعث ایجاد خون یا مخاط در اسهال می شوند و تا زمانی که فرد تحت درمان قرار نگیرد ممکن است ادامه یابند.

علائم و نشانه های عفونت های روده

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اکثر افراد در صورت داشتن علائم عفونت گوارشی به مراجعه به پزشک نیازی ندارند. با این حال، NIDDK توصیه می کند در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

• درد شدید در شکم
  • یک تب بالا
  • اسهالی که بیش از 2 روز طول بکشد
  • مدفوع سیاه یا قیری رنگ
  • شش یا دفعات بیشتر مدفوع شل در روز
  • استفراغ مکرر
  • تغییرات در وضعیت روانی
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  یبوست چیست؟

همچنین، افراد بزرگسال اگر نتوانند مایعات را در بدن خود نگه دارند یا علائم کم آبی بدن را نشان دهند، برای عفونت گوارشی باید به پزشک مراجعه کنند، از جمله:

• تشنگی شدید
  • ادرار تیره و نادر
  • گونه ها و چشم های فرو رفته
  • خشکی دهان
  • پوستی که بعد از نیشگون گرفتن صاف نمی شود
  • سبکی سر

برخی از افراد باید همیشه در مورد عفونت های گوارشی با پزشک مشورت کنند زیرا در معرض خطر بالاتری از عوارض قرار دارند. از جمله:

• زنان باردار
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند
  • افراد بزرگسال مسن تر
  • نوزادان و کودکان خردسال

درمان های عفونت های دستگاه گوارش

برخی از عفونت های گوارشی، بویژه عفونت های انگلی، به تجویز داروی پزشک نیاز دارند. با این حال، بسیاری از موارد بیماری های دستگاه گوارش بدون درمان یا مداخله پزشکی بهبود می یابند. در بیشتر مواقع، فرد با استراحت زیاد و نوشیدن آب زیاد در منزل می تواند در مبارزه با عفونت به سیستم ایمنی بدن خود کمک کند. در موارد شدید، ممکن است فرد برای آبرسانی مجدد در بیمارستان به مراقبت های حمایتی نیاز داشته باشد.

افراد مبتلا به عفونت گوارشی با موارد زیر در منزل می توانند به درمان این بیماری کمک کنند:

• استراحت كردن
  • نوشیدن مکرر و جرعه جرعه آب
  • با احتیاط از داروهای بدون نسخه استفاده کنید
  • خوردن غذاهای آبکی که هضم آنها آسان است در هنگام داشتن احساس بهتر.
درمان های عفونت های دستگاه گوارش

جلوگیری از بروز عفونت های دستگاه گوارش

بسیاری از بیماری های گوارشی به شدن مسری هستند، اما اقدامات زیادی وجود دارند که فرد با انجام آنها می تواند به جلوگیری از گسترش آنها کمک کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) به افراد توصیه می کند برای جلوگیری از بروز عفونت های ویروسی اقدامات زیر را انجام دهند:

• دست های خود را خوب با آب و صابون بشویید.
  • ضدعفونی کننده دست بر پایه الکل را جایگزین شستشوی دست نکنید.
  • ایمنی مواد غذایی از جمله شستن میوه ها و سبزیجات و پختن گوشت را رعایت کنید.
  • از پختن یا تهیه غذا برای شخص دیگر در هنگام بیماری خودداری کنید.
  • سطوح سخت را با سفید کننده ضد عفونی کنید.
  • لباس ها یا ملحفه ها را با دقت بشویید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه درباره پری بیوتیک و پرو بیوتیک باید بدانید

CDC برای جلوگیری از عفونت باکتریایی دستگاه گوارش موارد زیر را توصیه می کند:

• شستن دست ها و سطوح قبل، حین و بعد از تهیه غذا
  • جدا کردن گوشت خام، غذاهای دریایی، مرغ و تخم مرغ از غذاهای آماده
  • پختن غذا تا دمای داخلی ایمن و اجتناب از غذای نیم پز
  • غذا را ظرف 2 ساعت پس از پخت در دمای زیر 40 درجه فارنهایت (4 درجه سانتیگراد) در یخچال قرار دهید.

افرادی که بیشتر در معرض خطر عفونت های دستگاه گوارشی و عوارض ناشی از آن قرار دارند، باید از غذاهای خام یا نیم پز حیوانی، لبنیات و آبمیوه های غیر پاستوریزه و جوانه های خام خودداری کنند.

برای جلوگیری از بروز عفونت گوارشی انگلی، فرد باید این اقدامات را انجام دهد:

• رعایت بهداشت خوب از جمله شستن دست ها
  • خودداری از غذا و آب آلوده
  • احتیاط هنگام سفر به مناطقی که عفونت های انگلی شایع تر هستند
  • برای جلوگیری از توکسوپلاسموز اقدامات احتیاطی را انجام دهید، از جمله اجتناب از جعبه بستر گربه در صورت بارداری

خلاصه

عفونت های دستگاه گوارش می توانند باکتریایی، ویروسی یا انگلی باشند. بدون توجه به علت، علائم ناخوشایند هستند و می توانند شامل اسهال، گرفتگی شکم و حالت تهوع باشند. بیشتر عفونت ها خود به خود برطرف می شوند، اما اگر فردی علائم کم آبی یا سایر عوارض را داشت، باید به پزشک مراجعه کند. در این میان، برای تسهیل بهبودی سریع، استراحت و مایعات فراوان ضروری هستند.