ادینوفاژیOdynophagia  زمانی است که عمل بلعیدن دردناک است. این درد هنگام بلع ممکن است در گلو، دهان یا لوله غذا رخ دهد و دلایل بالقوه مختلفی دارد. با گذشت زمان، بلع دردناک می تواند منجر به آسیب به گلو، کاهش وزن ناخواسته و سایر عوارض شود.

در این مقاله به علل شایع ادینوفاژی، علائم آن و همچنین درمان های موجود می پردازیم.

ادینوفاژی چیست؟

ادینوفاژی به درد هنگام بلع اشاره دارد. ادینوفاژی اختلالی است که در آن هنگام بلع درد احساس می شود. فرد ممکن است هنگام بلع غذا، مایع یا بزاق در گلو، دهان یا لوله غذا (مری) احساس درد کند. بلع دردناک نشانه بسیاری از شرایط پزشکی است. محل و شدت درد به علت آن بستگی دارد. ادینوفاژی در برخی موارد خیلی سریع برطرف می شود، اما می تواند طولانی مدت نیز باقی بماند و می تواند نشانه ای از یک وضعیت سلامت جدی تر باشد.

ادینوفاژی در مقابل دیسفاژی

دیسفاژیdysphagia  زمانی است که فرد متوجه می شود عمل بلع برای او دشوار است، در حالی که ادینوفاژی زمانی است که بلع دردناک است. دیسفاژی ممکن است در کنار ادینوفاژی رخ دهد، اما این دو حالت می توانند جداگانه نیز رخ دهند.

هنگامی که آنها با هم اتفاق می افتند، به این معنا است که بلع سخت و دردناک است.

دیسفاژی اغلب جدی تر از ادینوفاژی است. دیسفاژی می تواند باعث سرفه یا خفگی شود. در موارد شدید، این می تواند منجر به تحریک یا باکتری در ریه ها شود، که می تواند منجر به ذات الریه شود.

هم دیسفاژی و هم ادینوفاژی می توانند در نتیجه عفونت یا التهاب ایجاد شوند. با این حال، دیسفاژی همچنین می تواند نشانه ای از اضطراب، و ناشی از عوامل روانی باشد. همچنین فرد ممکن است به دلیل ترس از بلعیدن، بلعش دشوار باشد، وضعیتی که به نام فاگوفوبیا phagophobia شناخته می شود.

ادینوفاژی و دیسفاژی گاهی اوقات با احساس گلوبوسglobus  اشتباه گرفته می شوند، وضعیتی که احساس می شود توده ای در گلو وجود دارد. با این حال، بر خلاف ادینوفاژی و دیسفاژی، احساس گلوبوس مستقیماً روی مکانیسم بلع تأثیر نمی گذارد.

درد هنگام قورت دادن

درد هنگام قورت دادن

علائم ادینوفاژی

علائم ادینوفاژی بسته به علت درد می توانند کوتاه مدت یا طولانی مدت باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آشنایی با دارو های فشار خون بالا

علائم شایع عبارتند از:

  • درد مبهم و سوزش یا یک درد شدید و شربان دار در دهان، گلو یا مری هنگام بلع
  • دردی که هنگام قورت دادن غذاهای خشک بدتر می شود، گرچه در برخی موارد مایعات و جامدات همان مقدار درد را ایجاد می کنند.
  • کاهش وزن ناشی از کاهش مصرف غذا
  • کم آبی ناشی از کاهش مصرف مایعات

در مواردی که یک عفونت باعث بروز ادینوفاژی می شود، فرد ممکن است علائم دیگری از عفونت مانند تب، درد و درد، خستگی و احساس کلی ناخوشی را مشاهده کند.

علل بلع دردناک

طیف گسترده ای از عوامل می توانند باعث بلع دردناک شوند، از جمله:

  • عفونت هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و گلودرد استرپتوکوکی.
  • التهاب دهان، گلو یا مری ناشی از التهاب لوزه ها، فارنژیت، لارنژیت یا ازوفاژیت.
  • سوزش سر دل یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD)، که در آن به دلیل بسته نشدن صحیح اسفنکتر تحتانی، اسید معده وارد مری و گاهی اوقات گلو می شود و باعث درد و التهاب می شود. سوزش معده طولانی مدت می تواند منجر به ایجاد زخم و دیسفاژی شود.
  • سیستم ایمنی ضعیف شده. افراد مبتلا به اچ آی وی یا ایدز یا افرادی که تحت رادیوتراپی یا سایر درمان های سرطان قرار می گیرند، بیشتر از سایر افراد به ادینوفاژی مبتلا می شوند. طبق برنامه مرکز آموزش و درمان ایدز، عفونت کاندیدا شایع ترین علت است. گاهی اوقات داروهای ضد رتروویروسی که برای درمان اچ آی وی استفاده می شوند منجر به رفلاکس اسید می شوند. این می تواند منجر به علائم دیگری مانند ادینوفاژی شود.
  • عفونت های کاندیدا دهان، گلو و مری. این عفونت های قارچی در افرادی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است شایع تر هستند.
  • سرطان مری با دیسفاژی مداوم، ادینوفاژی و کاهش وزن ناخواسته همراه است. این به دلیل تومورهایی است که در مری شما ایجاد می شود. فردی که سرطان مری دارد ممکن است هنگام بلع در قفسه سینه یا کمر احساس درد کند. سرطان مری ممکن است در اثر سیگار کشیدن طولانی مدت، سوء مصرف الکل، یا سوزش سر دل مداوم ایجاد شود. همچنین می تواند ارثی باشد.
  • صدمات یا زخم ها در دهان، گلو یا مری، همچنین معده. این می تواند در اثر تروماهای فیزیکی، جراحی یا خوردن غذاهایی با لبه های تیز ایجاد شود. زخم ها همچنین ممکن است به دلیل GERD درمان نشده ایجاد شوند. استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهاب، مانند ایبوپروفن (موترین، ادویل) می تواند خطر ابتلا به زخم را افزایش دهد.
  • تنباکو، الکل یا داروهای غیرقانونی می توانند دهان، گلو و مری را تحریک کرده و بلع آن را دردناک کنند.
  • نوشیدن نوشیدنی های بسیار گرم یا سرد برای مدت طولانی می تواند بر مخاط پوشش مری تأثیر بگذارد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سلیاک یا حساسیت به گلوتن

تشخیص

ادینوفاژی معمولا با آندوسکوپی تشخیص داده می شود. این وسیله شامل یک دوربین کوچک دارای منبع نور است که به نام آندوسکوپ شناخته می شود. در گلوی شما قرار داده می شود تا پزشک بتواند مری شما را بهتر ببیند. آنها همچنین از شما خواهند خواست که در طول آزمایش قورت دهید.

پزشک ممکن است آزمایش های دیگری را در رابطه با هر علت مشکوک زمینه ای بلع دردناک تجویز کند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که آزمایش خون شما ممکن است به حالت عادی برگردد.

درد هنگام قورت دادن

درد هنگام قورت دادن

درمان های بلع دردناک

طرح درمان دقیق ادینووفاژی به علت اصلی آن بستگی دارد. درمان های بلع دردناک عبارتند از:

  • درمان علل زمینه ای مانند مصرف آنتی بیوتیک ها برای عفونت ها یا آنتی اسیدها برای رفلاکس اسید
  • بسته به شرایط پزشکی زمینه ای، بلع دردناک ممکن است با دارو برطرف شود. به عنوان مثال، داروهای تجویزی مورد استفاده برای درمان GERD می توانند به جلوگیری از بازگشت اسید معده به حلق و مری کمک کنند. به نوبه خود، ممکن است هنگام قورت دادن متوجه بهبود درد شوید. داروهای ضد التهاب برای تسکین درد ناشی از التهابات مانند التهاب لوزه ها و لارنژیت نیز درمان کننده هستند. همچنین ممکن است از داروها در درمان سایر علل زمینه ای مانند HIV و عفونت استفاده شوند. عفونت های کاندیدا باید با داروهای ضد قارچ درمان شوند.
  • اجتناب از الکل و تنباکو، زیرا این مواد می توانند گلو و مری را تحریک کنند
  • خوردن غذای نرم و جویدن طولانی تر برای کاهش درد هنگام بلع
  • استفاده از اسپری های گلو برای بی حس کردن گلو و ایجاد تسکین کوتاه مدت درد
  • در موارد شدید که بلعیدن به دلیل درد غیر ممکن است، برای جلوگیری از کاهش وزن، ممکن است لوله تغذیه توصیه شود. هنگامی که ادینوفاژی به دلیل سرطان یا GERD ایجاد می شود، جراحی نیز یک گزینه است. در موارد تومورهای مری یا کارسینوم، پزشک ممکن است برداشتن این سلول ها را با جراحی توصیه کند. اگر داروها به وضعیت شما کمک نکنند، این گزینه ممکن است برای GERD نیز استفاده شود.
  • اگر پزشک شما هیچ مشکل پزشکی اساسی را تشخیص ندهد، بلع دردناک ممکن است با گذشت زمان خود به خود برطرف شود. این امر پس از سرماخوردگی یا آلرژی شدید شایع است. در صورت بروز ناراحتی های مکرر در هنگام بلع با پزشک خود صحبت کنید.
درد هنگام قورت دادن

درد هنگام قورت دادن

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در بسیاری از موارد، ادینوفاژی بدون درمان برطرف می شود. بلع دردناک ناشی از سرماخوردگی یا آنفولانزا باید ظرف یک هفته ناپدید شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت روده و راه های درمان آن

علت ادینوفاژی را اغلب می توان با معاینه چشمی گلو مشخص کرد، بویژه در جایی که التهاب یا عفونت ایجاد شده اند. در سایر موارد، سواب گلو یا آندوسکوپی ممکن است نیاز باشند.

اگر علت آشکاری برای بلع دردناک وجود نداشته باشد، فرد باید با پزشک مشورت کند. اگر ادینوفاژی باعث شود خوردن یا تنفس دشوار شود، فرد باید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

اگر ادینوفاژی برای چند هفته ادامه داشت، با کاهش وزن یا کم آبی همراه بود، یا اگر توده جدیدی ظاهر شد، فرد باید با پزشک مشورت کند.

چشم انداز

بلع دردناک هنگامی که به موقع تشخیص داده درمان شود، بسیاری از بیماری های زمینه ای همراه با آن بهبود می یابند. نکته کلیدی این است که در صورت مشاهده علائم طولانی مدت به پزشک خود مراجعه کنید.

ادینوفاژی و علت اصلی آن در صورت عدم درمان، می توانند منجر به بروز عوارض بیشتر شوند. با ادینوفاژی ممکن است کاهش وزن نیز رخ دهد. به دلیل ناراحتی های مربوط به بلع ممکن است کمتر غذا بخورید. این می تواند منجر به بروز سایر نگرانی های سلامتی مانند کم خونی، کم آبی و سوء تغذیه شود. اگر متوجه شدید که این مشکل شما است، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

0/5 (0 نظر)