در همین ابتدا بهتر است به شما گوشزد کنیم که تمام دردها و ناراحتی های معده را جدی بگیرید و برای درمان درد حتماً نزد پزشک متخصص داخلی بروید. بیماری سرطان روده به یک باره رخ نمی دهد، بلکه ذره ذره رشد و تکثیر سلول های سرطانی را افزایش می دهد و ناگهان فرد متوجه می شود که معده اش به طور کامل درگیر این سلول ها شده است. در اکثر مواقع رشد این سلول ها تا جایی ادامه می یابد که آن ها تبدیل به توده می شوند و درون معده قرار می گیرند. اگر با ناراحتی معده مواجه شوید و نزد پزشک متخصص داخلی بروید، وی پس از بررسی های لازم، در صورت نیاز شما را برای انجام آزمایش های متعدد آماده می کند. در این بین پزشک متخصص داخلی علاوه بر بررسی پرونده پزشکی، سوالاتی را از بیمار در باب این بیماری و ریشه آن در اطرافیان و فامیل پرس و جو می کند. آزمایشات ضروری برای تشخیص سرطان معده می تواند شامل موارد زیر باشد:

آزمایش خون، سی تی اسکن، آندوسکوپی و بیوپسی معده و… . آزمایش خون که نوعی آزمایشی معمولی و بدون درد است که نمونه گیری آن سبب تشخیص بهتر سلول های سرطانی می شود. در پی این نوع آزمایش می توان تشخیص داد که آیا سلول های سرطانی در بدن وجود دارد یا خیر. درمورد سی تی اسکن نیز باید بگوییم که در مواقعی که نیاز است پزشک متخصص داخلی تصویری واضح به همراه جزئیات کامل از معده داشته باشد از این فناوری کمک گرفته می شود. در برخی مواقع پزشک متخصص ترجیح می دهد نمونه برداری از معده به صورت دقیق تر انجام شود. وی به همین منظور لوله ای بسیار نازک را که در محل ابتدایی آن دوربین کوچکی تعبیه شده است را از طریق دهان و نای وارد معده می کند تا بررسی ها دقیق تر انجام شود. در مورد بیوپسی معده باید بگویبم که بیمار در این نوع معالجه کمی اذیت می شود. در این هنگام پزشک متخصص داخلی به کمک لوله آندوسکوپی ذره ای از بافت داخلی معده را جدا می کند و از دهان خارج می کند تا توسط میکروسکوپ های پزشکی مورد بررسی بیشتری قرار گرفته شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  التهاب غدد لنفاوی

علائم و نشانه های مربوط به بیماری سرطان معده چیست؟

نیازی نیست همه علائم سرطانی واضح و با درد بسیار زیادی همراه باشد. سرطان معده نشانه های خفیف و ضعیفی را نیز به همراه دارد. اگر پس از هر وعده غذایی که غذایتان را به اندازه میل کردید احساس پر بودن بیش از حد به شما دست داد باید احتیاط کنید. سوزش سر معده نشانه ای است که امروزه معمولاً افراد با خوردن کمی شیرین بیان سعی می کنند آن را به صورت خانگی درمان کنند اما لازم است بدانید اگر به صورت مداوم تکرار شود ممکن است نشانه ای از سرطان معده به شمار می رود. سوء هاضمه و حالت تهوع نیز دیگر نشانه های این بیماری محسوب می شوند. کاهش اشتها و کاهش وزن به یکباره می تواند از نشانه های مبتلا شدن به سرطان معده باشد. گاهی افراد نشانه های بالا را دارند اما آن ها را مهم نمی گیرند و به دنبال درمان آن نمی روند.

در این مواقع بیماری رشد می کند و علائم جدی تری از خود بروز می دهد. آن علائم می تواند درد شدید معده، وجود خون در مدفوع، حالت تهوع شدید و استفراغ باشد. زرد شدن اطراف چشم و پوست بیمار، لاغر شدن و کاهش وزن آن هم به یک باره و بدون دلیل می تواند نگرانی هایی در باب سرطان معده برای شما ایجاد کند. یبوست و تورم و بزرگ شدن معده می تواند از علائم مبتلا شدن به سرطان معده محسوب شود‌. خستگی های بیش از حد، بی حس شدن و شلی بدن نیز می توانند از نشانه های بیماری سرطان معده باشد. اگر هر یک از نشانه های بالا را در وجود خود مشاهده کردید، سعی کنید در اسرع وقت نزد پزشک متخصص داخلی بروید و موضوع را با او درمیان بگذارید. وی شما را برای انجام آزمایش ها و تشخیص راحت تر و دقیق تر تشویق خواهد کرد.

سرطان معده

دلایل مبتلا شدن به سرطان معده کدامند؟

بسیاری از متخصصان بر این باورند که علت اصلی سرطان معده هنوز شناسایی نشده است. آن ها معتقدند دلایل شناخته شده از جمله عواملی هستند که سبب تشدید این بیماری می شوند نه به وجود آمدن آن. یکی از مهم ترین این عوامل که سبب بالا رفتن ریسک ابتلا به سرطان معده در فرد می شود ایجاد زخم های متوالی در معده است که توسط باکتری های معده انجام می گیرد. کاهش وزن و یا افزایش وزن آن هم به صورت یکباره می تواند سبب تشدید این بیماری شود. مصرف دخانیات، مصرف غذاهای پر چرب و شور می تواند فرد را به سمت بیماری سرطان معده سوق دهد. اگر یکی از نزدیکان و فامیل شما به این بیماری مبتلا شده باشد ممکن است از طریق ژنتیکی این بیماری به شما نیز سرایت کند. جراحی معده نیز از عوامل تأثیر گذار بر بروز سرطان معده محسوب می شود. مبتلا شدن بدن به ویروس اپشتاین بار نیز می تواند از جمله مواردی باشد که فرد را به سرطان معده نزدیک می کند. افرادی که با زغال، آهن و مواد بازیافتی کار می کنند باید بسیار مراقب باشند، زیرا احتمال بروز سرطان معده در اینگونه افراد نیز بالا می رود. جالب است بدانید افرادی که گروه خونی آن ها A است از جمله افرادی هستند که خطر ابتلا به سرطان معده در آن ها بالا می باشد.

سرطان معده

چگونگی درمان سرطان معده

همان طوری که امروزه با پیشرفت علم هر نوع بیماری و سرطانی مورد درمان متخصصان قرار گرفته است، بیماری سرطان معده نیز راه های درمانی متعددی را دارد. باید بدانید که روش درمان در افراد مختلف به یک صورت نیست و کاملاً وابسته به مرحله ای که بیماری در آن وجود دارد، می باشد. مراحل بیماری توسط پزشک متخصص داخلی تشخیص داده می شود. بیماری می تواند در مراحل صفر تا چهار وجود داشته باشد. در ابتدا مراحل بیماری را برای شما بازگو و بررسی می کنیم و در ادامه به توضیحات درمانی مراحل توسط پزشک متخصص داخلی می پردازیم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل خونریزی از رکتوم و راه های درمان آن

بیماری در مرحله صفر

در این مرحله سلول های سرطانی تنها بخشی از معده را پوشش می دهند. در این مرحله در برخی مواقع احتمال دارد بیماری به صورت رشد توده های بدخیم نیز نشان داده شود. پزشک متخصص داخلی تصمیم می گیرد قسمتی از معده را که با این سلول ها درگیر شده اند از بدن خارج کند و مانع گسترش آن ها شود. در برخی موارد ممکن است جراح متخصص تصمیم بگیرد تمام معده را جراحی کند و از بدن خارج کند.

بیماری در مرحله اول

در این مرحله دیگر خبری از سلول های سرطانی نیست. آن ها به طور چشمگیری رشد کرده اند و به تومورهای سرطانی تبدیل شده اند. برای درمان بیمار در این مرحله معمولاً همان جراحی معده و برداشتن قسمتی از بافت معده انجام می گیرد. شیمی درمانی و رادیوتراپی و همچنین مصرف داروهای شیمیایی به منظور تسریع روند درمان مورد استفاده قرار می گیرند.

بیماری در مرحله دوم

در این مرحله دیگر تقریباً تمام بافت معده درگیر شده اند. درمان این مرحله دقیقاً مانند مرحله قبل شامل جراحی معده و بهره گیری از داروهای شیمیایی و شیمی درمانی می باشد.

بیماری در مرحله سوم

همانند مرحله قبلی توده های سرطانی تمام قسمت های معده را درگیر خود کرده است. علاوه بر این ممکن است کولن نیز درگیر این توده ها شده باشد. احتمالاً سایز این توده ها نسبت به مرحله قبلی کاهش یافته باشد اما باید بدانید که از نظر عمقی بیش از قبل به بافت معده نفوذ کرده اند. جراحی و در کنار آن انجام شیمی درمانی از موارد مهم در درمان این بیماری می باشند. در این مرحله برخی افراد معمولاً در این مرجله دچار ضعف و بی حالی شدیدی میباشند. از این رو به جای جراحی ممکن است از رادیوتراپی و یا شیمی درمانی به تنهایی استفاده شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت حاد دستگاه تنفسی فوقانی

بیماری در مرحله چهارم

در این که در این مرحله تمام بافت و عضلات معده درگیر بیماری شده باشد شکی نیست. متأسفانه مرحله آخر علاوه بر معده، کلیه ها، ریه و مغز فرد نیز با بیماری دست و پنجه نرم می کند. درمان فرد در این مرحله بسیار دشوار است. نیاز است نزد پزشک متخصص داخلی یا متخصص گوارش متبحری بروید تا اقدامات لازم جهت پیشگیری از پیشرفت بیماری و همچنین درمان بیماری را انجام دهد.