انواع دیابت

دیابت قندی، که عموما با نام دیابت شناخته می شود، یک بیماری متابولیک است که سبب افزایش سطح قند خون در فرد می شود. هورمون انسولین، قند موجود در خون را به درون سلول ها به منظور ذخیره انرژی یا استفاده از آن منتقل می کند. در صورتی که مبتلا به دیابت باشید، بدن شما به اندازه کافی انسولین تولید نمی کند یا از انسولین تولید شده به طور مؤثر استفاده نمی کند.

در صورتی که قند خون بالای ناشی از دیابت درمان نشود، می تواند منجر به آسیب به اعصاب، چشم ها، کلیه ها و سایر ارگان های بدن شود.

دیابت انواع مختلفی دارد:

• دیابت نوع 1 یک بیماری خود ایمنی است. سیستم ایمنی بدن با حمله به سلول های موجود در لوزالمعده، جایی که انسولین ساخته می شود، آنها را از بین می برد. هنوز علت این عمل مشخص نیست. حدود 10 درصد از افراد مبتلا به دیابت، مبتلا به نوع 1 آن هستند.
  • دیابت نوع 2 هنگامی که بدن شما در برابر انسولین مقاوم شود، رخ می دهد که این امر موجب افزایش سطح قند در خون شما می شود.
  • پیش دیابت زمانی صورت می گیرد که قند خون شما از حد نرمال بالاتر باشد، اما به حدی نباشد که بتوان آن را در دسته دیابت نوع 2 قرار داد.
  • دیابت بارداری افزایش سطح قند خون در دوران بارداری است. هورمون انسداد انسولین تولید شده توسط جفت سبب پیشامد این نوع دیابت می شود.

هر یک از انواع مختلف دیابت علائم و دلایل منحصر به فردی را به دنبال دارد. در مورد این تفاوت ها بیشتر بدانید.

علائم دیابت

علائم دیابت در اثر افزایش سطح قند خون بروز می کند.

انواع، علائم، دلایل و عوارض بروز دیابت

علائم عمومی دیابت

علائم عمومی دیابت موارد زیر را شامل می شود:

• افزایش اشتها
  • عطش بیشتر
  • خستگی شدید
  • زخم هایی که بهبود نمی یابند
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تشنگی ناشی از دیابت

علائم دیابت در مردان

مردان مبتلا به دیابت ممکن است علاوه بر علائم عمومی دیابت، کاهش میل جنسی، اختلال نعوظ و ضعف قدرت عضلانی را تجربه کنند.

علائم دیابت در زنان

در زنان دیابتی نیز بروز علائمی مانند عفونت ادرار، عفونت واژن و خشکی و خارش پوست می تواند مشاهده شود.

علائم دیابت نوع 1

دیابت نوع 1 شامل علائم زیر است:

• گرسنگی شدید
  • عطش زیاد
  • کاهش وزن غیرعمدی
  • تاری دید

به علاوه دیابت نوع 1 ممکن است سبب تغییر خلق فرد شود.

علائم دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 شامل علائم زیر است:

• افزایش اشتها
  • افزایش عطش
  • افزایش ادرار
  • بهبود آهسته زخم ها

از آنجا که بالا رفتن سطح گلوکز باعث سخت تر شدن التیام می شود، ممکن است این نوع دیابت موجب عفونت های مکرر نیز شود.

انواع، علائم، دلایل و عوارض بروز دیابت

علائم دیابت بارداری

اغلب زنان مبتلا به دیابت بارداری علائمی را از خود نشان نمی دهند. تشخیص این بیماری با یک آزمایش معمول قند خون یا آزمایش گلوکز دهانی که معمولاً بین هفته های 24 و 28 حاملگی انجام می شود، امکان پذیر است. البته به ندرت، ممکن است دیابت بارداری در زنان باعث افزایش عطش یا ادرار شود. گاهی علائم دیابت به حدی خفیف است که مشاهده آنها در ابتدای بیماری بسیار دشوار می باشد. در صورتی که در علائم ذکر شده تغییراتی را مشاهده کردید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

علل دیابت

علت بروز هر نوع دیابت مختلف است.

علل دیابت نوع 1

عوامل موثر در ابتلا به دیابت نوع یک همچنان برای پزشکان ناشناخته است. در دیابت نوع 1، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به سلول های بتا، تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله می کند و آنها از بین می برد. ممکن است ژن ها، نقشی را در ابتلای برخی افراد بازی کنند. به علاوه ممکن است ویروس، سیستم ایمنی بدن را مختل کند.

علل دیابت نوع 2

علت دیابت نوع 2، ترکیبی از ژنتیک و عوامل سبک زندگی است. اضافه وزن یا چاقی نیز خطر ابتلا را افزایش می دهند. دیابت نوع 2 می تواند از خانواده ها به ارث برسد. ژن های به ارث رسیده از اجداد یا والدین می تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 و اضافه وزن را افزایش دهد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  التهاب غدد لنفاوی

علل دیابت بارداری

دیابت بارداری در نتیجه تغییرات هورمونی در دوران بارداری حاصل می شود. جفت جنین هورمون هایی را تولید می کند که باعث حساسیت بیشتر سلول های مادر نسبت به تاثیر انسولین می شود. همین امر می تواند موجب بالا رفتن سطح قند خون در زمان بارداری شود. اضافه وزن در دوران بارداری می تواند احتمال ابتلا به دیابت حاملگی را افزایش دهد. بنابراین، ژن ها و عوامل محیطی هر دو در ابتلا به دیابت نقش دارند.

عوامل افزایش خطر ابتلا به دیابت

برخی عوامل وجود دارند که منجر به افزایش خطر ابتلا به دیابت می شوند.

عوامل افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 1

در زمان کودکی یا نوجوانی، در صورتی که سابقه ابتلا به دیابت را در خانواده خود داشته اید یا ژن های خاص مرتبط با این بیماری را دارید، احتمال آنکه به دیابت نوع 1 مبتلا شوید زیاد است.

عوامل افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در شما بالا است اگر:

• اضافه وزن دارید
  • بالای 45 سال هستید
  • سابقه ابتلا به دیابت را در خانواده خود دارید
  • از نظر جسمی فعال نیستند
  • دیابت بارداری داشته اید
  • پیش دیابت دارید
  • فشار خون بالا، کلسترول بالا یا تری گلیسیرید بالا دارید

عوامل افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری

خطر ابتلا به دیابت بارداری در شما بالا است اگر:

• اضافه وزن دارید
  • بالای 25 سال هستید
  • در طی بارداری گذشته به دیابت بارداری مبتلا بودید
  • نوزادی با وزن بیش از 9 پوند به دنیا آورده اید
  • سابقه خانوادگی دیابت نوع 2 دارید
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دارید

خانواده، محیط و شرایط پزشکی موجود همگی عوامل تاثیرگذاری در احتمال ابتلا به دیابت هستند. سعی کنید عوامل افزایش دهنده خطر ابتلا به دیابت را مدیریت نمایید.

عوارض ناشی از دیابت

قند خون بالا سبب آسیب به بدن و اندام شما می شود. هرچه سطح قند خون شما بالاتر باشد و مدت زمان طولانی تری آن را درمان نکنید، خطر عوارض ناشی از آن نیز بیشتر خواهد شد.

عوارض ناشی از دیابت عبارتند از:

• بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته
  • نوروپاتی
  • نفروپاتی
  • رتینوپاتی و نابینایی
  • از دست دادن شنوایی
  • آسیب های پا مانند عفونت ها و زخم هایی که بهبود نمی یابند
  • شرایط پوستی مانند عفونت های باکتریایی و قارچی
  • زوال عقل

عوارض ناشی از دیابت بارداری

دیابت بارداری کنترل نشده می تواند مشکلاتی را ایجاد کند که هم مادر و هم کودک را تحت تأثیر قرار می دهد. عوارض تاثیرگذار بر کودک شامل موارد زیر است:

• تولد زودرس
  • وزن بالاتر از حد طبیعی هنگام تولد
  • افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آینده
  • قند خون پایین
  • زردی
  • زایمان جنین مرده
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پولیپ کیسه صفرا چیست و چگونه درمان می شود؟

عوارض دیابت بارداری بر مادر می تواند شامل فشار خون بالا یا ابتلا به دیابت نوع 2 باشد. به علاوه ممکن است نیاز به زایمان سزارین نیز باشد. همچنین خطر ابتلا به دیابت حاملگی مادر در بارداری های بعدی را نیز افزایش می دهد. دیابت می تواند عوارض جدی پزشکی را به دنبال داشته باشد، اما با استفاده از داروها و تغییر سبک زندگی، شرایط و عوارض آن قابل مدیریت هستند.

دیابت در کودکان

کودکان نیز ممکن است به دیابت نوع 1 و نوع 2 مبتلا شوند. کنترل قند خون به ویژه در جوانان بسیار مهم است، زیرا این بیماری می تواند منجر به آسیب ارگان های مهمی از جمله قلب و کلیه شود.

دیابت نوع 1 در کودکان

اغلب شکل خود ایمنی دیابت در کودکی شروع می شود. افزایش ادرار، یکی از علائم اصلی آن است. کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 ممکن است شب ادراری داشته باشند. تشنگی، خستگی و گرسنگی شدید نیز از دیگر علائم این بیماری هستند. درمان فوری کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 بسیار حائز اهمیت است. همچنین این بیماری می تواند سبب افزایش قند خون و کم آبی بدن شود که در مواردی می تواند اورژانسی باشد.

دیابت نوع 2 در کودکان

پیش تر دیابت نوع 2 در کودکان بسیار نادر بود. در حال حاضر که تعداد بیشتری از کودکان دارای اضافه وزن یا چاقی هستند، دیابت نوع 2 نیز در این گروه سنی شایع تر گشته است. در حدود 40 درصد از کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 علائمی را از خود نشان نمی دهند. تشخیص این بیماری با معاینه فیزیکی قابل انجام است.

در صورتی که دیابت نوع 2 در کوکان و نوجوانان درمان نشود می تواند سبب ایجاد عوارض مادام العمری از جمله بیماری های قلبی، کلیوی و نابینایی شود. تغذیه سالم و ورزش در کنترل و مدیریت سطح قند خون به کودک شما کمک  می کند و از بروز مشکلات ناشی از آن جلوگیری می کند. با پزشک خود درباره خطرات بالقوه دیابت صحبت کنید. در صورتی که در معرض خطر هستید، آزمایش قند خون را انجام داده و توصیه های پزشک را برای مدیریت قند خون خود دنبال کنید.