در اکثر موارد که عفونت معده صورت می گیرد نامی از هیلوباکتر پیلوری شنیده می شود. در واقع هیلوباکتر پیلوری نوعی باکتری محسوب می شود که با بیش از نیمی از مردم جهان درگیر شده است و معده آن ها را دچار عفونت کرده است. متأسفانه قدرت و مقاومت این باکتری به حدی رسیده است که توانایی زنده ماندن در محیط اسیدی معده را نیز دارد. ظاهر این باکتری بسیار ریز و شبیه مارپیچ است. مسیر انتقال آن از دهان به داخل بدن می باشد. لازم است بدانید در برخی موارد این موجود ریز و کوچک قادر است در لایه مخاطی محیطی را با اسارت خود در آورد و در آن جا به سلطنت و لانه گزینی بپردازد. با ماندگاری بیش از حد این باکتری در لایه مخاطی و لانه گزینی آن احتمال ایجاد زخم در دیواره معده شدت می یابد. خطرات ناشی از وجود این باکتری در بدن به حدی بالا است که با حضور طولانی مدت این باکتری امکان ایجاد سرطان معده و سایر بیماری های قلبی در بدن فرد وجود خواهد داشت. به همین دلیل تشخیص و درمان به موقع وجود این باکتری در بدن بسیار اهمیت دارد.

هیلوباکتر پیلوری

علت ابتلا به عفونت هیلوباکتر پیلوری چیست؟

در ابتدا بگوییم اکثر مبتلایان به این بیماری کودکان هستند. انتقال هیلوباکتر پیلوری از فردی به فرد دیگر می تواند انجام شود. علاوه بر این راه دیگر انتقالی این باکتری بزاق دهان نیز می باشد. در برخی موارد دیده شده است که باکتری هیلوباکتر پیلوری از طریق آلودگی مدفوع افراد نیز منتقل می شود. به همین دلیل است که رعایت بهداشت فردی بسیار اهمیت دارد. جالب است بدانید این باکتری می تواند به معده وارد شود و پوشش محافظتی به دور خود بپیچد. با این کار خود را در برابر هرگونه ضد باکتری محافظت می کند و می تواند سالیان سال بدون بروز هیچ گونه نشانه ای در بدن فرد زندگی کند و تغذیه کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه لازم است درباره کبد چرب و راه های درمانی آن بدانید

از نشانه های بیماری هیلوباکتر پیلوری چه می دانید؟

همان طوری که گفته شد در اکثر موارد این باکتری قادر است خود را استتار کند و هیچ گونه علامتی از خود نشان ندهد؛ اما در برخی موارد نیز زودتر از آن که بتواند خود را تحت پوشش محافظتی قرار دهد با علائمی در بدن ظاهر می شود. این علائم نزدیک به معده و با تورم و درد معده بروز می کنند. البته کاهش اشتها و حالت تهوع و همچنین استفراغ نیز می تواند از نشانه های حضور این باکتری در بدن فرد باشد. در برخی موارد نیز فرد دچار تورم معده و درد معده خواهد شد. این درد در قسمت اواسط شکم یا قسمت بالایی آن رخ خواهد داد. گاهی اوقات درد معده با سوزش سر دل همراه می شود و این موضوع می تواند بیمار را بسیار اذیت کند. نفخ شکم نیز از دیگر نشانه های این بیماری به شمار می رود. در وضعیت شدیدتر نیز ممکن است خونریزی دستگاه گوارش در بدن بیمار رخ دهد. خوب است بدانید اکثر این علائم در ساعات اوایل صبح رخ می دهند و به بیمار حس ناخوشایندی منتقل می کند.

بازشناسی بیماری عفونت هیلوباکتر پیلوری چگونه انجام می شود؟

اگر هر یک از علائم و نشانه های بالا را احساس کردید بهتر است نزد پزشک متخصص داخلی بروید و موضوع را با او در میان بگذارید. در وحله اول احتمالاً پزشک معالج آزمایش خون و آزمایش مدفوع و در صورت لزوم نمونه ادرار را برایتان نسخه خواهد کرد. پس از آن با پاسخ آزمایش متوجه خواهد شد که چنین باکتری در خون یا مدفوع شما وجود دارد یا خیر. در برخی موارد از فرد مشکوک تست و آزمایش تنفسی می گیرند و بدین صورت متوجه حضور باکتری در بدن فرد بیمار خواهند شد. در صورتی که به کمک این آزمایشات تشخیص دقیقی انجام نشد لازم است از مخاط دستگاه گوارش نمونه برداری انجام شود. این فرآیند به کمک دستگاه آندوسکوپی انجام می گیرد و بدین صورت از وجود باکتری هیلوباکتری پیلوری در بدن می توان مطلع شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سکسکه چیست و چگونه درمان می شود؟

البته لازم است بدانید در صورت وجود هر یک از علائم فوق، انجام آزمایش خون فقط به منظور تشخیص بیماری عفونت هیلوباکتر پیلوری نمی باشد. در بسیاری از موارد بروز دردهای شکم و دیگر علائم نشان دهنده کم خونی یا بیماری هایی از این قبیل نیز می باشد. اگر بیمار مشکوک به زخم های ناشی از لانه گزینی این باکتری شود لازم است به متخصص اورولوژی ارجاع داده شود. در آن جا متخصص اورولوژی توسط لوله ای باریک که در قسمت ابتدایی آن یک دوربین بسیار کوچک تعبیه شده است به نام آندوسکوپ اعضای داخلی مری و معده را مورد بررسی قرار خواهد داد.

چگونگی روند درمان عفونت هیلوباکتر پیلوری

در این جا لازم است بگوییم هر زمانی که دچار دردی در ناحیه معده یا شکم شدید حتماً نزد پزشک متخصص داخلی بروید. به هنگام مواجه با چنین دردها و علائمی نگران نشوید و خونسردی خود را حفظ کنید؛ زیرا در بسیاری از موارد خبری از عفونت هیلوباکتر پیلوری نیست و فرد دچار بیماری های کبدی یا بیماری های مربوط به سیستم صفراوی و… شده است؛ اما اگر تشخیص داده شود که علائم نشان دهنده وجود چنین باکتری در بدن است باید اقدامات زیر را انجام داد. مصرف به موقع داروهای تجویز شده و تغییر برنامه روزانه و بهره گیری از رژیم غذایی اصولی می تواند از فرد در برابر بیماری هیلوباکتر پیلوری محافظت کند.

بهره گیری از داروهای بیماری عفونت هیلوباکتر پیلوری

معمولاً داروهایی که به منظور درمان این بیماری مورد استفاده قرار می گیرند از نوع آنتی بیوتیک و ضد اسیدها می باشند. معمولاً پزشک متخصص داخلی داروهایی مانند تتراسایکلین یا کلاریترومایسین را جهت درمان این بیماری تجویز خواهد کرد. علاوه بر این جهت ممانعت از تحریک معده لازم است داروهای ضد اسید نیز مصرف شود. با مصرف یک الی دو هفته از داروهایی نظیر رانیتیدین و لانزوپرازول می توانید به حداقل کردن میزان ترشح اسید معده کمک کنید.

بهره گیری از رژیم غذایی اصولی

با استفاده از رژیم غذایی اصولی و مناسب قادر خواهید بود روند تسریع و رشد باکتری را کاهش دهید. به علاوه این که با این کار می توانید علائم و عوارض این بیماری را به حداقل برسانید. در این رژیم لازم است مصرف میوه ها و سبزیجات را بالا ببرید. میوه هایی مانند سیب، گلابی و زغال اخته تأثیر بسزایی در کاهش درد شکم و حالت تهوع ناشی از آن خواهند داشت. درباره سبزیجات باید بگوییم مصرف سبزیجات مملو از فیبر و آنتی اکسیدان می توانند بسیار اثرگذار باشد. این سبزیجات شامل اسفناج، کلم برکلی، نخود فرنگی و کنگر فرنگی و… می باشند. البته گفتن این موضوع در این جا لازم است، خانواده کلم ها سرشار از مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند. از این رو می توانید آن ها را جهت محافظت از بافت های معده در برابر عفونت هیلوباکتر پیلوری استفاده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش ­های کنترل و درمان فشارخون بالا

جالب است بدانید انواع کلم ها مانند کلم پیچ، کلم بروکلی، گل کلم و… قادر هستند بدن را در مقابل انواع بیماری ها محافظت کنند. در رژیم غذایی خود حتماً مصرف غذاهای چرب و فست فود را کنار بگذارید و غذاهای مقوی را جایگزین آن کنید. به عنوان مثال می توانید به جای گوشت های پر چرب که سبب درد بیشتر معده می شوند از گوشت ماهی و سایر گوشت های بدون چربی استفاده کنید. بهره گیری از حبوبات نیز می تواند در تسریع روند درمان مؤثر باشد. در این رژیم اصولی علاوه بر غذاهای پر چرب باید از غذاهای شور نیز دوری کنید.

نکات انتهایی

در ادامه لازم است بگوییم مصرف مشروبات الکلی را به طور قطعی ترک کنید. همچنین لازم است در صورت استفاده از دخانیات آن ها را کنار بگذارید. لازم به ذکر است مصرف داروهای مسکن و ناپروکسن و آسپرین تنها با مشورت پزشک متخصص داخلی مصرف شود. امیدوار هستیم با رعایت نکات فوق از شر این باکتری خلاص شوید و بتوانید به زندگی عادی برگردید.