برخی از بانوان در دوران بارداری دچار مشکل فشار خون بالا می شوند. این مسئله می تواند مادر و فرزندش را در معرض خطراتی در دوران‌بارداری قرار دهد. علاوه بر این فشار خون بالا حین و بعد از زایمان بیمار را دچار مشکل می کند. خبر خوب این است که فشار خون بالا قابل پیشگیری و قابل درمان است و مسئله نگران کننده ای نیست.

فشار خون بالا یا هایپرتنشن یک بیماری نسبتا متداول در میان زنان باردار است. در ایالات متحده در گروه سنی زنان ۲۰ تا ۴۴ و نیم ساله در هر هفت حاملگی، ۱۲ نفر فشار خون بالا دارند.

امروزه مشکل فشار خون بالا در دوران بارداری نسبت به دوران گذشته رایج تر شده است. با این حال با کنترل فشار خون توسط پزشک، زن باردار و فرزندش به احتمال زیاد در سلامت کامل خواهند بود.

مهمترین کاری که باید انجام شود صحبت با تیم مراقبت‌های بهداشتی درباره هر نوع مشکل فشار خون قبل از بارداری است. این به پزشک کمک می‌کند تا فشار خون شما را به راحتی کنترل کرده و روش درمانی صحیحی اتخاذ کند. توجه داشته باشید درمان فشار خون بالا قبل از بارداری، در حین بارداری و پس از زایمان اهمیت ویژه‌ای دارد.

عوارض فشار خون بالا در دوران بارداری چیست؟

در صورتی که مادر به فشار خون بالا مبتلا باشد، می تواند عوارضی برای خود و فرزندش در بر داشته باشد، که شایع ترین آن ها شامل موارد زیر است:

  • برای مادر: پره اکلامپسی خارجی preeclampsia ، ایکلامپزیای خارجی eclampsi، سکته مغزی و زایمان زودرس که در این حالت برای شروع زایمان قبل از موعد به مادر داروهایی تزریق میشود که موجب جدا شدن جفت از دیواره رحم می شود.
  • برای نوزاد: زایمان زودرس یعنی زایمانی که قبل از هفته سی و هفتم بارداری اتفاق می افتد و کم بودن وزن نوزاد هنگام تولد یعنی نوزاد وزنی کمتر از ۵ پوند یا ۸ اونس داشته باشد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل و درمان های مدفوع یا اسهال چرب

علاوه بر این توجه داشته باشید فشارخون بالای مادر موجب می‌شود که کودک نتواند به اندازه کافی اکسیژن و مواد مغذی برای رشد خود دریافت کند و به همین دلیل ممکن است نوزاد نارس به دنیا بیاید و زایمان زود هنگام اتفاق بیفتد

در ادامه نکاتی ارائه خواهد شد که به شما کمک می کند در صورت ابتلا به فشارخون قبل از بارداری حین بارداری و پس از زایمان با مشکل روبرو نشوید.

فشارخون بالا در دوران بارداری

فشارخون بالا در دوران بارداری

اگر قبل از بارداری حین آن و یا پس از زایمان دچار فشار خون بالا باشم چه کاری باید انجام بدهم؟

پیش از بارداری

لطفاً توجه داشته باشید لازم است قبل از بارداری برای آن برنامه ریزی کنید و با پزشک یا تیم مراقبت‌های بهداشتی در این خصوص به صحبت نمایید.

در صورتی که قصد باردار شدن دارید باید با پزشک خود درباره هرگونه مشکل سلامتی و یا داروهایی که مصرف کرده و یا مصرف می‌کنید، صحبت نمایید. پزشک شما و یا گروه مراقبت های بهداشتی به شما در پیدا کردن داروهایی که مصرف آنها در دوران بارداری برای تان بی خطر خواهد بود کمک می کنند. علاوه بر این آنها راه های حفظ سلامت بدن و داشتن وزن مناسب از طریق تغذیه سالم و فعالیت بدنی منظم را آموزش می دهند.

در طول بارداری

در مدت زمان بارداری، مراقبت هایی مخصوص این دوره به صورت منظم دریافت می کنید. به این منظور ملاقات های منظمی با پزشک یا متخصصین داخلی تنظیم خواهید کرد.

لطفاً توجه داشته باشید درباره انواع داروهایی که مصرف می کنید و بی خطر بودن آن ها با پزشک خود صحبت نمایید. مصرف هر نوع دارو حتی داروهای بدون نسخه را به خودی خود شروع نکرده و یا قطع نکنید. توجه داشته باشید برای انجام هر کاری پیش از شروع به انجام آن کار با پزشک خود مشورت نمایید.

شما می توانید فشار خون بالای خود را در خانه و توسط درمان‌های خانگی کنترل کنید. اگر فشار خون شما بالاتر از حد نرمال است و یا علائمی preeclampsia دارید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. توجه داشته باشید در مدت بارداری باید غذاهای سالم مصرف کنید و وزن خود را کنترل کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  الاستوگرافی کبد

پس از بارداری

به احساسات خود پس از دوران بارداری بسیار توجه کنید. اگر در دوران بارداری مبتلا به فشارخون بالا باشید، پس از زایمان خطر ابتلا به سکته مغزی و سایر مشکلات جدی شما را بیش از سایرین تهدید می کند. در صورتی که علائم پریکلامپزیا دارید، پس از زایمان فوراً به پزشک خود اطلاع دهید و یا با اورژانس تماس بگیرید. زیرا ممکن است سریع به مراقبتهای پزشکی نیاز پیدا کنید.

فشارخون بالا در دوران بارداری

فشارخون بالا در دوران بارداری

نشانه ها و شرایط ابتلا به فشار خون بالا قبل از بارداری حین بارداری و پس از زایمان

پزشک یا پرستار شما باید قبل از بارداری، حین آن و پس از زایمان نسبت به مشاهده شرایط زیر حساس باشند:

فشار خون بالای مزمن

فشار خون بالای مزمن به معنی داشتن فشار خون بالا قبل از رسیدن به هفته بیستم بارداری است. زنانی که فشار خون بالای مزمن دارند در سه ماهه دوم یا سوم بارداری در معرض ابتلا به preeclampsia (مسمومیت حاملگی) هستند.

فشار خون بالا در دوران بارداری

این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که شما تنها فشارخون بالا داشته باشید و هیچگونه پروتئین در ادرار شما مشاهده نشود و سایر مشکلات قلبی یا کلیوی نیز نداشته باشید. به طور معمول این بیماری حدود ۲۰ هفته پس از بارداری یا در زمان نزدیک به زایمان تشخیص داده می شود. این نوع فشار خون معمولاً پس از زایمان به صورت خود به خودی برطرف خواهد شد. با این حال توجه داشته باشید برخی از زنان که در دوران بارداری مبتلا به فشار خون می‌شوند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشارخون بالای مزمن در زمان آینده قرار خواهند داشت.

پریکلامپزیا/ ایکلامپزیا preeclampsia/ eclampsi

preeclampsia زمانی اتفاق می ‌افتد که یک خانم قبلاً فشارخون طبیعی داشته باشد و پس از هفته بیستم بارداری ناگهان دچار فشار خون بالا شده پروتئین در ادرار مشاهده شود. لازم به ذکر است زنانی که دچار فشار خون بالای مزمن بوده نیز مستعد ابتلا به بیماری مسمومیت حاملگی هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش ­های کنترل و درمان فشارخون بالا

این بیماری تقریبا از هر ۲۵ زن باردار در آمریکا گریبانگیر یک نفر می شود. برخی از زنان دچار این بیماری می توانند دچار تشنج نیز بشوند که به این حالت eclampsi گفته می شود و یک مشکل اورژانسی در علم پزشکی محسوب می شود.

نشانه های بیماری preeclampsia به شرح زیر است:

  • سردردی که رفع نخواهد شد
  • تغییرات دید شامل تاری دید لکه دیدن یا تغییر در بینایی
  • درد در ناحیه فوقانی معده
  • حالت تهوع یا استفراغ شدید
  • تورم صورت یا دستها
  • افزایش وزن ناگهانی
  • مشکلات تنفسی
فشارخون بالا در دوران بارداری

فشارخون بالا در دوران بارداری

برخی از خانمها هیچ نشانه ای حاکی از ابتلا به پریکلامپزیا ندارند. به همین دلیل مراجعه منظم به پزشک و گروه‌های مراقبت های بهداشتی به خصوص در دوران بارداری اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

در صورتی که یکی از علائم زیر را داشته باشید، بیشتر در معرض خطر ابتلا به پریکلامپزیا قرار دارید:

  • این اولین زایمان شما باشد.
  • در زایمان قبلی به پریکلامپزیا مبتلا بوده اید.
  • دچار فشار خون بالای مزمن برای مدت طولانی، بیماری های مزمن کلیوی و یا هر دو بیماری به صورت همزمان هستید.
  • سابقه ابتلا به ترومبو فیلیا دارید که خطر لخته شدن خون را افزایش می دهد.
  • چند قلو باردارید مانند؛ دوقلو سه قلو
  • با لقاح مصنوعی باردار شده اید
  • سابقه ابتلا به بیماری پریکلامپزیا را در خانواده خود دارید.
  • مبتلا به بیماری دیابت نوع اول یا دوم هستید.
  • چاق هستید.
  • به بیماری لوپوس که یک بیماری نقص ایمنی هست، مبتلا هستید.
  • بیش از ۴۰ سال سن دارید.

در موارد نادر بیماری پریکلامپزیا پس از زایمان رخ می دهد. این یک بیماری خطرناک و جدی موسوم به پریکلامپزیای پس از زایمان است که حتی ممکن است زنانی که در دوران بارداری دچار این بیماری نشده اند نیز به آن مبتلا شوند. نشانه های ابتلا به بیماری پریکلامپزیا مشابه علایم پریکلامپزیای خارجی است. این بیماری معمولاً طی مدت چهل روز به طول می انجامد و ممکن است تا شش هفته پس از زایمان  نیز خطر ابتلا به این بیماری در زنان وجود داشته باشد.

در صورت مشاهده نشانه های ابتلا به پریکلامپزیای پس از زایمان فوراً به پزشک خود اطلاع دهید و یا با اورژانس تماس بگیرید، زیرا ممکن است به مراقبتهای پزشکی اورژانسی نیاز پیدا کنید.

0/5 (0 نظر)