با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان بسیاری از افراد در پی این هستند که بدانند آیا روزه گرفتن سلامت آن ها را به خطر خواهد انداخت یا می توانند با رعایت نکاتی روزه‌داری کنند. از جمله شایع ترین بیماری ها در میان افراد در سنین مختلف خصوصاً افراد میانسال، ابتلا به فشار خون بالا است.

فردی که فشار ماکزیمم او بیش از چهارده و فشار مینیموم او بیش از نه باشد، به عنوان یک فرد مبتلا به فشار خون بالا شناخته خواهد شد. توجه داشته باشید حتی اگر تنها فشار بیشینه یا کمینه یک نفر بالاتر از حد مجاز باشد، آن فرد مبتلا به فشار خون بالا شناخته می‌ شود، اما آیا افراد مبتلا به فشار خون می توانند در ماه مبارک رمضان روزه بگیرند یا خیر ؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به پرسش شما پاسخ داده شود.

فشار خون بالا و روزه داری

فشار خون بالا و روزه داری

فشار خون بالا و روزه داری

متاسفانه فشار خون بالا علامت خاصی ندارد و تنها از طریق چکاپ مداوم می توان به وجود آن پی برد. در واقع اندازه نیرویی که به دیواره سرخرگ ها وارد می شود، همان فشار خون است که افزایش یا کاهش آن نسبت به مقدار طبیعی باید توسط یک متخصص داخلی درمان شود. فشار خون بالا یک بیماری زمینه ای محسوب می‌ شود که می ‌تواند خود موجب بروز سکته های قلبی و مغزی، نارسایی های کلیوی و خطر ایست قلبی شود. چنانچه بیماری مبتلا به فشار خون باشد، باید نسبت به روزه داری در مقایسه با سایرین کمی متفاوت عمل کند، زیرا روزه ‌داری ممکن است فشار خون افراد را بالا برده و یا آن را پایین ببرد.

توجه داشته باشید هیچ ممانعتی برای روزه گرفتن افراد مبتلا به فشارخون بالا وجود نخواهد داشت، بلکه باید این افراد مدام توسط پزشک متخصص معاینه شده، از داروهایی که پزشک برای آن ها تجویز می کند، استفاده کنند. توجه داشته باشید رعایت رژیم غذایی مناسب در دوران روزه داری و داشتن فعالیت بدنی متناسب با سن و سال  و شرایط سلامت کلی فرد به کنترل فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا در ماه مبارک رمضان و هنگام روزه داری کمک خواهد کرد. توصیه می ‌شود افراد دارای فشار خون بالا هنگام افطار و سحر غذاهای کم‌نمک میل کنند و در فاصله افطار تا سحر آب کافی بنوشند.

فشار خون بالا و روزه داری

فشار خون بالا و روزه داری

دلیل ابتلا به فشار خون بالا

ابتلا به فشار خون بالا ممکن است یک بیماری وراثتی باشد، اما مهم ترین مسئله پس از عامل وراثت، سن بیماران است. در واقع تحقیقات نشان داده است با افزایش سن درصد مبتلایان به بیماری فشار خون بالا افزایش می یابد. افرادی که گونه های قرمز رنگ داشته، خیلی سریع پس از انجام فعالیت های بدنی خسته می شوند و در پس سر خود احساس درد می کنند، ممکن است علائمی داشته باشند که نشان دهد این افراد به فشار خون بالا مبتلا هستند. البته بیماران قلبی عروقی نیز این علائم را دارند. بنابراین توصیه می ‌شود در خصوص مشاهده هر یک از این علامت ها فورا برای معاینه و نتیجه گیری دقیق به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آیا بارداری با وجود بیماری تیروئید خطرناک است؟

چگونگی تشخیص فشار خون

بهترین راه برای تشخیص اینکه یک بیمار به فشار خون بالا مبتلا است یا نه اندازه گیری فشار خون افراد در دو نوبت صبح گاهی و عصرگاهی است. این امر خصوصاً برای آقایان بالای ۴۰ سال و خانم های مسن تر از ۵۰ سال از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، فشار خون بالا یک بیماری زمینه ای است که می تواند موجب بروز نارسایی های کلیوی و قلبی، سکته های قلبی و مغزی، تنگ شدن شریان‌ های پا و حتی در صورت وارد کردن فشار به عصب های چشم موجب نابینایی فرد شود.

با کنترل و درمان فشار خون بالا می توان از بروز این بیماری ها به میزان بسیار زیادی جلوگیری کرد. بنابراین می توان گفت بیمارانی که مبتلا به فشار خون بالا هستند در صورت مراجعه به پزشک و استفاده از داروهای تجویز شده سرموقع، رعایت رژیم غذایی سالم و کم نمک و انجام فعالیت های روزانه می توانند روزه بگیرند و این مسئله مشکلی برای سلامت آن ها ایجاد نخواهد کرد.

جالب است بدانید برخی از پزشکان معتقد هستند به دلیل اینکه روزه رژیم غذایی بیماران را کنترل و اصلاح کرده و موجب کاهش وزن آن ها و ترک عادت های مضر برای فشار خون از جمله سیگار کشیدن و مصرف سایر دخانیات می شود، حتی می تواند برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا کاری مفید محسوب شود، اما توجه داشته باشید بیمارانی که نسبت فشار بالا به فشار پایین آن ها بیش از ۱۵۰ روی ۹۵ است، بهتر است روزه نگیرند.

فشار خون بالا و روزه داری

فشار خون بالا و روزه داری

چگونگی مصرف دارو در افراد مبتلا به فشار خون بالا هنگام روزه داری

عموماً داروهایی که برای افراد مبتلا به فشارخون بالا تجویز می ‌شود، باید یک الی دو بار در طول روز مصرف شود، زیرا این داروها یک اثر بلند مدت ۱۲ الی ۱۶ ساعته روی کنترل فشار خون فرد دارند. بنابراین بیماران می ‌توانند هنگام سحر و افطار این قرص ها را مصرف کنند. توجه داشته باشید هنگام گرسنگی آدرنالین خون انسان افزایش می یابد که این امر موجب افزایش فشار خون خواهد شد، به همین دلیل توصیه می ‌شود بیمارانی که فشار خون بالا دارند و فشار خونشان قابل کنترل نیست، به هیچ عنوان روزه نگیرند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت حاد دستگاه تنفسی فوقانی

همچنین در صورتی که یک بیمار مبتلا به فشار خون پس از روزه گرفتن علائمی مانند تنگی نفس داشته باشد، به هیچ عنوان توصیه نمی شود که در ماه مبارک رمضان به روزه گرفتن ادامه دهد. به طور کلی پزشکان توصیه می‌ کنند افراد مبتلا به فشار خون بالا در طول ماه رمضان در صورت روزه گرفتن احتیاط لازم را رعایت کنند و پیش از ماه مبارک رمضان برای تعیین دوز داروها و بهترین زمان برای مصرف آن ها و اجازه گرفتن برای روزه گرفتن به پزشک متخصص مراجعه نمایند. ممکن است پزشک بنا به صلاحدید خود داروهای جایگزینی به جای داروهای مصرفی تا پیش از ماه مبارک رمضان انتخاب کند که تأثیر طولانی تری داشته باشد.

همچنین بهتر است بیماران برای جلوگیری از تشنگی و کم ‌آبی و مشکلاتی که پس از تشنگی برای فرد ایجاد می‌ شود از افطار تا سحر مایعات کافی بنوشند تا آب بدن تامین شود. همچنین به عنوان یک منبع مهم برای تامین پتاسیم بدن لازم است میوه ها و سبزیجات زیادی مصرف کرده و از خوردن غذاهای پرچرب و پرکالری و قهوه و کافئین خودداری کنند. علاوه بر این به بیماران مبتلا به فشار خون توصیه می شود حداقل دو بار در هفته ماهی بخورند زیرا ماهی به تنظیم فشار خون و جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند. همچنین توصیه می شود مصرف گوشت قرمز و مرغ را به حداقل برسانند و نسبت به هرگونه علائم هشداردهنده مانند احساس سرگیجه و سردرد حساسیت داشته، در صورت مشاهده هر یک از این علائم فوراً به پزشک متخصص خود مراجعه کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آزمایش گلوکز ادرار (قند ادرار)  و کاربردهای آن

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، ماه مبارک رمضان یک فرصت خوب برای اصلاح رژیم غذایی و کاهش وزن بیماران است. اصلاح رژیم غذایی و کاهش وزن به کاهش فشار خون افراد کمک زیادی خواهد کرد. بنابراین در پایان می ‌توان گفت روزه داری برای افراد با فشار خون کنترل شده هیچ ممانعتی نخواهد داشت و تنها افرادی که فشار خون بالا و کنترل نشده دارند نباید روزه بگیرند. بهتر است مایعات کافی در هنگام روزه داری از افطار تا سحر نوشیده شود و بیش از پیش فرد مراقب علائم هشدار دهنده برای بیماری های جانبی باشد.

5/5 (1 نظر)