متاسفانه روز به روز اپیدمی ویروس کرونا در سراسر جهان شدیدتر می شود و اخبار روزانه آن، آمار بیشتری از مرگ و میر، مشکلات صنعت مسافربری، گردشگری و مشکلات اقتصادی که کشورها در اثر کرونا با آن روبرو هستند را گوشزد می کند. همچنین رسانه ها به صورت پیوسته گزارش می کنند که افرادی که بیماری‌ های زمینه ‌ای دارند بیشتر در معرض مرگ و میر در اثر ابتلا به ویروس کرونا قرار می گیرند و متاسفانه دیابت یکی از خطرناک ‌ترین بیماری‌ های زمینه ‌ای محسوب می شود.

بنابراین آیا باید افرادی که دچار بیماری دیابت هستند را در این خصوص نگران کرد؟ برای آماده سازی بهتر آن ها برای مقابله با این بیماری، چه کاری باید انجام داد؟ چیزی که مشخص است بر اساس منابع موثق کنترل و پیشگیری از بیماری ها و سازمان بهداشت جهانی، بیماران دیابتی بیشتر در معرض مرگ و میر در اثر ابتلا به ویروس کرونا قرار می ‌گیرند. بنابراین، این نیاز احساس می ‌شود که طی این مقاله نکات مهم در خصوص بیماری کرونا و دیابت به شما عزیزان ارائه شود.

در ابتدا خلاصه ای درباره ویروس کرونا را با یک دیگر مرور می کنیم:

ویروس کرونا و دیابت

ویروس کرونا و دیابت

ویروس کرونا یا کووید ۱۹

بنابر گزارش سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ‌ها، ویروس های کرونا خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که در میان گونه‌ های جانوری نسبت به انسان ها رواج بیشتری دارند اما ویروس کرونای معروف یا کووید ۱۹، از اواخر سال گذشته در ووهان چین آغاز شد، به سرعت گسترش یافت و به بازارهای فروش غذاهای دریایی و حیوانات زنده منتقل شده، از آنجا به سراسر جهان انتقال پیدا کرد و مسئول عفونت میلیون ها نفر در سراسر جهان و مرگ بیش از صدها هزار نفر شد.

مسئله مهم این است که سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ‌ها بیان می‌ کند، ویروس کرونا تا ۱۴ روز از بدن فرد بیمار قابل انتقال است. این به این معناست که افراد بیمار می توانند روزها و حتی هفته ‌ها ویروس را به سایر افراد سالم انتقال دهند و متاسفانه قبل از اینکه فرد نشانه های ابتلا به ویروس کرونا را پیدا کند، ممکن است ناقل باشد و این بیماری را به سایر افراد انتقال دهد.

در آمریکا حدود ۱۲ ایالت از جمله کالیفرنیا، میشیگان، ایلینوی و نبراسکا بر اساس نظر سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها برای بررسی ویروس کرونا و آزمایش آن در نظر گرفته شد. مسئولان بهداشت در این مناطق، ظرف چهار روز بیماران را آزمایش کرده و اطلاعات به دست آمده را پردازش می کنند. در بیست و یکم آوریل، سازمان غذا و داروی آمریکا، اولین کیت آزمایش خانگی جهت تشخیص بیماری کرونا را تایید و روانه بازار کرد.

متخصصان تنها افرادی که مشکوک به بیماری کووید ۱۹ بودند را جهت آزمایش ملزم به استفاده از این کیت های آزمایشگاهی می کردند. سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها بیان کرد: با توجه به روند تحقیقات انجام گرفته روی ویروس کووید ۱۹، تهیه یک واکسن مناسب برای درمان ویروس کرونا به احتمال زیاد حدود یک سال به طول می ‌انجامد اما به زودی یک داروی ضد ویروس برای کنترل این بیماری در دسترس متخصصان و کارکنان بیمارستان ها قرار گرفته خواهد شد، همان طور که امروزه شرکت های دارویی مختلفی در سراسر دنیا در صدد ساخت واکسن و ارائه آن به بازار هستند.

ویروس کرونا و دیابت

ویروس کرونا و دیابت

خطر ابتلا به کرونا در افراد دیابتی

انجمن دیابت ایالات متحده در اواخر ماه فوریه بیان کرد به صورت کلی افراد دیابتی هنگام مواجهه با عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا نسبت به افراد غیر دیابتی بیشتر در معرض خطر قرار می ‌گیرند و بنابراین، این احتمال درباره ویروس کووید ۱۹ نیز وجود خواهد داشت.

انجمن دیابت آمریکا به افراد مبتلا به بیماری دیابت توصیه می کند حتماً دستوراتی که سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها درباره بیماری کووید ۱۹ بیان کرده است را پیروی کرده، پروتکل های بهداشتی را حتماً رعایت کنند و در صورت ابتلا به بیماری فوراً به یک متخصص داخلی مراجعه کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آنچه لازم است درباره کبد چرب و راه های درمانی آن بدانید

اما دلیل این که افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های ویروسی مانند آنفولانزا، ذات‌الریه و امروزه کووید ۱۹ قرار می ‌گیرند، چیست؟ دلیل این امر آن است که زمانی که سطح گلوکز خون به صورت مداوم در حال نوسان و بالا و پایین رفتن است توانایی مقاومت بدن در برابر بیماری ها و پاسخ ایمنی آن کاهش می یابد و بنابراین افراد دیابتی سریع تر بیمار می شوند.

همچنین ممکن است به دلیل داشتن دیابت حتی با کنترل سطح گلوکز در یک ناحیه مشخص، فرد بیمار بیشتر در معرض ابتلا به برخی از گونه ‌های بیماری، خصوصاً عفونت ‌های ویروسی قرار بگیرد.

ویروس کرونا و دیابت

ویروس کرونا و دیابت

در حالی که تا تاریخ نگارش این مقاله هیچ ارتباط مستقیمی بین دیابت و مرگ و میر در اثر ابتلا به کوئید ۱۹ به اثبات نرسیده است، با این حال مجله انجمن پزشکی ایالات متحده گزارشی ارائه می‌ کند که در آن بیان می دارد، افرادی که در دسته های زیر قرار می گیرند، میزان مرگ و میر بالاتری در صورت ابتلا ویروس کرونا خواهند داشت. این منبع معتبر میزان خطر مرگ در اثر کوید 19 برای افراد مبتلا به بیماری ها را به شرح زیر بیان می کند:

  • بیماران مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی 5/10 درصد
  • بیماران دیابتی 3/7 درصد
  • افراد مبتلا به بیماری های مزمن تنفسی 6/3 درصد
  • افراد مبتلا به فشارخون بالا ۶ درصد
  • بیماران مبتلا به سرطان 6/5 درصد

پیشگیری در برابر ویروس کرونا برای افراد سراسر جهان

سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها که منبعی معتبر محسوب می شود، توصیه می کند حتماً همه افراد در صورت امکان در مکان های عمومی فاصله‌ ای معادل 2 متر نسبت به دیگران داشته باشند و با توجه به اینکه این امر کمی دشوار است، بهتر است حتماً از ماسک های صورت با جنس پارچه ای استفاده کنند.

این اقدامات به کاهش سرعت انتقال ویروس در افراد مبتلا که فاقد علامت هستند و نمی ‌دانند که به ویروس کرونا مبتلا شدند، بسیار کمک می ‌کند. همچنین توجه داشته باشید این سازمان توصیه می کند افرادی که مشغول به انجام ورزش های با فاصله کم هستند و به صورت فیزیکی با یکدیگر در ارتباطند باید حتماً از ماسک های پارچه ای استفاده نمایند.

نکته حائز اهمیت این است که همه افراد می ‌توانند در خانه ماسک های پارچه ای را برای خود تهیه کنند. لازم به ذکر است استفاده از ماسک های جراحی و ماسک های مخصوص N95 برای کارکنان بیمارستان ها و بخش های بهداشتی ضروری است.

ویروس کرونا و دیابت

ویروس کرونا و دیابت

در ادامه برخی از توصیه های بهداشتی سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها برای محافظت افراد جامعه در برابر ابتلا به ویروس کوئید ۱۹ ارائه خواهد شد:

  • رعایت فاصله اجتماعی حداقل 2 متر با سایرین
  • شستن مرتب دست ها با آب و صابون حداقل برای مدت ۲۰ ثانیه
  • کسب اطمینان از زدن واکسن بیماری هایی مانند آنفولانزا
  • عدم تماس دست‌ ها با چشم، بینی و دهان که از جمله بخش های مخاطی محسوب می شوند. این امر خصوصاً به این دلیل حائز اهمیت است که میکروب هایی که موجب ابتلا به عفونت های تنفسی هستند، می توانند از طریق راه های مخاطی وارد بدن شوند.

از اوایل ماه آوریل سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری‌ ها، دستورهای پیشین خود برای مراقبت در برابر ابتلا به بیماری کرونا را اندکی تغییر داد. دستورالعمل جدید استفاده از ماسک های جراحی در مکان‌ های عمومی مانند فروشگاه های مواد غذایی، داروخانه ها و … اجباری است. این امر به دلیل انتقال قابل توجه ویروس از این طریق اتفاق می افتد. استفاده از ماسک برای کاهش سرعت انتقال ویروس به افرادی که سالم هستند از طریق افرادی که علائم ابتلا به بیماری هنوز در آن ها بروز نکرده است، نقش بسیار مهمی دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فلج معده و عوارض مرتبط با آن

بنابراین تحقیقاتی در زمینه شست و شوی دست ها و تاثیر آن روی کاهش انتقال ویروس کرونا انجام گرفته است. محققان موسسه فناوری ماساچوست در کمبریج بیان می کنند، ۲۰ درصد مسافران هواپیما دستان خود را حین سفر ضد عفونی کرده، تمیز نگه می دارند.

ویروس کرونا و دیابت

ویروس کرونا و دیابت

در صورتی که این تعداد به ۶۰ درصد افزایش پیدا کند، می تواند تقریباً موجب کاهش ۷۰ درصدی گسترش انتقال بیماری کرونا در میان مسافران هواپیما بشود. علاوه بر این سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها به همه افراد توصیه می ‌کند که در صورت مشکوک بودن نسبت به بیماری بهتر است به محل کار یا مدرسه نروند و در خانه استراحت کنند.

یک مقاله بررسی می کند که بروز بیماری برای نیروی کار در سراسر دنیا و خصوصاً آمریکا دچار مشکل می ‌شود و اقتصاد کشورها لطمه می بیند و به همین دلیل بسیاری از مشاغل در حال حاضر سیاست ‌هایی به کار می ‌برند که طی آن کارمندان به دور کاری مشغول می ‌شوند.

سفرهای تجاری و رویدادهای غیر ضروری را لغو کرده، در نهایت در صورت ضرورت برگزاری جلسه، جلسات به صورت جداگانه با هر یک از کارمندان برگزار می ‌شود تا بتوان به بهترین وجه ممکن از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری کرد.

اقدامات مراقبتی در برابر ویروس کرونا ویژه افراد دیابتی

بیشتر متخصصین دارو که برای درمان دیابت تلاش می‌کنند بر رعایت اصول بهداشتی و اقدامات احتیاطی بیماران و همچنین تلاش برای دست یابی به کنترل گلوکز خون به شدت تاکید دارند.

یکی از متخصصین غدد درون ریز، دکتر جنیفر دایر که در اوهایو مشغول به کار است، بیان می کند: (( بسیاری از افراد که نگران هستند به کوئید ۱۹ مبتلا شده باشند، با وی تماس می گیرند و در این خصوص از او سوالاتی می پرسند. وی بیان کرد توصیه هایی که به این افراد می کند شامل عبارات زیر است:

در صورتی که شما یا هر یک از عزیزانتان مبتلا به آنفولانزا یا سرماخوردگی هستید، در ابتدا باید مطمئن شوید که کرونا نیست و قابل درمان است. همچنین در صورت ابتلا به ذات الریه لازم است سریعاً به متخصص مراجعه کنید و درمان خود را آغاز کنید، زیرا آنفولانزا و ذات الریه از جمله بیماری‌ هایی است که فرد را به شدت در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار می دهد)).

گری شینر یکی از متخصصان معروف در حوزه آموزش و مراقبت از بیماران دیابتی که در منطقه فیلادلفیا مشغول به کار است بیان می دارد: (( بیماران مبتلا به دیابت می توانند مستعد کم آبی در بدن باشند، به ویژه زمانی که قند خون در افراد بالا می رود حفظ آب بدن اهمیت زیادی می یابد. بنابراین توصیه می کند بیماران دیابتی حتماً یک بطری آب یا حتی مایعات حاوی قند مانند آبمیوه به همراه داشته باشند که در شرایط اضطراری بتواند آب مورد نیاز و انرژی بدن را تامین کنند)).

شینر همچنین در مصاحبه اخیر خود در پادکستی که مرتبط با بیماری دیابت بود اعلام کرد: (( در صورتی که فرد مبتلا به دیابت به ویروس کرونا مبتلا شود، هیچ تفاوتی با یک فرد غیر دیابتی در مواجهه با ویروس کرونا نخواهد داشت.  افراد دیابتی در صورت ابتلا به ویروس کرونا با افزایش سطح گلوکز خون روبرو خواهند شد و این امر سلامت آن ها را تحت ‌الشعاع قرار می‌ دهد)).

وی همچنین بیان می‌کند نگرانی بیشتر افراد جامعه در خصوص ابتلا به ویروس کرونا به علت پیامدهای بعد از آن نظیر التهاب شدید دستگاه تنفسی است، اما لازم است بدانید سایر ویروس ‌ها مانند آنفولانزا نیز می توانند باعث ایجاد تنگی نفس شدید شوند. بنابراین باید همواره مراقب سلامت خود در خصوص ابتلا به انواع بیماری ها باشیم.

در ادامه دکتر شینر برخی از نکات ویژه بیماران دیابتی را گوشزد می ‌کند:

  • حتماً دست های خود را به صورت مرتب با آب و صابون شستشو دهند.
  • واکسن آنفولانزا تزریق کنند، زیرا این واکسن از ابتلا به هر نوع آنفولانزا جلوگیری می کند و این امر خصوصاً برای بیماران دیابتی حائز اهمیت است.
  • نسبت به ارتباط با افرادی که علائم بیماری های تنفسی و سرفه، عطسه و سایر علائم مشکوک به ویروس کرونا دارند، بسیار مراقب باشند. فاصله خود را با این افراد حفظ کنند و سعی کنند با آن ها تماس فیزیکی نداشته باشند.
  • استفاده از ماسک نیز به عنوان یکی از موارد ضروری در اماکن عمومی توصیه می شود.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کبد چرب در کودکان، و آنچه والدین باید بدانند!

وی علاوه بر این توصیه می کند همواره محیط زندگی خود را مرطوب نگه دارید. خصوصاً در صورتی که منزل شما در فصل زمستان محیطی خشک پیدا می کند، توصیه می شود حتما از مرطوب کننده های هوا استفاده کنید. اولین محل ورود میکروب ها به بدن مجاری تنفسی بینی است. در صورتی که مجاری بینی به دلیل خشک بودن هوای اطراف، خشک باشد، به نوعی راه برای ورود میکروب ها به درون بدن باز خواهد شد.

و در نهایت همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، مسئله  حائز اهمیت دیگر کنترل سطح گلوکز در صورت ابتلا به کرونا است که کمی چالش برانگیز است. زیرا وقتی سطح گلوکز خون بالا برود به عفونت، ویروس و یا باکتری سوخت رسانی بیشتری اتفاق می ‌افتد و همین امر به رشد و پیشرفت بیماری کمک می کند. بنابراین در صورتی که گلوکز خون بالا برود به دشمن بدن غذا داده می شود. پس توجه داشته باشید به صورت کلی در صورت ابتلا به انواع بیماری های عفونی و ویروسی لازم است از مصرف غذاهایی که قند خون را بالا می برد خودداری کنید، زیرا مصرف این نوع غذاها علائم بیماری را بدتر می کند.

ویروس کرونا و دیابت

ویروس کرونا و دیابت

ذخیره داروهای دیابت در ایام کرونا

بدون شک داشتن یک ذخیره دارویی در صورت ابتلا به ویروس کرونا امری ضروری برای همه افراد دیابتی است.

دکتر جیسون بیکر متخصص غدد در نیویورک که در حوزه دیابت نوع یک نیز مشغول به کار است بیان می کند که همه افراد در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند. علاوه بر این بیکر به بیماران دیابتی توصیه می کند حتماً حداقل به اندازه یک ماه انسولین اضافی در منزل داشته باشند.

او اعلام می کند بهتر است همواره مسئولان برای تامین داروی مورد نیاز برای کمک به مردم تلاش کنند. علاوه بر این بنا به گفته های او بیماران دیابتی همواره باید در صورت لزوم با پزشک خود درباره چگونگی استفاده از داروهایی که برای درمان دیابت به کار گرفته می ‌شود، صحبت کنند.

جین ویکی متخصص آموزش و مراقبت از بیماران دیابتی در کلرادو  بیان می ‌کند با برخی از افراد که تصمیم دارند انسولین و داروهای درمان دیابت را ذخیره کنند صحبت کرده است. وی می گوید بسیاری از این افراد معتقدند نه تنها باید دارو بلکه لوازم تزریق آن را نیز باید برای مدت زیاد در خانه ذخیره کنند. البته دکتر ویکی نیز این امر را عاقلانه می داند.

خوشبختانه امروزه ده‌ ها شرکت دارویی و داروسازی در حال آماده کردن داروهای مربوط به دیابت و داروهای درمان ویروس کرونا هستند. برخی از گروه ‌های تجاری بیان می ‌کنند که تا پایان ماه فوریه حدود 8/26 میلیون محصولات پزشکی برای کمک به صلیب سرخ کشور چین و سایر موسسات بهداشتی ارائه می شود. همچنین همه بخش ‌های درمان داروسازی و کلیه محققان در تلاشند تا برای کمک به بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دارو، تجهیزات و واکسن تهیه کنند.

ویروس کرونا و دیابت

ویروس کرونا و دیابت

 سخن نهایی

همانطور که در این مقاله به آن پرداخته شد، بیماران دیابتی هم مانند سایر افراد جامعه در معرض ابتلا به کووید ۱۹ قرار دارند و تنها چیزی که این بیماران را نسبت به سایر افراد متمایز می کند، خطر افزایش سطح گلوکز در افراد دیابتی در صورت ابتلا به ویروس کرونا است.

بنابراین بسیاری از محققان و پزشکان توصیه می ‌کنند با رعایت پروتکل های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی و شستشوی مرتب دست ها و استفاده از ماسک از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ پیشگیری کنند و همچنین به افراد دیابتی توصیه می شود مقادیر اضافی از میزان مورد نیاز، تجهیزات، انسولین و سایر داروهای درمانی دیابت را در منزل داشته باشند که در صورت نیاز بتوانند از آن ها استفاده کنند و با مشکلی روبرو نشوند.

0/5 (0 نظر)