همان طوری که می دانید حدود ۷۰ درصد از بدن انسان را آب تشکیل داده است. در صورتی که این میزان آب به هر دلیلی کاسته شود فرد با کم آبی روبه رو خواهد شد. کم آب شدن بدن در افراد با یکدیگر متفاوت است. خانم ها برای جبران کم آبی و یا ممانعت از بروز کم آبی در بدن لازم است روزانه حدود 5/2 لیتر مایعات بنوشند. این میزان در آقایان حدود 5/3 لیتر مایعات به بالا می باشد. البته به منظور رفع کم آبی بدن لازم نیست یک بطری آب کنار خود قرار دهید و آن را به یک باره بنوشید. شما می توانید با نوشیدن جرعه جرعه مایعاتی همچون آب میوه، شیر، چای و… مانع بروز کم آبی در بدن شوید. جالب است بدانید حدود ۲۰ درصد آب مورد نیاز بدن از طریق غذاهایی که مصرف می کنید تأمین می شوند‌.

کم آبی بدن و علائم آن

کم آبی بدن و علائم آن

میزان آب مورد نیاز افراد مختلف

در وحله اول منطقه ای که در آن زندگی می کنید یکی از مهم ترین عامل تأثیر گذار در میزان آب مورد نیاز بدن شما می باشد. اگر محل زندگی شما منطقه ای خشک و گرم یا حتی مرطوب باشد لازم است مقدار آب مصرفی تان را بیشتر کنید. کوچ نشینان در زمانی که محل زندگی خود را به مناطق کوهستانی تغییر می دهند عطش شدیدتری را احساس می کنند. اگر در روز از غذاهای شور یا شیرین استفاده می کنید قطعاً بیش از سایر افراد به آب احتیاج خواهید داشت. افرادی که به نوشیدن مایعات کافئین دار همچون قهوه و چای علاقه مند هستند بیش از سایرین آب بدن را از دست خواهند داد. لازم به ذکر است در صورتی که در بین مواد غذایی مورد استفاده انواع سبزیجات و میوه ها را قرار دهید در روز نیاز کم تری به آب پیدا خواهید کرد. دلیل این امر تأمین آب مورد نیاز از طریق آب سبزیجات و میوه ها می باشد.

کم آبی بدن و علائم آن

کم آبی بدن و علائم آن

چه عواملی سبب کم آبی بدن و احساس عطش می شود؟

 اگر دقت کرده باشید افراد در فصل گرما آب بیشتری مصرف می کنند و دلیل این امر تعرق بیش از حد و دمای بالای محیط می باشد؛ بنابراین افرادی که در محلی گرم مانند نانوایی یا کنار کوره کار می کنند نسبت به سایرین عطش بیشتری خواهند داشت‌. علاوه بر این ورزش کردن و انجام فعالیت های پر تحرک سبب از دست دادن آب بدن می شود و در نتیجه با نوشیدن مقدار بیشتری مایعات باید آن را جبران کرد. جالب است بدانید برخی از بیماری ها سبب از دست دادن آب بدن می شوند و به دنبال آن فرد احساس تشنگی مداوم خواهد داشت. به عنوان مثال بیماری هایی همچون دیابت، عفونت و مسمومیت یا تب در افراد مبتلا می تواند نیاز آن ها را به آب بالا ببرد. مصرف داروهایی مانند دیورتیک ها نیز سبب ایجاد حس عطش بیشتر در افراد خواهد شد. لازم است بدانید از آن جایی که فعالیت بدن خانم های باردار و شیرده برای تأمین نیازهای دو فرد صورت می گیرد لازم است آب بیشتری مصرف شود تا مادر و نوزاد به هیچ گونه مشکلی در این زمینه بر نخورند.

کم آبی بدن و علائم آن

کم آبی بدن و علائم آن

تأثیرات آب بر عملکرد مغز

جالب است بدانید با کاهش میزان مصرف آب، بدن افراد هیدراته نخواهد شد. به دنبال این امر عملکرد مغز به مرور زمان با مشکل رو به رو خواهد شد. علاوه بر این میزان انرژی افراد نیز در این صورت افت خواهد کرد. پژوهشگران طبق تحقیقاتی که انجام داده اند بیان کرده اند که خانم ها اگر روزانه ۱/۵ درصد از مایعات بدن خود را به هر دلیلی از دست بدهند ناخودآگاه خلق و خوی آن ها عوض خواهد شد. به دنبال آن ممکن است فرد به سر دردهای مکرر مبتلا شود. طبق تحقیقاتی که بر روی مردان انجام شده است اگر فردی به مدت ۳۶ ساعت آب کافی ننوشد احتمال خستگی و بی حوصله شدن وی افزایش خواهد یافت. به دنبال آن فرد تمرکز خود را از دست خواهد داد. جالب است بدانید در صورتی که افراد مسن میزان یک درصد از آب بدن خود را از دست بدهند با کاهش قدرت عضلانی شدیدی روبه رو خواهند شد.

کم آبی بدن و علائم آن

کم آبی بدن و علائم آن

نوشیدن آب و ارتباط آن با وزن افراد

در بسیاری از موارد دیده شده است که افراد چاق می توانند با نوشیدن آب معده خود را پر کنند و سبب کاهش اشتهای خود شوند. به همین طریق احتمال کاهش وزن در افراد بالا خواهد رفت‌. همان طوری که مصرف آب در مقدار زیاد می تواند سبب کاهش وزن شود. کم آبی ممتد نیز می تواند سبب بروز چاقی، بیماری هایی همچون دیابت، بیماری های قلبی و حتی سرطان شود. جالب است بدانید طبق تحقیقاتی که انجام شده است افرادی که قبل از مصرف وعده های غذایی خود آب می نوشند شاهد کاهش وزن بیشتری نسبت به دیگران خواهند بود. به طور کلی می توان گفت نوشیدن آب قبل از غذا می تواند به کنترل وزن و اشتهای افراد کمک کند. ضمناً نوشیدن آب برای سلامتی افراد مزایای بسیار زیادی را به همراه خواهد داشت.

کم آبی بدن و علائم آن

کم آبی بدن و علائم آن

نوشیدن آب و نقش آن بر انواع بیماری ها

نوشیدن آب به هر میزانی که باشد برای بدن هیچ ضرری به همراه نخواهد داشت. علاوه بر این اگر به اختلالاتی همچون یبوست، اسهال و استفراغ و… مبتلا شوید پزشک معالج نوشیدن آب به مقدار زیاد را برای شما تجویز خواهد کرد. خوب است بدانید مصرف آب می تواند از شما در مقابل انواع بیماری های عفونی به خصوص عفونت ادراری محافظت کند. حتماً در اطراف خود بیماران سنگ کلیه ای را دیده اید. اولین پیشنهاد پزشک معالج به بیماران سنگ کلیه نوشیدن مایعات به مقدار فراوان می باشد. علاوه بر این با نوشیدن مایعات کافی می توان از بروز سنگ کلیه ممانعت کرد. داشتن پوستی ایده آل و به دور از چین و‌چروک آرزوی هر خانمی است. خانم ها می توانند با نوشیدن آب به اندازه کافی به شفافیت و رفع چین و چروک پوستی خود کمک کنند. در واقع با نوشیدن آب می توان پوست را آب رسانی کرد و خشکی آن را تا حد زیادی برطرف کرد.

کم آبی بدن و علائم آن

کم آبی بدن و علائم آن

انواع نوشیدنی ها

آب منبع اصلی تأمین آب مورد نیاز بدن محسوب می شود؛ اما مایعات دیگر نیز می توانند در این امر سهیم باشند. طبق تحقیقات انجام شده مایعات کافئین دار سبب دفع بیش از حد ادرار خواهند شد. با این حال باز هم می توان از چنین مایعاتی جهت رفع تشنگی و به منظور آب رسانی به بدن استفاده کرد. علاوه بر این مصرف میوه و سبزیجات به خصوص کاهو و سبزی خوردن می تواند تأثیر بسزایی در تأمین آب مورد نیاز بدن داشته باشد. مواد غذایی همچون تخم مرغ، گوشت و… نیز می توانند در تأمین آب مورد نیاز بدن مؤثر واقع شوند.

کم آبی بدن و علائم آن

کم آبی بدن و علائم آن

مشخصه های آب رسانی بدن

مصرف آب کافی جهت حفظ تعادل و سلامتی افراد بسیار ضروری است. به همین دلیل سیستمی در بدن افراد طراحی شده است تا به کمک هشدار آن بتوان آب مورد نیاز بدن را تأمین کرد. در واقع این سیستم به تشنگی یا حس عطش نام گرفته است. زمانی که آب مورد نیاز بدن فرد از حد نرمال خود پایین تر آید فرد احساس تشنگی می کند و درصدد رفع آن بر می آید. هر چه میزان آب از دست رفته بدن بیشتر باشد احساس تشنگی در افراد بیشتر خواهد شد. البته با اینکه با ایجاد حس تشنگی سیگنال های درستی به سمت مغز فرد جهت دستور ارسال می گردد اما باز هم تکیه بر بروز این حس در فرد به منظور نوشیدن آب و کاهش وزن کافی نخواهد بود. همان طوری که در بالاتر گفتیم خانم ها در روز حدود 5/2 لیتر و آقایان حدود 5/3  لیتر آب باید مصرف کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری رفلاکس یا بازگشت اسید معده به مری

چه تشنه باشند و چه نباشند این میزان آب مورد نیاز بدن در هر روز گزارش شده است. اگر احساس تشنگی به شما دست نداد و به طور مکرر سر درد هستید یا رنگ ادرار شما به رنگ زرد و نارنجی شبیه است باید بدانید که بدن شما به آب نیاز دارد. اگر ورزش می کنید یا روزانه در حال انجام کارهای پر تحرک هستید لازم است آب بیشتری مصرف کنید. افرادی که مدام تعرق دارند و بدنشان به طور ناخودآگاه یا با انجام برخی فعالیت ها عرق می کند باید مقدار مصرف آب را در بدنشان افزایش دهند.

0/5 (0 نظر)