درمان بیماریهای دستگاه گوارش

Home » درمان بیماریهای دستگاه گوارش
درمان بیماریهای دستگاه گوارش2020-07-05T08:16:56+00:00

بیماری‌ ها و اختلالات  گوارشی، به همه بیماری‌هایی که بر روی هر قسمت از دستگاه گوارش، از مری تا راست روده و اندام های های گوارشی جانبی کمک کننده از جمله کبد، کیسه صفرا و پانکراس اثر بگذارند، گفته می‌شود. این اصطلاح شامل اختلالات حاد، مزمن، مکرر و یا عملکردی می‌شود و طیف وسیعی از بیماری‌ها را شامل می‌شود، از جمله بیماری التهابی روده و اختلال عملکردی.

دستگاه گوارش

دستگاه گوارش یکی از فعال ترین دستگاه های بدن انسان هست که متشکل از  لوله پر پیچ و خمی است که از دهان شروع شده و به مقعد ختم می‌شود. مواد غذایی در هریک از قسمت های این دستگاه تحت تأثیر عوامل فیزیکی و شیمیایی قرار می‌گیرند تا هضم شوند(یعنی به مواد قابل جذب برای بدن تبدیل شوند) و بعد مواد هضم شده در داخل دستگاه گوارش جذب می‌شوند تا بعداً به مصرف سلول های بدن برسند. مواد غیر قابل جذب نیز از طریق دستگاه گوارش دفع می‌شوند.

قسمت های مختلف دستگاه گوارش شامل دهان، حلق، مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ و راست روده است.اندام های مانند صفرا، کبد و لوزالمعده نیز به این مسیر ملحق می‌شوند و ترشحات خود را برای کمک به هضم غذا به این لوله گوارشی نسبتاً طولانی می‌ریزند.

تماس بگیرید

اگر به دنبال متخصص بیماری های داخلی میگردید...

با مطب دکتر مژده مقدسی متخصص بیماری های داخلی تماس بگیرید
تماس بگیرید

مقالات مربوط به بیماریهای گوارشی

سلیاک یا حساسیت به گلوتن

By |آوریل 3rd, 2024|Categories: دسته‌بندی نشده, مقالات روده, مقالات سیستم گوارشی, مقالات عمومی پزشکی|

بیماری سلیاک (اسپرو سلیاک) با خوردن گلوتن، پروتئینی که در گندم و سایر غلات وجود دارد، مشکلاتی را در سیستم گوارش شما ایجاد می کند، گرچه از یک عدم تحمل غذایی معمولی جدی تر است. بیماری سلیاک باعث می شود که سیستم ایمنی بدن شما به گلوتن موجود در روده کوچک شما حمله کند. این حمله به روده کوچک شما آسیب وارد می کند و از عملکرد صحیح آن جلوگیری می کند.

علل و درمان های یبوست بعد از اسلیو معده

By |مارس 27th, 2024|Categories: دسته‌بندی نشده, مقالات درمان چاقی, مقالات روده, مقالات سیستم گوارشی, مقالات عمومی پزشکی|

یبوست یکی از عوارض جانبی بسیار شایع جراحی اسلیو معده است. طی یک فرایند اسلیو معده، جراحان حدود 80% از معده شما را برمی دارند. این تغییر شدید در آناتومی معده شما باعث ایجاد تعدادی تغییرات مانند کاهش گرسنگی و افزایش سیری می شود. همچنین می تواند عوارض جانبی ناخواسته ای مانند یبوست، اسهال و حالت تهوع ایجاد کند.

عفونت روده و راه های درمان آن

By |مارس 17th, 2024|Categories: دسته‌بندی نشده, مقالات روده, مقالات سیستم گوارشی, مقالات عمومی پزشکی|

عفونت های دستگاه گوارش می توانند باعث ایجاد علائمی مانند اسهال و استفراغ شوند. آنها می توانند باکتریایی، ویروسی یا انگلی باشند. درمان ممکن است شامل استراحت، هیدراته کردن و دارو باشد. درمان توصیه شده توسط پزشک می تواند به نوع عفونت دستگاه گوارش بستگی داشته باشد. این مقاله علائم، انواع و درمان های انواع عفونت های شایع دستگاه گوارش را شرح می دهد.

حالت تهوع و استفراغ چیست و علل بروز آن کدامند؟

By |فوریه 14th, 2024|Categories: دسته‌بندی نشده, مقالات سیستم گوارشی, مقالات عمومی پزشکی|

حالت تهوع احساسی است که قبل از استفراغ در معده شما ایجاد می شود. استفراغ زمانی است که محتویات معده از راه دهان بیرون می آیند. شما می توانید حالت تهوع و استفراغ را با هم یا جداگانه داشته باشید.بیشتر اوقات، آنها را می توان با داروهای خانگی یا خود مراقبتی درمان کرد. اما در برخی شرایط، مانند زمانی که با سر درد همراه است یا استفراغ شما بیشتر از 2 روز طول می کشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

آندوسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟

By |ژانویه 16th, 2024|Categories: دسته‌بندی نشده, مقالات روده, مقالات سیستم گوارشی, مقالات عمومی پزشکی|

آندوسکوپی فوقانی که آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی نیز نامیده می شود، روشی است که در آن پزشک از یک لوله نازک و انعطاف پذیر به نام آندوسکوپ برای بررسی بصری دستگاه گوارش فوقانی شما استفاده می کند.این کار با کمک یک دوربین کوچک در انتهای یک لوله بلند و انعطاف پذیر و منبع نور در نوک آن انجام می شود.

علل و درمان های مدفوع یا اسهال چرب

By |دسامبر 28th, 2023|Categories: دسته‌بندی نشده, مقالات روده, مقالات سیستم گوارشی, مقالات عمومی پزشکی|

استاتوره به این معنا است که شما مقادیر زیادی چربی در مدفوع خود دارید. مدفوع چرب با مدفوع معمولی متفاوت است. ممکن است بعد از خوردن یک وعده غذایی چرب گهگاهی مدفوع چرب داشته باشید. اما اگر آن را به طور مداوم داشته باشید، نشانه آن است که چیزی در سیستم گوارش شما درست کار نمی کند.