به طور طبیعی میزان قند موجود در ادرار باید بسیار کم و یا ناچیز باشد، اما اگر این مقدار بیشتر از حد استاندارد باشد، نشانه چیست؟ آیا می توان این مشکل را درمان کرد؟ با ما همراه باشید تا در ادامه مطلب دفع قند در ادرار با تمامی نکات مرتبط با این مسئله آشنایی پیدا کنید.

معرفی

بدن برای انجام فعالیت روزانه خود نیاز به انرژی دارد و این انرژی از راه سوختن قند در بدن ایجاد می شود. کربوهیدرات های مصرف شده توسط انسان، حاوی گلوکز است و این گلوکز در بدن به انرژی تبدیل می شود. مقادیر گلوکز موجود در بدن نباید از مقدار استاندارد فراتر برود و در غیر این صورت نشان دهنده وجود یک بیماری است. گلیکوزوری در واقع نوعی بیماری است که در آن مقادیر قند موجود در ادرار بالا است و از میزان استاندارد آن (0 الی 8/0 میلی مول) بیشتر است. این اتفاق در نتیجه سطح بالای قند در خون بیمار به وجود می آید که معمولاً در بیماران مبتلا به دیابت از نوع کنترل نشده اتفاق می افتد. هنگامی که ادرار درون کلیه ها تسویه می‌ شود، ممکن است مقداری قند در مایع ادرار باقی بماند که این میزان در حالت عادی پایین است. حتی کلیه ها می ‌توانند قبل از دفع مایع ادرار، این مقدار کم قند را از درون آن مجددا جذب بدن نمایند، اما زمانی که دفع قند در ادرار بیش از حد معمولی باشد، دیگر کلیه ها نمی‌ توانند همه آن میزان قند را مجدداً جذب بدن کنند و به همین دلیل مقداری قند در مایع ادرار باقی می ‌ماند.

راه های تشخیص این بیماری

قند موجود در ادرار را می توان به وسیله انجام آزمایش های مخصوص در آزمایشگاه و یا به وسیله نوار شناساگر ادرار موسوم به دیپ استیک تشخیص داد. چنانچه پس از انجام آزمایش به وسیله نوار شناساگر ادرار تشخیص داده شد که در ادرار فردی قند موجود است، به دلیل ارتباط این امر با بیماری قند خون توصیه می شود هر چه سریع تر به یک پزشک متخصص مراجعه شود. توجه داشته باشید بیشتر افرادی که دفع قند در ادرارشان دارند، علائم دیگر دیابت (بیماری قند خون) مانند کاهش وزن بی دلیل، تشنگی و گرسنگی شدید، تکرر ادرار و خستگی را نیز به همراه دارند. چنانچه شدت بیماری قند خون فردی بسیار افزایش پیدا کند، این علائم ممکن است در نهایت شدیدتر شده، به عدم توانایی فکر کردن نیز منجر شود که در این صورت باید فوراً با مراقبت های اورژانس پزشکی تماس حاصل کرد تا هرچه سریع تر نسبت به درمان این بیماری اقدام کنند.

سایر نشانه های وجود قند در ادرار

همانطور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، وجود قند در ادرار می تواند همراه با بروز سایر علائم دیابت باشد، اما علاوه بر نشانه های ابتلا به بیماری دیابت ممکن است علائمی مانند گرسنگی شدید، عفونت های مکرر ادراری، تشنگی شدید، احساس خستگی مداوم، تکرر ادرار و از دست دادن بینایی یا تضعیف آن نیز در بیمار وجود داشته باشد. احساس سوزش (گزگز) در دست و پا و یا کند شدن روند بهبود زخم ها از دیگر نشانه هایی است که همراه با کاهش وزن و تغییر در سطح هوشیاری بیمار می تواند به عنوان دیگر علائم وجود قند در ادرار بیمار به آن اشاره کرد. توجه داشته باشید وجود این علائم نشانه شدید بودن این بیماری و اهمیت مراجعه هرچه سریع تر نزد یک پزشک متخصص است. احساس درد و فشار در قفسه سینه، تشنج یا غش کردن نیز جزو نشانه های نادری است که در صورت وجود، فرد باید فوراً با مراقبت های اورژانس پزشکی تماس بگیرد و هرچه سریع تر نسبت به درمان اقدام کند.

نحوه انجام آزمایش برای تشخیص میزان گلوکز ادرار

توجه داشته باشید چنانچه فردی علائم وجود قند در ادرار را داشته باشد، باید فورا به یک پزشک متخصص مراجعه نماید. متخصص در ابتدا از بیمار در خصوص کلیه بیماری هایی که دارد و داروهایی که مصرف می کند، پرسش نموده، اطلاعات مورد نیاز را در پرونده بیمار به ثبت می رساند. سپس بیمار برای انجام آزمایش ادرار به آزمایشگاه می رود. در آزمایشگاه ظرف نمونه گیری ادرار تحویل بیمار داده خواهد شد. توصیه می شود، اجازه دهید در ابتدا کمی از ادرار خارج از ظرف ریخته شود تا مجرای ادراری را تمیز نماید. سپس نمونه تحویل مسئول مربوطه داده می شود و وی با استفاده از یک نوار عمیق اقدام به بررسی نمونه می نماید. از تغییر رنگ نوار می توان به مقدار قند موجود در نمونه پی برد.

دلایل ابتلا به این بیماری

از اصلی ترین دلایل ابتلا به این بیماری، دیابت یا وضعیت پیش دیابتی است که اصولا هنگام ابتلا به دیابت کنترل نشده می تواند منجر به افزایش سطح قند در خون و سپس وجود قند در ادرار شود. توجه داشته باشید بیماری پیش دیابت که به آن پره دیابت نیز گفته می ‌شود، نوعی بیماری است که در آن سطح غیر عادی گلوکز در خون بیمار وجود دارد (بیشتر از حد استاندارد)، اما این میزان هنوز به اندازه دیابت شدید نیست. علاوه بر بیماری دیابت که مستقیماً روی توانایی بدن در استفاده از قند یا گلوکز برای تولید انرژی تاثیر منفی می گذارد، هایپر گلایسمی که به آن افزایش سطح قند خون نیز گفته می شود، از دیگر دلایل شایع ابتلا به این بیماری به شمار می رود. توجه داشته باشید میزان قند موجود در ادرار در زنان باردار نسبت به زنان غیر باردار بیشتر است، اما این مقدار نیز اگر از حد خاصی فراتر رود، مادر باردار باید تحت آزمایش غربالگری برای تشخیص دیابت بارداری قرار بگیرد.