کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک Laparoscopic cholecystectomy یک جراحی کم تهاجم برای برداشتن کیسه صفرا است. هنگامی که سنگ کیسه صفرا باعث بروز التهاب، درد یا عفونت می شود، این روش به افراد کمک می کند. این جراحی شامل چند برش کوچک است، و اکثر افراد همان روز به منزل بازمی گردند و به زودی به فعالیت های عادی خود باز می گردند. در صورت بروز هرگونه مشکل پس از جراحی با پزشک خود تماس بگیرید.

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک چیست؟

کوله سیستکتومی لاپاروسکوپیک جراحی برای برداشتن کیسه صفرا است. جراح چند برش کوچک در سمت راست شکم شما ایجاد می کند. جراح از یک برش برای وارد کردن لاپاروسکوپ، یک لوله نازک با یک دوربین در انتهای آن استفاده می کند. این دوربین کیسه صفرا را روی یک صفحه نمایش نشان می دهد. سپس کیسه صفرا از طریق یک برش کوچک دیگر برداشته می شود.

کوله سیستکتومی لاپاروسکوپیک نسبت به کوله سیستکتومی باز کمتر تهاجمی است. این شکل دیگر از برداشتن کیسه صفرا شامل یک برش بزرگتر است.

کیسه صفرا چیست؟

کیسه صفرا اندمی به شکل و اندازه یک گلابی کوچک است. کیسه صفرا ماده ای به نام صفرا که توسط کبد تولید می شود را ذخیره می کند. تا زمانی که بدن برای هضم غذاهای چرب به صفرا نیاز داشته باشد، آن را حفظ می کند.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا

چه افرادی به برداشتن کیسه صفرا نیاز دارند؟

کوله سیستکتومی لاپاروسکوپی به افرادی کمک می کند که سنگ کیسه صفرا دارند که باعث درد و عفونت می شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پانکراتیت و انواع آن

سنگ های صفراوی کریستال هایی هستند که در کیسه صفرا تشکیل می شوند. آنها می توانند جریان صفرا را از کیسه صفرا به دستگاه گوارش شما مسدود کنند. این مانع باعث کوله سیستیت (التهاب کیسه صفرا) می شود. سنگ کیسه صفرا همچنین می تواند به سایر قسمت های بدن منتقل شده و مشکلاتی ایجاد کند.

علائم سنگ کیسه صفرا عبارتند از:

• احساس نفخ.
  • زردی (پوست زرد).
  • حالت تهوع.
  • درد در سمت راست شکم که ممکن است به پشت یا شانه برسد.

چگونه باید برای برداشتن کیسه صفرا آماده شد؟

قبل از انجام این فرایند، تیم درمان شما آزمایشات خاصی را انجام خواهد داد، از جمله:

• سونوگرافی شکم.
  • آزمایش خون.
  • آزمایش ادرار (ارزیابی ادرار).

آنها همچنین با شما در مورد موارد زیر گفتگو خواهند کرد:

• هر گونه دارویی که مصرف می کنید.
  • گزینه های شما برای کنترل درد در حین و بعد از جراحی.
  • جراح ممکن است از شما بخواهد چند ساعت قبل از عمل از خوردن غذا و مایعات خودداری کنید.

درست قبل از کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

شما بیهوشی عمومی دریافت خواهید کرد تا در طول عمل بخوابید و دردی نداشته باشید. هنگامی که بیهوش شدید، پزشک شما لوله ای را در گلوی شما قرار می دهد تا به شما کمک کند نفس بکشید. آنها لوله دیگری- یک لوله IV- را به بازوی شما وصل خواهند کرد تا مایعات و داروها را منتقل کند.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا

در طول کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک چه اتفاقی می افتد؟

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک حدود یک یا دو ساعت طول خواهد کشید. جراح چند برش کوچک در شکم شما ایجاد می کند. سپس لوله های نازک و توخالی را در آن برش ها فرو می کند. سپس تیم جراحی یک لاپاراسکوپ و سایر ابزارهای جراحی را از لوله ها عبور می دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سرطان پانکراس یا لوزالمعده

تیم درمان شما ممکن است دی اکسید کربن را به شکم شما پمپاژ کند. این مرحله ناحیه جراحی را باد می کند و دید داخل آن را آسان تر می کند. جراح با استفاده از ابزارهای مخصوص، کیسه صفرا را از بقیه بدن جدا کرده و آن را خارج می کند. سپس تیم برش ها را با بخیه، گیره های جراحی یا چسب جراحی می بندد.

اگر در حین کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی عارضه ای رخ دهد، جراح ممکن است تصمیم بگیرد به جای آن از کوله سیستکتومی باز استفاده کند. این فرایند شامل یک برش بزرگتر است.

بعد از کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی چه اتفاقی می افتد؟

تیم شما چند ساعت پس از جراحی شما را تحت نظر خواهند داشت. آنها می خواهند مطمئن شوند که شما بدون عارضه از بیهوشی خارج می شوید. آنها قلب، تنفس، فشار خون و توانایی ادرار کردن شما را بررسی خواهند کرد.

برداشتن کیسه صفرا چه مزایایی دارد؟

برداشتن کیسه صفرا باعث توقف درد و درمان عفونت ناشی از سنگ کیسه صفرا می شود. همچنین می تواند از بازگشت سنگ های صفراوی جلوگیری کند.

اگر سنگ کیسه صفرا درمان نشود، درد و عفونت می تواند بدتر شود. کیسه صفرا ممکن است بترکد که می تواند زندگی بیمار را به خطر بیاندازد.

کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک چه مزایایی دارد؟

پزشک معالج یا جراح شما تعیین می کنند که آیا کوله سیستکتومی باز یا لاپاروسکوپیک برای شما مناسب است. روش لاپاراسکوپی چندین مزیت دارد:

• درد کمتر.
  • خطر کمتر عوارض.
  • بهبودی سریع تر و بازگشت به فعالیت های منظم.
  • زخم ها و اسکارهای کوچک تر.

خطرات یا عوارض احتمالی کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک چیست؟

مانند هر عمل جراحی دیگری، کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک نیز خطراتی دارد، اما نادر هستند، از جمله:

• نشت صفرا در بدن.
  • خونریزی.
  • عوارض ناشی از بیهوشی.
  • فتق.
  • آسیب به مجاری صفراوی، کبد یا روده.
  • بی حسی در ناحیه جراح.
  • پریتونیت (التهاب و عفونت در شکم).
  • زخم های کوچک از برش ها.
  • عفونت مجاری ادراری.

زمان نقاهت بعد از کوله سیستکتومی لاپاراسکوپیک چقدر است؟

اگر هیچ عارضه ای نداشته باشید، معمولاً همان روزی که کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی خود را انجام دادید، می توانید به خانه بروید. با کوله سیستکتومی باز، ممکن است مجبور شوید یک یا دو روز در بیمارستان بمانید.

لاپاراسکوپی کیسه صفرا

بعد از برداشتن کیسه صفرا برای مراقبت از خودم چه باید بکنم؟

بعد از جراحی، برای کمک به بهبودی خود، موارد زیر را انجام دهید:

• از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید.
  • مقدار زیادی آب بنوشید.
  • برای کمک به حرکات روده خود از غذاهای حاوی فیبر بالا استفاده کنید (مدفوع).
  • دستورالعمل های پزشک معالج خود را در مورد مراقبت از زخم ها و مصرف داروها دنبال کنید.
  • به آرامی فعالیت خود را افزایش دهید.
  • برای جلوگیری از لخته شدن خون، هر روز کمی پیاده روی کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  داروهایی که به کبد آسیب می رسانند!

بعد از کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی چه زمانی می توان به فعالیت های عادی بازگشت؟

اگر این روش بدون عارضه باشد، باید بتوانید در یک یا دو روز رانندگی کنید و به صورت عادی غذا بخورید. معمولاً می توانید در عرض یک هفته به سر کار و سایر فعالیت های روزانه بازگردید، البته تا زمانی که آنها شامل بلند کردن چیزهای سنگین نباشند. قبل از آغاز فعالیت فیزیکی یا جنسی ممکن است به یک یا دو هفته زمان نیاز داشته باشید.

پس از برداشتن کیسه صفرا چه زمانی باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشم؟

پس از بازگشت به منزل، در صورت بروز هر یک از موارد زیر، فوراً با پزشک معالج خود تماس بگیرید:

• لرز.
  • گرفتگی شکم یا درد شدید.
  • تب بالا (بیش از 101 درجه فارنهایت).
  • مشکلات مربوط به ناحیه برش، مانند خونریزی، تورم، قرمزی یا بوی بد.
  • نداشتن اجابت مزاج تا سه روز.
  • استفراغ.
  • زردی پوست.

سخن پایانی

سنگ کیسه صفرا می تواند بسیار دردناک و خطرناک باشد. کوله سیستکتومی لاپاراسکوپی کیسه صفرا را برداشته و از بازگشت سنگ های صفراوی جلوگیری می کند. اکثر افراد تنها در عرض چند هفته بعد از این روش کم تهاجم، به طور کامل بهبود می یابند. اما در صورت بروز هرگونه مشکل بعد از جراحی با پزشک خود تماس بگیرید.