بیماری سمی کبد آسیبی است که به کبد شما وارد می شود. به آن سمیت کبدی یا هپاتیت سمی نیز می گویند. اگر کمکی دریافت نکنید، می تواند باعث بروز علائم جدی یا آسیب کبدی شود. داروها، مکمل های گیاهی، مواد شیمیایی، حلال ها و الکل همگی از علل احتمالی سمیت کبدی هستند.

در بیماری سمی کبد چه اتفاقی می افتد؟

کبد شما هر چیزی را که وارد بدن شما می شود فیلتر می کند. الکل، مواد مخدر و مواد شیمیایی را از خون شما پاک می کند. سپس ذرات نامطلوب را پردازش می کند تا بتوانید آنها را از طریق ادرار یا صفرا دفع کنید. گاهی اوقات، هنگامی که کبد شما وظیفه خود را برای پردازش خون شما انجام می دهد، سموم تشکیل می شوند. آنها می توانند کبد شما را ملتهب کرده و به آن آسیب برسانند. بیماری سمی کبد ممکن است خفیف یا شدید باشد. اگر مدتی ادامه یابد، می تواند باعث ایجاد زخم دائمی یا سیروز کبدی شود. این می تواند منجر به نارسایی کبد یا حتی مرگ شود. در برخی موارد شدید، مانند زمانی که آسیب با استامینوفن ایجاد می شود، حتی مصرف کوتاه مدت می تواند برای ایجاد نارسایی کبد کافی باشد.

بیماری سمی کبدی چه علائمی دارد؟

ممکن است متوجه این علائم شوید:

  • تب
  • اسهال
  • ادرار تیره رنگ
  • خارش
  • یرقان یا زردی چشم و پوست
  • سر درد
  • بی اشتها بودن
  • حالت تهوع
  • درد در معده
  • استفراغ
  • کاهش وزن
  • مدفوع سفید یا خاکستری

علائم ممکن است ساعاتی پس از تماس شما با علت ظاهر شوند. همچنین ممکن است طی روزها یا هفته ها قرار گرفتن در معرض منظم علت، به آرامی احساس بدتر شدن کنید.

در بیماری سمی کبد چه اتفاقی می افتد؟

در بیماری سمی کبد چه اتفاقی می افتد؟

علل بیماری سمی کبد

بیماری سمی کبد علل احتمالی زیادی دارد. شناسایی برخی از آنها راحت تر از سایرین است:

داروهای بدون نسخه

بسیاری از داروهای بدون نسخه (OTC) و تجویزی می توانند باعث بیماری سمی کبد شوند.

  • استامینوفن (تیلنول)
  • داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAID ها) مانند Aleve، آسپرین و Motrin.

داروهای تجویری:

  • استاتین ها
  • آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین-کلاولانات یا اریترومایسین
  • داروهای آرتریت مانند متوترکسات یا آزاتیوپرین
  • داروهای ضد قارچ
  • نیاسین
  • استروئیدها
  • آلوپورینول برای نقرس
  • داروهای ضد ویروس برای عفونت HIV

شیمی درمانی

این درمان متداول سرطان یکی دیگر از دلایل احتمالی است. این داروها سمی هستند و ممکن است به کبد شما فشار وارد کنند.

مکمل ها و ویتامین ها

اکثر افراد می توانند ویتامین ها و سایر مواد مغذی مورد نیاز خود را با داشتن یک رژیم غذایی متعادل سالم دریافت کنند. بسیاری از مکمل های ویتامینی در صورتی که در دوزهای بالا مصرف شوند، مستقیماً از ادرار خارج می شوند. اما برخی از آنها بیشتر از اینکه مفید باشند، می توانند ضرر داشته باشند. بخصوص اگر قبلاً بیماری کبدی داشته باشید.

در برخی موارد ممکن است به شما گفته شود که مکمل ها را مصرف کنید تا مطمئن شوید که مقدار کافی ویتامین دریافت می کنید. بخصوص اگر شرایط شما هضم چربی را برای شما دشوار کند. یا اگر به دلیل علائم بیماری، غذا خوردن برای شما دشوار باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ریزش مو ناشی از بیماری تیروئید

اگر مشکل کبدی دارید، مهم است که همیشه قبل از امتحان یک مکمل جدید با پزشک خود صحبت کنید.

قبل از امتحان مکمل از خود بپرسید:

  • آیا برای من بی خطر است؟
  • آیا به آن نیاز دارم؟
  • آیا شواهد خوبی وجود دارند که کار می کند؟
  • آیا خطرات و عوارض جانبی دارد؟
  • آیا از منبع معتبری است؟

ویتامین D

در طول بهار و تابستان، اکثر افراد تمام ویتامین D مورد نیاز خود را از نور خورشید دریافت می کنند. اما در زمستان باید آن را از غذای خود دریافت کنیم. دریافت ویتامین D کافی از این طریق ممکن است دشوار باشد. مصرف مکمل ویتامین D اطمینان حاصل می کند که در ماه های تاریک به اندازه کافی دریافت می کنید.

NHS مصرف 10 میکروگرم ویتامین D را توصیه می کند. در برخی بسته ها این مقدار به صورت 400 IU نوشته می شود. IU مخفف واحدهای بین المللی است. معمولاً بهتر است کمی بیشتر از این مصرف کنید. اما مصرف دوزهای بسیار بالای ویتامین D می تواند خطرناک باشد. برخلاف برخی ویتامین های دیگر، بدن شما نمی تواند به راحتی از شر ویتامین D خلاص شود. بنابراین می تواند انباشته شود. این می تواند علائمی از جمله احساس یا بیماری واقعی و احساس ضعف زیاد ایجاد کند. در موارد شدید می تواند به کلیه های شما آسیب وارد کند.

اگر نمی توانید اغلب اوقات بیرون بروید، ممکن است به مصرف ویتامین D اضافی در تابستان نیز نیاز داشته باشید. به عنوان مثال اگر برای مدت طولانی در بیمارستان هستید.

مکمل ها و ویتامین ها

مکمل ها و ویتامین ها

اسید فولیک

NHS توصیه می کند که اگر می خواهید باردار شوید باید اسید فولیک اضافی مصرف کنید. یا اگر در 12 هفته اول (سه ماهه اول) بارداری هستید. شما باید 400 میکروگرم، یک بار در روز مصرف کنید. در برخی موارد پزشک یا ماما به شما می گوید که کمی بیشتر از آن مصرف کنید.

مکمل های اسید فولیک برای اکثر افراد بی خطر هستند. اما آنها می توانند برای افرادی که برخی از شرایط پزشکی دارند، مشکلاتی ایجاد کنند. آنها همچنین می توانند نحوه عملکرد برخی از داروهای دیگر را تغییر دهند. بنابراین در صورت داشتن بیماری، همیشه قبل از مصرف اسید فولیک اضافی با پزشک خود صحبت کنید.

کلسیم

در صورت مصرف برخی از انواع داروها، ممکن است به مصرف مکمل کلسیم نیاز داشته باشید. متداول ترین داروها داروهای استروئیدی قوی هستند زیرا این دارو می تواند استخوان های شما را ضعیف تر از حد طبیعی کند. ویتامین D به بدن شما کمک می کند تا کلسیم را جذب کند. بنابراین ایده خوبی است که ویتامین D را نیز مصرف کنید.

مکل های ویتامین برای افرادی که در هضم چربی مشکل دارند

برخی از بیماری های کبدی هضم چربی موجود در غذا را برای شما دشوار می کنند. این می تواند باعث شود دریافت ویتامین های A، D، E، و K برای بدن شما دشوار شود. این ویتامین ها “ویتامین های محلول در چربی” نامیده می شوند. آنها معمولاً همراه با چربی موجود در غذا توسط بدن شما جذب می شوند.

در صورتی که این مشکل برای مدت طولانی ادامه یابد، ممکن است به مکمل ها نیاز داشته باشید. اما مهم است که در این مورد با تیم پزشکی خود صحبت کنید. مصرف بیش از حد این ویتامین ها می تواند خطرناک باشد. ویتامین A بیش از حد می تواند به کبد شما آسیب برساند.

اگر نمی توانید چربی را هضم کنید، قرص های ویتامینی که می توانید از مغازه ها و داروخانه ها بخرید ممکن است کارساز نباشند. آنها اغلب بر پایه چربی هستند که در دریافت ویتامین ها به شما کمک می کنند. و ممکن است مقدار مناسبی از ویتامین را برای شما نداشته باشند. با پزشک خود در مورد اینکه کدام مکمل ها ممکن است کمک کنند، چقدر نیاز دارید و نحوه مصرف آنها صحبت کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رژیم غذایی مخصوص افرادی که زخم معده دارند

مکمل های غذایی برای افرادی که در خوردن به اندازه کافی مشکل دارند

برخی از انواع بیماری های کبدی می توانند باعث شوند خوردن کافی برای فرد دشوار شود. ممکن است به این دلیل باشد که بیمار قادر به جذب چربی در رژیم غذایی خود نیست. یا ممکن است علائم خوردن را سخت کند.

مکمل های پروتئینی

اگر مشکل کبدی دارید همیشه قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید. اگر شرایط شما هضم چربی را برای شما دشوار می کند، ممکن است به شما یک مکمل غذایی داده شود تا مطمئن شوید که انرژی و پروتئین کافی دریافت می کنید. همیشه مکملی که به شما داده شده است را طبق توصیه مصرف کنید.

اگر می خواهید یک مکمل پروتئینی را امتحان کنید، یک پروتئین ویwhey  تهیه شده از یک برند معتبر شناخته شده را انتخاب کنید. این امر بویژه در صورتی مهم است که بیماری کبدی دارید.

مکمل های تجویز شده از نظر کیفیت و ایمنی به دقت توسط تیم پزشکی یا متخصص تغذیه بررسی می شوند. پروتئین و مکمل های ورزشی بدون نسخه به این روش بررسی نمی شوند. به این معنا که ممکن است آنچه روی برچسب نوشته شده است دقیقاً همان چیزی نباشد که در محصول وجود دارد. آنها می توانند حاوی مقادیر زیادی از موادی باشند که برای افراد مبتلا به بیماری کبدی خطرناک هستند.

کراتین و سایر مکمل های ورزشی

کراتین

در حال حاضر شواهد خوبی وجود ندارند که نشان دهند مکمل های کراتین به افراد مبتلا به بیماری کبد کمک می کنند. این خطر وجود دارد که عوارض جانبی مصرف کراتین باعث بدتر شدن وضعیت کبد شود.

اگر کبد شما سالم است، مصرف مکمل های کراتین باید بی خطر باشد. شواهدی وجود دارند که نشان می دهند آنها می توانند به کسب قدرت و ورزش کردن کمک کنند. اما آنها می توانند عوارض جانبی داشته باشند. عارضه جانبی اصلی احتباس آب است. بنابراین، بویژه برای افراد مبتلا به سیروز جبران نشده خطرناک است که ممکن است مشکلات احتباس آب داشته باشند.

مواد آنابولیک

از مواد آنابولیک مانند استروئیدها برای ورزش یا تغییر ظاهر خود استفاده نکنید. آنها با نوع نادری از سرطان کبد در مردان مرتبط هستند.

مکمل های گیاهی

اگر بیماری کبدی دارید، مهم است که همیشه قبل از مصرف هر نوع مکمل گیاهی یا دارویی با پزشک خود صحبت کنید. کبد شما مکمل ها و داروها را پردازش می کند، بنابراین آنها می توانند فشار بیشتری به کبد شما اضافه کنند.

برخی از مکمل ها می توانند به کبد شما آسیب برسانند. اگر از قبل بیماری کبدی دارید بیشتر در معرض خطر قرار دارید.

مکمل های کاهش وزن می توانند حاوی گیاهانی باشند که می توانند به کبد شما آسیب وارد کنند.

قرص ها و کپسول های عصاره چای سبز می توانند برای برخی افراد مشکل ایجاد کنند. اما نوشیدن مقادیر معمولی چای سبز بی خطر است.

چگونه یک چیز طبیعی می تواند برای کبد شما مضر باشد؟ در واقع، برخی از گیاهان معمول می توانند باعث بیماری سمی کبد شوند. مراقب مکمل های حاوی آلوئه ورا، کوهوش سیاه، کاسکارا، چاپارال، کامفری، افدرا یا کاوا باشید.

علل بیماری سمی کبد

علل بیماری سمی کبد

مواد شیمیایی و حلال ها

برخی از مواد شیمیایی محل کار می توانند به کبد شما آسیب برسانند. یکی از نمونه ها وینیل کلرید است که برای ساخت پلاستیک استفاده می شود. محلول پاکسازی خشک به نام تتراکلرید کربن؛ پاراکوات علف کش؛ و بی فنیل های پلی کلره.

چه چیزی شانس شما را برای ابتلا به بیماری سمی کبد افزایش می دهد؟

در صورتی که موارد زیر برای شما صدق می کنند، ممکن است احتمال ابتلای شما به بیماری سمی کبد بیشتر باشد:

  • مصرف مسکن های OTC بیش از دوز توصیه شده، همراه با مصرف مزمن الکل.
  • ابتلا به یک بیماری کبدی دیگر مانند سیروز، بیماری کبد چرب غیرالکلی یا هپاتیت از قبل.
  • زمانی که داروها یا مکمل های خاصی مصرف می کنید الکل می نوشید.
  • شما در شغلی کار می کنید که در آن از مواد شیمیایی صنعتی استفاده می شود که می توانند سمی باشند.
  • شما بزرگتر هستید.
  • شما خانم هستید.
  • شما یک جهش ژنی دارید که بر عملکرد کبد شما تأثیر می گذارد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت روده و راه های درمان آن

بیماری سمی کبد چگونه تشخیص داده می شود؟

در صورتی که متوجه هر یک از علائم شدید و هر یک از مواردی را دارید که می توانند احتمال ابتلا به بیماری سمی کبد را افزایش دهند، فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

پزشک شما را معاینه فیزیکی می کند و علائم و سابقه پزشکی شما را بررسی می کند. در صورت استفاده از داروها یا مکمل های گیاهی، نوشیدن الکل یا استفاده از هر گونه مواد شیمیایی در محل کار، به پزشک خود اطلاع دهید.

آزمایشات برای تشخیص بیماری سمی کبد ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • آزمایش های خون: آنها به دنبال سطوح آنزیم های کبدی هستند که می توانند نشان دهند کبد شما چقدر خوب کار می کند.
  • سونوگرافی: این آزمایش تصویربرداری، از امواج صوتی برای ایجاد تصویری دقیق از کبد شما استفاده می کند.
  • اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT): این آزمایش از یک دستگاه اشعه ایکس ویژه استفاده می کند که در اطراف بدن شما می چرخد ​​و تصاویر را برای کامپیوتری ارسال می کند که سطح مقطعی از تصویر بدن شما ایجاد می کند.
  • بیوپسی کبد: پزشک شما نمونه ای از بافت کبد شما را می گیرد و آن را زیر میکروسکوپ بررسی می کند تا بیماری شدید کبدی را بررسی کند.

درمان های بیماری سمی کبد

پزشکان راه های مختلفی برای درمان بیماری سمی کبد دارند.

قرار گرفتن خود در معرض آن را متوقف کنید.

این نخستین گام است. این می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تعویض داروها
  • اجتناب از هر گونه مکمل گیاهی یا ماده شیمیایی که برای کبد شما سمی است
  • الکل ننوشید زیرا به کبد شما استرس وارد می کند

اگر قرار گرفتن در معرض علت را متوقف کنید، اغلب علائم در عرض چند روز بهبود می یابند.

استیل سیستئین

اگر فکر می کنید مصرف بیش از حد استامینوفن باعث بیماری کبدی شما شده است، سریعاً برای تهیه این دارو به بیمارستان بروید. می تواند به جلوگیری از آسیب کبدی کمک کند.

مراقبت های بیمارستانی

در بیمارستان، می توانید برای درمان علائم خود مراقبت هایی مانند مایعات داخل وریدی برای کم آبی بدن یا داروهای ضد تهوع نیز دریافت کنید.

پیوند کبد

این گزینه برای آسیب شدید کبدی در نظر گرفته شده است.

درمان های بیماری سمی کبد

درمان های بیماری سمی کبد

جلوگیری از بیماری سمی کبد

شما نمی توانید از قبل بدانید که چه داروها یا مواد شیمیایی می توانند باعث بیماری سمی کبد شوند. در اینجا چند راه وجود دارند که ممکن است بتوانید از آن جلوگیری کنید:

  • فقط داروهای مورد نیاز خود را مصرف کنید. آنها را فقط طبق دستور پزشک مصرف کنید. دستورالعمل های درج شده روی بسته را برای دوز توصیه شده دنبال کنید.
  • مکمل های حاوی گیاهانی که می توانند برای کبد شما سمی باشند را مصرف نکنید. قبل از مصرف هر نوع درمان طبیعی، برچسب آن را بررسی کنید و آن را توسط پزشک خود اجرا کنید.
  • اگر بیش از دوز توصیه شده استامینوفن مصرف می کنید، الکل ننوشید. اگر الکل مصرف کرده اید و دوز معمولی استامینوفن را مصرف کرده اید، حال شما خوب است. از پزشک یا داروساز خود بپرسید که آیا نوشیدن آن در حین مصرف هر دارویی بی خطر است یا خیر.
  • در صورت استفاده از مواد شیمیایی یا حلال در محل کار، قوانین ایمنی را رعایت کنید. در صورت امکان، از قرار گرفتن در معرض آن اجتناب کنید یا قرار گرفتن در معرض آن را محدود کنید.
  • داروها یا مواد شیمیایی موجود در منزل خود را قفل کنید تا کودکان آنها را نخورند. آنها همچنین می توانند مسمومیت کبدی داشته باشند.
0/5 (0 نظر)