افراد هرچه سن شان بالاتر برود و قدم در راه میان‌ سالی بگذارند، آنزیم ‌های گوارشی کمتری در بدن شان ترشح می ‌شود. کمبود آنزیم گوارشی سبب مبتلا شدن به سوء هاضمه، ریفلاکس معده و خروج بیش ‌ازحد گاز از معده می ‌شود. بهتر است برای جلوگیری از مشکلاتی جدی‌ تر دستگاه گوارش مکمل ‌های غذایی سالمی را مصرف کنیم تا در سنین بالا دچار این ‌گونه مشکلات و بیماری‌ ها نشویم. در این مقاله سعی می‌ کنیم هشت نوع از مکمل ‌های مفید را بررسی کنیم و در ادامه فواید آن‌ ها را برای شما برشماریم.

مکمل خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

مکمل خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

شیرین‌ بیان

شیرین ‌بیان یک گیاه خود رو هست. از دیرباز در طب سنتی از ساقه و ریشه شیرین‌ بیان به ‌عنوان مسکنی برای سوزش سر دل و ریفلاکس معده و دیگر بیماری ‌های گوارشی استفاده شده است. شیرین ‌بیان دارای ویتامین B و E، منیزیوم و پتاسیم هست؛ اما بهتر است در مصرف این ماده‌ شگفت‌ انگیز دقت کنید.

اگر شیرین ‌بیان با خلوص کامل مصرف نشود ممکن است سبب بالا رفتن فشارخون در برخی افراد شود. شما می ‌توانید برگ ‌های این گیاه را از عطاری ‌های محل خود تهیه کنید و به‌ صورت چای دم‌ کنید تا مشکلات دستگاه گوارش ‌تان حل شود. جالب است بدانید شیرین‌ بیان می‌ تواند محافظی مطمئن برای کبد باشد. شما می ‌توانید درمان هرگونه اختلال و بیماری مربوط به معده‌ تان را به شیرین‌ بیان بسپارید.

مکمل خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

مکمل خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

روغن نعنا

روغن نعنا از برگ گیاه نعنا به دست می‌ آید. روغن نعنا انواع مختلفی دارد و کاربردهای آنان نیز متفاوت هستند. روغن نعنا، عصاره نعنا و کپسول روغن نعنا از انواع آن هستند. مکمل غذایی از کپسول روغن نعنا بهره می ‌گیرد و بقیه‌ انواع روغن کاربردهای آرایشی و طعم دهندگی دارند. اگر فردی سندروم روده تحریک ‌پذیر دارد، می‌ تواند از کپسول روغن نعنا برای تسکین درد و رفع یبوست و دیگر علائم این بیماری بهره ببرد. در صورت داشتن حالت تهوع نیز می ‌توانید از روغن نعنا استفاده کنید.

مکمل خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

مکمل خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

پروبیوتیک ها

در روده‌ های ما باکتری ‌هایی مفید وجود دارند، که در هضم غذا نقش بسزایی دارند. پروبیوتیک ها نوعی باکتری مشابه همین باکتری‌ های درون روده می‌ باشند. در واقع آن‌ ها نوعی مخمر هستند که می ‌توانید با ماست یا شیر ترکیب کرده و میل کنید. این باکتری ها برای درمان بیماری ‌های گوارشی مفید هستند، همچنین می‌ توانید برای رفع علائم سندروم روده تحریک ‌پذیر نیز از این باکتری ها کمک بگیرید. در برخی موارد گونه ‌ای از پروبیوتیک ها  سبب بروز اسهال می ‌شوند.

مکمل خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

مکمل خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

بابونه

بابونه گیاهی بسیار معطر و کاربردی ست. اصلاً لازم نیست کار خاصی انجام دهید، شما می ‌توانید بابونه را از عطاری‌ های اطراف محل زندگی‌ تان بخرید. سپس آب را درون کتری بگذارید تا به جوش آید. پس ‌از آن می ‌توانید مانند چای دم‌ کنید و در هنگام نوشیدن از عطر بی ‌نظیر آن لذت ببرید. می ‌دانید که برخی از بیماری‌ های دستگاه گوارش ناشی از استرس و اضطراب است. شما می ‌توانید با مصرف این داروی گیاهی استرس و بی ‌خوابی را از خود دور کنید، بدین‌ وسیله بسیاری از مشکلات گوارشی شما نیز تسکین می ‌یابد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  هر آنچه که باید درباره گواتر بدانید

برای رفع بیماری ورم معده و زخم معده دارویی شگفت‌انگیز محسوب می‌ شود. این گیاه در درمان نفخ شکم نیز مؤثر هست. با نوشیدن چای بابونه می‌ توانید به معده ‌تان جهت هضم راحت ‌تر غذاها کمک کنید، البته به ‌جز چای بابونه روغن گیاه بابونه نیز در عطاری ها یافت می ‌شود که شما می‌توانید برای رفع یبوست از آن استفاده کنید. نکته ‌ای قابل ‌ذکر در مورد گیاه بابونه این است که به ‌طور شگفت ‌انگیزی می‌ تواند از بدن شما در مقابل سرطان‌های پوست، پروستات، تخمدان و پستان محافظت کند.

مکمل خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

مکمل خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

زنجبیل

زنجبیل گیاهی خوش عطر، اما تند و تیز است. زنجبیل تازه را می ‌توانید در میوه ‌فروشی ها جستجو کنید؛ اما از پودر آن نیز که به ‌صورت بسته‌ بندی ‌شده و یا جایگذاری شده درون کپسول قرار دارد می ‌توان استفاده کرد. اروپایی ها زنجبیل را درمانی برای حالت تهوع ‌های دوران بارداری می‌ دانند. این گیاه فوق ‌العاده در تسکین دردهای دستگاه گوارش مخصوصاً درد معده بسیار مؤثر است. رفع اسپاسم روده و مشکلات روماتیسم یکی دیگر از اعجاز شگفت ‌انگیز زنجبیل هست.

طبق تحقیقات انجام شده اگر می ‌خواهید از رشد سلول ‌های سرطانی به ‌خصوص سرطان روده بزرگ جلوگیری کنید، حتماً زنجبیل را در بین وعده ‌های غذایی خود مصرف کنید. زنجبیل به‌ تنهایی می‌ تواند نیروی انرژی بخشی جهت مقاوم ساختن معده به کار برود. برای درمان بیماری ‌های کبدی نیز می ‌توان از این گیاه خوش عطر بهره برد. جالب است بدانید هنگامی‌ که به مسمومیت غذایی دچار می‌ شوید می ‌توانید با خوردن کمی زنجبیل به درمان اسهال و دردهای شکم کمک کنید. اگر دچار نفخ معده شدید بهتر است مقداری زنجبیل را باکمی کندر و نبات مخلوط‌ کنید، سپس میل نمایید.

مکمل خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

مکمل خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

ال گلوتامین

گلوتامین در بدن همه ما وجود دارد و وظیفه‌ آن مراقبت از روده است. گلوتامین می ‌تواند پس از جراحی به کاهش اسهال و عفونت ‌های ناشی از جراحی کمک کند. کسانی که آسیب‌ های جدی به دستگاه گوارش شان وارد شده است می‌ توانند با مصرف این مکمل سبب جذب بیشتر مواد مغذی مورد نیاز بدن شوند. ال گلوتامین در گوشت ها و دیگر محصولات حیوانی مانند لبنیات و… قرار دارد. درصد این پروتئین در مواد خوراکی به‌ صورت زیر هست:

  • گوشت گاو 4.7 درصد
  • لبنیاتی مانند شیر 8.8 درصد
  • برنج سفید 11.1 درصد
  • صیفی‌ جاتی مانند ذرت 16.2 درصد
  • تخم‌ مرغ 4.3 درصد
مکمل خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

مکمل خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

پسیلیوم (اسفرزه)

پسیلیوم دارای فیبر فراوانی هست به همین دلیل برای معده، روده و دیگر اجزای دستگاه گوارش بسیار مفید است. اگر فیبر مورد نیاز بدن تأمین شود، روده از آب کافی برخوردار می‌شود و این سبب راحتی در دفع مدفوع می ‌شود. حتماً هنگامی ‌که به یبوست دچار شده‌اید پزشک توصیه کرده است که آب زیادی بنوشید تا مشکلتان حل شود. برای استفاده از این مکمل غذایی باید احتیاط کنید. اگر به گل و گیاه آلرژی دارید حتماً بدنتان نسبت به این مکمل واکنش نشان خواهد داد.

مکمل خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

مکمل خوراکی برای سلامتی دستگاه گوارش

آرتیشو یا برگ کنگر

اگر می ‌خواهید داروی گیاهی داشته باشید که اکثر بیماری ‌های دستگاه گوارش شما را تسکین دهد، بهتر است از برگ گیاه کنگر بهره گیرید. عصاره ‌ای که از برگ این گیاه به دست می ‌آید، می ‌تواند به رفع سوء هاضمه، رفع حالت تهوع و استفراغ، رفع دل‌ درد، ممانعت از خروج گاز معده و هم‌چنین علائم بیماری سندروم روده تحریک ‌پذیر کمک کند. این گیاه برای درمان بیماری ‌های کبدی و دیابت نیز مفید است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل و درمان های مدفوع یا اسهال چرب

به‌ وسیله‌ این گیاه می ‌توانید کلیه‌ های خود را پاک ‌سازی کنید. دلیل پاک ‌سازی کلیه توسط کنگر می‌ تواند خاصیت دیورتیک آن هست. با وجود دیورتیک شما تکرر ادرار پیدا می ‌کنید و این امر سبب پاک شدن کلیه‌ تان می ‌شود. برای درمان بیماری‌ های کبدی نیز می ‌توانید از آرتیشو استفاده نمایید. تقویت معده و رفع بی ‌اشتهایی نیز می‌ تواند به کمک برگ کنگر انجام شود.

0/5 (0 نظر)