کبد را به عنوان غده ای بزرگ و کاربردی در بدن تعریف می کنند. کبد سموم وارد شده به بدن را به دام می اندازد و آن ها را تصفیه می کند. پس از آن که به موادی بی ضرر برای بدن تبدیل شدند آزاد می شوند. در حقیقت کبد را می توان نگهبانی دلسوز دانست که خود را در برابر محافظت از بدن فدا می کند. کبد از ورود عفونت به بدن جلوگیری می کند.

انرژی مورد نیاز بدن به هنگام تحرکات و فعالیت های بدنی از طریق کبد تأمین می شود. قند خون و کلسترول بدن توسط این غده حجیم تنظیم می شود. اگر فردی دچار سرطان کبد شود، احتمالاً تا آخر عمر مجبور به انجام تست ها و آزمایشاتی می شود تا از وضعیت کبدش مطلع شود و بدون نگرانی زندگی کند. بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان کبد بوده اند که با قدرت توانسته اند این بیماری را شکست بدهند. در برخی موارد بیمار پس از درمان نیز نیازمند پرتو درمانی و شیمی درمانی می باشد. از این طریق می توان از رشد مجدد غدد سرطانی جلوگیری کرد.

سرطان کبد چیست؟

از آن جایی که یکی از نقش های اساسی و مهم در بدن هر فردی وجود کبد و نقش محافظتی آن می باشد، باید بیماری های مربوط به این عضو پر کاربرد نیز جدی گرفته شود و حتما برای درمانش به پزشک مراجعه شود. حتی وجود زخم های کوچک بر روی کبد نیز می تواند به بروز سرطان کبد کمک کند و آن را تشدید کند. پس با احساس درد و مشاهده  زخمی کوچک بر روی کبد موضوع را جدی بگیرید و به دنبال درمان آن بروید. از تغییر رنگ سفیدی چشم و گاهی درد در ناحیه  شکم می توان به سرطان کبد مشکوک شد، در این مواقع باید به پزشک مراجعه کنید.

پزشک معالج با استفاده از سونوگرافی و عکس برداری از کبد می تواند نقاط درگیر شده با سرطان و میزان آن را تشخیص دهد. برای اندازه گیری دقیق تر در مورد ابعاد و محل قرار گرفتن غدد سرطانی از سی تی اسکن استفاده می شود. اگر تشخیص سرطان کبد مثبت بود، باید سی تی اسکنی مربوط به عضو ریه نیز انجام شود. از آن جایی که ریه و کبد نزدیک به هم قرار دارند احتمال درگیری ریه به سرطان نیز وجود دارد. پس از آن پزشک باید تومورها و غدد سرطانی را تا حدی بشناسد که متوجه شود غده خوش خیم است یا بد خیم. برای مراحل درمان دانستن این نکته بسیار حائز اهمیت است، پس بیمار را برای MRI آماده می کند.

انواع سرطان اولیه کبد

سرطان کبد در همه افراد به طور یکسان اتفاق نمی افتد. در برخی افراد این سرطان به صورت توده ای بزرگ آغاز می شود در افرادی دیگر، سرطان می تواند نقاط گوناگونی از کبد را درگیر کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه بفهمیم سرطان معده داریم | از تشخیص تا درمان

انواع اصلی سرطان اولیه کبد شامل موارد زیر می باشد:

• کارسینوم سلول های کبدی: حدود 75 درصد از افرادی که به سرطان کبد دچار می شوند از نوع هپاتوسلولار آن رنج می برند. در این نوع سرطان سلول های غالبی تشکیل می شوند و به قسمت های دیگر گوارشی مانند لوزالمعده و معده و… نیز منتشر می شوند، در این صورت بیماری در بدن گسترش می یابد. اکثر افرادی که بیش از حد الکل مصرف می کنند در معرض خطر این بیماری قرار دارند.
  • کلانژیوکارسینوما: این نوع سرطان کبد مربوط به بخش صفراوی می شود، حدود 10 تا 20 درصد از کل سرطان های کبد مربوط به این نوع سرطان می باشد.
  • آنژیوسارکوم کبدی: این نوع سرطان از رگ های خونی کبد شروع می شود. سرعت پیشرفت روزافزون این بیماری سبب ایجاد مشکلات زیادی شده است.
  • هپاتوبلاستوما: بیماری هپاتوبلاستوما معمولا کودکان زیر 3 سال را درگیر می کند. با انجام جراحی های لازم و شیمی درمانی خطر پیشرفت بیماری کاهش می یابد و روند درمان بهتر می شود.

چه کسانی به سرطان کبد مبتلا می شوند؟

این که دقیقا چه افرادی در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد وجود دارند هنوز سوالی بی پاسخ مانده است؛ اما در افرادی با شرایط زیر بیشتر سرطان کبد دیده شده است:

• افرادی که سن بالای 50 سال دارند
  • افرادی که عفونت های ناشی از هپاتیت B و C دارند
  • مصرف بیش از حد الکل و مشروبات
  • مصرف ماده ای به نام آفلاتوکسین که بر روی کپک نان و دیگر خوراکی ها قرار می گیرد.
  • افرادی که به دیابت مبتلا هستند نیز می توانند در معرض خطر قرار گیرند.

راه های پیشگیری از سرطان کبد

• واکسن هپاتیت B: کودکان و بزرگسالانی که به عفونت مبتلا هستند باید واکسن هپاتیت نوع B را حتما تزریق کنند.
  • محافظ شدن در برابر هپاتیت C: بیماری هپاتیت نوع C مانند نوع B از واکسن برخوردار نمی باشد. به همین دلیل بهتراست با مراقبت های لازم از بروز این بیماری و تشکیل عفونت در بدنتان جلوگیری کنید. بهتر است به هنگام برقراری رابطه جنسی حتما از کاندوم استفاده کنید. از تزریق کوکائین و هروئین به شدت دوری کنید. به هنگام خالکوبی و تاتو کردن حتما از سوزن ها استریل شده و یک بار مصرف استفاده کنید.
  • کاهش خطر سیروز: سیروز نوعی آسیب کبدی محسوب می شود که با ایجاد زخم بر روی کبد، عملکرد آن را دچار اختلال می کند و سپس منجر به بیماری های کبدی می شود. با کاهش مصرف الکل می توانید از مبتلا شدن به سیروز در امان بمانید. ورزش نیز در کاهش خطر ابتلا به سیروز تأثیر بسزایی دارد.

علل به وجود آمدن سرطان کبد

• اول این که باید بگوییم مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد هستند.
  • عفونت های مزمن، خصوصاً اگر عفونت ها همراه با ویروس هپاتیت باشد خطر به وجود آمدن سرطان کبد بسیار افزایش می یابد.
  • ایجاد زخم و پیشرفت و رشد آن بر روی کبد سبب بروز سرطان در کبد می شود.
  • اگر به طور ارثی به بیماری های کبدی دچار هستید، یا در اقوام درجه یک شما کسی به بیماری های کبدی دچار شده است باید بیشتر احتیاط کنید و هر چند مدت چکاپ انجام دهید تا از سالم بودن کبدتان مطلع شوید.
  • بیماری دیابت نیز نوعی جرقه برای شروع سرطان کبد می باشد.
  • بیماری های مرتبط با کبد چرب، جمع شدن چربی در اطراف کبد باعث بروز سرطان کبد خواهد شد.
  • خوردن مواد غذایی که به کپک آغشته شده اند. در حقیقت کپک ها ماده ای به نام آفلاتوکسین تولید می کنند، این ماده سبب به وجود آمدن سرطان کبد در بدن فرد می شود.
  • همان طوری که می دانید مصرف الکل ها به تدریج سبب آسیب کبد می شود، در نتیجه این نابودی کبد به سرطان دچار می شود.
  • نداشتن تغذیه ای مناسب و داشتن اضافه وزن
  • استفاده بی رویه از چربی ها و روغن های مضر و نمک ها

درمان سرطان کبد

سرطان کبد با توجه به شرایط بیمار و اوضاع بیماری و هم چنین تشخیص پزشک به روش های گوناگونی انجام می شود. در صورتی که سرطان اوج پیدا کرده باشد، پزشک از روش جراحی برای درمان کبد استفاده می کند. در این روش پزشک قسمتی از کبد را که دچار سرطان شده است را از بقیه قسمت های کبد جدا می کند. در صورتی که قسمت زیادی از کبد درگیر این بیماری شده باشد پزشک ترجیح می دهند عمل پیوند کبد نیز انجام شود؛ اما اگر قسمت کوچکی از کبد درگیر بیماری شده باشد و در عمل جراحی جدا شود، کبد خودش آن را ترمیم و بازسازی می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بالون معده برای کاهش وزن

روش دیگری که ممکن است پزشک آن را انجام دهد، درمان به وسیله آمبولیزاسیون می باشد. در این روش جریان خون به بافت و غده  سرطانی را با ورود ماده ای به آن محل مسدود می کنند. اگر بیماری سرطان به دیگر اعضای بدن تجاوز کرده باشد پزشک ناچار است که از پرتو درمانی استفاده کند. در این روش پزشک سعی می کند تمامی سلول های سرطانی را از بافت بدن پاک سازی کند. این روش برای افرادی که به قند خون مبتلا هستند یا زخمی بر روی کبدشان جا خوش کرده است، مناسب نمی باشد. همان طوری علائم کوچکی مانند نفخ نیز ممکن است از نشانه های ظهور بیماری خطرناکی همچون سرطان کبد باشد. پس اگر چنین علامت هایی را مشاهده کردید سریعاً به پزشک مراجعه کنید و سعی کنید علت آن را متوجه شوید. بهتر است از خوردن میوه ها و سبزیجات و خوراکی های شسته نشده اجتناب کنید. لازم است بدانید خوردن الکل آسیب های جدی به کبد وارد می کند. اگر شما یا اطرافیان تان به بیماری سرطان کبد دچار شدید، دلهره و استرس را از خودتان دور کنید و بدانید که افراد زیادی بوده اند که با این بیماری جنگیده اند و پیروز میدان شده اند.

علائم بروز سرطان کبد

همان طوری که می دانید اکثر سرطان ها مثل سرطان کبد در مراحل اولیه تشخیص داده نمی شوند. از این رو تومور و غدد سرطانی فرصت لازم را برای رشد و ادامه حیات خود پیدا می کنند. پس اگر در اقوام درجه یک شما، کسی به بیماری های کبدی دچار شده است بهتر است شما هم احتیاطات لازم را به کار بگیرید و به دنبال چکاپ ها و تست های مربوطه بروید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیابت و بی اختیاری ادرار

معمولا افراد مبتلا به سرطان کبد در مراحل تشخیص سرطان، در قسمت بالای شکمشان و نزدیک به کتف سمت راست دچار درد می شوند. در برخی افراد کبدشان تورم پیدا می کند و بزرگ می شود به گونه ای که وقتی لباس تان را بالا بدهید در زیر دنده های سمت راست برآمدگی را مشاهده می کنید. نفخ شکم نیز یکی دیگر از علامت هایی است که بهتر است برای پیدا کردن علت آن به پزشک مراجعه و چکاپ شوید.

همچین اگر علائمی مشاهده کردید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. جالب است بدانید زرد شدن پوست بدن و صورت و هم چنین زرد شدن سفیدی چشم ها نیز می تواند علامتی از مشکلات کبد و یا سرطان کبد باشد. اگر رژیم غذایی تان تغییری نکرد، اما دچارکاهش وزن شدید باید کمی نگران کبدتان شوید. حالت تهوع و استفراغ از دیگر علائم آن بیماری می باشد.