در بیشتر مواقع، قورت دادن آدامس به طور تصادفی منجر به بروز هیچ عواقب قابل توجهی برای سلامتی نمی شود. آدامس هضم نشده یک یا دو روز بعد با اجابت مزاج دفع می شود. با این حال، اگر به طور منظم آدامس را قورت دهید، این احتمال وجود دارد که منجر به بروز عوارضی مانند انسداد روده شود. بسیاری از موارد قورت دادن آدامس شامل کودکان می شود، اما موارد نادری از انسداد دستگاه گوارش در افراد بزرگسالی که آدامس قورت می دهند نیز وجود دارد.

این مقاله به این موضوع می پردازد که چرا آدامس هضم نمی شود و وقتی شما یا فرزندتان آن را قورت می دهید چه اتفاقی می افتد. در این مقاله به طور خلاصه برخی از مزایای جویدن (اما نه بلع) آدامس برای سلامتی را بررسی می کنیم.

چرا آدامس غیر قابل هضم است؟

آدامس در اصل از چیکل، یک شیره لاتکس از درخت ساپودیلا ساخته می شد. محصولات امروزی بر پایه صمغی هستند که ممکن است حاوی رزین، پرکننده ها، امولسیفایرها و موم ها باشند. طعم ها و رنگ ها به مخلوط اضافه می شوند.

دستگاه گوارش محصولات اصلی آدامس را تجزیه نمی کند، بنابراین هر آدامسی که می بلعید، پس از عبور از معده و روده، همراه با غذا و نوشیدنی دیگری که می خورید، از طریق مدفوع دفع می شود.

خطرات قورت دادن آدامس

خطرات قورت دادن آدامس

وقتی آدامس قورت می دهید چه اتفاقی رخ می دهد؟

دستگاه گوارش (GI) از همه اجزاء بدن، از لب تا مقعد، تشکیل شده است. به طور معمول، غذا با عبور از دستگاه گوارش تجزیه می شود. مری چیزی را جذب نمی کند زیرا غذا (یا آدامس) از لوله ای که گلوی شما را به معده متصل می کند عبور می کند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  سرطان پانکراس یا لوزالمعده

آدامس قورت داده شده از معده عبور می کند و با کیم مخلوط می شود، یک محصول غلیظ نیمه مایع که قبل از اینکه به روده کوچک برود، توسط هضم تولید می شود. در آنجا، مواد جامد به کمک سایر اندام ها مانند کبد و پانکراس و باکتری های روده به تجزیه شدن ادامه می دهند.

مواد مغذی مختلف از طریق روده کوچک جذب می شوند و آب حرکت آن در دستگاه گوارش را آسان تر می کند. پس از عبور از روده بزرگ، مخلوط از روده بزرگ به راست روده منتقل و سپس از طریق مقعد خارج می شود.

آدامس قورت داده شده و انسداد راه هوایی

آدامس قورت داده شده ممکن است در گلو نیز گیر کند. ممکن است در مری گیر کند، اما یک نگرانی تهدیدکننده تر زندگی این است که آدامس در نای گیر کند و راه هوایی به ریه ها را مسدود کند. این در کودکان نوپا و کودکان شایع تر است، اما ممکن است در نوجوانان و بزرگسالان نیز رخ دهد.

انسداد روده

از آنجا که آدامس قورت داده شده هضم نمی شود، همان قوامی را دارد که زمان ورود تصادفی به مری داشته است. به همین دلیل است که در موارد نادر ممکن است منجر به انسداد روده شود.

علائم انسداد روده عبارتند از:

  • نفخ و اتساع شکم
  • یبوست
  • درد و گرفتگی شدید
  • تهوع و استفراغ

درمان انسداد روده به شدت آن بستگی دارد. در برخی موارد، نرم کننده مدفوع ممکن است برای کمک به رفع انسداد عمل کند. در موارد جدی تر، جراحی لازم است.

فواید جویدن آدامس برای سلامتی

اگر آدامس قورت داده اید، باید در کمتر از یک هفته از دستگاه گوارش شما عبور کند و خارج شود. جدا از خطر انسداد، عمل جویدن آدامس منجر به بلع بیشتر بزاق و هوای بیشتر می شود که ممکن است روی گاز و نفخ تأثیر بگذارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  علل و درمان های مدفوع یا اسهال چرب

با این حال، جویدن آدامس برای مراقبت های بهداشتی نیز مزایای احتمالی دارد، البته تا زمانی که افراد آن را قورت ندهند. مطالعات متعدد نشان داده اند که جویدن آدامس ممکن است در بهبودی پس از جراحی روده نقش داشته باشد.

جویدن آدامس ممکن است به تسریع زمان انتقال روده در حین آندوسکوپی کپسولی کمک کند، فرایندی که به یک دوربین کوچک در یک کپسول متکی است که تصاویر دستگاه گوارش شما را هنگام عبور ضبط می کند. مطالعه ای در سال 2021 روی 205 نفر نشان داد افرادی که آدامس می جویدند زمان های انتقال سریع تری داشتند که ممکن است مزایای تشخیصی داشته باشد و منجر به عوارض کمتر شود.

آدامس هایی که تغییر رنگ پیدا می کنند، به عنوان یک ابزار تشخیصی، برای ارزیابی افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) هنگام غذا خوردن، حصول اطمینان از سطوح اکسیژن و تغذیه مناسب استفاده می شوند.

خطرات قورت دادن آدامس

خطرات قورت دادن آدامس

پرسش های متداول در مورد قورت دادن آدامس

اگر آدامسم را قورت دادم چه کار باید بکنم؟

کاری برای انجام دادن نیست. فقط باید اجازه دهید به طور طبیعی از بدن دفع شود.

اگر در دوران بارداری آدامس قورت دهید چه اتفاقی می افتد؟

گر چه بلعیدن آدامس توصیه نمی شود، اما بلعیدن تصادفی آدامس نباید به شما یا نوزادتان آسیبی وارد کند. آدامس از طریق دستگاه گوارش شما عبور می کند و همراه با مدفوع دفع می شود، همانطور که اگر باردار نبودید این روند اتفاق می افتاد.

آیا آدامس هفت سال در معده شما باقی می ماند؟

خیر. شما باید شرایط پزشکی دیگری را تجربه کنید تا هر چیزی که بلعیده اید به مدت هفت سال در بدنتان بماند. بنابراین نگران نباشید: آدامس به مدت هفت سال یا حتی هفت روز در معده شما باقی نمی ماند. با اطمینان به شما می گوییم اگر یک تکه آدامس را قورت داده باشید، حدود 40 ساعت بعد همراه مدفوع شما بیرون می آید. آنجا که نمی توان آن را هضم کرد، به طور کامل ظاهر می شود. بنابراین، تا زمانی که فقط یک تکه آدامس را بلعیده اید، واقعاً نیازی نیست که حتی مراقب مدفوع خود باشید تا مراقب دفع آدامس باشید. فقط اعتماد داشته باشید که آنچه وارد می شود در نهایت بیرون خواهد آمد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  آندوسکوپی چیست و چگونه انجام می شود؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

قورت دادن یک تکه آدامس احتمالاً به شما آسیبی نمی رساند، اما فراتر از آن، مراقب باشید. بلعیدن مقدار زیادی آدامس در مدت زمان کوتاه- مثلاً یک آدامس در روز به مدت یک هفته، یا یک مگاواد متشکل از چهار تکه آدامس در یک زمان- می تواند دستگاه گوارش شما را به خطر بیندازد.

اگر این کار را هر روز یا چند بار در روز انجام دهید، می تواند باعث انسداد روده شود. هر چیزی که بعد از آن بخورید نمی تواند تخلیه شود، که باعث ایجاد پشتیبان می شود که منجر به درد و فشار می شود.

آن را مانند یک لوله مسدود شده در خانه خود در نظر بگیرید: اگر چیزی در لوله گیر کند، کل سیستم را مسدود می کند. هیچ چیز دیگری نمی تواند از انسداد عبور که باعث افزایش فشار داخل لوله می شود. و اگر انسداد برطرف نشود، لوله ها در نهایت ممکن است ترک بخورند یا حتی بترکند.

انسداد خود به خود برطرف نمی شود. در صورت عدم درمان، می تواند باعث پارگی دستگاه گوارش شود. اگر مقدار زیادی آدامس قورت داده اید و شروع به تجربه علائم انسداد روده کرده اید، فوراً به پزشک مراجعه کنید، مانند:

  • درد شکم.
  • یبوست.
  • احساس پری شدید یا تورم.
  • گرفتگی شدید.
  • استفراغ.
3.4/5 (5 نظر)