یکی از جمله گروه هایی که به شدت می توانند تحت تاثیر بیماری های دهان و دندان قرار گیرند، بیماران دیابتی هستند. به همین دلیل، مساله دیابت و بهداشت دهان دندان از مسائل مهمی است که باید همواره در مورد این افراد در نظر گرفته شود. رعایت بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی و آموزش مراقبت هایی که باید از لثه و دندان ها به عمل آورند، بسیار ضروری است و رعایت آن تا حد زیادی می تواند از مشکلات جدی تر جلوگیری کند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی پرداخته و اطلاعاتی را در مورد نحوه برخورد بیماران دیابتی با سلامت دهان و دندان خود ارائه دهیم.

ارتباط دیابت و بهداشت دهان و دندان چیست؟

حتما برایتان سوال است که دیابت و بهداشت دهان و دندان چگونه به هم مرتبط می شوند. در افراد مبتلا به دیابت میزان قند خون بدن بیشتر از حد نرمال است. یکی از مشکلاتی که بیماران مبتلا به دیابت با آن سر و کار دارند، بهبود دیرتر از موعد زخم ها است.

این مساله درباره زخم های دهانی حساسیت بیشتری دارد. زیرا در اثر وجود بیش از حد گلوکز در گردش خون، وقتی در ناحیه لثه زخم ایجاد شده و یا دندانی کشیده می شود، درمان زخم های به وجود آمده مدت زمان بیشتری طول می کشد.

دیابت و بهداشت دهان و دندان

دیابت و بهداشت دهان و دندان

نکته ای که در مورد بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی وجود دارد این است که هر گونه سهل انگاری در مورد کنترل قند خون در افراد دیابتی، بیماری های مربوط به دهان و دندان را اجتناب ناپذیر خواهد کرد. بنابراین، در ارتباط با دیابت و بهداشت دهان و دندان باید دقت کنید که حتما میزان قند خون را نرمال نگه دارید.

به این ترتیب، اگر از افرادی هستید که به تازگی دچار دیابت شده اید، این موضوع را حتما با دندانپزشک خود در میان بگذارید. البته ممکن است از قبل این بیماری را داشته اید ولی از میزان جدیت آن اطلاعی نداشته اید؛ در این صورت نیز هر چه سریع تر به یک دندانپزشک اجازه دهید تا وضعیت دهان و دندانتان را بررسی نماید.

در مورد بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی چه مراقبت هایی وجود دارد؟

هر گونه تغییر در سطح خون افراد باید جدی گرفته شود. زیرا گاهی با بالا رفتن سطح قند خون بدن، تنها کافی است برنامه غذایی خود را تغییر داده و اصلاح نمایید. اما در موارد حادتر باید علاوه بر کنترل رژیم غذایی، تحت درمان با دارو هم قرار بگیرید. با این حال، نکته مهم این است که همواره داشتن یک برنامه غذایی متعادل می تواند به کنترل قند خون کمک شایانی کند.

داشتن یک برنامه ورزش منظم هم از گزینه های کنترل کننده قند خون به حساب می آید. به طوری که به واسطه هر گونه فعالیت منظم، قند اضافی در بدن سوزانده شده و کنترل قند خون راحت تر خواهد شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  گاستریت یا ورم معده چیست و چه درمان هایی دارد؟

در صورتی که از گروه افراد مبتلا به دیابت هستید که اتفاقا سیگار هم مصرف می کنید، باید به شما گوشزد کنیم که بهتر است تصمیم به ترک سیگار بگیرید. زیرا مصرف سیگار به دلیل وجود نیکوتین، امکان ابتلا به عفونت های دهانی و بیماری های دهان و دندان و همچنین، از بین رفتن زیبایی دندان ها را زیاد می کند. بنابراین باید در مساله بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی، موضوع ترک سیگار را جدی بگیریم.

دیابت و بهداشت دهان و دندان

دیابت و بهداشت دهان و دندان

در زمینه بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی یکی از راهکارهایی که می تواند از بروز خطرات جدی جلوگیری کند این است که در برنامه خود حتما مراجعه به متخصص داخلی برای کنترل میزان قند خون و همچنین دندانپزشک را قرار دهید. در واقع، افراد مبتلا به دیابت باید هر 6 ماه یک بار و طبق یک برنامه منظم به دندانپزشک و همچنین مختص بیماران دیابتی مراجعه کنند.

در این صورت، پزشک متخصص و باتجربه با بررسی وضعیت دهان و دندان فرد، متوجه وجود و یا عدم وجود مشکل خواهد شد. به این ترتیب، در بحث بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی باید به معاینات دندانپزشکی اهمیت داده شود تا از بروز هر گونه بیماری لثه، التهاب و عفونت جلوگیری به عمل آید.

نشانه های بروز مشکلات بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی چیست؟

مراقبت های بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی به گونه ای است که با مشاهده برخی مشکلات می توان پی به بروز بیماری های دهانی برد. یکی از نشانه هایی که در هنگام بیماری لثه دیده می شود، ایجاد تورم در لثه ها است. همچنین، افراد دیابتی ممکن است در صورت بروز بیماری های دهان و دندان به گلودرد دچار شوند. خونریزی لثه ها، علامت دیگری است که مشخص می کند فرد باید در بهداشت دهان و دندان خود دقت بیشتری به عمل آورد و در اسرع وقت به دندانپزشک خود مراجعه کند.

بوی بد دهان و ایجاد فاصله های اضافی در بین دندان ها با گذشت زمان، از جمله مسائلی هستند که به بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی مرتبط شده و می توانند در زمینه وجود بیماری های دهانی هشدار دهند.

به این ترتیب، اگر با هر یک از موارد یاد شده روبرو شدید، حتما باید به دندانپزشک مخصوص خود مراجعه کنید. در این صورت او به اندازه کافی زمان در اختیار دارد تا برای درمان و بهبود وضعیت دهان و دندان شما، برنامه ریزی لازم را انجام دهد.

دیابت و بهداشت دهان و دندان

دیابت و بهداشت دهان و دندان

بیماری هایی که در اثر عدم بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی بروز می کنند

از جمله بیماری هایی که در اثر عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی بروز می کنند می توان به بیماری های لثه، برفک و خشکی دهان و بروز مشکلات قلبی اشاره کرد. هر کدام از این بیماری ها علائم و عوارض خاص خود را دارند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

بیماری های مربوط لثه در افراد دیابتی

افزایش سطح گلوکز خون در افراد دیابتی یکی از عوامل تهدید کننده سلامت دهان و دندان به حساب می آید. به طوری که این مساله و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی می تواند شخص را با بیماری های لثه مواجه کند که با توجه به سطح بالای گلوکز درمان آن نیز سخت تر خواهد بود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بیماری واریس مری و روش های درمان آن

از جمله بیماری های لثه در افراد دیابتی که اتفاقا در سراسر دنیا هم شناخته شده است، پریودنتال نامیده می شود. اهمیت این بیماری شناخته شده در سطح جهانی در مورد بیماران دیابتی بیشتر است. دلیل اصلی ایجاد پریودنتال این است که گاهی پلاک چسبنده ای که بر روی سطح دندان تشکیل می گردد، به محلی برای تجمع باکتری های داخل دهان تبدیل می شود.

پژوهش ها نشان می دهند که در صورت بالا رفتن و عدم کنترل سطح قند خون، بیماری های لثه با احتمال بیشتری به وجود می آیند. این مساله حتی در پیشرفت بیماری های دهان و دندان نیز می تواند به شدت تاثیرگذار باشد. به این ترتیب، اگر می خواهید نگرانی خود را درباره ابتلا به عفونت های دهانی و بیماری های لثه کاهش دهید و یا سرعت پیشرفت آن را کم نمایید، بهتر است قبل از هر چیزی سطح قند خون خود را کنترل کرده و کاهش دهید.

از مسائل متابولیسمی در بدن که در هنگام کنترل عفونت به وجود می آید، می توان به افزایش سطح قند خون اشاره کرد. حال تصور کنید که در یک بیمار دیابتی، میزان عفونت های دهانی به وضعیت بحرانی و وخیمی رسیده باشد. قطعا در این حالت کنترل بیماری دشوارتر شده و رژیم غذایی دستخوش تغییراتی می گردد. به این ترتیب، باید رعایت بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی جدی گرفته شود تا چنین مشکلاتی به وجود نیاید.

بیماری برفک و خشکی دهان در بیماران دیابتی

معمولا نوعی بیماری ناشی از عفونت قارچی در دهان افراد دیابتی بروز می کند که اصطلاحا برفک نامیده می شود. مصرف آنتی بیوتیک های مختلف به مدت طولانی می تواند به عنوان عامل این نوع عفونت قارچی شناخته شود.

یکی از علایم وجود برفک، ایجاد حالت آزار دهنده ای است که در آن فرد مرتب احساس خشکی دهان را دارد. همچنین، در صورتی که لکه های سفیدی در دهان مشاهده شود و یا رنگ زبان به قرمز متمایل گردد، می تواند امکان وجود این بیماری را هشدار دهد. از طرفی گاهی ترک خوردن گوشه لب ها نشان دهنده وجود برفک است که معمولا جزو علایم شایع محسوب می شود.

تحقیقات نشان می دهند که عدم کنترل صحیح و دقیق قند خون می تواند احتمال ابتلا به عفونت قارچی برفک را افزایش دهد. رعایت بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی و مراجعه مرتب به متخصص داخلی برای کنترل میزان قند خون و همچنین دندانپزشک می تواند از بروز و تشدید این گونه بیماری های دهانی جلوگیری به عمل آورد.

دیابت و بهداشت دهان و دندان

دیابت و بهداشت دهان و دندان

وجود مشکلات قلبی در افراد دیابتی

وجود مشکلات قلبی در افراد دیابتی یکی از جمله معضلاتی است که به وفور دیده می شود. در واقع، بیماری دیابت باعث می شود تا کلسترول اضافی در جریان خون وارد شده و در نهایت بیماری قلبی را در پی داشته باشد. نکته ای که در این باره وجود دارد این است که بیماری های لثه می تواند سرعت ابتلا به بیماری های قلبی را بالا ببرد. زیرا ایجاد عفونت در لثه ها و تجمع باکتری ها باعث می شود تا این عوامل بتوانند از طریق گردش خون در بدن جریان یافته و در نهایت جریان خون به سمت قلب را کمتر کنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت روده و راه های درمان آن

با این توصیفات، می توان به خوبی درک کرد که رعایت بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی می تواند مانع از بروز عفونت و در نتیجه تشدید مشکلات قلبی گردد.

نکاتی که به رعایت بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی کمک می کند

با توجه به تمامی نکاتی که در قسمت های بالا ذکر شد، رعایت بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که در این گونه افراد نسبت به دیگران باید رعایت بهداشت و مراقبت های دهان و دندان به طور مضاعف انجام گیرد.

در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که رعایت بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی را یادآوری کرده و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری به عمل خواهد آورد.

  • سه بار مسواک زدن دندان ها را در طول روز به شما توصیه می کنیم. شستن دندان ها بخصوص در شب و هنگام خواب بسیار مهم است. این کار به دلیل وجود فلوراید در خمیر دندان ها باعث استحکام هر چه بیشتر دندان ها و جلوگیری از پوسیدگی آن ها خواهد شد.
  • همیشه سعی کنید خرده های غذا که در بین دندان ها باقی مانده است را به کمک نخ دندان خارج کرده و بعد از آن مسواک بزنید. کشیدن نخ دندان آن هم حداقل یک بار در طول روز، در سلامت دهان و دندان نقش مهمی دارد.
  • برای اینکه از در امان ماندن دندان های خود از پوسیدگی مطمئن شوید، باید مصرف نوشیدنی های گازدار و همچنین تعداد میان وعده های قندی را کنترل کرده و کاهش دهید.
  • پس از زدن مسواک بهتر است که کمی خمیر دندان بر روی دندان ها باقی بماند. وجود فلوراید در خمیر دندان برای سلامت دندان ها مفید خواهد بود.
  • سعی کنید مرتب از دهان شویه استفاده کنید. این کار کمک می کند تا آلودگی هایی که در بین دندان ها وجود دارد، از بین برود و از این طریق به سلامت لثه ها کمک می کند.
  • بازه زمانی مسواک زدن باید حداقل دو دقیقه ادامه پیدا کند. برای اینکه زمان مسواک زدن کمتر نشود، می توانید از یک تایمر برای اندازه گیری زمان استفاده کنید.
  • بهترین و سالم ترین نوشیدنی برای افراد دیابتی آب است. بنابراین، بهتر است شب ها هنگام خواب یک لیوان آب در کنار خود داشته باشید.
  • اگر به بیماری لثه و پریودنتال مبتلا بشوید، قند خون به سختی کنترل خواهد شد. اما با توجه به مثل معروف “پیشگیری بهتر از درمان است”، اگر از لثه های خود به خوبی مراقبت کرده و بیماری خود را درمان نمایید، کنترل قند خون راحت تر انجام خواهد شد.
  • مراجعه به دندانپزشک برای اطمینان از میزان رعایت بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی، امری ضروری است. بنابراین، باید حتما هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنید تا دندان ها و وضعیت سلامت دهان چک شود.
دیابت و بهداشت دهان و دندان

دیابت و بهداشت دهان و دندان

جمع بندی

در همه قسمت های بالا به این نکته اشاره شد که رعایت بهداشت دهان و دندان در افراد دیابتی امری لازم و ضروی است. مراجعه به یک متخصص داخلیبه منظور کنترل میزان قند خون و رعایت بهداشت دهانی در کنار هم می تواند از بروز بسیاری از مشکلات دهان و دندان جلوگیری به عمل آورد.

 همچنین، اگر با یکی از بهترین متخصصان غدد داخلی به طور مرتب در تماس باشید، می توانید کلیه مشکلات مرتبط با دیابت مخصوصا بیماری های دهان و دندان را برطرف نمایید.

به این ترتیب، بهتر است قبل از هر چیز یک متخصص غدد و یک دندانپزشک ماهر برای خود انتخاب نمایید.

0/5 (0 نظر)