جراحی اسلیو معده Gastric sleeve surgery که به آن اسلیو گاسترکتومی sleeve gastrectomy نیز گفته می شود، یک روش جراحی چاقی است که در آن بخش بزرگی از معده شما برداشته می شود و یک “آستین” باریک به جا می گذارد. کاهش معده به کاهش کالری و کاهش سیگنال های گرسنگی شما کمک می کند. این جراحی برای کمک به افراد مبتلا به چاقی بالینی شدید برای کاهش وزن مؤثر ارائه شده است. استرکتومی اسلیو، معده شما را تقسیم می کند تا آستین باریکی از معده ایجاد کند.

جراحی اسلیو معده چیست؟

اسلیو معده که اسلیو گاسترکتومی نیز نامیده می شود، یک عمل جراحی چاقی برای القاء کاهش وزن است. با کاهش اندازه معده شما عمل می کند. کلمه “گاسترکتومی” به معنای برداشتن قسمتی یا تمام معده است. عمل در اسلیو معده حدود 80 درصد از معده شما برداشته می شود و یک “آستین” لوله ای شکل به اندازه و شکل یک موز باقی می ماند.

اسلیو معده چه می کند؟

کاهش اندازه معده یک راه ساده برای محدود کردن مقدار غذایی است که می توانید در یک وعده بخورید و باعث می شود سریع تر احساس سیری کنید. اما هدف دیگری نیز دارد: میزان هورمون های گرسنگی که معده شما می توانند تولید کنند را کاهش می دهد. این به کاهش اشتها و هوس های شما کمک می کند و ممکن است به جلوگیری از تکانه هایی که باعث می شوند افراد وزن از دست داده را دوباره به دست آورند، کمک کند.

جراحی اسلیو معده چقدر متداول است؟

اسلیو معده متداول ترین جراحی کاهش وزن است که در ایالات متحده و در سراسر جهان انجام می شود. بیش از نیمی از جراحی های چاقی که هر ساله در ایالات متحده انجام می شوند، اسلیو گاسترکتومی هستند. تعداد کل جراحی های اسلیو معده که هر ساله انجام می شوند حدود 150000 در ایالات متحده و 380000 در سراسر جهان هستند. اما، تنها 1% از افرادی که می توانند از این جراحی بهره مند شوند و واجد شرایط هستند، واقعاً آن را دریافت می کنند.

جراحی اسلیو معده به درمان چه شرایط پزشکی کمک می کند؟

جراحی اسلیو معده یک درمان جراحی برای چاقی و شرایط پزشکی مرتبط با چاقی است. این فقط برای افراد واجد شرایطی ارائه می شود که دارای شرایط پزشکی جدی مرتبط با چاقی خود هستند یا در معرض خطر بالای ابتلا به آنها قرار دارند. شما فقط باید بعد از امتحان گزینه های جایگزین برای کاهش وزن، جراحی اسلیو معده را در نظر بگیرید. جراحی اسلیو معده می تواند بیماری ها را بهبود بخشد و گاهی اوقات از بین ببرد، از جمله:

  • مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2.
  • فشار خون بالا و بیماری فشار خون بالا.
  • هیپرلیپیدمی (کلسترول بالا) و بیماری شریانی.
  • بیماری کبد چرب غیر الکلی و استئاتوهپاتیت.
  • سندرم هیپوونتیلاسیون چاقی و آپنه انسدادی خواب.
  • درد مفاصل و آرتروز.

آیا اسلیو معده بی خطر است؟

خطرات جراحی اسلیو معده بسیار کمتر از خطرات چاقی و بیماری های مرتبط با آن هستند. همچنین نسبت به سایر جراحی های رایج، از جمله برداشتن کیسه صفرا و تعویض مفصل ران، میزان عوارض کمتری دارد. اکثر فرایندهای اسلیو معده با تکنیک های جراحی کم تهاجمی انجام می شوند که به معنای درد کمتر ناشی از برش ها و بهبودی سریع تر هستند.

چه چیزی شما را برای جراحی اسلیو معده واجد شرایط می کند؟

برای واجد شرایط بودن، شرایط عمومی عبارتند از:

  • اینکه دچار چاقی شدید (کلاس3) باشید. این وضعیت با BMI (شاخص توده بدنی) شما تعیین می شود، که با وزن و قد شما، و شرایط سلامتی مرتبط شما محاسبه می شود. چاقی کلاس 3 به معنای BMI 40یا بالاتر، یا BMI حداقل 35 با حداقل یک بیماری مرتبط است.
  • اینکه قبل از جراحی تلاش کرده اید وزن خود را کاهش دهید اما موفق نشده اید. قبل از اینکه شرکت بیمه شما جراحی شما را تأیید کند و تحت پوشش قرار دهد، ممکن است لازم باشد سه تا شش ماه را در یک برنامه کاهش وزن تحت نظارت پزشکی سپری کنید.
  • اینکه از نظر جسمی و روحی برای عمل جراحی و روند بهبودی آماده باشید. قبل از واجد شرایط شدن برای جراحی کاهش وزن، با تیمی از متخصصان تغذیه، روانشناسان و سایر متخصصان پزشکی برای مشاوره و غربالگری ملاقات خواهید کرد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  6 مزیت سلامتی با نوشیدن آب تا مضرات کم آبی بدن

قبل از جراحی اسلیو معده چه اتفاقی می افتد؟

قبل از جراحی اسلیو معده چه اتفاقی می افتد؟

قبل از جراحی اسلیو معده چه اتفاقی می افتد؟

اگر قصد جراحی دارید، احتمالاً به آزمایش های مختلفی نیاز دارید تا مطمئن شوید که جراحی اسلیو معده برای شما مناسب است. اگر غربالگری سلامت خود را گذرانده باشید و واجد شرایط جراحی اسلیو چاقی باشید، مرحله بعدی یک رژیم غذایی مایع دو هفته ای خواهد بود. جراح شما دستورالعمل های خاصی را به شما می دهد که باید دنبال کنید. هدف از بین بردن مقداری از چربی شکم و کبد است تا عمل جراحی ایمن تر شود.

از شما خواسته می شود تا 12 ساعت قبل از جراحی چیزی نخورید یا ننوشید. این برای اطمینان از خالی بودن معده در طول جراحی است. باقی ماندن غذا یا مایعات در معده در طول جراحی می تواند عوارض جانبی ناخوشایند یا حتی خطرناکی ایجاد کند.

جراحی اسلیو معده چگونه انجام می شود؟

اغلب اوقات، اسلیو گاسترکتومی با جراحی لاپاراسکوپی یا رباتیک انجام می شود. به این معنا که به جای ایجاد یک برش بزرگ برای باز کردن حفره شکمی برای دسترسی به اندام های شما، جراح شما این عمل را از طریق برش های کوچک انجام می دهد. این امر بهبودی آسان تری را میسر می سازد، اما برخی افراد بسته به شرایطشان ممکن است با جراحی باز خدمات بهتری دریافت کنند.

در حین جراحی اسلیو معده چه اتفاقی می افتد؟

  • جراح شما برای شما بیهوشی عمومی انجام می دهد، بنابراین در طول عمل خواب خواهید بود.
  • جراح شما یک برش کوچک در شکم شما ایجاد می کند (با طول حدود نیم اینچ) و یک پورت را وارد می کند. آنها گاز دی اکسید کربن را از طریق درگاه پمپاژ می کنند تا شکم شما را بزرگ کنند.
  • سپس آنها یک دوربین فیلمبرداری کوچک با نور (لاپاراسکوپ) را از طریق پورت وارد می کنند. این دوربین داخل شکم شما را روی یک صفحه نمایش می دهد.
  • از طریق یک تا سه برش اضافی، جراح پورت های اضافی را وارد می کند و با استفاده از ابزارهای باریک و بلند، عمل را تکمیل می کند.
  • آنها آستین معده را اندازه می گیرند، سپس با استفاده از یک منگنه جراحی، بقیه معده شما را تقسیم و جدا می کنند.
  • جراح شما باقیمانده معده را برمی دارد، سپس برش های شما را می بندد.

جراحی اسلیو معده چقدر طول می کشد؟

در مقایسه با سایر روش های جراحی کاهش وزن، گاسترکتومی اسلیو یک جراحی نسبتاً کوتاه و ساده است. حدود 60 تا 90 دقیقه طول می کشد. جراح شما ممکن است بخواهد که یک تا دو روز پس از آن همچنان در بیمارستان بمانید. به این ترتیب، می توانند به مدیریت درد و هرگونه عوارض جانبی موقت جراحی مانند حالت تهوع کمک کنند.

بعد از جراحی اسلیو معده چه اتفاقی می افتد؟

در هفته ها و ماه های بعد، معاینات مکرر توسط پزشک معالج شما انجام خواهد شد. آنها پیشرفت کاهش وزن شما، شرایط سلامتی مرتبط و هر گونه عوارض جانبی جراحی را زیر نظر خواهند داشت. آنها همچنین می خواهند بدانند که آیا شما به خوبی از خود مراقبت می کنید و دستورالعمل های سبک زندگی لازم برای حفظ سلامتی و کاهش وزن خود را دنبال می کنید.

آیا بعد از جراحی اسلیو معده باید رژیم غذایی خاصی را دنبال کرد؟

در کوتاه مدت، باید دستورالعمل های رژیم غذایی سخت گیرانه را دنبال کنید تا مطمئن شوید که معده شما به خوبی بهبود می یابد. پس از چند ماه، ممکن است داشتن یک رژیم غذایی معمولی را شروع کنید، اما همچنان باید غذاهای خود را عاقلانه انتخاب کنید. از آنجا که نمی توانید به اندازه قبل غذا بخورید، باید مطمئن شوید که آنچه می خورید به اندازه کافی مغذی است تا نیازهای انرژی شما را تأمین کند. شما مدت کوتاهی پس از جراحی مصرف ویتامین ها را شروع خواهید کرد و باید مصرف آنها را به طور دائم ادامه دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دیابت و بهداشت دهان و دندان

این روش چه مزایای چیست؟

در مقایسه با سایر عمل های جراحی چاقی، اسلیو معده ساده تر، سریع تر و ایمن تر است. افراد مبتلا به بیماری هایی که ممکن است برای یک فرایند طولانی تر مناسب نباشند، اغلب می توانند گاسترکتومی اسلیو را تحمل کنند. از آنجا که جراحی روده های شما را دوباره تنظیم نمی کند، احتمال ایجاد عوارض طولانی مدت مرتبط با تغذیه نیز بسیار کمتر است. در حالی که میانگین کاهش وزن با اسلیو معده کمی کمتر از جراحی های پیچیده تر کاهش وزن است، اما همچنان فواید بسیار زیادی برای کاهش وزن و سلامتی دارد. این جراحی به عنوان اولین مرحله در جراحی چاقی دو مرحله ای به نام سوئیچ اثنی عشر آغاز شد. جراحان پس از اینکه بسیاری از افراد دریافتند که به تکمیل قسمت دوم نیاز ندارند، ارائه آن به عنوان یک روش مستقل را شروع کردند.

کاهش وزن پس از جراحی اسلیو معده می تواند به کاهش مشکلات دیابت نوع 2، دوره های آسم و فشار خون کمک کند و به بهبود سلامت قلب کمک کند.

خطرات یا عوارض احتمالی جراحی اسلیو معده کدامند؟

همه جراحی ها دارای برخی از خطرات عوارض هستند. با اسلیو گاسترکتومی، آنها در کمتر از 1 درصد از جراحی ها رخ می دهند. عوارض جراحی عبارتند از:

  • خونریزی.
  • عفونت.
  • واکنش نامطلوب به بیهوشی.
  • نشت از خط منگنه.
  • لخته شدن خون.
  • مشکلات ریوی یا تنفسی.

پس از بهبودی، برخی از افراد دچار عوارض طولانی مدت جراحی می شوند. در صورت بروز این موارد درمان آنها معمولاً آسان است. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • بافت اسکار بعد از جراحی می تواند باعث باریک شدن معده شود که می تواند حرکت غذا را در معده کند یا مسدود کند و باعث تهوع، استفراغ و مشکل در غذا خوردن شود.
  • کمبودهای تغذیه ای. زمانی که کمتر غذا می خورید، دریافت مواد مغذی کافی دشوارتر است. معمولاً برای افرادی که جراحی چاقی انجام می دهند مکمل های غذایی روزانه برای مادام العمر تجویز می شوند.
  • رفلاکس معده به مری. برخی از افرادی که قبل از عمل رفلاکس اسید معده داشته اند احساس می کنند که بعد از عمل بدتر می شود و برخی از افرادی که قبلاً آن را نداشته اند به نظر می رسد دچار آن می شوند. این مشکل اغلب با دارو قابل درمان است.
  • سنگ کیسه صفرا. کاهش وزن سریع می تواند سنگ کیسه صفرا را بیشتر کند. این باعث می شود چربی بیشتری از طریق کبد شما پردازش شود، که سپس می تواند در کیسه صفرا به عنوان سنگ های کلسترولی انباشته شود و بعد از خوردن غذا باعث بروز درد شود. ممکن است برای برداشتن کیسه صفرا به جراحی دیگری به نام کوله سیستکتومی نیاز داشته باشید.

سایر عوارض دراز مدت این جراحی می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • انسداد دستگاه گوارش
  • فتق ها
  • قند خون پایین (هیپوگلیسمی)
  • استفراغ
  • به ندرت، عوارض معده اسلیو می تواند کشنده باشد.

زمان نقاهت پس از جراحی اسلیو معده چقدر است؟

قبل از اینکه انتظار داشته باشید احساسی کاملاً شبیه خودتان داشته باشید یا با ظرفیت کامل به سر کار بازگردید، باید یک ماه کامل به خود فرصت بدهید. در طول این مدت، بسیاری از افراد احساس خستگی می کنند زیرا بدن آنها برای بهبودی کار می کند و در عین حال با کالری محدود سازگار می شود. در هفته های اول، شما فقط می توانید رژیم غذایی مایع را تحمل کنید. با گذشت زمان، به تدریج به سمت یک رژیم غذایی نرم و در نهایت به غذاهای جامد پیش خواهید رفت.

زمان نقاهت پس از جراحی اسلیو معده چقدر است؟

زمان نقاهت پس از جراحی اسلیو معده چقدر است؟

بعد از اسلیو گاسترکتومی، رژیم غذایی شما با مایعات بدون قند و بدون گاز برای هفت روز اول شروع می شود، سپس به مدت سه هفته به غذاهای پوره شده و در نهایت تقریباً چهار هفته پس از جراحی به غذاهای معمولی می رسد. شما باید دو مرتبه در روز یک مولتی ویتامین، یک بار در روز یک مکمل کلسیم و یک بار در ماه یک بار تزریق ویتامین B12 به صورت مادام العمر مصرف کنید. وعده های غذایی شما بسیار کمتر از قبل خواهند بود. و احتمالاً ویتامین ها یا سایر مکمل ها را تا آخر عمر مصرف خواهید کرد. شما همچنین مجبور خواهید بود و می توانید میزان فعالیت بدنی خود را افزایش دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  عفونت روده و راه های درمان آن

در چند ماه اول پس از جراحی کاهش وزن، معاینات پزشکی مکرر برای نظارت بر سلامت خود خواهید داشت. ممکن است به آزمایش های آزمایشگاهی، آزمایش خون و معاینات مختلف نیاز داشته باشید.

ممکن است با واکنش بدن به کاهش وزن سریع در سه تا شش ماه اول پس از اسلیو گاسترکتومی، تغییراتی را تجربه کنید، از جمله:

  • بدن درد
  • احساس خستگی می کنید، انگار به آنفولانزا مبتلا شده اید.
  • احساس سرما
  • پوست خشک
  • نازک شدن مو و ریزش مو
  • تغییرات خلق و خو.

نتایج

اسلیو گاسترکتومی می تواند کاهش وزن طولانی مدت را فراهم کند. مقدار وزنی که کم می کنید به تغییر عادات سبک زندگی شما بستگی دارد. این امکان وجود دارد که در عرض دو سال حدود 60 درصد یا حتی بیشتر از وزن اضافی خود را کم کنید.

علاوه بر کاهش وزن، اسلیو گاسترکتومی ممکن است شرایط مرتبط با اضافه وزن را بهبود داده یا برطرف کند، از جمله:

  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • کلسترول بالا
  • آپنه انسدادی خواب
  • دیابت نوع 2
  • سکته
  • ناباروری

جراحی اسلیو گاسترکتومی همچنین می تواند توانایی شما را در انجام فعالیت های معمول روزانه را بهبود بخشد و به بهبود کیفیت زندگی شما کمک کند.

با اسلیو معده چقدر وزن کم خواهید کرد؟

میانگین کاهش وزن 25 تا 30 درصد وزن بدن شما در یک تا دو سال اول است. به این معنا که اگر قبل از عمل جراحی 300 پوند وزن داشتید، 100 پوند وزن کم خواهید کرد. بسته به عادات سبک زندگی که پس از جراحی اتخاذ می کنید، ممکن است بیشتر یا کمتر وزن کم کنید. برخی از افراد نیز دوباره مقداری وزن اضافه می کنند، اما میانگین کلی کاهش وزن شما بین 25 تا 30 درصد وزن بدن شما در طول پنج سال ثابت است.

اگر کار نکرد چه؟

در حالی که معمول نیست، این امکان وجود دارد که پس از جراحی کاهش وزن به اندازه کافی وزن کم نکنید یا وزن کم کرده را دوباره اضافه کنید. ممکن است به عادات قبلی خود بازگردید، یا شکم شما ممکن است به مرور زمان دوباره کشیده شود. اگر از تغییرات توصیه شده در سبک زندگی پیروی نکنید، این افزایش وزن می تواند اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، اگر به طور مکرر از غذاهای پرکالری استفاده می کنید، ممکن است کاهش وزن ناکافی داشته باشید. برای جلوگیری از بازیابی وزن، باید تغییرات سالم دائمی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید و فعالیت بدنی و ورزش منظم داشته باشید. مهم است که تمام قرارهای پیگیری برنامه ریزی شده خود بعد از جراحی کاهش وزن را ادامه دهید تا پزشک شما بتواند پیشرفت شما را کنترل کند. اگر متوجه شدید که وزن کم نمی کنید یا بعد از جراحی دچار عوارض شده اید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

اگر این اتفاق برای شما رخ داد، ممکن است به فکر انجام جراحی اصلاح اسلیو معده باشید. جراح شما ممکن است آستین اصلی معده را ترمیم کند یا آن را به نوع دیگری از عمل کاهش وزن با نتایج قوی تر، مانند بای پس معده یا سوئیچ اثنی عشر، تبدیل کند.

یادداشتی از کلینیک کلیولند

گاسترکتومی اسلیو یک روش ساده و ایمن است که می تواند نتایج بسیار خوبی برای کاهش وزن داشته باشد. همچنین این یک تغییر غیرقابل برگشت در معده شما است که مستلزم تغییرات مادام العمر شما است. برای محافظت از معده و برآوردن نیازهای تغذیه ای خود، باید در مورد آنچه بعد از عمل می خورید و چگونگی خوردن آن، و تا آخر عمر بسیار جدی باشید.

اما اگر به تغییر و کاهش وزن متعهد هستید، جراحی می تواند به شما کمک کند سالم تر باشید. این نه تنها چیزی که می توانید بخورید را محدود نمی کند، بلکه به کاهش گرسنگی و تنظیم قند خون شما نیز کمک می کند، بنابراین کالری کمتر طبیعی تر به نظر می رسد. بسیاری از بیماری های مرتبط با چاقی، پس از جراحی اسلیو معده می توانند بهبود یافته و حتی برطرف شوند.

0/5 (0 نظر)